معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۲:۴۰

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

الف: زیمبابوه

گشایش خطوط هوایی جدید در مسیر و سایر شهرهای مهم زیمبابوه

در روزها و ماه‌های آتی چندین خط هوایی جدید در مسیر حراره و شهرهای مهم زیمبابوه برقرار خواهد شد. اولین خط هوایی پرواز هواپیمایی اوگاندا در مسیر حراره- انتبه است که با توجه به افزایش درخواست های تردد بین دو کشور ایجاد شده است. انتظار می رود این خط هوایی به توسعه تجارت بین دو کشور بیانجامد. پیش بینی شده است که این خط هوایی سالانه 9000 نفر را بین دو کشور جابجا کند. البته انتظار می رود که این آمار افزایش پیدا کند. در عین حال خطوط هوایی اوگاندا در صدد است خط هوایی در مسیر انتبه-لوساکا-بولاوایو و انتبه-لوساکا-ویکتوریا فال نیز داشته باشد. این خط هوایی علاوه بر حمل مسافر، حمل محموله نیز انجام خواهد داد.

در حال حاضر بیش از 20 ایرلاین خارجی به زیمبابوه پرواز دارند که با توجه به افزایش روزافزون تعداد مسافران انتظار می رود تعداد این خطوط هوایی افزایش پیدا کند. خطوط هوایی اتیوپی، آفریقای جنوبی، قطر، امارات، کنیا، یورو وینگز، باکام ایر، ایرلینک، روآندا، تانزانیا، مالاوی، فستجت و مارک ایر برخی از این خطوط هوایی هستند.

آقای ماکونا رئیس ایرلاین زیمبابوه نیز در همین راستا بیان داشت رویکرد ما به توسعه خطوط هوایی است. صرف نظر از میزان توسعه در امور داخلی، ما نیاز به ایجاد خطوط هوایی بیشتر داریم. وی به رسانه‌ها گفت همانطور که در جریان هستید خط هوایی حراره- ژوهانسبورگ از 29 ژوئیه مجدداً راه اندازی شده است و چهار بار در هفته پرداز دارد. با توجه به افزایش ترددها حتی احتمال ایجاد پروازهای بیشتر هم هست. خط پروازی به لندن نیز به زودی راه اندازی می‌شود. خط پروازی به ویندهوک، نامیبیا نیز احتمالا همین وضعیت را دارد. خط هوایی بولاوایو-ژوهانسبورگ و ویکتوریا فال- ژوهانسبورگ نیز در شرف راه اندازی است. مدرسه هوایی زیمبابوه نیز مجدداً بازگشایی خواهد شد که بخشی از سیاست توسعه نیروی انسانی ماست. وی اضافه کرد صنعت هوایی بعدی کلیدی در توسعه است و هواپیمایی زیمبابوه به عنوان حامل پرچم کشور نقش مهمی در این موضوع دارد.

درخواست زیمبابوه از لیتوانی برای آزادسازی کامیون‌های خریداری شده از بلاروس

لیتوانی 17 ماشین آتش نشانی را که در مارس 2023 هنگام حمل به زیمبابوه از بلاروس که تحت تحریم اتحادیه اروپا است، توقیف کرده است. به گفته زیم لایو، ویرجینیا مابیزا، دادستان کل جدید زیمبابوه، که سپتامبر گذشته منصوب شد، در اوایل سال جاری به این کشور کوچک اروپایی پرواز کرد تا کامیون‌ها را آزاد کند، اما تلاش‌های او بی‌نتیجه بود.

نداوانینگی مانگوانا، دبیر اطلاعات بیان کرد که دولت همچنان از لیتوانیایی‌ها درخواست می‌کند تا ماشین‌های آتش نشانی را آزاد کنند. ما مشتاقانه منتظر این ماشین‌های آتش نشانی هستیم. مانگوانا اظهار داشت: این ماشین‌های آتش‌نشانی در حمایت از عملیات اطفای حریق، حفاظت از جان و دارایی و همچنین حفظ مکان‌های میراث جهانی زیمبابوه و محصولات حیاتی که خشکسالی ویرانگر را به چالش کشیدند، حیاتی خواهند بود. پریسیلا میسی‌هایرابوی موشونگا، سفیر زیمبابوه در سوئد که همچنین بر لیتوانی، فنلاند، دانمارک و نروژ نظارت دارد، همچنین در جلساتی با لیتوانیایی‌ها شرکت داشته است تا کامیون‌های خریداری شده توسط وزارت دولت محلی را برای توزیع در اختیار مقامات محلی آزاد کند. Mabhiza توضیح داد: «17 دستگاه آتش نشانی در 7 مارس 2023 در بندر دریایی Malku Bay در کلایپدا در لیتوانی کشف و ضبط شد. »

برگزاری مجمع تجاری انگلیس-زیمبابوه

وزارت امورخارجه زیمبابوه با همکاری سفارت انگلیس در این کشور مجمع تجاری انگلیس-زیمبابوه را برگزار می‌کنند. این نمایشگاه در هتل هیات  (میکلس) حراره برگزار می‌شود. نهاد برگزار کننده در زیمبابوه زیم ترید است. این مجمع بر فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در زیمبابوه تمرکز می‌کند و تأکید آن بر خریداران انگلیسی است. انتظار می رود این نشست فرصت خوابی برای آشنایی با زیمبابوه و حمایت از تجارت های آفریقایی باشد.

دروازه رشد (نام این مجمع)  انگلیس و شرکای تجاری انگلیسی را به دولت متصل می‌کنند تا بتوانند از این طریق اطلاعات لازم برای شروع تجارت در زیمبابوه را به دست بیاورند. انگلستان قراردادهای تجاری را با برخی از کشورهای شرق و جنوب آفریقا منعقد کرده است که شامل ماداگاسکار، موریس، سیشل و زیمبابوه می‌شوند. بر اساس این موافقتنامه‌ها انگلستان متعهد به تعرفه صفر برای کالاهای وارد شده از این کشورهاست.

حجم تجارت دو کشور در حال حاضر 609 میلیون پوند است. (طبق آمار در مارس 2024). این آمار از سال گذشته تا کنون 167 میلیون پوند افزایش نشان می دهد. از این 609 میلیون پوند 336 میلیون پوند سهم صادرات انگلیس به زیمبابوه است که نسبت به سال پیش 155 میلیون افزایش داشته است.

ب:  بوتسوانا

مناقصه در خصوص امکان سنجی پنل های خورشیدی بر روی تمامی سدهای کشور

شرکت آب و برق بوتسوانا به دنبال شرکتی برای انجام ارزیابی و مطالعه امکان سنجی فنی برای اجرای پروژه‌های خورشیدی شناور در سدها در سراسر کشور است. آخرین مهلت ارسال آثار 3 اکتبر است.

شرکت دولتی آب و فاضلاب بوتسوانا، مناقصه ای را برای یک مطالعه امکان سنجی در مورد استقرار نیروگاه‌های خورشیدی شناور در سدهای خود باز کرده است. بر اساس اطلاعیه مناقصه، بازدیدهای سایت از سدهای گابورون و بوکا، سد لوتسانه و سدهای لتسیبوگو و دیکگاتلهونگ که همگی در بخش شرقی کشور قرار دارند، انجام شده است. سدهای Dikgatlhong و Gaborone دو سد بزرگ در بوتسوانا هستند. مناقصه گران می‌توانند جزئیات کامل مناقصه را در وب سایت WUC برای BWP 1100 (82.18 دلار) دریافت کنند. مناقصه برای مناقصه گران بین المللی آزاد است. آثار ارسالی باید تا 3 اکتبر از طریق پست دریافت شوند. بر اساس ارقام آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بوتسوانا در پایان سال 2023 6 مگاوات انرژی خورشیدی نصب کرده بود. در ماه اوت، شرکت دولتی برق بوتسوانا قرارداد خرید برق برای توسعه یک نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی در بخش جنوبی کشور امضا کرد.

هفتمین مجمع رهبری گردشگری آفریقا در بوتسوانا

هفتمین مجمع رهبری گردشگری آفریقا (ATLF) اخیراً در گابورونه، بوتسوانا، از 4 تا 6 سپتامبر 2024 برگزار شد و نقطه محوری دیگری را در تلاش‌های توسعه گردشگری آفریقا رقم زد. این انجمن که در مرکز کنوانسیون بین المللی گابورون میزبانی شد، بیش از 500 شرکت کننده از 43 کشور، از جمله سهامداران کلیدی از بخش های سفر، گردشگری، مهمان نوازی و هوانوردی را گرد هم آورد. موضوع امسال، «نمودار مسیری جدید برای سفر، گردشگری و سرمایه‌گذاری در داخل آفریقا»، بر نیاز به کاهش محدودیت‌های سفر در سراسر آفریقا، تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد محیطی مشارکتی برای رشد گردشگری تاکید کرد.

اسلامبر تسوگوان، معاون رئیس جمهور و سرپرست رئیس جمهور بوتسوانا، رسماً این مجمع را افتتاح کرد و بر نقش گردشگری به عنوان یک محرک مهم در تنوع اقتصادی در سراسر قاره تأکید کرد. تسوگوانه خاطرنشان کرد که گردشگری یک ستون اقتصادی مهم برای آفریقا است و تلاش‌های بوتسوانا برای معرفی خود به عنوان یک مقصد برتر برای رویدادهای نشست‌ها، مشوق‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها (MICE) بخشی از استراتژی اقتصادی گسترده‌تر آن است. سخنرانی او همچنین بر تعهد بوتسوانا به میزبانی ATLF برای سه سال متوالی، پس از دوره‌های موفقیت آمیز آن در سال های 2022 و 2023، تاکید کرد.

ج: زامبیا

اعتراضات احزاب مختلف به عملکرد دولت زامبیا

دولت آقای هیکیلما، رییس جمهور زامبیا از حزب توسعه ملی که در سال 2021 به این سمت انتخاب شد، بعد از گذشت سه سال با اعتراضات جدی احزاب مختلف روبرو شده است. اعتراضات که صدای آن از انتهای سال 2023 شروع به شنیده شدن کرد. به ویژه بعد از آنکه دولت زامبیا 5 نفر از اعضای احزاب مختلف مخالف این کشور را که در یک برنامه مستند با یک رسانه زیمبابوه ای مصاحبه کرده بودند به اتهام جاسوسی بازداشت کرد. 9 حزب مخالف پیرو این اقدام نامه اعتراضی به دولت زدند که با واکنشی همراه نشد.

 در ماه مه سال 2024 آقای رافائل ناکاسینده، دبیرکل حزب جبهه وطن پرستی که آقای هیکیلما را ناقض حقوق بشر و برهم زننده اقتصاد کشور خوانده بود به 18 حبس به خاطر توهین به رییس جمهور محکوم شد. بعد از این با حضور فرماندهی آفریقایی آمریکا در زامبیا بیشتر هم شنیده شد. مقامات سابق حزب جبهه وطن پرستی مثل آقای کامپیونگو وزیر کشور دولت آقای لونگو، رییس جمهور سابق این تصمیم دولت را زیر سئوال برد. وی بیان کرد این اقدام دولت نه تنها هیچ نفعی برای دولت زامبیا ندارد بلکه همسایگان زامبیا را نیز نگران خواهد کرد. این اتفاق علاوه بر مقامات سیاسی اعتراضات جسته گریخته ای در زامبیا نیز ایجاد کرد.

شمار این اعتراضات رفته رفته در حال افزایش است. آقای اندی فورد باندا سیاستمدار و رییس حزب اتحاد خلق برای تغییر در یک سخنرانی اخیرا وضعیت اقتصاد زامبیا را در حال فروپاشی خوانده و حزب حاکم را متهم به نداشتن برنامه برای مواجهه با چالش های کشور به ویژه بحران انرژی کرده است.

الحاق زامبیا به کنوانسیون آب ملل متحد

در پاسخ به خشکسالی شدید و کمبود آب مداوم، زامبیا به کنوانسیون آب سازمان ملل متحد پیوسته است تا مدیریت آب را در داخل و خارج از مرزهای خود بهبود بخشد. این کشور که در فوریه 2024 به دلیل خشکسالی که به شدت بر تولید غذا و انرژی برای جمعیت بیش از 21 میلیون نفری آن تأثیر گذاشته است، یک بحران ملی و اضطراری اعلام کرده است، در حوضه‌های مرزی رودخانه زامبزی و کنگو قرار دارد.

زامبیا پنجاه و پنجمین کشور (و دوازدهمین کشور از آفریقا) است که به کنوانسیون حفاظت و استفاده از جریان‌های آبی فرامرزی و دریاچه‌های بین‌المللی (کنوانسیون آب سازمان ملل) پیوسته است، پس از پیوستن اخیر ساحل عاج و زیمبابوه در جولای. این امر باعث تثبیت حرکت قوی برای همکاری آبی در آفریقا می‌شود، جایی که بیش از 90 درصد از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سفره‌های آب شیرین توسط دو یا چند کشور مشترک است.

خانم سونیا کوپل، دبیر کنوانسیون آب، تاکید کرد که «الحاق زامبیا به این کنوانسیون نقطه عطفی برای این کشور در تلاش‌های راهبردی آن در جبهه‌های چندگانه برای تقویت مشترک همکاری‌های آب فرامرزی است». خانم کوپل همچنین خاطرنشان کرد از زامبیا که اکنون در صحنه جهانی به عنوان یکی از طرف های جدید کنوانسیون است در طول دهمین جلسه از اجلاس طرف های کنوانسیون آب (MOP) که در لیوبلیانا، اسلوونی (23-25) برگزار می‌شود، تجلیل خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما