معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

چین قوانین تعرفه گندم قزاقستان را تغییر داد و باعث توقف صادرات شد

14 اوت - قزاقستان از نیمه دوم 2024 درگیر مشکلات واردات گندم خواهد شد. پیش بینی می‌شود که تراز مثبت کالاهای صادراتی اصلی کشاورزی این کشور، قیمت ها را پایین نگه دارد. علاوه بر این چالش ها، قزاقستان صادرات گندم به چین را برای مدت نامشخصی به دنبال تغییرات تعرفه‌های یکجانبه توسط پکن به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت کشاورزی قزاقستان گزارش داد که در بهار امسال "بیشتر از حد انتظار گندم کاشته شد"، به این معنی که هفته‌های آینده باید "برداشت بالا و در نتیجه قیمت پایین" داشته باشد. در همین بیانیه، این وزارتخانه از تعلیق صادرات گندم به یکی از بازارهای بزرگ قزاقستان، چین، به دلیل «تغییر یکجانبه قوانین واردات» خبر داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «از سرگیری تجارت با چین نیازمند زمان و تلاش است".

ظاهرا چین به مقامات قزاقستان توضیحی برای تغییر ناگهانی تعرفه ارائه نکرده است. در 2 آگوست، اولین نشانه مشکل صادرات گندم ارائه شد. در گزارش‌ها آمده است که «گمرک چین واردات گندم را برای کارخانه‌ها در یک منطقه ویژه اقتصادی (SEZ) به طور کامل ممنوع کرده است. در غرب استان سین کیانگ چین که با قزاقستان هم مرز است.

پیش از این، شرکت‌های چینی ثبت‌شده در این منطقه اقتصادی بدون پرداخت 65 درصد عوارض که در سایر مناطق چین اعمال می‌شود، گندم وارد می‌کردند. اکنون، به نظر می رسد که این مزیت تجاری لغو شده است. غلات اکنون فقط بر اساس سهمیه‌های توزیع شده بین شرکت های چینی توسط یک آژانس نظارتی تحت کنترل دولت، بدون عوارض گمرکی قابل واردات است.

به نظر می‌رسد که تغییرات در رژیم تعرفه‌ها، بازرگانان چینی در سین‌کیانگ را گرفتار کرده است. بر اساس گزارش Eldala.kz، در مواجهه با افزایش غیرمنتظره و عظیم هزینه‌ها، بازرگانان چینی به همتایان قزاق خود گفته اند که «نمی‌توانند محموله‌های گندم از قزاقستان را بپذیرند، حتی اگر در راه باشند». این رسانه همچنین گزارش داد که اقدامات تشدیدکننده فقط بر گندم تأثیر می‌گذارد، در حالی که قوانین تعرفه برای سایر محصولات غلات مانند جو، سبوس و کتان بدون تغییر است.

تعلیق صادرات به چین، همراه با محصول پیش بینی شده، باعث کاهش قیمت گندم در قزاقستان شده است. کشاورزان قزاق اکنون انتظار دارند که مازاد گندم زیادی در اختیار داشته باشند.

تشدید قوانین تعرفه ای چین کمی‌بیش از یک ماه پس از دیدار قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان و شی جین پینگ، رهبر چین در آستانه رخ داد. شی پس از ورود به پایتخت قزاقستان، روابط چین و قزاقستان را "یک مشارکت استراتژیک منحصر به فرد، دائمی و جامع" توصیف کرد.

توقایف در کنفرانس خبری 3 ژوئیه با همتای چینی خود، آینده همکاری کشاورزی با چین را خوش بینانه توصیف کرد و به گسترش شدید صادرات محدود به چین در سال 2023 اشاره کرد و پیش بینی کرد که تلاش های مشترک باعث رشد بیشتر خواهد شد. توقایف در جمع خبرنگاران گفت: «مایلم از آقای شی جین پینگ برای حمایت از این اقدامات تشکر کنم.

https://eurasianet.org/china-changes-tariff-rules-for-kazakh-wheat-causing-an-export-halt

 

قزاقستان و چین قصد دارند حجم تجارت غلات را تعیین کنند

29 مرداد - آیداربک سَپَروف، وزیر کشاورزی، با مدیر بخش اقتصاد و تجارت کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی جمهوری خلق چین، وانگ جیان جون، دیدار و خاطرنشان کرد که همکاری در زمینه کشاورزی جزء مهم روابط قزاقستان و چین است. وی گفت:" "بازار چین برای صادرات محصولات کشاورزی قزاقستان، به ویژه غلات، علاقه زیادی دارد. در نتیجه توافقات صورت گرفته بین سران کشورهای ما، دستورالعملی برای افزایش حجم صادرات غلات به 2 میلیون تن وجود دارد. آماده عرضه 3 میلیون تن غلات و به طور کلی همه شرایط برای همکاری دوجانبه سودمند در این زمینه هستیم".

طرفین در مورد مسائل مربوط به توسعه همکاری تجاری غلات و لجستیک قزاقستان و چین گفتگو کردند.

وانگ جیان جون به نوبه خود خاطرنشان کرد که هدف اصلی از سفر هیئت به قزاقستان انجام مذاکرات در مورد استفاده از پتانسیل بین قزاقستان و چین در زمینه تجارت غلات است.

قزاقستان در حال حاضر پروتکل های صادرات 28 نوع فرآورده‌های گیاهی و دامی‌به بازار چین را با چین امضا کرده است.

علاوه بر این، در مجموع 1990 شرکت صادرکننده قزاقستان در ثبت شرکت های دارای حق صادرات به چین گنجانده شده اند که شامل 1948 شرکت در زمینه محصولات گیاهی و 42 شرکت فعال در محصولات دامی است.

بر اساس نتایج سال 2023، گردش مالی محصولات کشاورزی 1.7 برابر افزایش یافت و به بیش از 1.3 میلیارد دلار رسید. در ژانویه تا ژوئن 2024، گردش مالی محصولات کشاورزی بین قزاقستان و چین به 648.1 میلیون دلار رسید که 12 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است و شامل صادرات 460 میلیون دلار و واردات 188 میلیون دلار است.

https://dknews.kz/ru/shelkovyy-put/336583-kazahstan-i-kitay-namereny-opredelitsya-s-obemom

قزاقستان صادرات گندم را به شدت کاهش داده است

30 مرداد - قزاقستان طی دوره زمانی ژانویه تا ژوئن سالجاری، 2.4 میلیون تن گندم و مخلوط گندم و چاودار را به قیمت 494.1 میلیون دلار صادر کرد.

این صادرات از نظر فیزیکی نسبت به دوره مشابه سال قبل 38.5 درصد و از نظر ارزشی 51.9 درصد کاهش یافته است.

قزاقستان 76 درصد گندم صادراتی خود را به کشورهای مستقل مشترک المنافع فروخت که بیشتر آن به ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان روانه شده است.

آذربایجان که طبق گفته شرکت قراردادهای مواد غذایی قزاقستان، معمولا بیش از 1 میلیون تن غلات به آن ارسال می‌شود، در لیست موجود نیست. در حال حاضر قزاقستان با حجم تولید بیش از 12 میلیون تن در سال در رتبه 14 تولید کنندگان گندم جهان قرار دارد.

https://t.me/sputnikKZ/54063

قزاقستان 16 میلیون تن برداشت گندم را پیش بینی می‌کند

قزاقستان در این فصل 16 میلیون تن گندم برداشت خواهد کرد (در مقایسه با  12.1 میلیون تن در سال گذشته). این به کشور اجازه می دهد تا 10.3 میلیون تن در مقایسه با  8.8 میلیون تن در فصل 2024-2023 صادر کند. این پیش بینی در بررسی ماه اوت شورای بین‌المللی غلات (IGC) ارائه شده است. همچنین به لطف برداشت بالا، قزاقستان قادر خواهد بود واردات گندم را از 2 میلیون تن در فصل 2024-2023 به 1.2 میلیون تن کاهش دهد. میزان برداشت گندم در روسیه 81.8 میلیون تن در مقایسه با 91 میلیون تن در سال گذشته پیش بینی شده است. در این راستا، فدراسیون روسیه 43.2 میلیون تن گندم در مقایسه با  رکورد سال گذشته 56.1 میلیون تن صادر خواهد کرد.

همچنین از جمله مناطقی که برداشت گندم در این فصل کمتر از سال گذشته خواهد بود، اوکراین (25.4 میلیون تن در مقایسه با  28.4) و اتحادیه اروپا (124.8 میلیون تن در مقایسه با  133.1) هستند.

کشورهای صادرکننده ای که تولید گندم در آنها افزایش خواهد یافت، علاوه بر قزاقستان، ایالات متحده آمریکا (53.9 میلیون تن در مقایسه با  49.3)، کانادا (34.9 میلیون تن در مقایسه با  32)، استرالیا (30.1 میلیون تن در مقایسه با  26)، آرژانتین (18.4 میلیون تن در برابر 15.9 میلیون تن) هستند.

تولید گندم در دو واردکننده عمده نیز افزایش خواهد یافت: چین 140 میلیون تن گندم در مقایسه با  136.6 میلیون تن در فصل گذشته دریافت خواهد کرد و هند 112.9 میلیون تن در مقایسه با  110.6 دریافت خواهد کرد.

به طور کلی، IGC انتظار دارد تولید جهانی غلات در فصل زراعی 2024/25 به اوج جدیدی برسد و 16 میلیون تن افزایش یابد که شامل افزایش 5 میلیون تنی گندم به 799.1 میلیون تن می‌شود.

تولید ذرت (+3 میلیون)، سورگوم (+3 میلیون)، جو (+2 میلیون) و جو (+1 میلیون) نیز افزایش خواهد یافت.

در عین حال، با محدودیت موجودی افتتاحیه، انتظار می رود عرضه کلی نسبت به فصل قبل بدون تغییر باشد. و با ادامه افزایش مصرف، ذخایر غلات پایانی مجدداً کاهش می‌یابد و با کاهش 1 درصدی به 581 میلیون تن می‌رسد که پایین‌ترین میزان در 10 سال گذشته است. تا حدی به دلیل برداشت بیشتر در تعدادی از بازارهای کلیدی، تجارت جهانی قرار است با 35 میلیون تن کاهش به 419 میلیون تن در مقایسه با سال گذشته برسد.

https://eldala.kz/novosti/ehlevatory/19933-urozhay-pshenicy-v-16-mln-tonn-prognoziruyut-kazahstanu

 

 رتبه چهاردهم قزاقستان در تولید جهانی گندم و کاهش بازار صادراتی

قزاقستان در تولید گندم در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد. در عین حال، قزاقستان در حال از دست دادن حجم صادرات است. در ژانویه تا ژوئن 2024، قزاقستان 2.4 میلیون تن گندم و مزلین به ارزش 494.1 میلیون دلار صادر کرد. از نظر فیزیکی، صادرات 38.5 درصد و از نظر پولی 51.9 درصد کاهش داشته است. 75.8 درصد از کل حجم صادرات به کشورهای CIS ارسال شد: 1.8 میلیون تن گندم - 33.7 درصد کمتر از سال قبل. خریدار اصلی گندم قزاقستان ازبکستان است: 1.3 میلیون تن، کاهش سالانه 33.8 درصد. تاجیکستان و ترکمنستان نیز جزو سه کشور اصلی واردکننده در این بخش بودند. سایر کشورها نیز در مدت شش ماه 575.8 هزار تن گندم و مزلین را به مبلغ 114.6 میلیون دلار از قزاقستان وارد کردند. در اینجا، چین (324.8 هزار تن)، ایتالیا (186.3 هزار تن) و افغانستان (59.7 هزار تن) پیشرو بودند. قابل ذکر است که در سال جاری هیچ تحویلی به آذربایجان صورت نگرفت. در عین حال، از نظر تاریخی، قزاقستان بیش از 1 میلیون تن غله به آذربایجان ارسال کرده است. در حال حاضر مکانیسم هایی برای بازگشت به موقعیت های قبلی در حال توسعه است تا گندم قزاقستان بار دیگر در بازار آذربایجان رقابتی شود.

پویایی قیمت های صادراتی گندم کاملاً ناهموار است. به این ترتیب، در ماه ژوئن این نماگر نسبت به اردیبهشت 1.8 درصد رشد داشت، اما نسبت به خرداد سال گذشته 10.7 درصد کاهش داشت. در پویایی ماهانه، قیمت گندم برای کشورهای آسیای مرکزی 2.1% و برای سایر کشورها 0.9 درصد افزایش یافت. در همان زمان، در پویایی سالانه، قیمت ها برای کشورهای آسیای مرکزی 8.3% و برای سایر کشورها 13.4٪ کاهش یافت. در نتیجه، با توجه به نتایج نیمه سال، یعنی برای ژانویه تا ژوئن 2024، قیمت های صادراتی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش یافته است، از جمله برای کشورهای آسیای مرکزی 6.9% و برای سایر کشورها 4.7%.

بر اساس داده‌ها، شاخص قیمت غلات فائو در جولای 2024 به طور متوسط 110.8 امتیاز بود که 4.4 واحد (یا 3.8٪) نسبت به ژوئن و 15.1 واحد (یا 12٪) نسبت به ژوئیه 2023 کاهش داشت. رشد ذخایر فصلی در نیمکره شمالی، جایی که برداشت گندم زمستانه نیز ادامه دارد، به عنوان شرایط آب و هوایی مطلوب در کانادا و ایالات متحده و انتظارات مرتبط با برداشت گندم بهاره، به کاهش قیمت جهانی گندم کمک کرده است.

طبق داده‌های اولیه اداره ملی آمار ASPiR RK، امسال سطح زیر کشت گندم در قزاقستان به 13.2 میلیون هکتار رسید که 4.1 درصد کمتر از سال قبل است. بیشترین مناطق کاشته شده به طور سنتی در مناطق آقمولا (4 میلیون هکتار، منهای 5.1٪)، کوستانای (3.7 میلیون هکتار، منهای 3.4٪) و شمال قزاقستان (2.5 میلیون هکتار، منهای 2.3٪) مشاهده می‌شود. سه منطقه پیشرو 77.5 درصد از کل سطح زیر کشت در کشور را تشکیل می دهند.

بر اساس نتایج سال بازاریابی 2024-2023، طبق داده‌ها بر اساس خدمات کشاورزی خارجی، جهان 788.95 میلیون تن گندم تولید کرد - تقریباً مشابه سال قبل (منهای فقط 0.01٪). چین بیشترین تولید گندم را داشت: 136.6 میلیون تن و بعد، اتحادیه اروپا و هند هستند. 10 کشور برتر نیز شامل روسیه، ایالات متحده، کانادا، پاکستان، استرالیا، اوکراین و ترکیه بودند. این کشورها روی هم 82.8 درصد از کل تولید گندم جهان را به خود اختصاص داده اند.

قزاقستان با حجم تولید 12.1 میلیون تن در رتبه چهاردهم قرار گرفت. سهم این کشور در جهان 1.5 درصد بود. در میان کشورهای مستقل مشترک المنافع، علاوه بر کشورهایی که در ده کشور اول قرار دارند، ازبکستان 6.5، بلاروس 2.3، تاجیکستان 0.861، ترکمنستان 0.65، قرقیزستان 0.44 میلیون تن گندم تولید کردند.

 https://energyprom.kz/articles-ru/markets-ru/kazahstan-nahoditsya-na-14-m-meste-v-mire-po-proizvodstvu-psheniczy-pri-etom-rk-teryaet-eksportnye-obyomy/

رویکرد دولت قزاقستان برای جبران ناترازی برق

قزاقستان می‌تواند مشکل کسری برق را در دو سال آینده حل کند. اما برای این کار باید چندین پروژه بزرگ اجرا شود. همانطور که وزارت نیرو گزارش داد، سال گذشته با تولید 112.8 میلیارد کیلووات ساعت این سرویس، مصرف به 115 میلیارد کیلووات ساعت رسید. بنابراین، تقاضا 2.2 میلیارد کیلووات ساعت بیشتر بود. در عین حال، به گفته این وزارتخانه، استفاده از برق نسبت به سال 2022 بیش از 2 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است، در حالی که تولید در همان سطح باقی مانده است.

با این حال، امسال وضعیت مطلوب تر است، زیرا ارقام تولید بالاتر از ارقام مصرف است: به ترتیب 60.204 میلیارد کیلووات ساعت و 60.001 میلیارد کیلووات ساعت. این بخش خاطرنشان کرد که امروز در سیستم یکپارچه برق (UES) کسری منحصراً در ساعات اوج مصرف (در عصر) مشاهده می‌شود. تحت پوشش واردات برنامه ریزی شده سرویس از کشورهای همسایه است که توسط یک خریدار (SPP) خریداری می‌شود. در عین حال، این تحویل ها منحصراً برای شرکت های استخراج دیجیتال فعال در کشور و برای تکمیل ظرفیت های از دست رفته محلی انجام می‌شود. این وزارتخانه اطمینان می دهد که به طور کلی، پس از اجرای مکانیسم EZ از 1 ژوئیه 2023، امکان سازماندهی جریان‌های برنامه ریزی شده از روسیه در ساعات اوج مصرف فراهم شد، اگرچه واردات این سرویس افزایش یافته است. همچنین نیروگاه‌های بزرگ توانستند تعمیرات اساسی را به موقع انجام دهند. همانطور که این بخش تصریح کرد، خریدهای برنامه ریزی نشده در مرز قزاقستان و روسیه به دلیل اشتباهات در پیش بینی حالت عملکرد خود واحدهای بازار عمده فروشی یا به دلیل تعطیلی اضطراری رخ می دهد.

بنابراین برای حفظ ایمنی بخش، معرفی ظرفیت‌های جدید و نوسازی ظرفیت‌های موجود ضروری است.

در عین حال با توجه به ترازهای پیش بینی شده، از سال 2026 سیستم انرژی کشور باید مازاد داشته باشد. این امر به این دلیل است که باید چندین پروژه بزرگ تولید گاز با ظرفیت حدود 2.3 هزار مگاوات در مناطق جنوبی اجرا شود. به طور خاص، یک نیروگاه سیکل ترکیبی (CCP) 240 مگاواتی در منطقه Kyzylorda ظاهر خواهد شد. در منطقه ترکستان، CCP دارای ظرفیت 1000 مگاوات، در آلماتی در سایت CHPP-2، ظرفیت این تجهیزات 544 مگاوات و در سایت CHPP-3 - 557 مگاوات خواهد بود.

همچنین تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 610 مگاوات از طریق مزایده معرفی می‌شود.

این وزارتخانه اذعان کرد که کشور هنوز هم سطح بالایی از فرسودگی منابع انرژی دارد. اکثر ایستگاه‌ها دارای نرخ استهلاک جدی برای تجهیزات اولیه و کمکی هستند. میانگین نرخ 65 درصد است. بنابراین موضوع تجدید و تعمیر آنها مطرح است.

شهرنشینی فزاینده شهرها نیز بر کسری آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، قرار است تا سال 2035، 26 گیگاوات ظرفیت جدید معرفی شود.

در ماه اوت، مزایده‌هایی برای ساخت منابع جدید گاز برای 700 مگاوات برگزار شد: منطقه آتیراو - 250 مگاوات، مناطق آکتوب و ژامبیل - 450 مگاوات. تاکید اصلی در استقرار ایستگاه‌های جدید بر روی منطقه جنوبی بوده است که بیشترین شاخص کمبود در آن است. همچنین ظرفیت ترانزیت شمال به جنوب که معادل 2.1 هزار مگاوات است در نظر گرفته شد. KEGOC همچنین پروژه‌های بزرگی را برای تقویت شبکه‌های برق ملی برنامه ریزی می‌کند. انتظار نمی رود که هیچ بودجه ای از بودجه جمهوری یا محلی برای پروژه‌ها تخصیص داده شود. تامین مالی توسط طرف مجری تامین خواهد شد. بازگشت سرمایه پس از راه اندازی از طریق تعرفه آغاز خواهد شد.

در ژانویه تا آوریل سال جاری 41.8 میلیارد کیلووات ساعت در کشور تولید شده است. این رقم 2.9 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در همان زمان، قزاقستان یک میلیارد کیلووات ساعت وارد کرد که 6.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. خرید برق برای قزاقستان بیش از فروش آن - 62.3 میلیون دلار - هزینه داشت.

https://lsm.kz/kazahstan-plans-to-solve-the-electricity-problem-in-the-nearest-years

آمار بازگشت دارایی‌های دولت قزاقستان که از مالکیت دولت خارج شده‌اند

از ابتدای سال جاری، دارایی به ارزش 236 میلیارد تنگه (449 میلیون یورو) به دولت قزاقستان بازگردانده شده است. از این میزان، 150.7 میلیارد تنگه (284 میلیون یورو) وجه نقد بود. کمیته بازیابی دارایی تصریح کرد:"علاوه بر این، دولت دارایی به ارزش 82 میلیارد تنگه (154 میلیون یورو) و زمین به ارزش 3.6 میلیارد تنگه (6.75 میلیون یورو) دریافت کرده است.

در همان زمان، بیش از دو سال تلاش مشترک توسط مجری قانون و سایر سازمان‌های دولتی، اشیاء و وجوه غیرقانونی به دست آمده به ارزش بیش از 1.7 تریلیون تنگه (3.19 میلیارد یورو) به قزاقستان منتقل شد که 657.5 میلیون یورو آن از خارج از کشور بود.

در همین حال، به گفته سرویس مبارزه با فساد، طی 2.5 سال گذشته، از جمله از انحصارات، 1.09 تریلیون تنگه (3.56 میلیارد یورو) بازگردانده شده است. با احتساب قراردادهای بین‌المللی، 36.8 میلیارد تنگه (69 میلیون یورو) از اتریش، 116.7 میلیارد تنگه از لیختن اشتاین (219.1 میلیون یورو)، 2.2 میلیارد تنگه از ترکیه (4.1 میلیون یورو)، 6.3 میلیارد تنگه (11.8 میلیون یورو) از امارات متحده عربی و سایر کشورها بوده است.

قبلاً گزارش شده بود که غیرت ساتیبالدیولی، برادرزاده نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق، چه اموالی را به دولت بازگردانده است. این شامل جواهرات منحصر به فرد، خانه‌های لوکس، آپارتمان‌ها و اتومبیل ها می‌شود.

https://lsm.kz/kazahstan-vernul-milliardy-chto-imenno

تجارت جهانی به سمت شرق حرکت می‌کند: از هر 10 بندر شلوغ 9 بندر در آسیا است. حمل و نقل دریایی نیز در قزاقستان در حال رشد است

حجم حمل و نقل محموله و چمدان از طریق دریا و حمل و نقل ساحلی در قزاقستان برای ژانویه تا جولای 2024 به 1.6 میلیون تن رسید که 2.1 برابر بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است. حجم حمل و نقل در 7 ماه سال جاری از حجم سالانه حمل بار و بار از طریق حمل و نقل دریایی و ساحلی در 5 سال گذشته بیشتر است. پیش از این، ارقام بالاتر تنها تا سال 2014 ثبت شد.

گردش کالای حمل و نقل دریایی و ساحلی نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ به طور همزمان با 2.1 برابر به 966 میلیون تن کیلومتر در ژانویه تا ژوئیه 2024، که همچنین بالاترین رقم از سال 2020 است (اطلاعات سال 2019 در دسترس نیست). هر دو در مقایسه با دوره ژانویه-ژوئیه و با داده‌های سالانه.

افزایش محسوس در حجم حمل و نقل بار از طریق دریا و حمل و نقل ساحلی، از جمله، توسط مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) از چین به اروپا، که شامل حمل و نقل ریلی و دریایی است، تضمین شد. به طور خاص، مسیر دریایی در امتداد TITR در قزاقستان توسط بنادر کوریک و آکتائو ارائه می‌شود. در حال حاضر در سال 2025، قلمرو بندر آکتائو به یک هاب کانتینری مجهز می‌شود که قادر به جابجایی کانتینرهایی با ظرفیت حداکثر 300 هزار کانتینر بیست فوت خواهد بود. علاوه بر این، رئیس جمهور قاسم جومارت توقایف اظهار داشت که تا سال 2030، جریان محموله در کریدور میانی  به 500 هزار کانتینر بیست فوت در سال افزایش خواهد یافت. در سال 2022، حجم جریان محموله در امتداد کریدور میانی 33.6 هزار کانتینر بیست فوت بود. این در حالی است که حجم حمل و نقل در طول کریدور میانی با حجم حمل و نقل در شلوغ ترین بنادر جهان قابل مقایسه نیست. از هر 10 بندر شلوغ، 9 بندر در آسیا و 7 بندر تنها در چین قرار دارند که نقش مرکزی خود را در تولید و تجارت جهانی نشان می دهد و همچنین نشان دهنده تغییر جریان تجارت جهانی به شرق است. به این ترتیب در دهه 1990 بیش از 70 درصد صادرات آسیا از نظر ارزشی به خارج از منطقه صادر می‌شد و کانتینرها عمدتاً خالی به عقب فرستاده می‌شد و امروزه حدود 60 درصد صادرات در آسیا در داخل منطقه معامله می‌شود. بندر شانگهای در چین به عنوان شلوغ ترین بندر جهان شناخته شد و در سال 2023 تردد کالا به 49 میلیون کانتینر بیست فوت رسید. بندر سنگاپور (39 میلیون کانتینر بیست فوت) و جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم توسط بنادر چین - نینگبو-ژوشان (35.3 میلیون کانتینر بیست فوت)، شنژن (26.9 میلیون کانتینر بیست فوت) و چینگدائو (26.4 میلیون کانتینر بیست فوت) قرار گرفتند. بندر بوسان در کره جنوبی با حجم تردد بار 22.8 میلیون کانتینر بیست فوت در جایگاه ششم قرار گرفت و تنها بندر غیر از منطقه آسیا - روتردام واقع در هلند - با حجم 13.4 میلیون کانتینر بیست فوت ده بندر برتر را تشکیل می‌دهند.

https://energyprom.kz/articles-ru/industries-ru/mirovaya-torgovlya-smestilas-na-vostok-9-iz-10-samyh-zagruzhennyh-portov-raspolozheny-v-azii-v-rk-morskie-perevozki-takzhe-rastut/

 

تنوع‌ بخشی به اقتصاد و تقویت پتانسیل صنعتی قزاقستان

دولت قزاقستان فعالیت‌های خود را برای اجرای پیام رئیس‌جمهور قزاقستان تحت عنوان «مسیر اقتصادی قزاقستان عادلانه» آغاز کرده است. بر اساس این پیام، دولت به‌طور فعال در حال اجرای تدابیر برای تنوع‌ بخشی به اقتصاد و ایجاد یک ساختار صنعتی پایدار در کشور است، به گزارش El.kz. یکی از جهت‌گیری‌های کلیدی در این حوزه، تشویق تولید داخلی و راه‌اندازی سیستم قراردادهای سلف (آف‌تیک) است.

برای تقویت صنعت فرآوری، در سال جاری اقدامات قانونی به تصویب رسید که به کاهش موانع اداری، ارائه تسهیلات مالی مناسب و پیاده‌سازی ابزارهای جدید حمایتی می‌پردازد. تاکید ویژه‌ای بر روی بخش‌های پر پتانسیل مانند ماشین‌آلات، پتروشیمی، فرآوری فلزات و خودروسازی صورت گرفته است.

در نیمه نخست سال، صنعت فرآوری شاهد رشد مثبت ۱۰۵.۱ درصد بود. سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی ۱۳.۳ درصد است که آن را در رتبه سوم پس از بخش معدن و تجارت قرار داده است. با اصلاحات قانونی، ۲۵ توافق‌نامه امضا شده که فرآوری آلومینیوم و مس خام را در داخل کشور تضمین می‌کند. در سال ۲۰۲۳، فرآوری آلومینیوم به ۵۱ هزار تن رسید که ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ و ۷۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. برنامه‌ریزی شده که در سال ۲۰۲۴ حجم فرآوری به ۷۲ هزار تن افزایش یابد.

یکی دیگر از پروژه‌های مهم، ساخت یک کارخانه جدید ذوب مس در منطقه آبای است که تا سال ۲۰۲۹ تولید مس را از ۴۵۰ هزار تن به ۷۵۰ هزار تن افزایش خواهد داد. در بخش تولید فولاد، با توسعه شرکت «Qarmet» و راه‌اندازی پروژه‌های جدید، از جمله تولید فولاد خاص توسط شرکت «قزاق‌استال» پیش‌بینی می‌شود که تولید به ۱۰ میلیون تن برسد. همچنین در پروژه مشترک ERG و BAOWU Steel در شهر رودنی، تولید بریکت گرم آهن آغاز خواهد شد که در این صورت ۱۰۰ درصد مواد خام برای تولید فولاد تامین خواهد شد.

صنعت ماشین‌آلات نیز با تمرکز بر روی تولید محصولات برای حمل و نقل ریلی و جاده ای در حال توسعه است که موجب افزایش سطح بومی‌سازی تا ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد. در صنعت ماشین‌آلات نفت و گاز، تولید قطعات برای انواع پمپ و کمپرسور، آرماتور و دیگر تجهیزات در حال راه‌اندازی است. در خودروسازی، تمرکز بر افزایش سهم مونتاژ به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۷ است.

صنعت ساختمان قزاقستان نیز به‌طور فعال در حال توسعه است. در بازار داخلی 100 درصد مصالح بتنی، ۹۳.۷ درصد سیمان و ۹۸.۳ درصد مخلوط‌های ساختمانی خشک تامین می‌شود. تا سال ۲۰۲۹، برنامه‌ریزی شده است که ۱۷۰ پروژه جدید اجرا شود که سهم تولیدات داخلی در صنعت ساختمان را به ۸۵ درصد افزایش خواهد داد.

جذب سرمایه‌گذاران جدید نیز اهمیت زیادی دارد. به‌ویژه، شرکت چینی HKC Corporation و شرکت کره‌ای Samsung Electronics در تولید لوازم خانگی در شهر ساران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. همچنین برای حمایت از شرکت‌ها و گسترش دسترسی به زیرساخت‌ها، فعالیت مناطق اقتصادی ویژه و صنعتی بهبود می‌یابد.

دولت همچنین به حمایت فعال از تولیدکنندگان داخلی ادامه می‌دهد. در چارچوب خریدهای دولتی، اولویت‌هایی برای تولیدکنندگان داخلی تعیین شده است که موجب تقویت تولید در بخش‌های مختلف، از جمله صنایع سبک، ماشین‌آلات و ساختمان خواهد شد.

در سال ۲۰۲۳، تولیدکنندگان داخلی ۱۷۹ قرارداد بلندمدت به ارزش ۶۶ میلیارد تنگه منعقد کردند که رشد و توسعه بیشتر تولید داخلی را تضمین می‌کند.

https://el.kz/ru/diversifikatsiya-ekonomiki-i-usilenie-promyshlennogo-potentsiala-kazahstana_129231/

 

کمک هزینه خانوده‌های پر جمعیت در قزاقستان

در قزاقستان، برای حمایت از خانواده‌های پرجمعیت در طی هفت ماهه نخست سال جاری، مبلغ ۲۷۴.۸ میلیارد تنگه اختصاص یافته است.

از ابتدای سال ۲۰۲۴، به‌طور میانگین ۵۸۳ هزار خانواده کمک‌های دولتی مربوط به فرزندپروری را دریافت کرده‌اند که مجموع این کمک‌ها به ۲۷۴.۸ میلیارد تنگه رسیده است، به گزارش El.kz. در ماه ژوئیه، بیش از ۵۷۷ هزار خانواده این کمک هزینه را به مبلغ مجموعاً ۳۸.۶ میلیارد تنگه دریافت کرده اند.

این کمک‌های دولتی فارغ از میزان درآمد خانوار، به خانواده‌هایی که دارای حداقل ۴ فرزند نابالغ یا دانشجوی تمام‌وقت (روزانه) زیر ۲۳ سال هستند، اختصاص می‌یابد. میزان این کمک‌ها با توجه به تعداد فرزندان متغیر است و در سال ۲۰۲۴ به شرح زیر است:

- دارای ۴ فرزند: 59183 تنگه (111 یورو)؛

- دارای ۵ فرزند: 73988 تنگه (139 یورو)؛

- دارای ۶ فرزند: 88793 تنگه (167 یورو)؛

- دارای ۷ فرزند: 103598 تنگه (195 یورو)؛

- دارای ۸ فرزند و بیشتر: 14768 تنگه (28 یورو) برای هر کودک.

لازم به ذکر است که از ۱ ژانویه ۲۰۲۴، تمام کمک‌های اجتماعی دولتی برای خانواده‌های دارای فرزند به میزان ۷ درصد افزایش یافته است. برای سال جاری، مجموعاً ۴۷۴.۸ میلیارد تنگه برای پرداخت کمک‌های دولتی به خانواده‌های پرجمعیت در نظر گرفته شده است.

https://el.kz/ru/skolko-mnogodetnyh-semey-poluchayut-posobiya-v-kazahstane_129102/

کندشدن رشد اقتصادی و ثابت ماندن نرخ تورم قزاقستان

31 مرداد - بانک ملی قزاقستان آخرین نظرسنجی کلان اقتصادی خود را در 21 اوت منتشر کرد که پیش‌بینی‌ها و انتظارات کلیدی پاسخ دهندگان متخصص را فاش کرد. این نظرسنجی که شامل نظر شرکت‌کنندگان حرفه‌ای بازار، موسسات تحقیقاتی، سازمان‌های بین‌المللی و آژانس‌های رتبه‌بندی است، چندین روند مهم برای اقتصاد قزاقستان را برجسته کرد. پاسخ دهندگان پیش بینی می‌کنند که قیمت نفت خام برنت در سال 2024 به طور متوسط 83.5 دلار در هر بشکه خواهد بود که اندکی به 80 دلار در هر بشکه برای سال های 2026-2025 کاهش می یابد. پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی برای قزاقستان به سمت پایین تعدیل شده است و انتظار می‌رود رشد 4.0 درصدی در سال 2024 و 4.4 درصدی در سال 2026 باشد.

پیش بینی می‌شود تورم در سال 2024 8.0 درصد باشد، با کاهش تدریجی به 6.9 درصد در سال 2025 و 6.0 درصد تا سال 2026. انتظار می رود نرخ پایه، ابزار کلیدی سیاست پولی، با افزایش بیشتر در سال 2024 اندکی به 14.5 درصد افزایش یابد. به 11.9 درصد در سال 2025. برای سال 2026، پیش بینی می‌شود نرخ پایه بدون تغییر باقی بماند.

از نظر تجارت، پیش‌بینی صادرات کالا و خدمات قزاقستان در سال 2024 به 89.6 میلیارد دلار بازنگری شده است، اما سال‌های بعدی کاهش را نشان می‌دهد، با برآوردها 86 میلیارد دلار در سال 2025 و 85.6 میلیارد دلار در سال 2026. انتظار می‌رود حجم واردات افزایش یابد. به 74.1 میلیارد دلار در سال 2024، با کاهش جزئی در سال 2025 به 70.0 میلیارد دلار و ثبات به 73.0 میلیارد دلار در سال 2026.

نرخ‌های ارز نیز تعدیل شده‌اند و انتظار می‌رود تنگه به طور متوسط در سال 2024 به 461.2 در هر دلار آمریکا برسد، به 479.0 در سال 2025 و 492.0 در سال 2026 کاهش یابد. نرخ رشد بالقوه تولید ناخالص داخلی در افق 5 ساله به طور متوسط 4.5٪ پیش‌بینی می‌شود. پیش‌بینی‌ها به دلیل عدم قطعیت های مداوم در محیط اقتصادی جهانی و داخلی بسیار متفاوت است.

این نظرسنجی به عنوان یک ابزار کلیدی برای تقویت ارتباط بین بانک ملی و فعالان حرفه ای بازار عمل می‌کند، اگرچه پیش‌بینی‌های رسمی خود بانک ملی را نشان نمی دهد.

https://astanatimes.com/2024/08/national-bank-survey-kazakhstan-economic-growth-slows-inflation-steady/

 

 قزاقستان؛ بازار هدف صادرات توت‌فرنگی مصر

 مصر سومین تامین کننده بزرگ توت فرنگی تازه به قزاقستان در سال بازاریابی 2023-2022 (ژوئیه تا ژوئن) شد و با مجموع 280 تن به صدر رسید.  برای مقایسه، طی چهار سال بازاریابی قبلی، صادرات سالانه مصر از این نوع توت به قزاقستان بین 5 تا 23 تن بوده است.

 تا پایان سال بازاریابی 2024-2023 که اخیراً به پایان رسیده، مصر با ارسال نزدیک به 1.4 هزار تن به بزرگترین صادرکننده توت فرنگی تازه به قزاقستان تبدیل شده بود. سهم مصر در کل واردات قزاقستان از 55 درصد فراتر رفت، به این معنی که مصر بیشتر از مجموع همه کشورهای دیگر توت فرنگی تازه به قزاقستان صادر کرد.

https://en.inform.kz/news/egyptian-exporters-surpass-azerbaijan-and-trkiye-to-become-the-leading-supplier-of-fresh-strawberries-to-kazakhstan-1e918d/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما