معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه گذاری در گرجستان

ایلیا دارچیاشویلی وزیر امور خارجه گرجستان گفت که گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تأیید می‌کند که گرجستان برای سرمایه گذاری، امن است.

بر اساس این گزارش، گرجستان از شرایط مطلوبی برای کسب و کار و سرمایه گذاری برخوردار است و از این رو با کشورهای منطقه قابل تمایز است. این گزارش می‌گوید که به همین دلیل است که گرجستان مرتباً در رتبه‌بندی بین‌المللی شفافیت، رقابت و آزادی اقتصادی جایگاه بالایی دارد.

این یک محیط امن و یک کشور امن است که جزء اصلی سرمایه گذاری خارجی است. بر این اساس، این تأیید دیگری است بر آنچه دولت گرجستان و رئیس دولت می‌گویند، مبنی بر اینکه کشور ما برای هر سرمایه گذاری ایمن است.

درچیاشویلی خاطرنشان کرد: پیام‌های بسیار جالبی در این سند وجود داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که دولت گرجستان به طور فعال برای تقویت بیشتر فرصت های سرمایه گذاری در این کشور ادامه می دهد.

درچیاشویلی گفت: «این یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی ماست که به نوبه خود مستقیماً با رفاه مردم و جمعیت ما مرتبط است.

پیش از این، لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و رئیس وزارت اقتصاد گرجستان خاطرنشان کرده بود که گزارش وزارت امور خارجه یک پیام روشن برای سرمایه گذاران است که گرجستان می‌تواند در بلندمدت شریک قابل اعتمادی باشد.

شایان ذکر است، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سه ماهه اول سال 2024، بر اساس برآوردهای اولیه، 64.4 درصد نسبت به ژانویه ـ مارس 2023 کاهش یافته و به 201.4 میلیون دلار رسیده است.

گفته می‌شود که دلیل این کاهش، نزول در هر سه مولفه سرمایه گذاری مستقیم خارجی است: ارزش سهام، سرمایه گذاری مجدد و تعهدات مالی.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار، محبوب ترین بخش ها برای سرمایه گذاری در گرجستان در سه ماهه اول سال 2024 انرژی، تجارت، حمل و نقل، تولید و املاک و مستغلات بوده است.

طبق برنامه جدید اقتصادی دولت، مقامات قول دادند که سیاست سرمایه گذاری کشور از نو شکل بگیرد. بطوری که در دوره پس از همه گیری، گرجستان به سمت سیاست تهاجمی جذب سرمایه گذاری خارجی حرکت خواهد کرد و کشور در موقعیت جدیدی قرار خواهد گرفت.

در عین حال، مکانیسم‌های هماهنگی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری با نهادهای دولت مرکزی و ارگانها محلی تقویت خواهد شد.

همچنین در این دوره، قانون جدیدی در مورد کارآفرینان تصویب خواهد شد که منعکس کننده الزامات مقررات مربوطه اتحادیه اروپا و مواردی است که در توافقنامه انجمن و ضمایم آن پیش بینی شده است. بنابراین قانون فعالیت شرکت های گرجستان را به استانداردها اتحادیه اروپا نزدیک می‌کند.

به منظور ایجاد فضای رقابتی و تجاری، دولت به تدریج بخش هایی از اقتصاد را که دارای پتانسیل عملکرد مستقل و توسعه هستند، رها خواهد کرد.

به سبب همه‌گیری ویروس کرونا، حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سال 2020 نسبت به سال 2019 با 57.2 درصد کاهش به 572 میلیون دلار رسید.

در سال 2021 حجم سرمایه گذاری‌ها دو برابر شد و به 1.2 میلیارد دلار رسید. در سال 2022 حجم آنها به دو میلیارد دلار رسید که 61.1 درصد بیشتر از سال 2021 است. در سال 2023، بر اساس برآوردهای اولیه، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مقایسه با داده‌های به روز شده در سال 2022 حدود 24 درصد کاهش یافت و به 1.6 میلیارد دلار رسید.

https://sputnik-georgia.ru/20240718/nasha-strana-bezopasna-i-privlekatelna-dlya-investitsiy--glava-mid-gruzii-289073601.html

 

تولید برق در گرجستان 3.9 درصد افزایش یافت

در نیمه اول سال 2024 تولید برق در گرجستان 3.9 درصد افزایش یافت و به 7.33 تراوات ساعت رسید. سهم نیروگاه‌های آبی از کل تولید 82.6 درصد، سهم نیروگاه‌های حرارتی 16.9 درصد و سهم انرژی بادی 0.5 درصد بوده است.

در نیمه اول سال 2024، تولید برق در گرجستان 3.9 درصد افزایش یافت و به 7.33 تراوات ساعت رسید. سهم نیروگاه‌های آبی از کل تولید 82.6 درصد، سهم نیروگاه‌های حرارتی 16.9 درصد و سهم انرژی بادی 0.5 درصد بوده است.

در بررسی بازار برق توسط موسسه مالی  TBC capital همچنین آمده است:

در همین مدت، مصرف برق سالانه 2.7 درصد افزایش یافت و به 6.75 تراوات ساعت رسید. بخش خرده فروشی 57 درصد از کل مصرف را پوشش می دهد، سهم مصرف کنندگان بزرگ 23 درصد و سهم جمهوری خودمختار آبخازیا 20 درصد بوده است.

مصرف سالانه برق توسط مشتریان خرده فروشی رشد قوی را نشان می دهد. مصرف تفلیس سالانه 6.0 درصد و مصرف مناطق گرجستان سالانه 4.2 درصد افزایش یافته است.

مصرف برق توسط مصرف کنندگان عمده نسبت به سال قبل 5.0 درصد افزایش یافته است. با این حال، هنوز فضا برای رشد وجود دارد. زیرا شرکت های تولید فولاد هنوز با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند.

مصرف برق توسط جمهوری خودمختار آبخازیا در حال کاهش است. در شش ماه اول سال 2024 مصرف در آبخازیا 5.6 درصد کاهش یافت.

در نیمه اول سال 2024، دو نیروگاه آبی با ظرفیت کل 46.4 مگاوات و ظرفیت کل خروجی پیش بینی شده 209.4 گیگاوات به سیستم برق گرجستان اضافه شد. از سوی دیگر، ظرفیت ایستگاه‌های مشمول برنامه نت مترینگ سالانه 75 درصد افزایش یافت و به 82.02 مگاوات رسید.

شایان ذکر است که تعرفه‌های مصرف کننده بدون تغییر ماند و نرخ ها تا 1 ژانویه 2025 معتبر است.

بورس انرژی گرجستان به صورت داوطلبانه از اول جولای راه اندازی شد. برای تشویق شرکت در بورس، تا 1 ژوئیه 2025، هزینه‌های مبادله صفر است. اجرای کامل این مبادله از اول جولای 2025 برنامه ریزی شده است.

بر اساس تصمیم دولت گرجستان، در چارچوب طرح  CfD، مزایده جدید دیگری اعلام نخواهد شد. در نتیجه، قراردادهای مستقیم برای پروژه‌های برق با میانگین تعرفه‌های مزایده دوم منعقد خواهدشد.

https://commersant-ge.translate.goog/news/economic/eleqtroenergiis-gamomushaveba-saqartveloshi-39-it-gaizarda?

 

آنچه در اقتصاد اتفاق می افتد: چه چیزی باعث رشد 7.5 درصدی شد

در سال 2023 اقتصاد گرجستان 7.5 درصد رشد کرد. بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، با این شاخص، گرجستان در رتبه هشتم جهان قرار گرفت. یعنی رشد بیش از 7.5 درصد تنها در 7 کشور جهان ثبت شده است. سال قبل از آن (2022)، زمانی که رشد 11 درصدی ثبت شد تخمین زدم، که در کنار پایان همه گیری، دومین عامل مهم مسبب رشد بالای اقتصادی، جنگ روسیه و اوکراین بود. چندین کشور، از جمله گرجستان، از این جنگ بیش از ضرر، منافع اقتصادی به دست آوردند. در سال 2023، تأثیر جنگ روسیه و اوکراین نسبتاً ضعیف شد، اما همچنان به افزایش 7.5 درصدی ثبت شده کمک قابل توجهی کرد.

کشور گویان با درآمد اصلی نفت رشد اقتصادی بالاتری نسبت به گرجستان داشت. لیبی که در سال 2022 رکود بزرگی را تجربه کرددر سال 2023 اقتصاد آن شروع به بهبود کرد. ساموآ و فیجی که کشورهای کوچک وابسته به گردشگری هستند، هند که در سال‌های اخیر رشد ثابتی داشته است و ارمنستان (مقام سوم جهان) و تاجیکستان (مقام چهارم جهان) همگی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین از روابط اقتصادی سود بردند.

وقتی از رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم، منظور رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) کشور است. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که حجم کالاها و خدمات تولید شده در خاک گرجستان در طول یک سال چند درصد افزایش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی شامل گردش مالی افزایش یافته به سبب افزایش قیمت یعنی تورم نمی‌شود.

شاخص های اقتصاد گرجستان در سال 2023، همان تولید ناخالص داخلی، با روش های مختلف تفکیک شده است، که به ما کمک می‌کند تا دلایل رشد اقتصاد را درک کنیم. بیایید با پیدا کردن اینکه کدام بخش از اقتصاد در سال 2023 بیشترین رشد را خواهند داشت شروع کنیم.

در سال 2023، بخش های زیر بیشترین رشد را داشتند: فناوری اطلاعات  (IT) و ارتباطات - 27٪، فعالیت های اداری - 26٪، فعالیت های حرفه ای و فنی - 19٪، آموزش - 19٪ و ساخت و ساز - 17٪.

در کنار نرخ رشد، اندازه بخش نیز مهم است. زیرا هر چه بخش با رشد بالا بزرگتر باشد، اقتصاد کشور سریعتر رشد می‌کند. بنابراین، بیشترین سهم در رشد 7.5 درصدی اقتصاد گرجستان در سال 2023 مربوط به تجارت و تعمیر خودرو و 1.8 واحد درصد بوده است. این بخش در سال 2023  حدود 14 درصد رشد نموده و 16 درصد از کل اقتصاد را به خود اختصاص داده است که منجر به سهم بالایی از این بخش در رشد کل شده است. بیش از 100000 مهاجر روسی که در گرجستان مستقر شدند، سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی داشتند. همچنین به دلیل جنگ، افزایش صادرات مجدد خودرو از طریق گرجستان به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهم 1.5 درصدی در رتبه دوم بیشترین تاثیرگذاری در رشد اقتصادی قرار دارند. این بخش در سال 2022 حدود 50 درصد و در سال 2023 حدود 27 درصد رشد خواهد داشت. چنین رشد بالایی توسط مهاجران روسی، بلاروسی و اوکراینی که به گرجستان آمده بودند، ایجاد شد.

بر اساس ثبت مبادلات تجاری در آژانس ملی آمار، حدود 8000 شرکت در زمینه فناوری اطلاعات و خدمات کامپیوتری (از جمله کارآفرینان) در گرجستان فعالیت می‌کنند. بیش از 6000 نفر از آنها از زمان شروع جنگ اوکراین در سال 2022 در گرجستان ثبت شده اند و 90 درصد آنها متعلق به شهروندان روسیه هستند. در نهایت مشخص شد که تا 70 درصد از شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات در گرجستان متعلق به شهروندان روسی هستند و این شرکت ها پس از 24 فوریه 2022 به ثبت رسیده اند.

بر اساس اطلاعات بانک ملی (مرکزی)، مجموع هزینه ارائه خدمات رایانه ای و اطلاع رسانی به ساکنان سایر کشورها توسط شرکت های ثبت شده در گرجستان در سال 2021 بالغ بر 153 میلیون دلار، در سال 2022 به 512 میلیون دلار و در سال 2023 به 784 میلیون دلار رسید. این امر عمدتاً منجر به رشد 27 درصدی این بخش در سال 2023 شد.

بخش حمل و نقل و انبارداری 1.3 واحد درصد در رشد سهم داشته است. در سال 2022، بخش حمل و نقل 13 درصد رشد کرد. دلیل رشد بالا در سال های اخیر انتقال بخشی از محموله‌های وارد شده از روسیه و آسیای مرکزی به کریدور حمل و نقل گرجستان به دلیل جنگ است. بر اساس اطلاعات بانک ملی، در سال 2023 درآمد گرجستان از خدمات حمل و نقل بین المللی 274 میلیون دلار (23 درصد) افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار، در سال 2023 حدود 47.4 درصد از حجم کل محموله‌های وارداتی گرجستان از طریق راه آهن روسیه وارد شده است.

 

به طور خلاصه، 4.6 درصد از رشد 7.5 درصدی مربوط به بخش هایی است که رشد آنها به طور قابل توجهی توسط عامل روسیه و اوکراین تسهیل شده است. اگر تأثیر جنگ روسیه و اوکراین نبود، این بخش‌ها همچنان رشد می‌کردند، اما رونق مشاهده شده به وضوح به دلیل شرایط ناشی از جنگ بود.

اگر تولید ناخالص داخلی را بر اساس هزینه‌ها تجزیه کنیم، می‌توان دریافت که رشد اقتصاد ناشی از افزایش صادرات کالا و خدمات و تشکیل کل سرمایه (سرمایه گذاری) بوده است. صادرات کالا (به قیمت واقعی) 11 درصد و خدمات 4 درصد افزایش یافته است. رشد در حوزه خدمات عمدتاً ناشی از گردشگری و فناوری اطلاعات است. تشکیل سرمایه 23 درصد افزایش یافته است. اقتصاد به بهای رشد مصرف داخلی رشد نکرد. زیرا رشد مصرف داخلی (3.6٪) از رشد واردات کالاها و خدمات (8.6٪) کمتر بود.

جالب است بدانید عواملی که مستقیماً در ساختار تولید ناخالص داخلی قابل مشاهده نیستند، اما تأثیر بسزایی در اقتصاد داشته اند چه بوده اند. در این راستا، دو شرایط مهم در سال 2023 شناسایی شد: یکی در جهت رشد اقتصادی و دیگری در جهت کاهش:

الف) گردشگری ـ تعداد بازدیدکنندگان از این کشور نسبت به سال 2022 حدود 30 درصد و تعداد گردشگران 76 درصد افزایش یافت. مبلغ خرج شده توسط بازدیدکنندگان در گرجستان 17 درصد افزایش یافت و به 4.1 میلیارد دلار رسید. رشد گردشگری عمدتاً ناشی از افزایش بازدیدکنندگان از ترکیه و روسیه بوده است.

ب) دریافت حواله‌های ارزی ـ میزان انتقال پول از خارج به گرجستان (حواله) نسبت به سال 2022 حدود 6 درصد (249 میلیون دلار) کاهش یافت.

ورود حواله‌ها همچنان باعث افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات در داخل کشور می‌شود که رشد اقتصادی کشور را تسریع می‌کند. بر این اساس، کاهش حواله یکی از دلایل کاهش نرخ رشد اقتصاد گرجستان (از 11 درصد به 7.5 درصد) است.

https://commersant-ge.translate.goog/news/economic/ra-khdeba-ekonomikashi-ram-ganapiroba-75-protsentit-zrda

 

مناقصه ادامه بزرگراه ارتباطی روستاوی و تفلیس اعلام شد

به گفته الکساندر دالاکیشویلی نماینده«رویای گرجستان» در پارلمان، اخیراً موضوع بزرگراه ارتباطی روستاوی و تفلیس به موضوع گمانه زنی‌های سیاسی تبدیل شده است.

با این حال، با مشارکت فعال ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر و وزارت زیرساخت، پروژه به روز شد. هم اینک مناقصه برای ادامه و تکمیل بزرگراه اعلام شده است. این مرحله اول است که به زودی آغاز می‌شود. مرحله دوم نیز از پاییز آغاز خواهد شد.

https://24news.ge/read/id/92570

 

صادرات و واردات دارو در حال افزایش است

در ماه‌های ژانویه ـ ژوئن 2024، واردات و صادرات دارو در گرجستان افزایش یافت.

بر اساس داده‌های سازمان ملی آمار، بیشترین گروه کالایی وارداتی در مدت یاد شده، خودروی سبک بوده که ارزش آن به یک میلیارد و 247 میلیون دلار رسیده و 16.7 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است. نفت و فرآورده‌های نفتی با 631.7 میلیون دلار  (8.5 درصد واردات) در جایگاه دوم قرار گرفت. در رتبه سوم داروهای بسته بندی شده به ارزش 318.8 میلیون دلار (4.3 درصد واردات) قرار دارد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 264.7 میلیون دلار بوده است.

در خصوص صادرات نیز در مدت مذکور داروها با 53.5 میلیون دلار جزو ده کالای برتر صادرات بوده و این گروه در جایگاه نهم قرار دارد. این رقم در مدت مشابه سال قبل 48.9 میلیون دلار بوده است. درصد سهم دارو در صادرات از 1.6 به 1.9 افزایش یافته است.

به طور کلی، در این دوره گردش تجارت خارجی گرجستان به 10،42 میلیارد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد کاهش داشته است.

https://commersant-ge.translate.goog/news/economic/medikamentebis-eqsport-importi-izrdeba

 

در گرجستان به ازای هر دو نفر یک خودرو وجود دارد

تعداد خودروها در گرجستان هر ماه در حال افزایش است.

به گزارش سازمان ملی آمار در سال 2024 در مجموع یک میلیون و 701 هزار و 776 خودرو در کشور ثبت شده که به این معنی است به ازای هر دو نفر در گرجستان یک خودرو وجود دارد. (بر اساس گزارش این سازمان، جمعیت امسال 3 میلیون و 694 هزار و 600 نفر است).

لازم به ذکر است تعداد خودرو در گرجستان سال به سال و به میزان قابل توجهی در حال افزایش است. اگر در سال 2017 یک میلیون و 228 هزار و 123 دستگاه خودرو در کشور به ثبت رسیده بود (اطلاعات سال جاری در پرتال آمار خودرو مشاهده می‌شود)، امسال این رقم به یک میلیون و 701 هزار و 776 دستگاه رسید. از آنجایی که در سال 2017 جمعیت 3 میلیون و 726 هزار و 400 نفر بوده است، مشخص است که در آن سال به ازای هر سه نفر یک خودرو وجود داشته است.

آمار خودروهای ثبت شده در گرجستان در سال های اخیر به شرح زیر است:

2020 - 1,404,471 دستگاه

2021 - 1,490,263 دستگاه

2022 - 1,563,165 دستگاه

2023 - 1,680,436 دستگاه

2024 (امسال) ـ 1,701,776 دستگاه

https://aktual.ge/Read/40218

 

جمع آوری مالیات دولت گرجستان در نیمه اول سال از برنامه جلوتر است

در مجموع، دولت طی شش ماه از سال 9.9 میلیارد لاری (3.66 میلیارد دلار) دریافت کرده است که 515 میلیون بیشتر از حد انتظار است.

ترکیب مالیاتهای دریافتی عبارتند از:

مالیات بر ارزش افزوده –54 میلیارد لاری، 102 درصد برنامه؛

مالیات بر درآمد 3.27 میلیارد لاری 104 درصد برنامه.

مالیات بر سود 1.73 میلیارد لاری 108 درصد برنامه.

مالیات غیر مستقیم 1.18 میلیارد لاری 95 درصد برنامه.

مالیات واردات 68 میلیون لاری 95 درصد برنامه.

درآمدهای بودجه از محل خصوصی سازی اموال دولتی بالغ بر 99 میلیون لاری معادل 135 درصد برنامه است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37479

قیمت مسکن نوساز در تفلیس همچنان در حال افزایش است

متوسط قیمت در پایان شش ماه اول سال 2024 برای یک متر مربع در مرحله صفت کاری در ساختمان‌های نوساز شهر تفلیس 3029 لاری (1115 دلار) بوده است.

شاخص قیمت سالانه واحدهای مسکونی نوساز در سه ماهه دوم سال 2024 در تفلیس 14.9 درصد افزایش یافته است. در حالی که در مقایسه با سه ماهه اول سال 2024، قیمت ها 4.8 درصد افزایش یافته است.

شاخص قیمت املاک مسکونی منعکس کننده پویایی قیمت است و ساختمان‌های نوساز و املاک و مستغلات در حال ساخت در تفلیس را را در بر می‌گیرد.

در مقایسه با میانگین قیمتها در سال 2020، شاخص قیمت مسکن نوساز در سه ماهه دوم 48.1 درصد افزایش یافت.

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، قیمت آپارتمان‌های نوساز در تفلیس در سه ماهه دوم، نسبت به سه ماهه اول سال جاری، 4.8 درصد و نسبت به قیمت های سه ماهه دوم سال 2023، 14.4 درصد افزایش یافته است.

بالاتری قیمت آپارتمانهای مسکونی تفلیس مربوط به مناطق متاسمیندا و واکه به ترتیب با قیمت حدود 5740 لاری و 5250 لاری برای هر متر مربع  و پایین ترین قیمت نیز برای منطقه سامگوری با 3230 لاری بوده است.

شاخص قیمت ساختمان یک شاخص مهم برای ثبات کلان اقتصادی و مالی است که اغلب توسط بانک ملی گرجستان و انبوه سازان خصوصی مسکن استفاده می‌شود. این شاخص از یک سو، به ارزیابی توسعه و خطرات بازار املاک و مستغلات می‌پردازد و از سوی دیگر پیوندهای بین بازار املاک و مستغلات و ثبات مالی را ایجاد و ارزیابی می‌کند.

https://sputnik-georgia.ru/20240724/tseny-na-novoe-zhile-v-tbilisi-prodolzhayut-rasti--novaya-statistika-289139282.html

 

درآمد بودجه از مالیات بر دارایی حدود 19 میلیون لاری افزایش یافت

در 6 ماه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته درآمد دولت از محل مالیات بر دارایی  19 میلیون لاری افزایش یافت.

به گزارش وزارت دارایی، بر اساس دریافتی‌های بودجه کلی گرجستان در فاصله ژانویه ـ ژوئن 2024 در مجموع 17.589 میلیارد لاری (6.5 میلیارد دلار) دریافت شده است که 11.539 میلیارد لاری از آن مالیات است. همچنین 43 درصد آن معادل 500 میلیون لاری مربوط به مالیات بر دارایی است.

بر اساس این گزارش، مالیات مذکور در شش ماه از سال 2023 نزدیک به 472 میلیون لاری بوده است.

همچنین در دوره گزارش سال جاری، عمده وجوه وارده به بودجه از محل مالیات بر دارایی به شرح زیر توزیع شده است:

ـ از اموال شرکت های گرجستانی ـ 486 میلیون لاری

ـ از اموال شرکت های خارجی (به جز زمین) – 6.4 میلیون لاری

ـ از اموال اشخاص حقیقی (به استثنای زمین) – 2.23 میلیون لاری

ـ از املاک مورد استفاده برای فعالیت اقتصادی – 1.27 میلیون لاری

ـ از املاک اراضی کشاورزی – 2.86 میلیون لاری

ـ از املاک اراضی غیر کشاورزی – 3.38 میلیون لاری

https://interpress.ge/read/56028

 

راهبرد ملی آبزی پروری به توسعه این بخش و تولید محصولات سالم کمک خواهد کرد

کاخا گاسویانى بنیانگذار دریاچه سبز کولبک در گفتگو با «شریک تجاری» گفت: راهبرد ملی آبزی پروری به توسعه این بخش و تولید محصولات سالم کمک خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی خود وی، گرجستان در این زمینه در حد کشورهای همسایه توسعه نیافته است.

"یک استراتژی ملی آبزی پروری در کشور ما واقعاً مورد نیاز است. ما دانش داریم، اما کافی نیست. خطر شیوع بیماری‌های ماهی در برخی از مناطق ما بسیار زیاد است. بنابراین، آموزش کشاورزان به توسعه منطقه کمک می‌کند. تولید محصولات سالم تر، آموزش و تبادل نظرباعث افزایش تولید ماهی می‌شود.

برای اطلاع، انتظار می رود تولید ماهی در گرجستان دو برابر شود. برای رسیدن به این هدف به زودی راهبرد ملی آبزی پروری تصویب می‌شود که با آن کشور می‌تواند این صنعت را متحول کند. همانطور که جوبا مارواشویلی مشاور ارشد سیاست گذاری فائو گرجستان به "شریک تجاری" گفت، استراتژی ملی آبزی پروری احتمالا تا پایان تابستان تصویب خواهد شد.

آموزش کشاورزان، تولید محصولات با کیفیت بهتر، تنوع بخشیدن به بازارها، این لیست ناقصی از اهدافی است که استراتژی برای آنها ایجاد شده است.

https://commersant.ge/news/busuness/akvakulturis-erovnuli-strategia-dargis-ganvitarebas-da-jansaghi-produqtis-tsarmoebas-khels-sheutsyobs 

 

امسال بیش از 302 میلیون لاری از محل مالیات سوخت در بودجه لحاظ شده است

در 6 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مبلغ دریافتی از محل مصرف سوخت 38 میلیون لاری افزایش یافته است.

به ویژه، با توجه به درآمدهای کلی بودجه گرجستان مبلغ 302,78 میلیون لاری به عنوان عوارض سوخت در ژانویه ـ ژوئن 2024 و 264,65 میلیون لاری در 6 ماهه 2023 دریافت شده است.

به‌طور دقیق‌تر، در سال جاری مبلغ واریز شده به بودجه از محل مصرف سوخت به شرح زیر توزیع شد:

بنزین - 156,29 میلیون لاری;

سوخت دیزل - 125,96 میلیون لاری;

نفت سفید - 90,66 لاری ;

سایر فرآورده‌های نفتی - 20,40 لاری.

داده‌های مربوط به مدت مشابه در سال 2023 به شرح زیر است:

عوارض بنزین -  125.13 میلیون لاری;

دیزل - 112,78 میلیون لاری;

نفت سفید - 61,85 میلیون لاری;

سایر فرآورده‌های نفتی - 17,68  میلیون لاری.

https://aktual.ge/Read/40289

 

پس از اتمام مدت قرارداد با روسیه، گاز آذربایجان از طریق اوکراین به اروپا ارسال خواهد شد

اتحادیه اروپا مذاکراتی را با آذربایجان برای افزایش واردات گاز آغاز کرده است. به گزارش 24 رسانه‌های «دویچه وله» و «بلومبرگ» گاز آذربایجان می‌تواند از طریق خطوط لوله اوکراین به اروپا برسد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با بلومبرگ تایید کرد که در حال مذاکره با اتحادیه اروپا و آذربایجان در خصوص ترانزیت گاز به اروپا پس از اتمام قرارداد با روسیه است. قراردادی 5 ساله بین گازپروم و اوکراین در سال 2019 منعقد شد. این قرارداد در پایان سال جاری به اتمام می رسد. طبق قراردادی که حدود 5 سال پیش امضا شد، "گازپروم" از خطوط لوله اوکراین برای ترانزیت سوخت های فسیلی به اروپا استفاده می‌کرد.

طبق گزارش بلومبرگ، در سال 2021، اوکراین حدود یک میلیارد دلار درآمد ترانزیت دریافت کرد. «دویچه وله» می نویسد که پس از شروع جنگ، درآمد سالانه به 700 میلیون دلار کاهش یافت. اگرچه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مصرف گاز روسیه را کاهش داده اند، اما در حال حاضر اتریش، اسلواکی، مجارستان و ایتالیا بزرگترین مصرف کنندگان گاز روسیه نسبت به اوکراین هستند. بروکسل بیان می‌کند که این کشورها می‌توانند تقاضا را از منابع دیگر تامین کنند. با این حال مسکو می‌گوید آماده تمدید این توافق است.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، در ژوئیه 2022 در باکو توافق نامه ای را برای افزایش واردات گاز طبیعی آذربایجان تا سال 2027 به سالانه 20 میلیارد متر مکعب امضا کرد. در سال اول جنگ اوکراین، آذربایجان صادرات گاز به اروپا را 56 درصد افزایش داد. به گزارش دویچه وله، آذربایجان قصد دارد صادرات خود را تا سال 2027 دو برابر کند. مطبوعات گزارش می دهند که در صورت تداوم نرخ فعلی صادرات گاز آذربایجان به اروپا، احتمالاً تا پایان سال 2024 به 12.8 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

جهت اطلاع، اوکراین هزاران کیلومتر خط لوله دارد که گاز روسیه از طریق آن به اروپای غربی می رسد. روسیه قبل از جنگ 150 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از طریق این خطوط لوله منتقل کرده است.

https://24news.ge/read/id/92572

 

گردشگران چه راهی را برای آمدن به گرجستان انتخاب می‌کنند؟

بیشتر بازدیدکنندگان بین المللی در شش ماه سال جاری از مسیر زمینی برای آمدن به گرجستان استفاده کردند.

به گزارش سازمان ملی گردشگری، 1.65 میلیون بازدید کننده در طول دوره گزارش از مرز زمینی عبور کرده اند.

پس از مرز زمینی، مرز هوایی در بین بازدیدکنندگان بین المللی محبوبیت دارد. به طوری که در سه ماهه اول و دوم 1.02 میلیون گردشگر از آن عبور کردند. در همین مدت 13.5 هزار گردشگر از طریق دریا و تنها 4.9 هزار گردشگر از طریق راه آهن وارد گرجستان شدند.

همچنین لازم به ذکر است که در دوره شش ماهه سال 2024 تعداد بازدیدکنندگان از طریق زمینی به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.3 درصد کاهش داشته است. یک میلیون و 720 هزار گردشگر شش ماه اول سال گذشته از مسیر زمینی برای سفر به گرجستان استفاده کرد.

در شش ماه اول سال 2024، ترافیک هوایی 30 درصد افزایش یافته است. به طور دقیق تر، در شش ماه سال گذشته 786 هزار بازدیدکننده از طریق هواپیما وارد کشور شدند. همچنین تردد بازدیدکنندگان از طریق راه آهن 46 درصد کاهش یافت. بطوری که در سال گذشته 9 هزار بازدیدکننده با استفاده از راه آهن وارد کشور شدند.

در مورد مسیر دریایی، سال گذشته 12.5 هزار بازدید کننده خارجی از طریق دریا به گرجستان آمدند.

داده‌ها نشان می دهد که امسال جابجایی گردشگران از طریق دریا سالانه 7.8 درصد افزایش یافته است.

https://interpress.ge/read/55967

 

تغییر کم درآمدهای ترانزیتی گرجستان

درآمد گرجستان از ترانزیت کامیون در طول سال تغییر اندکی داشته است.

بطوری که طی 6 ماه بیش از 249.4 هزار کامیون از کریدور گرجستان استفاده کردند که 87.2 میلیون لاری (32.3 میلیون دلار) برای گرجستان درآمد به ارمغان آورد. هر دوی این شاخص ها تنها 0.6 درصد بیشتر از سال گذشته است.

طبق قانون، هر وسیله نقلیه ترانزیتی باید هزینه استفاده از جاده را به وزارت دارایی بپردازد که هزینه آن 350 لاری (130 دلار) است.

https://t.me/SputnikGeorgia/37487

 

گرجستان عضو یک راهگذر حمل و نقل دیگر خواهد شد

توافقنامه چهارجانبه بین دولتی برای ایجاد یک مسیر حمل و نقل جدید در سال 2024 به امضا می رسد.

وزارت امور خارجه ترکمنستان گزارش داد که ترکمنستان، رومانی، گرجستان و آذربایجان در نظر دارند در سال 2024 یک توافقنامه چهارجانبه بین دولتی برای ایجاد مسیر حمل و نقل بین المللی دریای خزر - دریای سیاه در بخارست امضا کنند.

موضوع تهیه توافقنامه برای ایجاد مسیر حمل و نقل جدید توسط احمد قربانوف معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و آدریان گئورگ فوگیس وزیر امور خارجه وزارت حمل و نقل و زیرساخت رومانی در نشستی در بخارست در 18 جولای مطرح شد.

در این بیانیه آمده است: «طرفین قصد خود را برای آماده‌سازی موافقت‌نامه چهارجانبه (ترکمنستان-آذربایجان-گرجستان-رومانی) در بخارست در سال 2024 به منظور ایجاد مسیر حمل‌ و نقل بین‌المللی «دریای خزر - دریای سیاه» تأیید کردند.

در طول مذاکرات، قربانوف و فوگیش چشم انداز همکاری دوجانبه سودمند در زمینه ترانزیت و حمل و نقل، از جمله در چارچوب ابتکار دروازه جهانی را بررسی کردند.

دروازه جهانی یک استراتژی اروپایی برای توسعه ارتباطات جهانی با تکنولوژی بالا، سازگار با محیط زیست و ایمن در زمینه‌هایی مانند دیجیتالی شدن، انرژی، حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی، آموزش و تحقیقات است که در اول دسامبر 2021 توسط کمیسیون اروپا و اتحادیه اروپا راه اندازی شد.

https://sputnik-georgia.ru/20240723/turkmenistan-i-rumyniya-planiruyut-sozdat-novyy-transportnyy-koridor-s-uchastiem-gruzii-289135557.html

 

ممنوعیت صادرات بنزین از روسیه به طور خودکار از اول اوت اجرا می‌شود

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت: ممنوعیت صادرات بنزین از روسیه که برای ماه‌های ژوئن ـ ژوئیه به حالت تعلیق درآمده بود، به طور خودکار از اول اوت از سر گرفته می‌شود.

از اول مارس به مدت شش ماه، تا اول سپتامبر، کابینه وزیران ممنوعیت صادرات بنزین به خارج از کشور را به استثنای کشورهای اوراسیا اعلام کرد. اما در پایان ماه مه این ممنوعیت به طور موقت لغو شد. در پایان ژوئن دولت مجوز عرضه را تا اول اوت تمدید کرد.

به گفته معاون نخست وزیر روسیه، دولت در حال بررسی پیشنهاد وزارت نیرو برای تمدید ممنوعیت صادرات بنزین برای آگوست و سپتامبر است.

وی تصریح کرد: این تصمیم بر اساس تعادل عرضه و تقاضا و همچنین تامین بازار داخلی اتخاذ خواهد شد.

نواک گفت: «اگر واقعاً ببینیم که ادامه ممنوعیت صادرات بنزین برای ماه‌های سپتامبر و اکتبر الزامی است، این تصمیم اتخاذ خواهد شد.»

وی افزود تصمیم مقتضی می‌تواند در ماه اوت اتخاذ شود.

به گفته معاون نخست وزیر، نکته اصلی این است که این کار قبل از سپتامبر انجام شود.

روسیه در سال 2023 منبع اصلی تامین بنزین و سوخت دیزل به گرجستان تبدیل شد. از این کشور 736.1 هزار تن که 60.9 درصد کل واردات را تشکیل می دهد خریداری شد. فهرست تامین کنندگان مهم فرآورده‌های نفتی نیز شامل رومانی - 180.6 هزار تن (14.9 درصد کل واردات)، بلغارستان - 107.2 هزار تن (8.9 درصد واردات)، آذربایجان - 84.2 هزار تن (7 درصد از کل واردات) می‌باشد.

https://sputnik-georgia.ru/20240724/zapret-na-eksport-benzina-iz-rossii-avtomaticheski-vozobnovitsya-s-1-avgusta--novak-289141826.html

 

صادرات آب معدنی از گرجستان به حداکثر تاریخی رسیده است

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان در نیمه اول سال 2024 این کشور 127.4 هزار تن محصول (+22.8 درصد) را به قیمت 80.8 میلیون دلار (+23.4 درصد) صادر کرده است.

بازار اصلی صادرات آب معدنی گرجستان روسیه است.

 3 کشور برتر به شرح زیر است:

 روسیه – ۴۰.۷ میلیون دلار، ۷۴۸۴۵ تن؛

 قزاقستان – 12.6 میلیون دلار، 16404 تن؛

 اوکراین – 9.4 میلیون دلار، 12436 تن.

https://t.me/SputnikGeorgia/37508

 

از سال 2012 فرانسه 945 میلیون یورو کمک به گرجستان ارائه کرده است

به گزارش سفارت فرانسه در گرجستان، این کشور از سال 2012 تا کنون بیش از 945 میلیون یورو به گرجستان کمک کرده است.

در همین رابطه سفارت فرانسه گزارشی در مورد بودجه و حمایت های مالی اختصاص داده شده به گرجستان از سال 2012 منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، از این کمکها 724 میلیون یورو وام برای استفاده در بودجه بوده، وام های بخش خصوصی 185 میلیون یورو و 35 میلیون یورو نیز صرف کمک های بلاعوض شده است.

بر اساس گزارش سفارت، وجوه کمکها به شرح زیر توزیع شده است:

415 میلیون یورو جهت تامین سرمایه طرحهای انرژی

201 میلیون یورو - برای حمایت اجتماعی؛

185 میلیون یورو - بخش خصوصی؛

آب آشامیدنی و فاضلاب - 96 میلیون یورو؛

سیستم آبیاری - 49 میلیون. یورو؛

یادآوری می‌شود پیش از این، شالوا پاپواشویلی رئیس مجلس گرجستان بیان داشته بود که گرجستان از فرانسه کمک بودجه ای دریافت نمی‌کند.

https://interpress.ge/read/56054

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما