معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۵:۴۰

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شرکت Magticom بزرگترین اپراتور اینترنت گرجستان

کمیسیون ملی ارتباطات، شرکت Magticom را به عنوان بزرگترین اپراتور اینترنت در گرجستان معرفی کرد. برای بهبود وضعیت اینترنت ثابت در گرجستان، Magticom باید تعهدات زیر را انجام دهد:

1- شرکت باید به ازای دریافت وجه شبکه خود را به دیگر اپراتورها اجاره و به آنها اجازه دهد بدون سرمایه گذاری قابل توجه، در بازار ایفای نقش نمایند.

2- تنظیم تعرفه‌ها و ارائه حسابرسی هزینه جداگانه به کمیسیون ارتباطات.

3- انجام کلیه تعهدات محوله در 981 منطقه از 994 منطقه مسکونی کشور.

شایان ذکر است، تعداد مشترکین اینترنت فیبر نوری در گرجستان در سال 2023 بالغ بر 952 هزار نفر بوده که سهم شرکت مگتی از این تعداد 53 درصد بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37911

 

راه اندازی طولانی ترین تونل بزرگراه باتومی - تفلیس

ساخت تونل جدید به طول 1800 متر در بخش گذرگاه Ricoti از بزرگراه شرق ـ غرب به موازات تونل تاریخی Ricoti به پایان رسیده است. به گزارش اداره راهداری تونل مذکور از امروز برای تردد باز شده است.

جهت اطلاع، مجموعاً 52 کیلومتر بزرگراه 4 خطه، 51 تونل و 97 پل در بزرگراه شرق ـ غرب در حال ساخت است. 50 تونل از 51 تونل، 89 پل از 97 پل تا کنون ساخته شده است. تمام استانداردهای مدرن ایمنی جاده، از جمله سیستم روشنایی، در جاده جدید در نظر گرفته شده است.

https://24news.ge/read/id/92821

بررسی بازار کالاهای مصرفی در گرجستان

بر اساس مطالعه موسسه مالی TBC Capital، درآمد کلی بازار در گرجستان، پس از جهش ناشی از عوامل کوتاه مدت، در سال 2024 تثبیت خواهد شد و رشد عمدتاً ناشی از تقاضای طبیعی خواهد بود.

بر اساس این مطالعه، بازار در سال 2022 جهش شدیدی را تجربه کرد که ناشی از تأثیر همه‌گیری، رشد مهاجران و افزایش تورم بود. بطوری که درآمد در این سال نسبت به مدت مشابه در سال 2021 حدود 39 درصد افزایش یافت و به 19.4 میلیارد لاری رسید و  در سال 2023 روند رشد درآمد ناشی از کاهش اثرات عوامل خطر کند شد و تنها 5 درصد برای سال بود.

تحلیلگران انتظار دارند که بازار در سال های 2024 و 2025 با افزایش 4 درصدی به رشد خود ادامه دهد.

«در عین حال، تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که بازار سازمان‌یافته برای کالاهای مصرفی در گرجستان به قیمت بازار غیرمتشکل به رشد خود ادامه خواهد داد و تا پایان سال 2025 به 45 درصد از کل بازار خواهد رسید».

بازار سازمان یافته با رقابت شدید مشخص می‌شود که با تغییر در سهم بازار در یک دوره زمانی کوتاه تأیید می‌شود. به ویژه، اگر در سال 2022 سهم بازار سازمان یافته 30 درصد بود، در سال 2023 به 36 درصد رسید و تا پایان سال 2024 به حدود 41 درصد خواهد رسید.

پس از همه‌گیری، رشد بازار سازمان‌یافته با احیای تقاضای طبیعی، جذب بازار غیرمتشکل و پویایی تورم هدایت شد.

به نظر تحلیلگران: انتظار می‌رود بازار سازمان‌یافته در سال 2024 و پس از آن به رشد خود ادامه دهد که عمدتاً ناشی از توسعه اقتصادی مناطق است.

بر اساس داده‌ها، اگر در ماه مه 2023 از مجموع درآمد بازار سازمان یافته کالاهای مصرفی، مناطق تنها 34.1 درصد را به خود اختصاص دادند، در ماه مه سال 2024 این شاخص به 37.6 درصد رسید.

همزمان در شرق گرجستان، سهم بازار سازمان یافته کالاهای مصرفی در سال 2023 حدود 18٪ از کل بازار و در غرب کشور  39٪ بود. رشد سالانه سهم بازار در غرب 5 درصد و در شرق 4 درصد بوده است.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که فروش بازار در سه سال گذشته ثابت مانده است و میانگین صورت حسابهای فروش 16 لاری است.

با این حال، همزمان رقابت شدید منجر به کاهش سودآوری در سال 2024 شد. علاوه بر این، افزایش دستمزدها و نوسانات نرخ ارز بر عملکرد معاملات بازار تأثیر منفی گذاشت.

https://sputnik-georgia.ru/20240813/rynok-tovarov-povsednevnogo-sprosa-v-gruzii--issledovanie-289428832.html

 

رشد مجدد حجم مبادلات تجاری گرجستان

گردش مالی تجارت خارجی گرجستان پس از کاهش در نیمه اول سال، در ماه جولای مجددا افزایش یافت.

بدین ترتیب در هفت ماه اول سال (ژانویه ـ جولای) حجم تجارت خارجی به 12.5 میلیارد دلار رسید که 1.6 درصد بیشتر از شاخص مدت مشابه سال گذشته است.

صادرات دراین مدت با 1.4 درصد کاهش به 3.5 میلیارد دلار و واردات با 2.9 درصد افزایش به 9 میلیارد دلار رسید.

تراز تجارت خارجی در این مدت 5.5 درصد افزایش یافته و به منفی 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37986

 

طرح تفصیلی ساخت اولین پالایشگاه نفت در گرجستان 

ساخت اولین پالایشگاه در گرجستان از سال 2012 در برنامه قرار شده است. اما از آن زمان دولت چندین بار سرمایه گذاران این طرح را تغییر داده است. سال گذشته مشخص شد که شرکت Black Sea Petroleum  به این پروژه علاقه مند بوده و آماده سرمایه گذاری 30 میلیون دلاری در آن است.

بر اساس برنامه، ظرفیت فرآوری نفت خام این کارخانه 1.1 میلیون تن در سال با چشم انداز افزایش به 2.9 میلیون تن خواهد بود. ساخت این پالایشگاه در روستای کولوی شهرداری خوبی در مدت 3-4 سال  به اتمام می رسد.

شایان ذکر است که یک پایانه نفتی متعلق به شرکت نفت دولتی سوکار آذربایجان از سال 2008 در کوله‌وی فعالیت می‌کند. ظرفیت آن انتقال 10 میلیون تن نفت در سال است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37972

 

تعلیق مجدد مجوز ساخت جزیره مصنوعی در باتومی

آژانس ملی حفاظت از محیط زیست مجوز ساخت جزیره مصنوعی در باتومی را برای سومین بار به حالت تعلیق درآورد

دلیل این اقدام آن بود که ترمینال شماره یک بندر باتومی‌با پروژه ساخت و ساز موجود مخالفت می‌کند. زیرا این ساخت و ساز برای عملیات ایمن ترمینال نفتی مخاطره ایجاد می‌کند.

این آژانس برای اولین بار این مجوز را در ژوئن 2023 به حالت تعلیق درآورد. سپس در آوریل سال جاری، به شرکت ساخت و ساز دو ماه فرصت داد تا توصیه‌های خاص را اجرا کند. اکنون این مجوز برای مدت نامعلومی ‌به حالت تعلیق درآمده است.

ساخت جزیره باتومی در سپتامبر ۲۰۲۲ در ساحل دریای سیاه آغاز شد. قرار است دو شبه جزیره مصنوعی و یک جزیره از نوع سرگرمی و تفریحی فوق مدرن ساخته شود.

مساحت کل آنها 108.5 هکتار است. تا کنون 20 درصد این پروژه که به طور کامل از طریق سرمایه گذاری خصوصی و به مبلغ 100 میلیون دلار تامین مالی گردیده ساخته شده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37978

 

استفاده از قراردادهای مستقیم برای پروژه‌های انرژی از سپتامبر با تعرفه مشخص

طبق تصمیم هیات دولت، از سپتامبر سال 2024، علاقمندان به حوزه انرژی که دارای شرایط فنی و اقتصادی لازم باشند، این فرصت را خواهند داشت تا با استفاده از طرح حمایتی بدون شرکت در مناقصه، تعرفه ثابت دریافت کنند.

طبق مصوبه دولت تعرفه‌های ثابتی تعیین شد که بر اساس تفاهم نامه قیمت با دولت، علاقمندان به مدت 15 سال از آن بهره مند می‌شوند.

نرخ های متوسط ثابت به شرح زیر تعیین شد:

ـ  ایستگاه‌های برق آبی (پایین دست) – 6.5 سنت دلار امریکا

ـ  نیروگاه‌های بادی - 6 سنت دلار؛

ـ  نیروگاه‌های خورشیدی - 5.6 سنت دلار

به گفته جوبو توراشویلی رئیس اداره سیاست های انرژی و طرح های سرمایه گذاری وزارت اقتصاد، تعرفه‌های مذکور بر اساس نتایج مناقصه‌های برگزار شده در خصوص تولید برق تعیین گردید. میانگین نرخ های تعیین شده در این مناقصات به عنوان نرخ های ثابت تعریف شد. 

مناقصه دوم نشان داد که علاقه بخش انرژی بسیار زیاد است و تعرفه ارائه شده متناسب با فعالیت در این حوزه و مطالعات فنی و اقتصادی پروژه خواهد بود. بر این اساس، هر فرد علاقمند به مدت 15 سال بر اساس توافقنامه تفاوت قیمت، از حمایت قاطع دولت گرجستان برخوردار خواهد شد.

این ابتکار گام دیگری به جلو برای حمایت از این بخش است و علاقه سرمایه گذاران را برای جذب سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای گرجی و خارجی تضمین می‌کند.

این وزارتخانه در آینده نزدیک انتخاب مستقیم ذینفعان طرح حمایتی تولید و استفاده از برق از منابع تجدیدپذیر را در گروه‌های نیروگاه‌های برق آبی (روان جریان)، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی اعلام خواهد کرد.

https://commersant.ge/news/economic/energoproeqtebze-pirdapiri-kontraqtebit-sargebloba-seqtembridan-iqneba-shesadzlebeli-tarifebi-tsnobilia

 

ادامه روند رشد دارایی صندوق بازنشستگی گرجستان

 ارزش دارایی‌های آژانس بازنشستگی گرجستان همچنان در حال رشد است.

پس انداز شهروندان در این صندوق در ماه جولای 100 میلیون لاری دیگر افزایش یافت و به 5.3 میلیارد لاری (1.97 میلیارد دلار) رسید. در مجموع، 1.54 میلیون نفر در حال پس انداز مکمل مستمری هستند.

همچنین این صندوق به 1185 نفر مبلغ کل 42.3 میلیون لاری (15.7 میلیون دلار) پرداختی داشته است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37987

ثبت رایگان اراضی در گرجستان

به طور متوسط روزانه 3500-4000 قطعه زمین به مدت دو سال اندازه گیری و ثبت می‌شود.

به گزارش آژانس ملی ثبت دولتی، بیش از یک میلیون 250 هزار قطعه زمین در چارچوب اصلاح سیستماتیک ثبت اراضی اندازه گیری شده است.

همچنین مالکیت بیش از 850 هزار قطعه زمین به ثبت رسیده است.

ثبت سیستماتیک زمین در کل قلمرو گرجستان و در 59 شهرداری کشور انجام می‌شود. در چارچوب اصلاحات، کارهای تحقیقاتی در 42 شهرداری در سراسر کشور تکمیل شده است.

خاطرنشان می‌شود که هم فرآیند اندازه گیری و هم ثبتنام برای تمامی‌شهروندانی که از پروژه استفاده می‌کنند کاملا رایگان است.

لازم به ذکر است که اصلاحات سیستماتیک ثبت زمین در گرجستان از اول ژانویه 2022 آغاز شده است. 1 ژانویه 2025 آخرین مهلت تکمیل اصلاحات است.

https://24news.ge/read/id/92834

 

افزایش دارایی یکی از ثروتمندان گرجی در رتبه بندی جهانی

میخاییل لومتادزه یکی از ثروتمندترین گرجی‌ها جهان با 6.59 میلیارد دلاری ثروت در رتبه بندی مجله بلومبرگ در جایگاه 431 میلیاردرهای جهان قرار گرفته است.

به گزارش این مجله  رئیس هیئت مدیره شرکت قزاقستانی Kaspi.kz  همچنان به افزایش ثروت خود ادامه می دهد.

لومتادزه تقریباً میلیاردردیگر گرجستانی – بیدزینا ایوانیشویلی بنیانگذار حزب حاکم با 7.07 میلیارد دلار ثروت ـ نزدیک شده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/38024

 

 

 

 

میزان هزینه شهروندان گرجستان در سفر به کشورهای دیگر

طبق آخرین داده‌های سازمان ملی آمار گرجستان برای سه ماهه دوم سال 2024:

گردشگران گرجستانی 594.3 میلیون لاری (220 میلیون دلار) در خارج از کشور هزینه کردند.

بیشترین پول صرف خرید، غذا و اقامت شده است.

شهروندان گرجستان بیش از 563 هزار سفر به خارج از کشور داشته اند که 3.4 درصد بیشتر از سال 2023 است.

شهروندان 31 تا 50 ساله بیشتر سفر می‌کنند (46.6%).

از مجموع سفرها تعداد 360.2 هزار سفر مربوط به گردشگری بوده است. شهروندان گرجستان از ترکیه (39٪)، روسیه (18٪)، ارمنستان (11.9٪) و کشورهای اتحادیه اروپا (15.9٪) بازدید کرده اند.

https://t.me/SputnikGeorgia/37915

 

طرح کابل زیر دریایی دریای سیاه

پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه از نظر فنی و اقتصادی امیدوارکننده و قابل اجرا شناخته شده است. به گزارش وزارت اقتصاد گرجستان، امکان سنجی پروژه به منظور شناسایی قابلیت های آن و بهترین راه‌های اجرای عملی از سال 2022 توسط شرکت مشاوره ایتالیایی CESI با تامین مالی بانک جهانی انجام شده است.

اجرای این پروژه به تقویت امنیت انرژی اروپا و منطقه قفقاز، توسعه بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش فرصت های ترانزیت انرژی کمک خواهد کرد.  در سال 2025-2026، مطالعات کف دریای سیاه و همچنین اثرات زیست محیطی و اجتماعی این پروژه آماده خواهد شد.

https://t.me/SputnikGeorgia/37981

 

موارد خرج پول توسط خارجی‌ها در گرجستان

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، خارجی‌ها در سه ماهه دوم سال 2024 در مجموع حدود 3.4 میلیارد لاری (1.26 میلیارد دلار) در گرجستان هزینه کردند که 2.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش این اداره، بیشتر این مبلغ صرف اقامت و همچنین خوراک و نوشیدنی شده است.

در طول دوره گزارش، هزینه یک خارجی برای سفر به گرجستان به طور متوسط 2251 لاری (833 دلار) بود که 1.8 درصد کمتر از سه ماهه دوم سال 2023  است.

نوع و میزان هزینه کرد خارجی‌ها در گرجستان

ـ اسکان  1.2 میلیارد لاری و 35 درصد از کل هزینه

ـ هزینه خریدها  964 میلیون دلار و  28 درصد از کل هزینه

ـ غذا و نوشیدنی   646.5  میلیون دلار و 18.8 درص از کل هزینه

ـ سرگرمی 319.9  میلیون دلار و 9.3 درصد از کل هزینه

ـ حمل و نقل داخلی 266.7  میلیون دلار و 7.7 درصد از کل هزینه

ـ دیگر هزینه‌ها 38.3  میلیون دلار و 1.1 درصد از کل هزینه

مسافران بین المللی در سه ماهه دوم سال 2024، 1.7 میلیون بازدید از گرجستان داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.2 درصد افزایش داشته است.

در عین حال، تعداد بازدید افراد بالای 15 سال به 1.5 میلیون نفر رسید که 4.6 درصد بیشتر از سه ماهه دوم سال 2023 است. تعداد بازدیدهای توریستی از گرجستان 1.2 میلیون نفر بوده است که 9.2 درصد بیشتر از آوریل ـ ژوئن سال گذشته است.

بیشتر گردشگران از تفلیس و آجارا دیدن کردند. خارجی‌ها به طور متوسط 5.5 شب را در گرجستان سپری کردند.

بیشترین تعداد سفر گردشگران از ترکیه با 187.1 هزار نفر بوده که 19.5 درصد از کل گردشگران را تشکیل می دهد. پس از آن روسیه (19.2 درصد سهم) و ارمنستان (14.5 درصد) قرار دارند.

در این مدت شهروندان ترکیه 254.6 هزار سفر، روسیه 215.5 هزار و ارمنستان 191.8 هزار سفر به گرجستان داشته اند.

https://sputnik-georgia.ru/20240813/na-chto-inostrantsy-tratyat-dengi-v-gruzii-289429141.html

 

افزایش انتقال گاز از طریق خط لوله باکو ـ تفلیس ـ ارضروم

در ماه‌های ژانویه ـ ژوئیه سال جاری، 23 میلیارد و 869 میلیون متر مکعب گاز  جمهوری آذربایجان از طریق خطوط لوله اصلی انتقال گاز صادر شده است.

به گزارش کمیته دولتی آمار  در طول دوره گزارش، 56.2 درصد از انتقال گاز آذربایجان از طریق خط لوله باکو - تفلیس - ارضروم ـ 13 میلیارد و 423.3 میلیون متر مکعب ـ منتقل شده است که  5.4 درصد بیشتر از ماه هفتم سال 2023 است.

لازم به ذکر است که گاز تولیدی از میدان گازی «شاهدنیز» واقع در بخش آذربایجانی دریای خزر از طریق خط لوله قفقاز جنوبی به گرجستان و ترکیه می رسد. خط لوله قفقاز جنوبی در پایان سال 2006 به بهره برداری رسید و گاز تولیدی در چارچوب مرحله اول بهره برداری از میدان گازی «شاهدنیز» شروع به انتقال کرد. از تابستان 2018،  انتقال گاز تولید شده در چارچوب مرحله دوم میدان "شاهدنیز" به ترکیه - خط لوله تاناپ از طریق خط لوله توسعه یافته قفقاز جنوبی - آغاز شد.

https://24news.ge/read/id/92839

 

آخرین داده‌ها در مورد سرمایه گذاری خارجی در سال 2023

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2023 بالغ بر 1.9 میلیارد دلار بوده که تقریباً 20 درصد بیشتر از داده‌های اولیه است.

با این حال این شاخص در مقایسه با سال 2022 حدود 15.6 درصد کاهش داشته است.

بیشترین سرمایه گذاری در بخش مالی و بیمه و پس از آن بخش تجارت و صنایع تولیدی بوده است.

پنج کشور سرمایه‌گذار برتر در سال 2023 به شرح زیر هستند:

ـ هلند  386.3 میلیون دلار;

ـ بریتانیا  364.3 میلیون دلار؛

ـ ایالات متحده آمریکا  182.2 میلیون دلار;

ـ ترکیه  109.5 میلیون دلار؛

ـ ️روسیه – 103.3 میلیون دلار.

https://t.me/SputnikGeorgia/38031

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما