معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰

امکان سنجی پروژه اتصال شبکه برق گرجستان به اروپا

اتصال شبکه برق کشورهای شرق و غرب دریای سیاه و میان گرجستان و آذربایجان از یک سو و رومانی و مجارستان از سوی دیگر از طرح هایی است که توسط مقامات عالی این کشورها مطرح و تفاهمات اولیه و کلی آن صورت گرفته است. اکنون بر اساس اعلام مراجع گرجی مطالعات امکان سنجی پروژه کابل زیر دریای سیاه که گرجستان و رومانی را به هم متصل می‌کند تکمیل شده است.

مطالعه انجام شده توسط "سیستم برق دولتی گرجستان" نشان داده که این پروژه از نظر فنی-اقتصادی امیدوارکننده و قابل اجرا است. "سیستم برق دولتی گرجستان" توضیح می دهد که قرار است تا پایان سال، مناقصه برای انجام مطالعات ژئوفیزیکی و ژئوتکنیکی در کف دریای سیاه آغاز شود. از آنجایی که در طول بررسی بستر دریای سیاه، کشتی باید از دریای سیاه، از جمله مناطق انحصاری اقتصادی (EEZ) ترکیه و بلغارستان عبور کند، مذاکره برای اخذ مراحل یا رضایت لازم با آنها در جریان است.

پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه ترتیب یک شبکه انتقال زیر آب ولتاژ بالا را در نظر دارد که باید سیستم های انرژی الکتریکی گرجستان و اروپا را به هم متصل کند. این کابل به طول 1155 کیلومتر به رومانی متصل خواهد شد. تفاهم نامه کابل دریای سیاه در 17 دسامبر 2022 امضا شد و امضا کنندگان آن عبارتند از: گرجستان، آذربایجان، مجارستان و رومانی. بر اساس مفهوم پروژه، آذربایجان و گرجستان تامین کننده برق و رومانی و مجارستان مصرف کننده خواهند بود. امکان سنجی پروژه، به منظور شناسایی امکانات و بهترین راه‌های اجرای عملی پروژه، در می 2022 به ابتکار گرجستان آغاز شد. این مطالعه توسط شرکت مشاوره انرژی ایتالیا CESI با حمایت وزارت اقتصاد و توسعه پایدار و بودجه بانک جهانی تهیه شده است. این شرکت در نشست وزیران که در بخارست برگزار شد، رونمائی از این تحقیق را ارائه کرد. در نشست وزیران توافق نامه ای منعقد شد که ایجاد یک شرکت مشترک توسط اپراتورهای سیستم انتقال 4 کشور ("سیستم برق دولتی گرجستان"، "آزرانرژی"، شرکت شبکه برق ملی Transelectrica S.A رومانی و "MVM Zrt" مجارستان) را در نظر می‌گیرد.

https://bm.ge/news/ra-igegmeba-tsels-shavi-zghvis-tsyalqvesha-kabelis-proeqtis-farglebshi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما