معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی، افزایش قدرت خرید مردم و افزایش کسری بودجه هلند در سال 2025

دفتر مرکزی آمار هلند (CBS) در پیش نویس چشم انداز اقتصاد کلان خود برای سال 2025 گزارش داده که اقتصاد هلند در سال آینده رشد خواهد کرد، قدرت خرید بهبود خواهد یافت و افراد کمتری در فقر زندگی خواهند کرد. با این حال، کسری بودجه دولت بدتر خواهد بود. طبق این گزارش اقتصاد هلند در سال جاری 0.6 درصد (شش دهم درصد) و در سال آینده 1.6 درصد رشد خواهد کرد. دستمزدهای بالاتر، معافیت های مالیاتی و تجارت جهانی قوی تر، رشد اقتصادی را تقویت می‌کند. قدرت خرید خانوارها در هلند به طور متوسط 2.5 درصد در سال 2024 و 1.1 درصد در سال 2025 افزایش خواهد یافت. تا سال آینده، میانگین قدرت خرید خانوارها بالاتر از سطح سال 2021 خواهد بود (قبل از اینکه روسیه به اوکراین حمله کند و تورم گسترده ای را ایجاد کند). به گفته این مرکز، قدرت خرید در نتیجه اقدامات کاهش مالیات در توافقنامه احزاب ائتلافی  دولت جدید بهبود خواهد یافت. دستمزدهای بالاتر نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

https://nltimes.nl/2024/08/16/dutch-economy-growing-people-spending-power-deficit-worsening

انتقال سود شرکت روس اتم Rosatom  از طریق هلند به روسیه

NOS بر اساس گزارش سالانه اخیر منتشر شده از شرکت تابعه Uranium One Cooperatief در آمستردام گزارش داده  که شرکت هسته ای دولتی روسیه Rosatom از یک شرکت تابعه هلندی برای انتقال صدها میلیون یورو سوء استفاده می‌کند و این کار را نیز کماکان ادامه می دهد . اروپا و دیگر کشورهای غربی به بخش اورانیوم روسیه وابسته هستند و تاکنون جرأت اعمال تحریم علیه روس اتم را نداشته اند. این شرکت یکی از تولیدکنندگان عمده اورانیوم غنی شده با داشتن 35 درصد سهم بازار جهانی و انرژی هسته ای است. Rosatom از طریق شرکت تابعه هلندی خود مواد خام هسته ای را در قزاقستان و تانزانیا استخراج می‌کند و درآمد حاصل از این کشورها قبل از ارسال به روسیه به هلند سرازیر می‌شود. در سال 2022 این شرکت هلندی 240.6 میلیون دلار یا 222 میلیون یورو سود کرده و ده‌ها میلیون از این مبلغ به شرکت مادر منتقل شده است. سخنگوی اورنکو (یک شرکت فعال در غنی سازی اورانیوم) به NOS اعلام کرده که «روسیه یک بازیگر اصلی در بخش هسته ای است. ما شاهد حرکت شرکت های غربی هستیم که پس از حمله روسیه به اوکراین دیگر نمی خواهند با روسیه تجارت کنند. برای مثال، این امر تقاضا برای غنی سازی اورانیوم در اورنکو را افزایش داده است. اما جایگزینی کامل بخش روسی زنجیره هنوز امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، روسیه در حال حاضر تنها گزینه برای بازیافت اورانیوم استفاده شده است. نیروگاه‌های شوروی سابق در جمهوری چک، اسلواکی، بلغارستان، مجارستان و فنلاند نیز به میله‌های سوخت روسیه وابسته هستند. بر اساس تحقیقات سازمان محیط زیست نروژی بلونا، واردات سوخت هسته ای اروپا از روسیه در سال گذشته دو برابر شده است. اورانیوم روسیه نیز در هلند موجود می‌باشد مثلاً در ماه فوریه اداره هلند برای ایمنی هسته ای و حفاظت در برابر تشعشع (ANVS) چندین مجوز برای واردات سوخت هسته ای بازیافتی روسیه به مقصد Urenco صادر کرده است.

https://nltimes.nl/2024/08/19/russian-state-company-moving-uranium-profits-netherlands

افزایش پس انداز هلندی‌ها به 481 میلیارد یورو تا ژوئن 2024

مردم هلند تا ژوئن 2024 تقریباً 481 میلیارد یورو پس‌انداز کرده اند که این رقم به طور متوسط حدود 26000 یورو برای هر نفر می‌باشد. کل پس انداز صورت گرفته در سال 2024 نسبت به ژوئن 2023 برابر با 33 میلیارد یورو افزایش داشته است. چهار بانک بزرگ (ING، ABN Amro، Rabobank و Volksbank) 90 درصد پس‌انداز را در اختیار داشته اند. از طرف دیگر هر چهار بانک بزرگ افزایش در حساب های سرمایه گذاری را گزارش کرده اند. رابوبانک در نیمه اول سال 2024 شاهد افزایش 10 درصدی (6 میلیارد یورو) در حساب های سرمایه گذاری بوده است.  ING افزایش 15 درصدی در حساب های Simple Investing تا اوت 2024 را گزارش کرده، حساب های سرمایه گذاری ABN Amro با رشد 36.6 میلیارد یورویی به 252.1 میلیارد یورو رسیده و De Volksbank نیز افزایشی را به ویژه در میان مشتریان جوان گزارش کرده است.

https://nltimes.nl/2024/08/20/netherlands-residents-almost-eu481-billion-savings-dutch-investing

درخواست‌های الحاق به خانواده در یک سال تقریباً دو برابر شد

روزنامه De Telegraaf گزارش داده که در حال حاضر نزدیک به 40000 نفر در خارج از کشور منتظر مجوز برای پیوستن به اعضای خانواده هستند که قبلاً به عنوان پناهجو در هلند پذیرفته شده اند. تعداد درخواست‌های به‌اصطلاح ناریزیگر (پس‌از سفر) برای الحاق خانواده از ۲۲۲۲۰ مورد در سال گذشته به ۳۹۲۸۰ مورد افزایش یافته است. این روزنامه بر اساس ارقام جدید خدمات مهاجرت و تابعیت (IND) می‌گوید در سال 2023تقریباً 89 درصد از این درخواست ها پذیرفته شده است. درخواست های جدید به طور متوسط 82 هفته را در لیست انتظار می‌گذرانند تا اینکه توسط IND پردازش شوند. تا کنون بزرگ‌ترین گروه ناریزیگر از سوریه هستند: 71 درصد درخواست‌ها در سال 2024 متعلق به این گروه بوده است. همچنین تعداد نسبتاً بالایی درخواست‌های الحاق خانواده از سوی یمنی‌ها، ترک‌ها و عراقی‌ها وجود دارد.

https://ind.nl/en/residence-permits/asylum/family-reunification-refugee

سرمایه گذاری خانوار هلندی به رکورد بالایی رسید

بانک De Nederlandsche) گزارش داده که سرمایه گذاری خانوارهای هلندی به رکورد 185 میلیارد یورو در سه ماهه دوم سال 2024 رسیده که عمدتاً به دلیل رشد بازارهای جهانی سهام بوده است. نقطه اوج قبلی به مبلغ 182.7 میلیارد یورو به دسامبر 2021 برمی‌گردد. در مقایسه با سه ماهه اول سال 2024 سرمایه گذاری خانوارهای هلندی 2.3 درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت سهام ASML سازنده ماشین‌های تراشه آن را به شرکتی تبدیل کرد که در پایان سه ماهه دوم به دومین سرمایه گذار خانوارهای هلندی تبدیل شده است. شرکت شل کماکان در این زمینه پیشتاز می‌باشد.

https://www.dutchnews.nl/2024/08/dutch-households-see-investments-in-shares-hit-new-high/

ورشکستگی سه ماهه دوم در صنعت در بالاترین سطح از سال 2017

دفتر مرکزی آمار هلند (CBS) گزارش داده که تعداد ورشکستگی‌ها در صنعت هلند در سه ماهه دوم به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده است. 87 ورشکستگی از شرکت های صنعتی وجود داشته که این تعداد مشابه در سه ماهه دوم سال 2017 بوده است. شرکت های تولیدی گفته اند که عمدتاً تحت تأثیر کمبود پرسنل قرار گرفته اند. تقاضای ناکافی یا کمبود نهاده‌های تولید نیز به عنوان موانع اصلی ذکر شده است. تولیدات هلندی برای پنج فصل متوالی با کاهش گردش مالی دست و پنجه نرم می‌کند. در سه ماهه دوم، حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.1 درصد کاهش داشته که کمترین کاهش از زمان شروع رکود بود. حجم معاملات در سه ماهه اول سال جاری 5.4 درصد و در سه ماهه چهارم سال گذشته تقریباً 10 درصد کاهش یافت. همچنین در این دوره صنعت حمل و نقل دوران سختی را سپری کرده و فروش آن نسبت به سال قبل تقریباً 16 درصد کاهش یافته است. CBS این صنعت را به دو بخش تقسیم می‌کند: صنعت خودرو و تریلر، که در آن گردش مالی تقریباً 33 درصد کاهش یافته و  و صنعت «سایر تجهیزات حمل‌ونقل» که در واقع شاهد رشد فروش بیش از 17 درصد بوده است.

https://www.cbs.nl/en-gb/news/2024/33/more-bankruptcies-in-july

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما