معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۳:۰۷

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رتبه سوم هلند در بین کشورهای اروپایی از نظر صادرات کالات و خدمات در سال 2023

به استناد گزارش جدید مرکز آمار هلند، این کشور در سال 2023 بعد از آلمان و فرانسه در جایگاه سومین صادرکننده بزرگ کالا و خدمات بر اساس شاخص تغییر مالکیت در بین کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفته است. بر این اساس هلند در این سال 945 میلیارد یورو کالا و خدمات (بر اساس شاخص تغییر مالکیت) صادرات انجام داده است. شاخص صادرات با تغییر مالکیت بدین معنا است که مالکیت قانونی کالاها و خدمات از یک شخص یا نهاد واقع در هلند به یک شخص و یا نهاد واقع در کشور دیگر منتقل شده است. لذا تعریف ارائه شده برای این نوع از تجارت با تعریف رایج مبنی بر سنجش صادرات بر اساس شاخص تجارت فرامرزی کالا متفاوت می‌باشد.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که صادرات کالاها و خدمات هلند در سال 2023 بسیار بیشتر از واردات به هلند بوده که نشان دهنده سهم مثبت تجارت بین‌المللی در تولید ناخالص داخلی این کشور می‌باشد. در بخش دیگری از این گزارش در خصوص سهم صادرات خدمات به کل تولید ناخالص داخلی این کشور چنین آمده است که سهم صادرات از نزدیک به 15 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2000 به بیش از 25 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 افزایش یافته است. در دیگر کشورهای اروپایی نیز، صادرات خدمات به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی از ابتدای قرن جاری افزایش یافته است. میانگین اتحادیه اروپا تقریباً دو برابر شده است و از کمی‌بیش از 8 درصد در سال 2000 به 16 درصد در سال 2023 رسیده است.

https://www.cbs.nl/en-gb/news/2024/35/the-netherlands-is-the-eu-s-third-largest-exporter

کاهش تورم هلند در ماه اوت

مرکز آمار هلند (CBS) در روز جمعه گزارش داد که هزینه‌های زندگی روزانه در هلند در ماه اوت 3.6 درصد گران شده که اندکی کمتر از 3.7 درصد در ماه جولای می‌باشد. کاهش قیمت سوخت دلیل این کاهش جزئی بوده است. قیمت کالاهای صنعتی نیز در ماه آگوست (0.9- درصد) نسبت به ماه جولای (-0.7 درصد) کاهش یافته است. قیمت مواد غذایی و خدمات بر تورم اثر صعودی داشته است. مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و محصولات دخانی در ماه آگوست پس از افزایش قیمت 5.2 درصدی در ماه جولای، 5.6 درصد گران شده است. قیمت خدمات نیز 5.8 درصد در مقایسه با 5.7 درصد در ماه گذشته افزایش یافته است.

https://nltimes.nl/2024/08/30/dutch-inflation-dips-36-august

دو برابر شدن پس‌انداز مشتریان بانک‌های هلندی در حساب‌های خارجی در دو سال گذشته

به گزارش بانک مرکزی هلند (DNB) پس‌انداز مشتریان بانک‌های هلندی در حساب‌های خارجی در دو سال گذشته دو برابر شده و به 15 میلیارد یورو رسیده است. در حال حاضر نزدیک به 600 میلیارد یورو در حساب‌های پس‌انداز و جاری نزد بانک‌های هلندی نگهداری می‌شود. از آنجایی که نرخ بهره آنها اغلب کمتر از نرخ بهره ارائه دهندگان خارجی است، پس‌انداز کنندگان به طور فزاینده‌ای گزینه‌های جایگزین را در سایر کشورهای منطقه یورو انتخاب می‌کنند. بانک‌های آلمانی همیشه محبوب بوده‌اند، اما در دو سال گذشته، به ویژه بانک‌های ایتالیایی در حال افزایش بوده‌اند. تمامی‌بانک‌های دیگر منطقه یورو، مانند بانک‌های هلندی، مشمول طرح تضمین سپرده هستند.

https://www.dnb.nl/en/general-news/statistical-news/2024/dutch-households-see-foreign-bank-deposits-double-in-two-years/

بزرگترین سرمایه‌گذاری فرودگاه اسخیپول

فرودگاه اسخیپول آمستردام سرمایه‌گذاری در مجموع 6 میلیارد یورو در زیرساخت‌ها، شرایط کاری و خدمات را طی پنج سال آینده اعلام کرده است. به گفته پیتر ون اوورد، مدیرعامل این شرکت، بزرگترین سرمایه‌گذاری تاکنون برای فرودگاه آمستردام است. وی افزود: زیرساخت خوب، اساس خدمات ما به مسافران است، اما در حال حاضر با چیزی که می‌خواهیم به عنوان یک فرودگاه با کیفیت در هلند ارائه کنیم، فاصله زیادی داریم. سال گذشته این فرودگاه سرمایه‌گذاری 3 میلیارد یورویی را برای دوره تا سال 2027 در تعدادی از این پروژه‌ها اعلام کرده بود، اما هم اکنون این مبلغ تا سال 2029 دو برابر خواهد شد.

https://nltimes.nl/2024/08/30/schiphol-announces-biggest-investment-history-dutch-govt-insists-downsizing

حفظ رتبه AAA برای هلند در رتبه‌بندی مودیز

آژانس رتبه بندی اعتباری مودیز پس از بررسی دوره‌ای گزارش داد که رتبه Triple-A خود را برای هلند حفظ کرده است. مودیز گفت که هلند دارای یک اقتصاد بسیار رقابتی و پررونق و سیاست‌های مالی صحیح است که به واسطه چارچوب قوی آن کمک می‌کند. چالش‌های رتبه‌بندی اعتباری شامل سطوح بالای بدهی بخش خصوصی، قرار گرفتن اقتصاد در معرض خطرات خارجی و چالش‌های جمعیتی بلندمدت می‌شوند.

https://www.moodys.com/researchandratings/region/europe/netherlands/0420B7

بزرگترین افزایش اجاره بها در هلند از سال 1993

بر اساس گزارش مرکز آمار هلند (CBS) اجاره بهای مسکونی در جولای 2024 به طور متوسط 5.4 درصد در جولای 2023 افزایش یافته که این بزرگترین افزایش اجاره بها از سال 1993 بوده است. اجاره مسکن اجتماعی (با اجاره بهای 879 یورو در ماه) به طور متوسط 5.6 درصد افزایش یافت. اجاره خانه‌های بخش آزاد (با اجاره بهای بالای 879 یورو) نیز 5.0 درصد افزایش یافت. اجاره خانه‌های اجتماعی هر سال در اول جولای تعیین می‌شود. حداکثر افزایش اجاره سالانه مجاز در سال جاری 5.8 درصد بوده است. برای خانه‌های بخش آزاد، حداکثر افزایشی که مالکان می‌توانند در سال جاری (در طول سال) اعمال کنند 5.5 درصد است.

https://nltimes.nl/2024/09/04/biggest-rent-increase-30-years-social-housing-rents-rose

افزایش ورشکستگی‌ها تا سال 2027

رابوبانک در گزارش جدید خود پیش‌‎بینی می‌کند که تعداد ورشکستگی‌ها در هلند در چند سال آینده همچنان افزایش می‌یابد تا به سطوح مشابه در زمان بحران اعتباری برسد. در حال حاضر، تعداد ورشکستگی‌ها در هر سه ماهه بیش از هزار عدد است بیش از دو برابر کمترین رکوردی است که در طول بحران کرونا ثبت شده است. محققان رابوبانک می‌گویند که آنها انتظار دارند این روند صعودی - که از شش فصل پیش آغاز شد - برای سه سال دیگر ادامه یابد و تا سال 2027 به اوج 1700 تا 1900 شرکت در هر سه ماهه برسد.

https://www.thehagueonline.com/news/2024/08/13/number-of-bankruptcies-rising-in-the-netherlands

سهم 67 درصدی هلندی‌های در هزینه‌های گردشگری در هلند در سال 2023

 بر اساس گزارش جدید مرکز آمار هلند، سال گذشته گردشگران خارجی 34.5 میلیارد یورو در هلند هزینه کرده‌اند. این رقم بیش از 15 درصد بیشتر از سال 2022 می‌باشد که محدودیت‌های سفر مرتبط با ویروس کرونا هنوز در ابتدای سال وجود داشته است. گردشگران خارجی تقریباً یک سوم کل هزینه‌های توریستی در اقتصاد هلند را تشکیل می‌دهند. همچنین گردشگران هلندی در سال گذشته 65 میلیارد یورو در هلند هزینه کرده‌اند که این رقم در سال گذشته 58.7 میلیارد یورو بوده است. مجموع هزینه‌های توریستی گردشگران هلندی و خارجی در مقایسه با سال 2022 نزدیک به 13 میلیارد یورو افزایش یافته است.

https://nltimes.nl/2024/09/03/dutch-accounted-67-record-tourism-spending-netherlands-last-year

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما