معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۷- ۰۸:۰۰

پیش گرفتن تولید برق در اروپا با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی

بر اساس گزارشی که توسط اندیشکده امبر (Ember) منتشر شده است، تا قبل از این تاریخ هرگز اتحادیه اروپا کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی به مانند نیمه اول سال 2024 را تجربه نکرده و برای نخستین بار است که در اتحادیه اروپا این اتفاق رخ می دهد در حالیکه تقاضای جهانی برای انرژی در حال رشد بوده و قیمت گاز به سطح قبل از جنگ اوکراین باز گشته است.

 این کاهش بی سابقه از وابستگی به انرژی‌های فسیلی عمدتاً به دلیل تولید رو به رشد برق بادی و خورشیدی بوده و برای اولین بار، در اتحادیه اروپا برق ناشی از انرژی خورشیدی و بادی بیشتر از برق حاصل از سوخت های فسیلی تولید شده است.

 

 

در این گزارش آمده است که در نیمه اول سال جاری میلادی 17 درصد انرژی کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل از سوخت های فسیلی تولید شده است. انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تولید انرژی در مقایسه با نیمه اول سال 2022 نیز 31 درصد کاهش یافته است.

مولفان این گزارش، این وضعیت را "سقوط بی سابقه در چنین دوره کوتاهی" خوانده اند.

همچنین بر اساس این گزارش از ژانویه تا ژوئن 2024 نیز در 13 کشور عضو اتحادیه اروپا، از انرژی خورشیدی و بادی برای تولید الکتریسیته بیشتر از انرژی فسیلی استفاده شده است. این اتفاق در هلند، آلمان، بلژیک و مجارستان برای نخستین بار در سال جاری میلادی رخ داده است. در این بازه زمانی 30 درصد از کل برق اروپا از انرژی خورشیدی و بادی تامین شده در حالیکه 27 درصد از کل برق اروپا از سوخت های فسیلی تامین گردیده است. این تحول تا حدودی به دلیل گسترش قابل توجه منابع انرژی سبز و همچنین متاثر از شرایط آب و هوایی رخ داده زیرا شدت وزش باد در نیمه اول سال 2024 بسیار قوی بوده است.

بر اساس اظهارات نویسندگان این گزارش، مساله انتقال برق اروپا در حال وقوع می‌باشد آن هم با رشد تولید انرژی خورشیدی با سرعت بالا به گونه‌ای که سوخت‌های فسیلی را از زمین بازی خارج می‌کند. کریس راسلو، یکی از محققین اتاق فکر اندیشکده امبر، این رشد را فراتر از نوسانات و تغییرات موقتی در شرایط ارزیابی می‌کند و معتقد است که ما شاهد یک تغییر تاریخی در این حوزه می‌باشیم.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که اگر اتحادیه اروپا بخواهد ساختار انرژی خود را با این روند پایدارتر کند، باید برنامه‌های بهتری برای امکان استفاده در مقیاس بزرگ از انرژی خورشیدی و بادی را فراهم کند. مدارهای برقی بیش از بارگذاری شده و مشکلات مرتبط با اتصالات این مدارها با یکدیگر هم اکنون در برابر این روند قرار دارند و باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما