معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۲:۳۶

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فروش سهام بانک ABN AMRO

کابینه هلند، دور دیگری از فروش سهام ABN AMRO را تکمیل کرد. ایلکو هاینن، وزیر دارایی هلند اعلام کرد که فروش این سهام، 1.17 میلیارد یورو برای دولت درآمد داشته است. این پول برای پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت استفاده می‌شود. طی چند ماه گذشته، دولت به طور فزاینده‌ای بخش‌های کوچکی از سهام را با استفاده از روش به اصطلاح دریبل‌آوت می‌فروشد. هاینن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این که چنین مسیری در کوتاه‌مدت محقق شود، واقع‌بینانه نیست. دولت سرمایه‌گذار نیست و بنابراین، اگر به نفع مردم نباشد، هیچ سرمایه‌گذاری پرریسکی انجام نخواهد داد. بنابراین انتظار برای قیمت بالاتر را نامطلوب می‌دانم.

https://nltimes.nl/2024/09/12/sales-abn-amro-shares-bring-billion-euros-dutch-state

پیش‌بینی رابوبانک از افزایش قیمت مسکن در هلند

رابوبانک در پیش‌بینی جدید خود اعلام کرد که قیمت مسکن در هلند امسال 9.1 درصد و در سال آینده 10.7 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش دو برابر بیشتر از پیش‌بینی قبلی است که عمدتاً نیز به دلیل کمبود مداوم مسکن است. این بانک اعلام کرده که نرخ بهره کمتر و دستمزدهای بالاتر نیز در این وضعیت نقش دارند. تحلیلگران رابوبانک می‌گویند: «بازیابی سریع قیمت را می‌توان با افزایش سریع تقاضا تشریح کرد. دستمزدها افزایش یافته و نرخ بهره وام مسکن کاهش یافته و به خریداران بالقوه ظرفیت وام‌گیری بیشتری داده است. در مقابل افزایش تقاضا، عرضه خانه همچنان بسیار کم است. ساخت‌وسازهای جدید به شدت تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالا در دو سال گذشته قرار گرفته و منجر به افزایش کمبود مسکن شده است. تعداد خانه‌های برای فروش بیش از یک سال است که کاهش یافته است و به دلیل رقابت شدید برای خانه‌های کمیاب، خریداران خانه به طور گسترده پیشنهاد می‌دهند. این بانک انتظار دارد که تمام مناطق هلند دارای مناطقی باشند که قیمت خانه به شدت افزایش می‌یابد.

https://nltimes.nl/2024/09/10/dutch-housing-prices-jump-91-year-106-next-year-analysts-say

ضرورت اجرای اقتصاد چرخشی در هلند

آژانس ارزیابی زیست محیطی هلند (PBL) هشدار داده که اگر به زودی کار بیشتری برای تحقق اقتصاد چرخشی یا دورانی (Circular Economy) انجام نشود، خطر هدر رفت بالای مواد خام وجود دارد و احتمالا تا سال 2050 هلند از کمبود شدید در این خصوص رنج خواهد برد. این آژانس، تحلیل گسترده‌ای از اقتصاد دایره‌ای همراه با سایر موسسات دانشی انجام داده است. محققان TNO، موسسه بهداشت RIVM، و موسسه علوم محیطی (CML) از دانشگاه لیدن روی این تجزیه و تحلیل کار کردند. آنها در سه بخش مهم (ساخت خانه، انرژی‌های تجدیدپذیر و بسته‌بندی)، مواردی از جمله این که چقدر مواد خام کمیاب استفاده می‌شود و تا چه اندازه از آنها استفاده مجدد می‌شود را بررسی کردند. محققان خواستار سیاست‌های دقیق‌تر هستند و احتمالات مختلفی را برای انجام این کار می‌بینند. آنها تصریح کردند: تدابیر دولتی مختلفی وجود دارد، اما برای ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای کامل کافی نیست.

https://nltimes.nl/2024/09/08/netherlands-must-implement-circular-economy-face-severe-shortages-2050

آسیب اقتصاد هلند از محدودیت برای تحصیل دانشجویان خارجی

کابینه هلند در صدد کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی و صرفه‌جویی به مبلغ 293 میلیون یورو می‌باشد. این اقدام با رویکرد افزایش هلندی‌ها و کاهش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که در برنامه چشم‌انداز تحصیل بین‌المللی در هلند نیز منعکس شده است. بنابراین تعداد دانشجویان بین‌المللی باید سالانه حدود 33 هزار نفر کاهش یابد که کمتر از یک سوم تعداد کل دانشجویان بین‌المللی است که دوره‌ای را در یک دانشگاه یا دانشگاه علوم کاربردی هلند می‌گذرانند. هرچند هزینه‌های کوتاه‌مدت اقتصادی کم می‌شود، اما کارشناسان ارزیابی کرده‌اند که این اقدام باعث از دست دادن منافع اقتصادی برای هلند در بلندمدت می‌شود و مضرات آن چندین برابر بیشتر از عواید آن می‌باشد. طولی نخواهد کشید که این کاهش هزینه‌ها برای مالیات دهندگان هلندی بیشتر از بازدهی آن خواهد شد.

https://fd.nl/opinie/1530003/weren-buitenlandse-studenten-schaadt-economie

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما