معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۳:۳۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته اول شهریور ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

گزارش بانک مرکزی اروگوئه درباره انتظارات تورمی در این کشور 

بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی اروگوئه، انتظارات تورمی در این کشور کاهش یافته، بطوریکه تورم مورد انتظار در سال 2024 از ۵.۵ درصد به ۵.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. البته پیش‌بینی جدید همچنان بالاتر از ۴.۹ درصدی است که وزارت اقتصاد و دارایی برای امسال پیش‌بینی کرده بود. پیش‌بینی جدید در حالی اعلام شده است که بانک مرکزی تصمیم به حفظ نرخ بهره بانکی بر روی ۸.۵ درصد گرفته است. تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند نرخ دلار در پایان سال جاری  به ۴۰.۹ پزو افزایش یابد که در صورت وقوع موضوع، عملاً دلار در پایان سال افزایشی به میزان ۴.۱ درصد را به ثبت خواهد رساند که کمی‌بیش از یک درصد، کمتر از تورم انتظاری است. تحلیلگران همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری را ۳.۳ درصد و برای سال آینده ۲.۵ درصد پیش بینی می‌کنند. این درحالی است که وزارت اقتصاد رشد کمتری را برای امسال (3 درصد) و رشد بیشتری را برای سال ۲۰۲۵ (۳.۱ درصد) پیش‌بینی نموده بود.

https://www.subrayado.com.uy/expectativas-inflacion-bajan-53-anual-segun-la-encuesta-del-banco-central-n954920

افزایش 2.4 درصدی فروش اقلام و خدمات در سه ماهه دوم سال 2024 

به گزارش اتاق ملی تجارت و خدمات اروگوئه (CNCS)، فروش در بخش تجارت و خدمات بصورت خرده ‌فروشی در سه‌ ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه قبلی به میزان 2.4 درصد افزایش یافت. این دومین افزایش متوالی در طول سال جاری است، چرا که فروش در سه ماهه نخست نیز رشدی به میزان 4.1 درصد را به ثبت رسانده بود. وضعیت فروش در بخش تجارت و خدمات در سه ماهه دوم 2024 متفاوت از یکدیگرند، چرا که فروش کالاهای تجاری به میزان ۳.۱ درصد افزایش داشت، لیکن در بخش خدمات، فروش ۱.7 درصد کاهش نشان داد. در میان اقلام خرد تجاری، فروش البسه و پوشاک به میزان 15 درصد افزایش یافت. رشد فروش در سوپرمارکت ها، تجهیزات انفورماتیک، مصالح ساختمانی و تجهیزات امنیتی به ترتیب 1.9 درصد، 6.8 درصد، 4.1 درصد و 4.8 درصد به ثبت رسید. برعکس، فروش لوازم خانگی ۴.۹ درصد کاهش یافت. کاهش فروش در خدمات عمدتاً در بخش‌های هتلداری، آژانس‌ های مسافرتی و آژانس‌ های تبلیغاتی مشاهده شده اند.

https://www.subrayado.com.uy/las-ventas-comercio-y-servicios-suben-24-interanual-el-segundo-trimestre-n955058

افزایش 31 درصدی صادرات سلولز اروگوئه در جولای 2024   

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21)، صادرات سلولز در ماه جولای سال جاری در مجموع با 194 میلیون دلار، در صدر اقلام صادراتی این کشور قرار گرفت. صادرات این محصول در مقایسه با جولای سال 2023 به میزان 31 درصد رشد یافت. اتحادیه اروپا اصلی ترین بازار مقصد برای سلولز صادراتی اروگوئه بود و در مجموع 53 درصد از کل بازار صادراتی این محصول را به خود اختصاص داد. چین با 28 درصد دومین مقصد صادراتی بود. برزیل و آمریکا نیز در مجموع با 16 درصد در ردیف های بعدی قرار گرفتند. شایان ذکر است، احداث دومین کارخانه تولید سلولز در اروگوئه باعث شد که این محصول- برخلاف سالهای گذشته که عموماً پس از گوشت گاوی در جایگاه دوم قرار داشت- در سال جاری به اصلی ترین محصول صادراتی اروگوئه مبدل شود.

https://www.uruguayxxi.gub.uy/es/

هشدار سپال درباره کاهش رشد اقتصادی در آمریکای لاتین

خوزه مانوئل سالاسار دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی برای آمریکای لاتین و کارائیب (سپال) گفت که آمریکای لاتین پس از بحران اقتصادی دهه هشتاد که از آن به عنوان "دهه گمشده" یاد می‌شود، هم اکنون دومین دوره بحران در رشد اقتصادی را سپری می‌کند. وی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی بطور میانگین از سال 2015 تا 2024 نه دهم درصد (۰.۹ درصد) محاسبه شده است، هشدار داد: کشورهای منطقه در صورت عدم اجرای تغییرات ساختاری عمیق، ممکن است دوره سومی را نیز از دست بدهند. سپال (نهادی مستقل در سازمان ملل که مقر آن در سانتیاگوی شیلی است) در تازه ترین گزارش خود پیش‌ بینی کرد رشد اقتصادی در منطقه‌ در پایان سال جاری (بطور میانگین) به ۱.۸ درصد خواهد رسید که سه دهم درصد کمتر از پیش‌ بینی شده انجام گرفته در ماه می‌گذشته می‌باشد. پیش بینی سپال در ارتباط با رشد اقتصادی اروگوئه در سال جاری در عین حال 3.6 درصد است. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی پایین منجر به کاهش تولید سرانه و کاهش نرخ اشتغال در منطقه شده است، بطوریکه طبق "مطالعه ی اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب 2024" بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، رشد متوسط تعداد شاغلین در این منطقه ۱.۳ درصد بود که یک سوم آمار ثبت شده در دهه 1970 (3.9 درصد) به حساب می آید. به علاوه پیش‌بینی می‌شود که کاهش نرخ بازده و بهره ‌وری نیروی کار در سال جاری کمتر از میزان ثبت شده در سال ۱۹۸۰ باشد. در گزارش هشدار داده شده است که چنانچه در آمریکای لاتین- که صنایع آن در برابر تغییرات اقلیمی‌بسیار آسیب پذیر هستند- سرمایه‌گذاری ‌های لازم برای سازگاری صورت نگیرد، تا سال ۲۰۵۰ ممکن است ۴۳ میلیون شغل از دست برود که این رقم معادل ۱۰ درصد از نیروی کار است.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/america-latina-completo-su-segunda-decada-perdida-y-corre-el-riesgo-de-una-tercera-advirtio-jefe-de-cepal

دور جدیدی از بزرگترین نمایشگاه دامداری اروگوئه در ماه سپتامبر 

صد و نوزدهمین دور از نمایشگاه بزرگ دام و محصولات دامی اروگوئه موسوم به اکسپو پرادو Expo Prado   امسال نیز همچون سال های گذشته به همت انجمن روستایی اروگوئه (ARU) از تاریخ 6 تا 15 سپتامبر سال جاری در مونته ویدئو برگزار خواهد شد. بیش از 650 فعال تجاری و نمایشگاهی در این رویداد شرکت خواهند کرد. همچنین قرار است بیش از دو هزار رأس دام از 45 نژاد مختلف در معرض دید بازدید کنندگان قرار گیرد. پاتریسیو کورتاباریا رئیس انجمن روستایی اروگوئه در مصاحبه ای از حضور رئیس جمهور و شماری زیادی از اعضای کابینه دولت در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت که نامزدهای انتخاباتی از احزاب مختلف و همچنین برخی چهره‌های شاخص در عرصه کشاورزی و اقتصادی در این رویداد شرکت خواهند کرد. کورتاباریا تاکید کرد قیمت دلار و مشکل عدم تناسب نرخ تبدیل ارز از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش کشاورزی است و این موضوع در دستور کار گفت و گوهایی است که نه تنها با مسئولان وزارت اقتصاد، بلکه با شخصیت‌ های اقتصادی از احزاب سیاسی مختلف کشور انجام خواهد گرفت.

https://www.subrayado.com.uy/expo-prado-2024-del-6-al-15-setiembre-mas-2000-animales-y-650-expositores-comerciales-n954800

افزایش نرخ اشتغال در اروگوئه در جولای 2024

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ اشتغال در جولای سال جاری به ۵۸.۸ درصد افزایش یافت که دو دهم بیشتر از ماه گذشته (ژوئن) است. به عبارت دیگر 1 میلیون و 728 هزار نفر در حال حاضر در  کشور مشغول به کار هستند. مقایسه آمار مذکور با آمار یک سال قبل از افزایش خالص حدود 15 هزار شغل جدید حکایت دارد. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری نیز در اروگوئه در جولای سال جاری  8.3 درصد محاسبه شد که موٌید افزایش تعداد افرادی است که در بازار کار مشغول فعالیتند. آمارها همچنین نشان می دهند که تعداد کارگران غیر رسمی‌که وابسته به هیچ سیستم تأمین اجتماعی‌ نیستند به ۲۱.۴ درصد کاهش یافته که نیم  درصد کمتر از یک سال گذشته است.

https://www.subrayado.com.uy/sube-el-empleo-y-esta-maximos-2015-el-desempleo-se-ubica-83-n955646

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما