معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ سوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دولت هلند در بین کشورهای پیشرو اروپایی در زمینه هزینه تحقیق و توسعه

طبق گزارش موسسه راتناو، دولت هلند در سال گذشته 9.1 میلیارد یورو برای بودجه تحقیق و توسعه (R&D) هزینه کرده است که سرانۀ آن، بیش از 500 یورو به ازای هر هلندی می‌باشد.بدین ترتیب، دولت تقریباً یک سوم از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه در هلند را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم تقریبا دو برابر میانگین اتحادیه اروپا است.

https://ec.europa.eu/assets/rtd/eis/2023/ec_rtd_eis-country-profile-nl.pdf

رشد پس‌انداز خانوارهای هلندی در سال 2023 به نسبت سال 2022

به گزارش مرکز آمار هلند (CBS) پس‌انداز خانوارهای هلندی در سال 2023 به 52 میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال 2022 با افزایش 5.6 میلیارد یورویی همراه بوده است. میانگین پس‌انداز سرانه به 2895 یورو رسیده که 289 یورو یا 11.1 درصد بیشتر از سال 2022 بوده است.

https://www.cbs.nl/en-gb

استفاده از هوش مصنوعی در 3 بانک مهم هلند

3 بانک مهم هلندی به تدریج در حال استفاده از هوش مصنوعی می‌باشند. ING در حال استفاده آزمایشی از هوش مصنوعی برای چت‌بات‌ها، تحقیقات مشتری و تراکنش، مشاوره، توسعه نرم‌افزار و وام است. ABN Amro در بخش پشتیبانی مشتری، اتوماسیون فرآیندهای اداری، تولید متن و توسعه محصول با هوش مصنوعی تمرکز دارد. فولکس بانک از هوش مصنوعی برای پشتیبانی مشتری و تشخیص زودهنگام مشکلات پرداخت استفاده می‌کند. بانک‌ها به دلیل حفظ حریم خصوصی، مسائل اخلاقی و مقرراتی، در مورد اجرای هوش مصنوعی محتاط هستند. ABN Amro ابزاری شبیه به ChatGPT خود را برای استفاده داخلی توسط هزاران کارمند توسعه داده است. کارشناسان بر اهمیت مدل‌های هوش مصنوعی شفاف و قابل توضیح در پیش‌بینی مقررات آینده تأکید می‌کنند. هوش مصنوعی به عنوان فرصتی برای پر کردن شکاف بین فناوری‌های قدیمی و جدید در نظر گرفته می‌شود، اما بانک‌ها می‌دانند که باید با هوش مصنوعی نوآوری کنند تا در برابر غول‌های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت رقابت کنند.

https://fd.nl/financiele-markten/1526779/hoe-banken-hun-oude-systemen-koppelen-aan-ai

افزایش سود رابوبانک با وجود افزایش نرخ سود

سود رابوبانک در نیمه اول سال 2024 به بیش از 2.8 میلیارد یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 میلیارد یورو افزایش داشته است. علیرغم اینکه بانک مرکزی اروپا شروع به کاهش نرخ بهره کرده است، اما این بانک درآمد بهره خود را 6 درصد افزایش داده و به حدود 6.1 میلیارد یورو رسانده است. مدیرعامل این بانک این موفقیت را تا حدی به افزایش پس‌انداز مشتریان نسبت داده است. همچنین رابوبانک حاشیه‌های پس‌انداز خود را حفظ کرد و وام‌های بیشتری را به شرکت‌هایی که در انتقال انرژی مشارکت داشتند، ارائه کرده است.

https://nltimes.nl/2024/08/06/rabobank-sees-profits-rise-despite-higher-interest-rates

هزینه 12 میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای تحقیقات سرطان در آمستردام

اتحادیه اروپا 12 میلیون یورو برای تحقیق در مورد بهبود روش درمان احتمالی سرطان ریه در آمستردام هزینه خواهد کرد. این پروژه که SPACETIME نامیده می‌شود، شامل تحقیق در مورد ارتباط بین سلول‌های سرطانی، سلول‌های ایمنی و سلول‌های پشتیبان موجود در تومورها می‌باشد.

https://nltimes.nl/2024/08/05/eu-pushes-eu12-million-amsterdam-hospitals-cancer-research

https://nltimes.nl/2024/08/05/tiny-beach-huts-hoek-van-holland-selling-eu250000

کاهش بهره‌وری نیروی کار در هلند برای دومین بار طی 50 سال گذشته

گزارش مرکز آمار هلند (CBS) نشان می‌دهد که بهره‌وری نیروی کار در هلند در سال گذشته 1.3 درصد کاهش یافته و این دومین کاهش بزرگ در 50 سال گذشته است. بهره‌وری نیروی کار در پنج دهه گذشته دو برابر شده است و کاهش بهره‌وری در هلند پدیده نادری می‌باشد. از سال 1974 به بعد، تنها کاهش بزرگ در سال 2009 رخ داد که هلند در بحبوحه بحران مالی قرار داشت و بهره‌وری نیروی کار 2.2 درصد کاهش نشان داد. بخش معدن بیشتر این کاهش را به دلیل توقف تدریجی استخراج گاز در گرونینگن به خود اختصاص داده است. بهره‌وری نیروی کار نیز در میان کارمندان دولت و در بخش مراقبت‌های بهداشتی اندکی کاهش داشته است. سایر بخش‌ها همچنان شاهد افزایش بهره‌وری بودند اما این میزان نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است.

https://nltimes.nl/2024/08/08/dutch-workers-less-productive-labor-productivity-dropped-13

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما