معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۵:۵۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اختصاص 148 میلیون یورو برای تولید فناوری سبز

کابینه هلند در حال توسعه طرحی جدید با نام اختصاری IMKE برای تحرک بخشی تولید فناوری سبز با کیفیت بالا می‌باشد. برای این طرح 148 میلیون یورو بودجه در نظر گرفته شده و هدف آن نیز تشویق شرکت‌های تولیدی با تکنولوژی بالا برای راه‌اندازی خطوط تولید تاسیسات الکترولیز، پنل‌های خورشیدی نوآورانه و باتری‌ها می‌باشد. این فناوری‌ها برای انتقال به منبع انرژی سبز و اقتصاد کمتر وابسته به سوخت‌های فسیلی ضروری در نظر گرفته می‌شوند. سوفی هرمانز (وزیر اقلیم و رشد سبز) بر اهمیت ساخت و توسعه صنایع سبز جدید برای اقتصاد هلند و دستیابی به اهداف آب و هوایی تأکید کرده است.

https://nltimes.nl/2024/08/01/dutch-govt-pushing-eu148-million-producing-green-technology

فرودگاه آمستردام، درگیر عوارض پاندمی

به گفته ACI Europe، بخش هوانوردی اروپا به طور کامل از همه‌گیری کوید 19 رهایی یافته است. در نیمه اول سال 2024، تعداد مسافران هواپیما در اروپا 4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2019 (پیش از همه‌گیری) بوده است. در مقایسه با شش ماه اول سال 2023 تعداد مسافران 9 درصد افزایش داشته است. با این حال رشد در سه ماهه دوم (8 درصد افزایش) نسبت به سه ماهه اول (10.2 درصد افزایش) سال 2024 کندتر شده است. بازیابی در همه فرودگاه‌ها نیز یکسان نبوده است. تا ژوئن 2024، تنها 53 درصد از فرودگاه‌ها به طور کامل به حجم مسافران قبل از همه‌گیری بازگشته‌اند. فرودگاه اسخیپول آمستردام هنوز به طور کامل بهبود نیافته و با وجود افزایش 11 درصدی نسبت به سال 2023، تعداد مسافران هنوز 7.9 درصد کمتر از سطح سال 2019 است. هیترو لندن با 39.8 میلیون مسافر (2.8 درصد بیشتر از قبل از همه‌گیری)، شلوغ‌ترین فرودگاه بوده است.

https://nltimes.nl/2024/07/31/european-aviation-recovered-covid-pandemic-schiphol-still-struggling

گران بودن مراقبت از کودکان در هلند

75 درصد از والدین هلندی در سال 2023 برای مراقبت از کودکان خود نرخ ساعتی بالاتری از نرخ دولتی تعیین شده پرداخت کرده‌اند. به طور متوسط، والدین سالانه 3210 یورو از جیب خود برای مراقبت از کودکان پرداخت کرده‌اند. میانگین کل هزینه‌های مراقبت از کودک 8950 یورو در سال بوده که کمک هزینه دولتی 64 درصد (5740 یورو) و والدین 36 درصد (3210 یورو) را شامل می‌شود. همچنین تعداد کودکان تحت مراقبت در مقایسه با سال 2022 نزدیک به 19 هزار نفر افزایش یافته است. لازم به ذکر است که هزینه‌ها و کمک هزینه‌ها بر اساس تعداد فرزندان متفاوت می‌باشد. برای یک فرزند 6130 یورو که 62 درصد آن تحت پوشش کمک هزینه می‌باشد، برای دو فرزند 11760 یورو با 66 درصد پوشش و برای سه فرزند یا بیشتر 16580 یورو با 68 درصد پوشش را شامل می‌شود.

https://nltimes.nl/2024/07/26/childcare-often-expensive-allowance-rate-parents-pay-eu3210-per-month

توجه صاحبان خانه به برچسب‌های انرژی

دو سوم از صاحبان خانه هلندی انتظار دارند ارزش خانه‌های آنها در عرض پنج سال بیشتر بر اساس برچسب‌های انرژی سنجیده شود. افزایش 13 درصدی در درخواست‌های وام مسکن برای بهبود وضعیت داخلی خانه و پایداری در نیمه اول سال جاری وجود داشته است. 79 درصد از صاحبان خانه در خانه‌ای زندگی می‌کنند که پایدار است. 66 درصد خانه خود را پس از خرید پایدارتر کردند و 12.5 درصد این کار را قبل از خرید انجام دادند. دلایل اصلی برای پایدارتر کردن خانه‌ها شامل صرفه‌جویی در هزینه انرژی (دلیل اولیه) و افزایش راحتی زندگی می‌باشد. همچنین عمده بهبودهای رایج در بحث پایداری شامل نصب پنل‌های خورشیدی، دو جداره کردن شیشه‌ها، نصب روشنایی LED، بهبود سقف و دیوارهای حفره‌ای می‌شود. بیش از 80 درصد از صاحبان خانه می‌دانند که بهبود پایداری می‌تواند ارزش خانه آنها را افزایش دهد و بر همین اساس برچسب‌های انرژی به طور فزاینده‌ای اهمیت می‌یابند، به ویژه آنکه از اول ژانویه 2024، حداکثر مبلغ وام مسکن نیز به نصب برچسب انرژی وابسته شده است.

https://nltimes.nl/2024/07/26/homeowners-paying-attention-energy-labels

افزایش فرصت‌های شغلی در هلند

تعداد فرصت‌های شغلی در هلند با افزایش 12 درصدی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است. بخش‌های مورد تقاضا عمدتا شامل مهمانداری، کمک‌های خانگی، نظافت و کارکنان فروش می‌باشد. همچنین طی سه سال گذشته افزایش 48 درصدی در عرضه فرصت‌های شغلی در هلند وجود داشته و در سال گذشته نیز رشد 5 درصدی تجربه شده است. در سال 2021 افزایش 26 درصدی حاصل شده که عمدتا ناشی از رفع محدودیت‌های کووید-19 بوده است. انتظار می‌رود تقاضا برای فرصت‌های شغلی به دلیل شرایط اقتصادی فعلی و کمبود کارکنان در برخی بخش‌ها همچنان در حال افزایش باشد. این روند منعکس کننده اقتصاد در حال بهبود پس از همه‌گیری و کمبود مداوم نیروی کار در صنایع خاص است. همچنین نشان می‌دهد که فرصت‌های خوبی برای دانش آموزان و سایرینی که به دنبال کار موقت در طول دوره‌های تعطیلات هستند وجود دارد.

https://nltimes.nl/2024/07/28/indeed-increase-vacation-jobs-netherlands

پیشی گرفتن تولید انرژی خورشیدی و بادی در اروپا در برابر سوخت‌های فسیلی

وابستگی اروپا به سوخت‌های فسیلی در نیمه اول سال 2024 به پایین‌ترین حد خود رسید و سوخت فسیلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد کاهش یافته است. این نشان دهنده کاهش 31 درصدی نسبت به نیمه اول سال 2022 است. همچنین برای اولین بار در اروپا انرژی بادی و خورشیدی موفق به تولید انرژی بیشتری نسبت به سوخت‌های فسیلی شده است. بر این اساس 30 درصد انرژی اروپا از انرژی خورشیدی و باد تامین شده، در حالی که 27 درصد آن از سوخت‌های فسیلی تامین شده است. 13 کشور عضو اتحادیه اروپا بیشترین انرژی بادی و خورشید را نسبت به انرژی‌های فسیلی تولید کرده‌اند. هلند، آلمان، بلژیک و مجارستان برای اولین بار به این نقطه عطف دست یافتند. عوامل موثر در این تغییر ناشی از گسترش چشمگیر منابع انرژی سبز و شرایط آب و هوایی مطلوب، به ویژه بادهای شدید می‌شود. این تغییر علیرغم رشد تقاضای جهانی انرژی در حال وقوع است.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/30/europa-wekt-in-historische-verschuiving-voor-het-eerst-meer-zonne-en-windenergie-dan-fossiele-brandstoffen-op-a4861198

افزایش شدید درخواست‌ها برای آوردن کارگران غیر اتحادیه اروپا به هلند

شرکت‌ها در هلند به دلیل کمبود گسترده کارکنان به طور فزاینده‌ای به دنبال کارگران خارج از اتحادیه اروپا هستند. UWV (آژانس بیمه کارکنان) شاهد افزایش شدید درخواست‌های مجوز کار برای کارگران غیر اتحادیه اروپا بوده است. در نیمه اول سال 2024 تعداد 18800 درخواست، در کل سال 2023 تعداد 20900 درخواست، در سال 2022 تعداد 15000 درخواست و در سال 2021 تعداد کمتر از 10000 درخواست ثبت شده است. هلند در حال حاضر تقریبا 450000 فرصت خالی شغلی دارد. سخنگوی UWV خاطرنشان کرد که اقتصاد و بازار کار به سرعت پس از همه‌گیری COVID-19 بهبود یافت و کارفرمایان را به دنبال راه‌حل‌هایی از جمله آوردن کارگران از خارج از اتحادیه اروپا سوق داده است.

https://nltimes.nl/2024/07/29/sharp-increase-applications-bring-non-eu-workers-netherlands

عدم حمایت دولت هلند از ارزهای دیجیتال

علیرغم درخواست‌های مکرر از سوی اداره بازارهای مالی (AFM)، وزارت دارایی هلند بودجه‌ای برای تنظیم و نظارت بر ارزهای دیجیتال ارائه نمی‌کند. این وزارتخانه همچنین کمک‌هایی را که AFM می‌تواند از بخش ارزهای دیجیتال درخواست کند، محدود کرده است. AFM باید نظارت خود را بر بازار ارزهای دیجیتال افزایش دهد تا با قوانین جدید اروپا (MiCA) که در پایان سال اجرایی می‌شود مطابقت داشته باشد. این وزارتخانه مشارکت دولت در نظارت بر ارزهای دیجیتال را «از نظر سیاسی غیرممکن» خوانده و اعلام کرده که دولت کمتر از AFM نسبت به تقلب در ارزهای دیجیتال نگرانی دارد. AFM سه سطح نظارت را مشخص کرده است: پایه، سختگیرانه و حداقلی. با وجود این، دولت گزینه «حداقلی» را انتخاب کرده و به AFM توصیه کرده با توجه به خطرات موجود در بخش کریپتو به این سناریو ادامه دهد.

https://nltimes.nl/2024/07/29/dutch-government-funding-cryptocurrencly-regulation

تصمیم صندوق بازنشستگی PME در سرمایه‌گذاری برای انرژی هسته ای

اریک اویجن، رئیس صندوق بازنشستگی PME، در برنامه Nieuwsuur اعلام کرده که این صندوق می‌خواهد در انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند. این تصمیم به دلیل سرعت آهسته توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. PME نظرسنجی را در میان شرکت‌های شرکت کننده انجام داده که 63 درصد چنین سرمایه‌گذاری را تایید کرده‌اند. اویجن خاطرنشان کرد که احساسات نسبت به انرژی هسته‌ای در حال تغییر است و مثبت‌تر می‌شود. هدف اولیه سرمایه‌گذاری دستیابی به بازده مالی مناسب است اما PME آینده قابل زندگی را نیز مهم می‌داند. PME سهم انرژی هسته‌ای در کاهش انتشار CO2 را بیش از مشکل زباله‌های هسته‌ای می‌داند. سایر موسسات مالی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق بازنشستگی PMT همچنان مخالف سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای هستند. PME می‌خواهد برنامه‌های خود را با دولت در میان بگذارد زیرا دولت در نظر دارد چهار نیروگاه هسته‌ای بسازد که عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران خصوصی تامین می‌شود. ساخت نیروگاه هسته‌ای حدود 15 سال طول می‌کشد و حدود 20 میلیارد یورو هزینه دارد. هانری بونتنبال، رهبر CDA، از تصمیم PME در رسانه‌های اجتماعی حمایت کرد و ابراز امیدواری کرد که سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز از این روند پیروی کنند.

https://nltimes.nl/2024/07/29/pension-fund-pme-wants-invest-nuclear-power

مهاجرت؛ نیروی محرکه رشد جمعیت هلند

طبق داده‌های مرکز آمار هلند (CBS) رشد جمعیت هلند در شش ماه گذشته کاملاً به دلیل مهاجرت خارجی بوده است. جمعیت هلند در نیمه اول سال 2024 با 39000 افزایش به 17.98 میلیون نفر رسید که کمتر از رشد بیش از 52000 نفر در مدت مشابه سال گذشته است. مهاجرت با بیش از 11000 کاهش به 138000 نفر رسیده و بیشتر مهاجران از کشورهای اروپایی آمده‌اند، اما کشورهای اروپایی نیز بیشترین تعداد افرادی را که هلند را ترک کرده‌اند، تشکیل می‌دهند. همچنین در نیمه اول سال 2024، تقریباً 1000 کودک بیشتر در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 به دنیا آمده‌اند و به رقم 81000 نوزاد رسیده است با این حال، تعداد مرگ و میر بیش از 88000 نفر بوده است.

https://nltimes.nl/2024/07/30/immigration-still-driving-force-behind-dutch-population-growth

افزایش نرخ تورم هلند در ماه جولای

مرکز آمار هلند (CBS) گزارش داده که تورم در هلند در ماه جولای به افزایش خود ادامه داد و به 3.7 درصد در سال رسید. در ماه ژوئن، تورم از 2.7 درصد در ماه می‌به 3.2 درصد رسیده بود. بر اساس گزارش CBS، افزایش تورم تا حدودی به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو است. قیمت انرژی (از جمله سوخت موتور) در ماه جولای بسیار کمتر از ژوئن بود.

https://nltimes.nl/2024/07/31/higher-food-services-prices-pushed-dutch-inflation-37-percent-july

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما