اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه اول شهریورماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ارائه میگردد:
آمار تعداد کشتیهای وارده به بنادر گرجستان
در سه ماهه دوم سال 2024، تعداد 4311 کشتی وارد بنادر و پایانههای گرجستان شد که 33.2 درصد آنها حامل بار عمومی، 33.2 درصد حامل بار مایع، 25.1 درصد حامل بار انتینری و 8.5 درصد باقی مانده شامل کشتیهای فله بر، یدک کش و شناورهای تخصصی بوده است.
به گزارش اداره ملی آمار گرجستان؛ در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بنادر و پایانههای گرجستان 21.1 درصد بیشتر حامل فله و 19.2 درصد بار مایع بیشتری دریافت کرده اند. همچنین 11.7 درصد کشتیهای باری عمومی بیشتر و 10.7 درصد کمتر کشتیهای کانتینری دریافت کرده است.
در سه ماهه دوم سال 2024، 17.9 درصد از کشتیهایی که وارد بنادر و پایانههای باتومی و پوتی گرجستان شدهاند با پرچم ترکیه، 15.3 درصد پاناما، 10.9 درصد مالت، 9.3 درصد لیبریا و 46.6 درصد کشتیهای باقی مانده با پرچم کشورهای دیگر بوده اند. در سه ماهه دوم سال 2024، بنادر گرجستان به 2.6 هزار مسافر خدمات رسانی کردند که 2 برابر بیشتر از شاخص دوره مشابه سال گذشته است. همچنین سهم مسافران ورودی بیش از سهم مسافران خروجی بوده و به 57.7 درصد رسیده است.
در سه ماهه دوم سال 2024، بنادر و پایانههای باتومی و پوتی در گرجستان 4234.9 هزار تن محموله پردازش کردند که 11.9 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. 44.2 درصد محمولههای فرآوری شده را محموله عمومی، 33.9 درصد محموله مایع و 21.9 درصد را محموله فله تشکیل می دهد.
https://commersant.ge/news/economic/saqartveloshi-shemosuli-gemebis-umetesoba-panamis-droshis-qvesh-datsuravda-ramdeni-tvirti-da-mgzavri-miigho-qveyanam-ii-kvartalshi#
افزایش حجم بار حمل شده توسط حمل و نقل هوایی به گرجستان
در سه ماهه دوم سال 2024، حجم بار حمل شده توسط حمل و نقل هوایی گرجستان 355 درصد افزایش یافت. بر اساس دادههای اداره ملی آمار، در بازه زمانی سه ماهه دوم سال (آوریل، می و ژوئن)2023، مقدار 10.3 هزار تن محموله از طریق هوایی و در مدت مشابه سال جاری، 46.9 هزار تن بار با حمل و نقل هوایی گرجستان جابجا شده است.
همچنین، حجم بار و پست در فرودگاههای گرجستان نیز افزایش یافته است. بر اساس دادههای اداره ملی آمار گرجستان، میزان رشد نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته 43 درصد بوده است. بر اساس دادهها، در سه ماهه دوم سال 2024، حجم بار و پست در فرودگاهها 6.6 هزار تن بوده که 82 درصد آن کالا و پست دریافتی و 18 درصد ارسالی بوده است. همچنین در سه ماهه دوم سال 2024، 500 پرواز باری در فرودگاههای گرجستان انجام شده است که نشان دهنده افزایش سالانه 2.4 برابری است.
https://www.bpn.ge/article/128808-sakartvelos-sahaero-transportit-469-atasi-tona-tvirti-gadaizida/
افزایش واردات گردو به گرجستان
از ژانویه تا ژوئیه 2024، واردات مغز گردو به گرجستان 94 درصد افزایش یافت. بر اساس اطلاعات ساکس استات، در هفت ماهه اول سال گذشته، میزان 3.17 میلیون دلار (986 تن) و در مدت مشابه سال جاری به ارزش 6.15 میلیون دلار (1643 تن) گردو به گرجستان وارد شده است. در هفت ماهه سال جاری بیشترین میزان مغر گردو از ازبکستان وارد شد. به طور خاص، 5 صادر کننده بزرگ به این شکل هستند:
ازبکستان - 2.06 میلیون دلار؛
قرقیزستان - 1.48 میلیون دلار؛
چین - 1.38 میلیون دلار؛
اوکراین - 1.08 میلیون دلار؛
ترکیه - 142 هزار دلار.
در مورد گردوی پوستدار نیز واردات 70.7 درصد افزایش یافت. بهطور مشخص، در هفت ماهه اول امسال 283 تن گردوی پوستدار به ارزش 461 هزار دلار و در مدت مشابه سال گذشته 206 تن گردوی پوستدار به ارزش 428 هزار دلار وارد کشور شد. بزرگترین کشور صادر کننده گردوی با پوست اوکراین بود. 220.750 دلار گردوی پوست دار در سال جاری از کشور مذکور وارد گرجستان شده است. در همین مدت گردوی پوستدار از 3 کشور دیگر نیز به گرجستان صادر شد، که شرح ذیل است:
ترکیه – 136.400 دلار آمریکا
چین – 56.910 دلار آمریکا
آرژانتین – 47.250 دلار آمریکا
https://www.bpn.ge/article/128873-kaklis-importi-94-it-gaizarda-mtavari-importiori-uzbeketia
افزایش 28 درصدی تردد مسافران در فرودگاههای گرجستان
فرودگاههای گرجستان در ژانویه تا ژوییه سال 2024 در مقایسه با نرخ پس از همه گیری، شاهد 33 درصد رشد در تعداد مسافران بوده اند. بر اساس دادههای آژانس هواپیمایی کشوری وزارت اقتصاد و توسعه پایدار، فرودگاههای گرجستان در ماههای ژانویه تا ژوئیه سال جاری به بیش از 4 میلیون مسافر با پروازهای منظم و چارتر خدمات رسانی کرده اند که نسبت به دادههای 7 ماهه سال 2023 به میزان 28 درصد بیشتر و نسبت به مدت مشابه سال 2022، به میزان 80 درصد بیشتر میباشد.
بر اساس دادههای ژانویه تا ژوئیه 2024، فرودگاه بین المللی تفلیس به 2.643.874 مسافر خدمات رسانی کرده است که 34 درصد بیشتر از تعداد مسافرانی است که در ژانویه تا ژوئیه 2023 توسط فرودگاه مذکور جابجا شده است.
در مقایسه با ژانویه تا ژوئیه سال2019، جریان مسافر در فرودگاه بین المللی باتومی 39 درصد افزایش یافته است.در ژانویه تا ژوئیه 2024، فرودگاه بین المللی باتومی 482.023 مسافر را جابجا کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، به میزان 43 درصد بیشتر ، و همچنین 54 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 میباشد. بر اساس دادههای آماری، فرودگاه بین المللی باتومی در 7 ماه سال 2023 به 336.250 مسافر، در ژانویه تا ژوئیه 2022 به 313.032 مسافر و در ژانویه تا ژوئیه 2019 به 347.765 مسافر خدمات رسانی کرده است.
https://commersant.ge/news/tourism/saqartvelos-aeroportebshi-mgzavrtnakadi-28-it-gaizarda
افزایش صادرات عسل گرجستان به سایر کشورها
بر اساس دادههای وزارت کشاورزی، بیشترین میزان عسل در گرجستان در مناطق ایمرتی، کاختی، آجارا، سامگرلو-زموسوانتی، سامتسکه-جاواختی و کومو کارتلی تولید میشود. مبتنی بر این اطلاعات، افزایش قابل توجهی در صادرات کمی عسل در سال های 2021 و 2022 ثبت شد، اما در سالهای 2023 و 2024 صادرات کاهش یافته است. در سال 2021، 173 تن عسل از گرجستان صادر شده است. در سال 2022 بیشترین میزان صادرات عسل 258 تن بود و در سال 2023 حجم صادرات به 110.4 تن کاهش یافت.
در نیمه اول سال 2024 عسل به ارزش 109.400 دلار از گرجستان صادر شد و در مدت مشابه سال گذشته 366.780 دلار عسل صادر شده است. بیشترین حجم صادرات عسل گرجستان به آمریکا انجام شد(به ارزش 34 هزار و 140 دلار ). در بین بازارهای صادراتی عسل گرجستان، ج.آذربایجان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است که درآمد حاصل از صادرات عسل به آن 25.870 دلار بوده است.
https://www.bpn.ge/article/128898-romeli-kveqnebshia-shesazlebeli-kartuli-taplis-/eksportis-zrda
واردات 89 درصدی روغن آفتابگردان از روسیه
واردات روغن آفتابگردان در گرجستان 5.9 درصد افزایش یافت. طبق آمار روغن گیاهی به ارزش 23.3 میلیون دلار در ژانویه تا ژوییه سال گذشته و 24.6 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری وارد گرجستان شده است. در دوره گزارش، قیمت واردات یک لیتر روغن آفتابگردان کاهش پیدا کرده است. میانگین قیمت هر لیتر در سال گذشته 1.14 دلار بود و در سال جاری قیمت آن برابر با یک دلار میباشد. بیشتر روغن آفتابگردان وارداتی به گرجستان از روسیه وارد شد. در هفت ماه اول سال جاری سهم روسیه در واردات روغن آفتابگردان 89 درصد بوده است. 5 کشور بزرگ صادرکننده روغن آفتابگردان به گرجستان در دوره گزارش به شرح زیر است:
روسیه – 21.332 تن به ارزش 20.8 میلیون دلار.
اوکراین – 2.306 تن به ارزش 2.9 میلیون دلار.
ج.آذربایجان - 624 تن 807 هزار دلار;
مجارستان - 59 تن 109 هزار دلار؛
ترکیه - 29 تن 42 هزار دلار.
https://www.bpn.ge/article/128935-sakartveloshi-mzesumziris-zetis-89-rusetidan-shemodis/
پروژه گذرگاه باتومی-سارپی
از 11 تا 12 سپتامبر کار بررسی گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ساخت گذرگاه جدید باتومی-سارپی در باتومی و روستای چارنالی برگزار میشود. طبق این پروژه، صحبت از قطعه 11.4 کیلومتری این جاده است که از سمت راست رودخانه چورخی در محدوده شهرداری باتومی آغاز و به شهرداری خلواچائوری در محدوده روستای سارپی -نزدیک به مرز گرجستان و ترکیه –ختم میشود. از این گزارش مشخص میشود که برای قطعه 11.4 کیلومتری بزرگراه احداث یک تقاطع، 3 روگذر و یک تونل دو خطه پیش بینی شده است. علاوه بر این، بزرگراه در قلمرو سارپی توسعه می یابد.
https://www.bpn.ge/article/128931-orzoliani-gvirabi-da-xidebi-rogori-ikneba-batumi-sarpis-shemovliti-magistrali/
گسترش محدوده ساخت و سازهای جدید در خط ساحلی
بر اساس بررسیهای انجام شده توسط موسسه مالی "گالت و تاگارت" در مورد بازار املاک و مستغلات گرجستان، قیمت اجاره مسکن در باتومی افزایش یافته است. بر اساس تحقیقات انجام شده، افزایش قیمت به دلیل فصلی بودن و هجوم گردشگران بوده است. در این بررسی آمده است که توسعه املاک و مستغلات در ابتدا به مناطق اطراف شهر گسترش یافت. در حال حاضر، منطقه ساخت و سازهای جدید در امتداد خط ساحلی آجارا بیشتر گسترش یافته است و مناطقی مانند چاکوی، تسیخیسدیری، کبولتی و شکوتیلی را شامل میشود. به طور دقیق تر، بر اساس دادههای "گالت و تاگارت"، 19 ساخت و ساز جدید در گونیو-کواریاتی در حال انجام است و 20 پروژه جدید در ماخینجوری در حال اجرا است. در حال حاضر 29 پروژه عمرانی جدید در چاکوی، سیخیسدزیری، کبولتی و شکوتیلی در حال اجراست.
https://www.bpn.ge/article/129002-sanapiro-zolze-axali-msheneblobebis-areali-gapartovda-ra-mdgomareobaa-zgvispira-kurortebze/
ثبت رکورد حجم انتقال نفت از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان در ماه جولای 2024
پلتفرم رسانه ای BMG بر اساس اعلام «شرکت نفت و گاز گرجستان» گزارش داد که در ژوئیه 2024، 2.7 میلیون تن نفت از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان منتقل شده است که یک رکورد بی سابقه محسوب میشود. بر اساس اطلاعات این شرکت، خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان معمولاً 2.5 میلیون تن نفت در ماه را منتقل میکند، اما در ماه جولای این خط لوله با بار ویژه کار میکرد.
در مجموع طی 7 ماه سال جاری 17.4 میلیون تن نفت از طریق این خط لوله منتقل شده است که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 2.5 درصد کاهش داشته است. در حال حاضر، این خط لوله عمدتاً نفت ج.آذربایجان را منتقل میکند. اما نفت قزاقستان و ترکمنستان نیز توسط این خط لوله حمل میشود. ساخت خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان در آوریل 2003 آغاز شد و پر کردن آن با نفت در می 2005 آغاز شد. طول خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان 1768 کیلومتر است که 443 کیلومتر آن از خاک ج.آذربایجان، 249 کیلومتر از گرجستان و 1076 کیلومتر از طریق ترکیه میگذرد.
https://sputnik-georgia.com/20240825/baqo-tbilisi-jeihanis-milsadenit-rekorduli-moculobis-navtobi-gadaizida-289579437/
آمار کشورها بر اساس هزینه حمل و نقل شهری
سایت Numbeo آمار قیمت حمل و نقل عمومی یک طرفه را در 96 کشور منتشر نمود. کشورهایی که در این رتبه بندی قرار گرفته اند بر اساس میانگین قیمت یک سفر داخلی یک طرفه از طریق حمل و نقل عمومی رتبه بندی شده اند. در بین ۹۶ کشور، گرجستان با ۳۷ سنت در رتبه ۷۳ قرار دارد. طبق این رتبه بندی، سفر با حمل و نقل عمومی در ترکیه (مقام 63، 53 سنت) و روسیه (مقام 71، 40 سنت) گرانتر از گرجستان است. طبق دادهها، حمل و نقل عمومی یک طرفه در ج.آذربایجان و ارمنستان ارزان تر از گرجستان است. به طور دقیق تر، حمل و نقل عمومی در ارمنستان 26 سنت (رتبه85) و سفر به آذربایجان 24 سنت (رتبه 88) هزینه قرار دارد.
همچنین طبق دادههای این سایت، گران ترین حمل و نقل عمومی مربوط به سوئیس با نرخ 4.13 دلار در هر سفر است، در حالی که در لوکزامبورگ سفر با وسایل نقلیه عمومی رایگان میباشد. 5 کشوری که حمل و نقل عمومی در آنها نسبتاً گرانتر میباشد، به شرح زیر هستند:
سوئیس - 4.13 دلار؛ نروژ - 4.01 دلار؛ هلند - 3.81 دلار؛ دانمارک - 3.60 دلار و سوئد - 3.54 دلار.
پنج کشور برتر که در آنها حمل و نقل عمومی نسبتا ارزان تر است به شرح زیر میباشد:
لوکزامبورگ - رایگان؛ ازبکستان - 15 سنت؛ پاکستان 18 سنت; کوبا - 20 سنت و مصر 21 سنت.
https://www.bpn.ge/article/129021-kveqnebi-sadac-sazogadoebrivi-transportit-
افزایش آگاهی گردشگران در مورد منطقه آجارا
برای دومین سال، دپارتمان گردشگری آجارا پروژه "مرا تا آجارا همراهی کن " را به منظور ترویج گردشگری داخلی اجرا میکند. این پروژه فرصتی برابر برای همه وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها فراهم میکند تا در پروژه ثبت نام کنند، برداشت های خود را از سفر به آجارا با مشترکین خود به اشتراک بگذارند، با پست های خود بیشترین دسترسی را در منطقه به دست آورند و در این طرح-پروژه برنده شوند. امسال 33 شرکت کننده در این پروژه حضور دارند.
شرکتکنندگان در کمپین " مرا تا آجارا همراهی کن " یک "پکیج سفر" را انتخاب میکنند که شامل 4 مکان است که میبایست از آنجا بازدید نمایند. شرکتکننده علاوه بر مکانهای فیلمبرداری اجباری، حق بازدید، عکاسی و ارسال سایر مکانهای گردشگری در آجارا را دارد که در هنگام شمارش نتایج کمپین نیز محاسبه میشود.
شایان ذکر است، این پروژه در بازه زمانی 1ژوییه تا 31 آگوست اجرا میشود. رویداد نهایی در ماه سپتامبر برگزار میشود و برندگان معرفی خواهند شد. نفر اول 100.000 لاری، نفر دوم 50.000 لاری، نفر سوم 30.000 لاری و نفر چهارم 20.000 لاری دریافت خواهند کرد.
https://www.bpn.ge/article/129018-acharis-cnobadoba-upro-metad-gaizarda-rogor-mimdinareobs-gamomqevi-acharashi/
افزایش درآمد ناشی از عوارض استفاده از جاده در گرجستان
درآمد ناشی از عوارض استفاده از جاده (راه) در گرجستان افزایش یافته است. بر اساس درآمدهای بودجه تلفیقی، در 7 ماهه سال 2024 مبلغ 102 میلیون و 822 هزار و 973 لاری و در مدت مشابه سال 2023 نیز 101 میلیون و 916 هزار و 162 لاری از ترافیک حمل و نقل زمینی دریافت شده است. بر این اساس، در ژانویه تا ژوییه سال 2024، درآمد حاصل از استفاده از جاده زمینی در بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 906811 لاری افزایش یافته است. بر اساس شاخص های مالی فعلی، 293779 کامیون در ژانویه تا ژوئیه 2024 از کریدور گرجستان عبور کرده و در مدت مشابه سال گذشته 291 هزار و 189 دستگاه کامیون از کریدور گرجستان استفاده کرده اند.
لازم به ذکر است، هزینه استفاده از جاده برای کامیونهای ترانزیتی در مرز گرجستان 350 لاری است. تعرفه مذکور از۲۰ژوئن سال ۲۰۲۲ لازم الاجرا است. قبل از آن رانندگان باید 200 لاری میپرداختند.
https://www.bpn.ge/article/129040-sakartvelos-sazgvari-293-779-ma-trailerma-gadakveta-ra-tanxa-shevida-biujetshi/
صادرات گرجستان به کشورهای مشترک المنافع
بر اساس بررسیهای انجام شده توسط موسسه مالی "گالت و تاگارت ، 5.2 درصد از صادرات گرجستان به اتحادیه اروپا و 69.5 درصد به کشورهای مشترک المنافع و 25.3 درصد به سایر کشورها بوده است.
علاوه بر این، واردات به گرجستان 7.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به 1.4 میلیارد دلار رسید که در پی کاهش 5.7 درصدی در ماه قبل بوده است. در نتیجه، کسری تجاری 7.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 735.7 میلیون دلار در ماه ژوییه رسیده است.
https://georgiatoday.ge/69-5-of-exports-from-georgia-are-carried-out-to-the-cis-countries/#
افزایش صادرات فروآلیاژ
صادرات فروآلیاژ از گرجستان 80.8 درصد افزایش یافته است. نوگزار کولیشویلی، رئیس انجمن فروآلیاژها از رشد صادرات فروآلیاژ از گرجستان خبر داد. دلیل افزایش صادرات فروآلیاژ از گرجستان کسری ایجاد شده در دنیا در فصل بهار بوده است.
بر اساس دادههای اداره ملی آمار گرجستان، از ژانویه تا ژوئیه 2023 فروآلیاژ به ارزش 111.237 میلیون دلار از این کشور صادر شد. در هفت ماهه سال جاری صادرات 201.135 میلیون دلار بوده است . در سال جاری سهم فروآلیاژها در صادرات داخلی 12.7 درصد بوده است. نوگزار کولیشویلی دلیل رکورد رشد صادرات در بهار را کسری ایجاد شده در جهان عنوان میکند.
به گفته وی:" علاوه بر این، برق ارزان بود و در نتیجه چندین شرکت دیگر راه اندازی شدند... سرنوشت تولید در پاییز با توجه به تعرفه برق تعیین می شود.
https://www.bpn.ge/article/129111-chve.ni-produkcia-konkurentunariani-gaxda-ram-gamoicvia-