معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۱:۴۹

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

افتتاح نمایشگاه کشاورزی زیمبابوه

سه شنبه 6 تیر ماه مراسم افتتاحیه نمایشگاه کشاورزی زیمبابوه با حضور آقای مانانگاگوا، رییس جمهور زیمبابوه و آقای نیوسی رییس جمهور موزامبیک برگزار شد. در این مراسم بانوی اول، معاونین رییس جمهور و چند تن از وزرای زیمبابوه و موزامبیک حضور داشتند. در مراسم افتتاحیه آقای نیوسی به سخنرانی پرداخت. وی بیان کرد روابط دوجانبه دو کشور در حال افزایش است و جریان سرمایه گذاری بسیار خوبی در دو کشور وجود دارد. موزامبیک محل مناسبی برای سرمایه گذاری زیمبابوه‌ای‌هاست. زیرا زیرساخت‌ها در زیمبابوه توسعه یافته و بندر بیرا محلی برای حمل و نقل کالاهای زیمبابوه‌ای است. وی ادامه داد البته وضعیت باید بهتر شود و مبادلات تجاری در حال حاضر رضایت بخش نیست. او به رییس جمهور و زیمبابوه برای رشد اقتصادی علی رغم تحریم‌های ظالمانه غربی تبریک گفت و ادامه داد امروز زیمبابوه کشوری است که از دل مشکلات رشد کرده و پیشرفت را بدون محدودیتی محقق کرده است. زیمبابوه چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده به تدریج زیرساخت‌های کشور را با اتکا به خود بهبود داده است.

بعد از این سخنرانی، مقامات به شرکت کنندگان برجسته داخلی در بخش‌های مختلف هدایایی تقدیم کردند و سپس هر یک به بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه پرداختند. نمایشگاه کشاورزی با 554 شرکت کننده در فضایی به وسعت 78 هزار متر مربع برگزار شد. نمایشگاه امسال شرکت کنندگان بیشتری را به خود می‌دید که قسمت عمده آن شرکت کنندگان داخلی بودند و بیش از 150 شرکت کننده بین المللی نیز در نمایشگاه حضور داشت. بخش‌های مربوط به تولید پنبه و تنباکو و همچنین تجهیزات آبیاری و کشاورزی به ویژه تراکتور بیشترین شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده بود. در کنار محصولات کشاورزی، محصولات متفرقه و غیر مرتبط مثل تجهیزات معدنی نیز بعضاً در برخی غرفه‌ها وجود داشت. حضور روسیه، چین، ژاپن، اسواتینی، آفریقای جنوبی، بلاروس، هند، ترکیه، پاکستان، مالاوی، موزامبیک و تانزانیا برجسته بود. معدود شرکت کنندگانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و صربستان نیز در نمایشگاه حضور داشتند.

سفر آقای مانانگاگوا، رییس جمهور زیمبابوه به چین

پنج شنبه، 8 شهریور آقای مانانگاگوا به چین سفر کرد. زیمبابوه به دنبال آن است که سرمایه گذاری بیشتری را از طرف چینی جلب کند. شرکت‌های معتبر چینی در پنج ساله گذشته بیشتر از 3.4 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف در زیمبابوه سرمایه گذاری کرده‌اند. در همین راستا آقای مانانگاگوا پس از ورود به چین از چند شرکت بزرگ این کشور بازدید نمود. از جمله این موارد بازدید از شرکت هوآوی و بی وای دی (BYD) بودند. قرار است شرکت اخیر در صنعت معدن زیمبابوه و به ویژه در خصوص استخراج لیتیوم و ایجاد ارزش افزوده در آن به نفع زیمبابوه نقش جدی ایفا نماید.

همچنین در ادامه این سفر مقرر است رییس جمهور در راستای توسعه صنعتی سازی با گروه خط آهن چین ملاقات نماید. گروه خط آهن چین با راه آهن ملی زیمبابوه به زودی جلساتی را برای تعیین نحوه همکاری برگزار خواهد کرد. گروه خط آهن چین قرار است در خصوص توسعه راه آهن زیمبابوه فعالیت‌هایی را در این کشور انجام دهد.

رییس جمهور سفر خود را از شهر شنجن آغاز نموده است. وی پس از این به دو استان دیگر نیز سفر خواهد کرد. قرار است این سفر بیشتر از یک سفر سیاسی، یک سفر تجاری و فرهنگی باشد. سفیر زیمبابوه در چین در مصاحبه با رسانه‌ها بیان کرد سفر پنج سال پیش آقای مانانگاگوا سفر موفقیت آمیزی بود و باعث توسعه حضور چینی‌ها در زیمبابوه شد. این سفر هم بدون شک باعث جلب سرمایه گذاران بیشتری از چین در زیمبابوه خواهد بود. بنابراین این سفر بسیار مهم خواهد بود. زیرا همانطور که سفر پیشین دروازه‌های زیادی را به روی سرمایه گذاران چینی در زیمبابوه باز کرد، این سفر نیز همین کار را خواهد کرد.

رویکرد آقای مانانگاگوا به چین باعث شده است سرمایه گذاری بخش خصوص چین در زیمبابوه به شکل حیرت آوری افزایش پیدا کند. در حالی که این سرمایه گذاری در سال 2019 تنها 445.9 میلیون دلار بود در سال 2023 به 3.4 میلیارد دلار رسیده است و با توجه به چشم انداز موجود این سرمایه گذاری افزایش بیشتری هم خواهد داشت. تا به امروز 472 مجوز سرمایه گذاری به شرکت‌های چینی داده شده است که در بخش‌های مختلف صنعتی است. برخی از این سرمایه گذاری‌ها بسیار برجسته و قابل ذکر هستند. از جمله ساخت واحد 7 و 8 نیروگاه هوانگ (997 میلیون دلار)، نیروگاه برقی آبی کاریبا (553 میلیون دلار)، توسعه فرودگاه رابرت موگابه (153 میلیون دلار) و به روز رسانی فرودگاه آبشار ویکتوریا (150 میلیون دلار).

آقای مانانگاگوا بعد از بازدید خود از سه استان، برای شرکت در مجمع سه سالانه همکاری‌های چین آفریقا به پکن خواهد رفت.

 برگزاری هفدهمین دوره نمیشگاه بین المللی گردشگری زیمبابوه

هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری زیمبابوه از تاریخ 12 تا 14 سپتامبر (22 تا 24 شهریورماه) برگزاری می‌شود. هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری (Sanganai/Hlanganani) از 12 تا 14 سپتامبر (22 تا 24 شهریورماه) در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی زیمبابوه در شهر بولاوایو برگزار می‌شود. سازمان گردشگری زیمبابوه (ZTA) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایشگاه امسال می‌تواند بزرگترین و هیجان انگیزترین رویداد باشد و انتظار می‌رود بیش از 450 غرفه‌دار داخلی و بین‌المللی به نمایندگی از خطوط هوایی، اپراتورهای تور، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، شرکت‌های سافاری، سازمان‌های ملی گردشگری و بسیاری دیگر در این رویداد شرکت کنند. این نمایشگاه، برترین نمایشگاه تجاری گردشگری زیمبابوه و یکی از نمایشگاه‌های پیشرو در قاره آفریقا است.

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ابله میمون در زیمبابوه

آبله میمون در 15 کشور آفریقایی گزارش شده است. با توجه به این که هنوز موردی از آبله میمون در زیمبابوه گزارش نشده است هشدارهای بهداشتی برای ورود به زیمبابوه به شدت افزایش یافته است. طبق گزارش‌ها، آمارهای این بیماری در آفریقا همچنان در حال افزایش است. تا 18 آگوست از 4562 مورد آبله میمون در آفریقا 35 نفر فوت کرده بودند. البته آمارهای غیررسمی ابتلای 18000 نفر را نشان می‌دهد که کنگو آلوده‌ترین کشور در این زمینه است.

آقای ممبشورا وزیر بهداشت زیمبابوه در مصاحبه‌ای بیان کرد تضمین می‌دهیم که هنوز هیچ موردی از این بیماری در زیمبابوه دیده نشده است و با دقت شیوع و تحولات بیماری آبله میمون را پیگیری می‌کنیم. به علاوه ما حساسیت و واکنش نسبت به موارد بیماری را افزایش داده‌ایم. البته در این زمینه به همکاری‌های بیشتری با سایر کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای درگیر احتیاج داریم.

زیمبابوه در سه نقطه ورودی مرزی با زامبیا، آفریقای جنوبی و موزامبیک تدابیر بهداشتی را با حضور مقامات وزارت بهداشت تا حد زیادی ارتقا داده است و تمامی مسافران از حیث تب و سایر علائم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در حال حاضر وزارت بهداشت در حال به روزرسنی برنامه‌های خود برای مقابله با آبله میمون در هماهنگی و همکاری با سازمان جهانی بهداشت و دیگر شرکا در این زمینه است. سیستم سلامت کشور برای مقابله با موارد احتمالی آبله میمون آماده سازی می‌شوند و برنامه‌های تمرینی برای کارکنان بخش سلامت گذاشته شده است که بتوانند هم در درمان و هم در مورد شناسایی اقدامات سریع‌تری را انجام دهند. برنامه واکسیناسیون نیز در دستور کار قرار گرفته است و قرار است محموله‌های واکسن از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آفریقا دریافت شود.

   افتتاح رسمی‌ پاویون دولت در فرودگاه جدید بین المللی حراره توسط رییس جمهور

بخش جدید پاویون دولت فرودگاه بین المللی جدیدالتاسیس حراره توسط آقای منانگاگوآ، رییس جمهور زیمبابوه، با حضور معاون رییس جمهور، وزرای این کشور، مدیر عامل چینی مجری طرح، سفرا و روسای دفاتر بین المللی مقیم زیمبابوه در روز پنجشنبه مورخ 1 / 6 / 1403 رسماً افتتاح گردید.

 در این مراسم آقای منانگاگوآ در ابتدا طی سخنرانی ضمن تقدیر و تشکر از رییس جمهور چین بدلیل توجه ویژه ایشان به توسعه روابط استراتژیک دو کشور و اختصاص خط اعتباری برای احداث فرودگاه جدید این کشور، در ادامه اظهار داشت این پروژه بیانگر تعهد زیمبابوه به بهبود جایگاه بین المللی این کشور و جذاب‌تر کردن این کشور برای سرمایه گذاران خارجی می‌باشد. وی اجرای این پروژه زیرساختی را مرتبط با ابتکارات اصلاحات اقتصادی دولت خود عنوان نمود که همواره دولت در حال پیگیری در سایر بخش‌های زیر ساختی کشور و احیای بخش‌های کلیدی مانند گردشگری، هوانوردی و صنعتی می‌باشد.

آقای منانگاگوآ در انتها بر تعهد دولت زیمبابوه به اجرای مستمر پروژه‌های زیر ساختی مشابه در سراسر کشور تاکید نمود و عنوان داشت که این نوع سرمایه گذاری‌ها برای دستیابی به ثبات و رشد اقتصادی بلند مدت در راستای نفوذ سیاسی و دیپلماسی در جهان بویژه در منطقه سادک بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

درآمدهای گردشگری زیمبابوه با 35 درصد افزایش، به 241 میلیون دلار رسید

با رشد ورود گردشگران بین المللی و داخلی، درآمدهای گردشگری زیمبابوه در سه ماهه اول سال 2024 از 178 میلیون دلار در سه ماهه مشابه در سال گذشته، با 35 درصد افزایش به 241 میلیون دلار آمریکا رسیده است. بر اساس بودجه میان مدت و بررسی اقتصادی سال 2024 که توسط موسسه مالی، توسعه اقتصادی و ترویج سرمایه گذاری در هفته گذشته ارائه شد، زیمبابوه ظرفیت میزبانی رویدادهای جهانی از جمله کنفرانس‌هایی را نشان داده است که باعث گسترش صنعت گردشگری شده است.

این افزایش درآمد بعلت ورود گردشگران بین‌المللی همراه با افزایش پروازهای خطوط هوایی به داخل کشور و همچنین ارتقای پایدار زیمبابوه به عنوان یک مقصد گردشگری نسبت داده می‌شود. رشد بخش گردشگری در حال حاضر با توجه به تحولات مثبتی که در صنعت گردشگری جهانی و داخلی در نیمه اول سال 2024 تجربه شده، 12 درصد پیش بینی می‌شود. خاورمیانه در سه ماهه اول سال 2024، با رشد 36 درصدی ورودی گردشگران بین المللی نسبت به سطوح قبل از همه گیری کرونا، شاهد قوی‌ترین رشد نسبی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNTWO)، انتظار می‌رود گردشگری بین المللی در سال 2024 به طور کامل به سطح قبل از همه گیری بازگردد. صنعت گردشگری با 83 درصد افزایش گردشگران در نیمه اول سال جاری، سریع‌ترین بخش در حال رشد در اقتصاد است.

باربارا رودزی، وزیر صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی، که از طرف دولت میزبانی این رویداد را بر عهده داشت، خطاب به نمایندگان اولین مجمع منطقه‌ای گردشگری سازمان ملل متحد درباره "غذا برای آفریقا" که در آبشار ویکتوریا برگزار شد، گفت: استراتژی گردشگری بر اساس دیدگاه رئیس جمهور منانگاگوا به پیش می‌رود و انتظار می‌رود زیمبابوه تا سال 2030 یا زودتر به یک اقتصاد با درآمد متوسط بالا دست یابد. وزیر رودزی گفت که رشد قابل توجهی که در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی در زیمبابوه تجربه می‌شود، نتیجه راهبرد صنعتی جدید این وزارتخانه است که تمرکز فزاینده‌ای بر میراث کشور دارد.

 بوتسوانا

راه اندازی استارلینک در بوتسوانا

پس از مذاکرات سیاسی طولانی مدت میان مدیران شرکت اسپیس ایکس و مقامات بوتسوانا سرانجام استارلینک در بوتسوانا به طور رسماً راه اندازی شد. خدمات اینترنتی اسپیس ایکس از طریق ماهواره لئو (مدار-زمین) این شرکت عملیاتی شده است. این نقطه عطفی در توسعه اینترنت در میان کشورهای جنوب آفریقا به حساب می‌آید. سه ماه بعد از ملاقات رییس جمهور بوتسوانا با مدیر اسپیس ایکس آقای بن مک ویلیامز در آمریکا فعال سازی شبکه اینترنت استارلینک در بوتسوانا رخ داد. این در حالی بود که طبق قوانین بوتسوانا هرگونه ورود، استفاده و فروش کیت‌های استارلینک در بوتسوانا غیرقانونی به شمار می‌آمد و تبعات سنگینی برای متحلفین از این قانون در بوتسوانا وجود داشت.

تا پیش از این یوتسوانا یکی از گران‌ترین کشورها در رابطه با دسترسی به اینترنت به شمار می‌آمد. اما به این ترتیب هزینه اتصال به اینترنت برای شهروندان بوتسوانا تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه نه تنها قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، بلکه سرعت اینترنت نیز به شکل فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. این اقدام می‌تواند نقش مهمی در توسعه اجتماعی- اقتصادی این کشور ایفا کند.

انعکاس خبری پیدا شدن بزرگ‌ترین الماس در صد ساله گذشته در بوتسوانا

بزرگ‌ترین الماس پیدا شده در صد ساله اخیر در جهان این هفته در بوتسوانا رونمایی شد. این الماس 2492 قیراطی دومین الماس بزرگ کشف شده در تاریخ و بزرگ‌ترین الماس یافت شده از 1905 به بعد است. وزن این الماس تقریباً 500 گرم است. هنوز عنوانی برای این الماس انتخاب نشده است. رییس جمهور بوتسوانا این الماس را در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به نمایش گذاشت. هنوز قیمتی برای این الماس گذاشته نشده است. اما قابل ملاحظه است که الماسی کوچک‌تر در سال 2016 به ارزش 63 میلیون دلار توسط دولت بوتسوانا به فروش رسید.

این الماس توسط شرکت کانادیایی لوکارا دیاموند یافت شده است. مسئولان این شرکت این موضوع را یک اتفاق تاریخی می‌دانند و آن را محصول بوتسوانا می‌دانند.

 زامبیا

به روزرسانی خط لوله انتقال نفت تازاما بین زامبیا و تانزانیا

خط لوله میان دو کشور که از سال 1968 احداث شده است، ظرفیت انتقال 80000 تن نفت در سال را داشته است که دیگر نمی‌تواند نیازهای زامبیا را به طور کامل تأمین کند. بنابراین این خط لوله نیاز به به روزرسانی دارد. حالا شرکت خط لوله تانزانیا در مذاکره با طرف زامبیا برای توسعه ظرفیت این خط لوله به پنج میلیون تن در سال تصمیم به تعیین هزینه ارتقای این خطوط لوله را دارند. در مرحله ابتدایی شرکت تانزانیایی باید هزینه‌ها را مطالعه نماید. این خط لوله از دارالسلام در تانزانیا شروع و به استان واقع در شرق زامبیا منتهی می‌شود. طول این خط لوله 1710 کیلومتر ارزیابی شده است. انتظار می‌رود که قطر لوله‌ها 12 اینچ باشد.

با توجه به این حقیقت که زامبیا تولید کننده نفت نیست، این خطوط لوله برای زامبیا بسیار مهم تلقی می‌شود. البته علاوه بر این کارآمدی این خط لوله بستگی به توانمندی زامبیا برای خرید نفت از کشورهای مجاور در خاورمیانه و حتی اروپا دارد. با توجه به این که نفت در بخش طولانی از مسیر در حال حاضر به طریق جاده‌ای حمل می‌شود به همه نقاط این کشور نمی‌رسد و علاوه بر این بسیار پر هزینه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما