معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۰:۱۳

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

امسال در چارچوب پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه چه چیزی برنامه ریزی شده است؟

مطالعات امکان سنجی پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه که گرجستان و رومانی را به هم متصل می‌کند، هم اکنون تکمیل شده است. مطالعه انجام شده توسط "سیستم برق دولتی گرجستان" نشان داده که این پروژه از نظر فنی-اقتصادی امیدوارکننده و قابل اجرا است. "سیستم برق دولتی گرجستان" توضیح می دهد که قرار است تا پایان سال مناقصه برای انجام مطالعات ژئوفیزیکی و ژئوتکنیکی در کف دریای سیاه آغاز شود. از آنجایی که در طول بررسی بستر دریای سیاه، کشتی باید از دریای سیاه، از جمله مناطق انحصاری اقتصادی (EEZ) ترکیه و بلغارستان عبور کند، مذاکره برای اخذ مراحل یا رضایت لازم با آنها در جریان است.

پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه ترتیب یک شبکه انتقال زیر آب ولتاژ بالا را در نظر دارد که باید سیستم های انرژی الکتریکی گرجستان و اروپا را به هم متصل کند. این کابل به طول 1155 کیلومتر به رومانی متصل خواهد شد. تفاهم نامه کابل دریای سیاه در 17 دسامبر 2022 امضا شد و امضا کنندگان آن عبارتند از: گرجستان، آذربایجان، مجارستان و رومانی. بر اساس مفهوم پروژه، آذربایجان و گرجستان تامین کننده برق و رومانی و مجارستان مصرف کننده خواهند بود. امکان سنجی پروژه، به منظور شناسایی امکانات و بهترین راه‌های اجرای عملی پروژه، در می 2022 به ابتکار گرجستان آغاز شد. این مطالعه توسط شرکت مشاوره انرژی ایتالیا CESI با حمایت وزارت اقتصاد و توسعه پایدار و بودجه بانک جهانی تهیه شده است. این شرکت در نشست وزیران که در بخارست برگزار شد، رونمائی از این تحقیق را رائه کرد. در نشست وزیران یک توافق نامه منعقد شد که ایجاد یک شرکت مشترک توسط اپراتورهای سیستم انتقال 4 کشور ("سیستم برق دولتی گرجستان"، "آزرانرژی"، شرکت شبکه برق ملی Transelectrica S.A (رومانی) و "MVM Zrt" ( مجارستان) را در نظر می‌گیرد.

https://bm.ge/news/ra-igegmeba-tsels-shavi-zghvis-tsyalqvesha-kabelis-proeqtis-farglebshi

 

دولت به شرکت  New Road  حق استخراج مواد معدنی را در ازای تعهد پرداخت 595103 لاری داد

دولت گرجستان شرکت   New Road را تا 9 دسامبر سال جاری از مجوز استخراج مواد معدنی معاف ساخت به آن حق استخراج 198701 مترمربع تخته سنگ آندزیت در دهکده‌های بشومی و ریقتی، شهرستان خولو ( جمهوری خودمختار آچارا) را داد. شرکت New Road که از  مجوز معاف است، باید ظرف مدت یک ماه از زمان لازم الاجرا شدن این مصوبه مبلغ 596 هزار و 103 لاری به بودجه دولت واریز کند. شرکت باید ظرف دو هفته پس از انقضای مهلت استخراج مواد معدنی، اطلاعات میزان منابع طبیعی استخراج شده را به سازمان ملی منابع معدنی ارائه کند.

https://bm.ge/news/mtavrobam-new-road-s-tsiaghiseulis-mopovebis-ufleba-595-103-laris-gadakhdis-valdebulebit-mistsa

 

امسال قیمت هلو 42 درصد افزایش یافت. قیمت میوه‌های مختلف در یک سال چگونه تغییر کرد؟

هلو نسبت به سال قبل 42.7 درصد گران شده است . این از شاخص قیمت دقیق منتشر شده توسط آژانس ملی آمار مشخص است.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار، در میان میوه‌ها، هلو بیشترین افزایش قیمت را در ماه آگوست داشته است، تغییر سالانه قیمت سایر میوه‌های فصلی به شرح زیر است:

هلو - افزایش قیمت 42.7 درصد;

انگور - افزایش قیمت 35.1 در صد

آلو - افزایش قیمت 34.1 درصد;

گلابی - افزایش قیمت 26.5در صد

کیوی - افزایش قیمت 19.5 در صد

سیب - افزایش قیمت 17.2 در صد

هندوانه - افزایش قیمت  4.5 در صد

در مجموع قیمت گروه مواد غذایی در ماه  آگوست نسبت به سال قبل 0.17 واحد درصد افزایش و تغییر سبد مصرفی (تورم) 1 درصد بوده است.

https://bm.ge/news/tsels-atami-42-it-gadzvirda-rogor-sheitsvala-skhvadaskhva-khilis-fasi-ert-tselshi

 

ده کالایی که در ماه آگوست بیشترین افزایش یا کاهش قیمت را داشتند

در ماه آگوست، 0.1 درصد تورم منفی در گرجستان ثبت شد. سازمان آمار کشور با بررسی قیمت 305 قلم کالا و خدمات، تورم را محاسبه می‌کند که 92 قلم آن از گروه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی است. بر این اساس قیمت مواد غذایی بیشترین سهم را در محاسبه تورم دارد.

10 مورد که بیشترین افزایش قیمت را داشته اند:

1. خدمات برقکار و سیم کشی  - 54.3٪;

2. هلو - 42.7٪;

3. انگور - 35.1٪

4. آلو - 34.6٪؛

5. سفر با مترو - 31.3٪;

6. گلابی - 26.5٪؛

7. هزینه خدمات بانکی - 26.2٪;

8. هزینه شستشوی خودرو - 29.6%;

9. لباس تابستانی بچه - 22.3%;

10. خدمات رنگ کار - 21%;

10 موردی که کاهش قیمت داشته اند:

1. گندم سیاه - 42.2٪؛

2. آنتی بیوتیک ها - 36.6٪؛

3. سیب زمینی - 34.6٪؛

4. روغن آفتابگردان - 29.7٪؛

5. تلویزیون - 22.2%;

6. کامپیوتر - 19.8٪;

7. گردو - 19.5٪؛

8. کتری برقی - 18.3٪؛

9. پیاز - 17.4%؛

مارگارین - 16.9٪.

https://bm.ge/news/agvistoshi-top-10-gadzvirebuli-da-gaiafebuli-saqoneli

 

در سه ماهه دوم، گردش مالی تجاری به 53.6 میلیارد لاری افزایش یافت

در سه ماهه دوم سال 2024، در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، حجم گردش مالی بخش تجاری با 11.6 درصد افزایش به 53.6 میلیارد لاری رسید. بر اساس نتایج فعالیت های شرکت هایی که توسط آژانس ملی آمار منتشر شد، نرخ تولید بخش تجاری نیز در حال رشد است. در سه ماهه دوم سال 2024، حجم آن به 20.5 میلیارد لاری رسیده که 12.5 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. در این مدت، 66.5 درصد از حجم گردش مالی بخش کسب و کار مربوط به کسب و کار بزرگ، 15.1 درصد مربوط به کسب و کار متوسط و 18.4 درصد مربوط به کسب و کار کوچک بوده است. در سه ماهه دوم، مجموع خرید کالاها و خدمات انجام شده توسط واحد های تولیدی به 28.3 میلیارد لاری رسیده که 8.3 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته و خرید کالاها و خدمات در نظر گرفته شده برای فروش مجدد به 17 میلیارد لاری رسیده است. این رقم 3.8  درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. میانگین تعداد شاغلان در بخش بازرگانی در این دوره 769.9 هزار نفر بوده که در قیاس با دوره مشابه سال گذشته 4.4 درصد افزایش داشته است. 43.6 درصد از کل کارکنان زن و 56.4 درصد مرد بودند.

https://bm.ge/news/ii-kvartalshi-biznesis-brunva-gel536-mlrd-mde-gaizarda

 

تیمور دیاسامیدره: تعداد گردشگران در باتومی از آمار سال 2019 فراتر رفته است

تیمور دیاسامیدره کارشناس گردشگری و  املاک و مستغلات می‌گوید که امسال تعداد گردشگران در باتومی از آمار سال 2019 فراتر رفته است. فصل ، به خصوص نیمه دوم جولای و آگوست، بسیار شلوغ بود. در حال حاضر آنقدر شلوغ نیست، اما فصل همچنان ادامه دارد. امسال شاهد افزایش چالش ها در حوزه زیرساختی و بازسازی ساختمان‌های قدیم در شهر باتومی‌بودیم. با این حال، تعداد بازدیدکنندگان افزایش یافته است. فکر می‌کنم با شاخص های سال 2019 برابری کرد و حتی از آن فراتر رفت.

علاوه براینکه این منطقه برای توریست ها جذابیت دارد، کشور نیز برای توریست ها جذاب است. اگرچه وقتی بخواهیم اندازه گیری کنیم که این نرخ رشد، تا چه حد به نرخ رشد این صنعت نزدیک می‌شود، باید از نکات منفی نیز سخن بگوییم. نسبت به سال ۲۰۱۹، امسال تعداد زیادی هتل و هتل اپارتمان، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد، و تعداد بیشتری رستوران و مراکز خدماتی فعال هستند و این رشد در نرخ جذب توریسم، تا چه میزان جوابگوی این افزایش مراکز خدماتی است، سمت دیگر موضوع است.

بسیاری از گردشگران از داخل کشور بودند، اما تعداد گردشگران وارد شده از کشور های شوروی سابق، زیاد است. تعداد گردشگران از کشورهای خلیج فارس، هندوستان و چین در حال رشد و از کشورهای اروپایی در حال کاهش بوده است.

https://bm.ge/news/batumshi-turistebis-ritskhvma-2019-tslis-machveneblebs-gadaastsro-diasamidze

صادرات هلو و شلیل از گرجستان در حال افزایش است

از اول می 2024 تا 29 آگوست 2024، 22.3 هزار تن هلو و شلیل از گرجستان صادر شده که ارزش آن 26.0 میلیون دلار بوده است. در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، حجم صادرات هلو و شلیل 1.3 هزار تن (6 درصد) و ارزش آن 2.9 میلیون دلار (13 درصد) افزایش یافت. در این دوره، متوسط قیمت صادراتی هلو و شلیل با 6 درصد افزایش به 1.17 دلار در کیلوگرم رسیده است.

https://commersant.ge/news/economic/atmisa-da-vashlatamas-mosavlis-eqsporti-mzardia

 

شرکت بلژیکی Jan De Nul NV کارهای زیرساختی بندر آب عمیق آناکلیا را انجام خواهد داد. قراردادی با این شرکت منعقد شد.

قرارداد ساخت زیرساخت های دریایی بندر عمیق آناکلیا با  Jan De Nul شرکت بلژیکی یکی از بزرگترین شرکت های ساخت و ساز دریایی در جهان است، امضا شد.وزارتخانه اقتصاد توسعه پایدار در این باره گزارش می دهد.

به گزارش وزارت ، مراسم امضای این تفاهم نامه در محل وزارت اقتصاد و توسعه پایدار برگزار شد. این سند توسط زوراب سیچینوا، مدیر «بندر دریایی آناکلیا» و تیم دیولدر، مدیر شعبه گرجستان Jan De Nul NV به نمایندگی از کنسرسیوم امضا شد. بندر آب عمیق آناکلیا یک پروژه استراتژیک برای گرجستان است که نقش مهمی در توسعه زیرساخت های بندری این کشور و همچنین در بهبود زیرساختی کل کریدور میانه و افزایش رقابت پذیری خواهد داشت. همانطور که گورام گورامیشویلی معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار خاطرنشان کرد، برای کشور مهم است که شرکتی با چنین تجربه بزرگ و شهرت بین المللی بالا که متخصص در کارهای ساختمانی دریایی است، در روند ساخت یک پروژه استراتژیک مشارکت کند.

"یان دنول نیو" در مناقصه بین المللی که برای اجرای عملیات ساخت زیرساخت های دریایی بندر آب عمیق آناکلیا اعلام شده بود، از بین چهار شرکت برزگ انتخاب شده است. گروه  Jan De Nul NV در سال 1938 تاسیس شد، گردش مالی آن 2.5 میلیارد یورو است و بیش از 7000 نفر در آن مشغول به کار هستند. فعالیت‌های گروه Jan De Nul NV شامل پنج حوزه اصلی راه اندازی نیروگاه‌ها، عمیق شدن بستر دریا، ساخت زیرساخت های دریایی، ساخت و ساز غیر نظامی و توسعه پروژه‌های زیست محیطی است. لازم به ذکر است که پروژه‌های بزرگی مانند پروژه توسعه کانال پاناما، کانال جدید سوئز در مصر، بندر دریایی جدید در نادور (مراکش)، پروژه تعمیق بندر هامبورگ و جزیره مصنوعی دبی و ساحل توسط Jan De Nul NV انجام شده است.

به گفته زوراب سیچینوا، مدیر "بندر آناکلیا"، این شرکت در آینده نزدیک کارهای در نظر گرفته شده در قرارداد را آغاز خواهد کرد.

https://www.interpressnews.ge/ka/article/810415-anakliis-grmacqlovani-navsadguris-sazgvao-inprastrukturul-samushaoebs-belgiuri-kompania-jan-de-nul-nv-ganaxorcielebs-kompaniastan-xelshekruleba-gapormda

 

دولت به دنبال اجرای برنامه 25 میلیون لاری  موسوم به"سبزیجات گرجستانی از گلخانه‌ها" است.

دولت برنامه جدیدی را با عنوان "سبزیجات گرجستانی از گلخانه‌ها" راه اندازی می‌کند. بر اساس مصوبه امضا شده توسط نخست وزیر، بودجه این برنامه حداکثر 25 میلیون لاری است. هدف این برنامه ارتقای تولید محصولات کشاورزی سالانه در سراسر کشور از طریق پیاده سازی فناوری‌های اقلیمی مدرن است. همچنین هدف از اجرای این برنامه افزایش حجم محصولات تولیدی در گلخانه از جمله در دوره غیرفصلی با دسترسی به اعتبارات لازم برای ایجاد مزارع گلخانه ای جدید است. این برنامه از طریق آژانس توسعه روستایی اجرا خواهد شد، وزارت حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان اجرای برنامه را هماهنگ می‌کند.

شرایط برنامه و تامین مالی:

1. برنامه "سبزیجات گرجستان از گلخانه‌ها" تخصیص کمک های پولی هدفمند به ذینفعان بالقوه برای راه اندازی گلخانه‌های جدید را در نظر گرفته است.

2. خرید خودرو، ماشین آلات کشاورزی و تریلر در چارچوب این برنامه تامین مالی نخواهد شد.

3. حداقل 80 درصد از کل مبلغ وام های دریافتی توسط ذینفع بالقوه باید فقط موارد اساسی را پوشش دهد.

4. در چارچوب پروژه ارائه شده توسط ذینفع بالقوه، مبلغ کل وام اعطایی توسط بانک تجاری باید حداقل 50000 لاری و حداکثر 1000000 لاری باشد.

5. میزان تامین مالی آژانس به میزان حداکثر 50 درصد کل مبلغ وام اعطایی شده توسط بانک تجاری تعیین می‌شود، اما بیش از 500000 لاری نیست.. علاوه بر این، بخشی از منابع مالی آژانس باید برای تامین مالی کامل مبلغ وام صادر شده توسط بانک تجاری با نرخ بهره حداکثر 24 ماه، حداکثر ظرف مدت حداکثر 26 ماه پس از وام یا اولین قسط آن استفاده شود.

https://commersant.ge/news/economic/mtavroba-25-mln-larian-programas-qartuli-bostneuli-satburebidan-itsyebs-dadgenilebis-detalebi

 

صادرات تخم مرغ های جوجه کشی از گرجستان در سطح بی سابقه ای قرار دارد

صادرات تخم مرغ های جوجه کشی از گرجستان در سطح بی سابقه ای قرار دارد. در دوره از ژانویه تا آگوست 2024، 8.202 میلیون واحد تخم مرغ به ارزش 3.128 میلیون دلار از کشور صادر شده است. این شاخص نسبت به سال گذشته 65.2 درصد و نسبت به سال 2014 412.8 درصد بیشتر است. در دوره از ژانویه تا آگوست 2014، 1.753 میلیون واحد تخم مرغ جوجه کشی به ارزش 610.04 هزار دلار از گرجستان صادر و در هفت ماهه سال 2023، 5.286 میلیون واحد به ارزش 1.893 میلیون دلار صادر شده است. امسال نیز همانند سال 2023، بیشترین صادرات داخلی تخم مرغ به ارزش 2 میلیون و 240 میلیون دلار، 6 میلیون و 54 هزار و 420 واحد در آذربایجان انجام شده است. همچنین 2 میلیون و 147 هزار و 640 واحد تخم مرغ به ارزش 888.3 هزار دلار از گرجستان به ارمنستان صادر شده است.

https://commersant.ge/news/economic/saqartvelodan-inkubirebistvis-gankutvnili-kvertskhis-eqsporti-rekordul-machvenebelzea 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما