معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۹:۱۳ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آمار واردات در ماه ژانویه تا ژوئن 2024

اداره ملی آمار گرجستان،اطلاعات اولیه صادرات و واردات کشور را  منتشر کرده است.با توجه به این داده‌ها ، رتبه اول در بین ده دسته کالاهای صادراتی خودروهای سبک با 933.9 میلیون دلار قرارگرفته است، که 32.8 درصد کل صادرات را شامل می‌شود. رتبه دوم در ده کالای برتر، کنستانتره طبیعی انگور با 156.6 میلیون دلار (5.5 درصد کل صادرات) و در جایگاه سوم فروآلیاژها با 143.0 میلیون دلار (5.0 درصد) قرار دارد . بزرگترین گروه کالایی وارداتی در ژانویه تا ژوئن 2024 در قالب خودروهای سبک ارائه شد که واردات آن 1.246.9 میلیون دلار (16.7 درصد) کل واردات بوده است. رتبه دوم نفت و فرآورده‌های نفتی با 631.7 میلیون دلار (8.5 درصد) و رتبه سوم محصولات دارویی بسته بندی به ارزش 318.8 میلیون دلار (4.3 درصد) است.

https://commersant.ge/news/economic/ianvar-ivnisshi-eqsportshits-da-importshits-pirvel-adgilze-msubuqi-avtomobilebia

افزایش درآمدهای ناشی از حمل و نقل جاده ای کامیون‌ها 

درآمد حاصل  حمل و نقل زمینی در 6 ماه اول سال 2024 افزایش یافته است. با توجه به  درآمدهای بودجه تلفیقی، در 6 ماهه اول سال 2024، در قالب عوارض استفاده از جاده مبلغ 87.284.688 لاری و در مدت مشابه سال 2023 86.713.584 لاری دریافت شده است. بر این اساس، در ژانویه تا ژوئن 2024، درآمد حاصل از عوارض استفاده از جاده  گرجستان در بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته  571104 لاری افزایش یافته است. از شاخص‌های مالی موجود بر می‌آید که در ژانویه تا ژوئن 2024، 249384 کامیون از کریدور گرجستان و در مدت مشابه سال گذشته 247753 تریلر عبور کرده‌اند.

 شایان ذکر است، هزینه استفاده از جاده برای تریلرهای ترانزیتی در مرز گرجستان 350 لاری می‌باشد.  تعرفه مذکور از 20 ژوئن ماه سال 2022 قابل اجرا است و پیش از آن رانندگان بابت استفاده از جاده 200 لاری می‌پرداختند.

https://www.bpn.ge/article/127641-sakartvelos-sazgvari-249-384-ma-trailerma-gadakveta-ra-shemosavali-miigo-kveqnis-biujetma

اهمیت پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه برای گرجستان

گنادی آرولادزه معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان طی سخنرانی خود در پنجمین اجلاس وزرا که در چارچوب همکاری انرژی ترانس آتلانتیک و اقلیم (P-TECC) برگزار شد، در مورد پروژه و اهمیت کابل زیردریایی دریای سیاه اظهار داشت: پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه گام مهمی در جهت امنیت انرژی و پایداری محیط زیست است. این پروژه در مرحله فعال است و از نظر اتصال به اروپا و صادرات برق ضروری است. با توسعه این پروژه، گرجستان به عنوان یک کشور نامزد، جایگاه خود را به عنوان یکی از مهم ترین و قابل اعتمادترین کشورهای شریک اتحادیه اروپا تقویت خواهد کرد. پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه به گرجستان یک "مقصد جدید اروپایی" اضافه کرد. این پروژه نقش گرجستان را در تضمین امنیت انرژی اروپا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد."

 شایان ذکر است، نشست وزیران در بخارست، پایتخت رومانی برگزار شد و هیئت گرجستانی به دعوت مشترک وزیر انرژی آمریکا و وزیر انرژی رومانی در آن شرکت کردند. جوبو توراشویلی، رئیس اداره سیاست های انرژی و پروژه‌های سرمایه گذاری این وزارتخانه نیز در این هیئت حضور داشت. معاون وزیر در سخنرانی خود از برگزارکنندگان این همایش به ویژه جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده برای دعوت وی به این مجمع تشکر کرد. به گفته وی، دولت گرجستان با تنوع بخشیدن به منابع انرژی و مسیرهای تامین انرژی، تقویت شبکه‌های انتقال برق و گاز و همچنین تعمیق همکاری‌های انرژی منطقه ای و نزدیک کردن قوانین گرجستان به دستورالعمل های اتحادیه اروپا، به بهبود امنیت انرژی کشور ادامه می دهد. وی همچنین بر تصمیمات اتخاذ شده در راستای جذب سرمایه گذاری در بخش انرژی به ویژه انرژی سبز تاکید کرد. به گفته گنادی آرولادزه، تا 80 درصد از تولید محلی گرجستان از انرژی‌های تجدیدپذیر، عمدتاً برق آبی، که منبع اصلی تولید برق در این کشور است، تامین می‌شود. به گفته وی، دولت در راستای حمایت از توسعه انرژی سبز در کشور، طرح جدید حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر را بر اساس اصول رقابت و بازار راه اندازی کرد که در نتیجه علاقه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در انرژی افزایش یافت. معاون وزیر همچنین به زیرساخت های انتقال برق در گرجستان و برنامه توسعه ده ساله آن و همچنین نوآوری‌های مختلف فناوری که در گرجستان معرفی می‌شود و باعث افزایش کیفیت امنیت انرژی این کشور می‌شود، توجه کرد. گنادی آرولادزه بر اجرای سیستم باتری‌های یدکی در شبکه برق و همچنین پیاده سازی فناوری هیدروژن سبز تاکید کرد. بخش مهمی از سخنان معاون وزیر به همکاری‌های منطقه ای در زمینه انرژی الکتریکی از جمله پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه اختصاص داشت. به گفته وی، این پروژه گامی مهم در راستای امنیت انرژی و پایداری محیط زیست است. پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه در مرحله فعال است و از نظر ارتباط با اروپا و صادرات برق غیرقابل جایگزینی است. گنادی آرولادزه  افزود که  این کابل سیستم های برق گرجستان و رومانی را به هم متصل می‌کند که امکان تامین انرژی سبز تولید شده در گرجستان و کل منطقه را به بازارهای اروپایی تضمین می‌کند. رئیس هیئت گرجستان در سخنان خود بار دیگر بر تعهد سیاست خارجی این کشور در راستای همگرایی اروپایی تاکید کرد. به گفته وی، هدف بعدی دولت دستیابی به گشایش مذاکرات الحاق است. به همکاری نزدیک با نهادهای اتحادیه اروپا و با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه دهد تا کشور مطابق با تعهدات انجام شده در روند اصلاحات به جلو حرکت کند.

https://commersant.ge/news/economic/shavi-zghvis-tsyalqvesha-kabelis-proeqtma-saqartvelos-damatebit-akhali-evropuli-danishnuleba-mistsa-genadi-arveladze#

کاهش شاخص وابستگی اقتصادی خارجی گرجستان  

کمیته ملی اتاق بازرگانی بین‌المللی گرجستان  ICC Georgia شاخص وابستگی اقتصادی خارجی را که همراه با EBIT GROUP تهیه شده بود منتشر کرد که بر اساس آن در سه ماهه اول سال 2024 حجم واردات و صادرات، جریان نقدی و سرمایه گذاری‌های خارجی کاهش یافت، اما درآمد حاصل از گردشگری افزایش یافته است.

شاخص کل که ترکیبی از این شاخص های اقتصادی است از 7.2 میلیون دلار به تقریبا 6.6 میلیون دلار کاهش یافت. بر اساس این بررسی، این کاهش نشان‌دهنده کاهش وابستگی اقتصادی به مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است.

به طور خاص: واردات و صادرات کاهش یافت:

از سه ماهه اول سال 2023 تا سه ماهه اول 2024، واردات کوهستانی گرجستان از 3.5 میلیون دلار به 3.4 میلیون دلار و صادرات - از تقریباً 1.5 میلیون دلار به 1.3 میلیون دلار کاهش یافته است. این کاهش تقریباً در همه کشورها به طور یکسان مشاهده می‌شود.

جریان نقدینگی و حجم سرمایه گذاری خارجی کاهش یافت: جریان نقدینگی از 1.2 میلیون دلار به 800000 دلار و سرمایه گذاری خارجی از 500000 دلار به 200000 دلار کاهش یافت. در این مطالعه آمده است، که کاهش نشان دهنده کاهش بالقوه در کل فعالیت اقتصادی جریان سرمایه به گرجستان است که شامل سرمایه گذاری‌های خارجی می‌شود. دلیل اصلی ورود سرمایه‌های خارجی روسیه است که کاهش اصلی در آن مشاهده شد.

درآمد حاصل از گردشگری افزایش یافت:

درآمد حاصل از گردشگری از 500000 دلار به 800000 دلار افزایش یافت.

https://commersant.ge/news/economic/saqartvelos-sagareo-ekonomikuri-damokidebulebis-indeqsi-72-mln-dan-66-mln-mde-shemtsirda#

آمار کشورها بر اساس  بیشترین کسب درآمد از صنعت گردشگری

براساس شاخص توسعه سفر و گردشگری 2023، در سال گذشته افزایش رو به رشدی در صنعت گردشگری جهانی مشاهده شده است. آن گونه که داده‌های سازمان گردشگری سازمان ملل متحد نشان می دهد، روند توانمند سازی پس از کووید در ایالات متحده بهتر بوده و بر این اساس بیشترین درآمد را به همراه داشته است. در سال 2023، آمریکا میزبان بیش از 80 میلیون گردشگر بوده و این کشور 1.8 تریلیون دلار از آنها کسب درآمد نموده است. در مورد شاخص توسعه گردشگری، اگرچه این شاخص در آمریکا نتایج سال‌های پس از همه‌گیری را بهبود می‌بخشد، اما نسبت به سال ۲۰۱۹ که درآمد از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد، کمتر است. دومین کشوری که در سال گذشته بیشترین درآمد را از گردشگری دریافت کرد، ژاپن است. سرزمین طلوع خورشید، جایی که سنت های باستانی با فرهنگ نوآورانه ترکیب شده است، سالانه میزبان 30 میلیون گردشگر می‌باشد. بر اساس نتایج سال 2023، ژاپن 300 میلیارد دلار از  صنعت گردشگری درآمد داشته است. با توجه به تعداد گردشگران محبوب ترین مقصد در جهان همچنان فرانسه است. در سال 2023، این کشور 72.4 میلیون گردشگر را پذیرفته است  که 1.6 میلیون بیشتر از گردشگران کشور همسایه اش اسپانیا بوده است. فرانسه تنها در سال گذشته 200 میلیارد دلار از این صنعت کسب کرده است. مانند فرانسه، چین نیز تقریباً یکسان درآمد از گردشگری دریافت کرد. پس از فرانسه، اسپانیا محبوبترین مقصد گردشگری در اروپا است و این وضعیت هم توسط تعداد بازدیدکنندگان بین المللی و هم درآمد دریافتی از آنها پشتیبانی می‌شود. در سال 2023، این کشور 70.8 میلیون بازدید کننده و بیش از 150 میلیارد درآمد از آنها کسب کرده است. یکی دیگر از کشورهای اروپایی، ایتالیا، در میان کشورهایی قرار دارد که بیشترین درآمد را از گردشگری کسب نموده اند. در سال 2023، بالغ بر 60 میلیون بازدید کننده خارجی برای آشنایی با هنر، فرهنگ و تاریخ غنی، از این کشور بازدید کردند که مجموعاً 150 میلیارد دلار هزینه کردند.

 https://bm.ge/news/romeli-qveynebi-igheben-turizmidan-yvelaze-met-shemosavals-274306#

 

استاندارد زندگی در حال رشد در کشور گرجستان

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان اظهار داشت که هدف دولت این کشور احیای عملکرد سنتی گرجستان به عنوان  نقطه اتصال غرب و شرق بین اروپا و آسیا است. به گفته وی، این موضوع به کشور فرصت می دهد تا رشد اقتصادی را تسریع کند. اگرچه این کشور سرعت توسعه بسیار سریعی دارد که حاصل آن میانگین رشد اقتصادی 9.7 درصدی سال های 2021، 2022، 2023 بوده که گرجستان بالاترین نرخ رشد را در میان کشورهای اروپایی داشت. با وجود این،  هنوز اقتصاد کشور قطعا ضعیف است.

وی افزود: اگر سرانه اقتصاد کشورهای اروپای غربی 30 تا 40 هزار دلار باشد و گاهی می‌تواند بیشتر هم باشد، در موردگرجستان از 8000 دلار عبور می‌کند و در سال جاری به 9000 دلار خواهد رسید و برای تقویت کشور به سریع ترین رشد اقتصادی ممکن نیاز داریم. پیش بینی صندوق بین المللی پول نسبت به گرجستان  بسیار خوب است. به عنوان مثال، تا سال 2029، تفاوت بین استانداردهای زندگی، بین گرجستان و فرانسه، به نصف کاهش می یابد، در حالی که حتی تفاوت بین استانداردهای زندگی با یونان دهه 90 چهارده برابر شده بود. به گفته نخست وزیر گرجستان ، سطح زندگی در کشور هر سال در حال بهبود است. اگر شاخص های خاصی را در نظر بگیریم، به عنوان مثال، از سال 2012، به خصوص بعد از سال 2020، چند آپارتمان در گرجستان فروخته شده است، از سال 2021 مشاهده می‌شود که بیش از 80 درصد از این آپارتمان‌ها توسط شهروندان گرجستانی ساکن گرجستان خریداری شده است. تعداد خودروها نسبت به سال 2012 سه برابر و بیشتر افزایش یافته است. اقتصاد در حال توسعه است و سه برابر افراد بیشتری فرصت خرید خودرو دارند. کیفیت خودروها نیز بهبود یافته است. البته این یک روند سالانه است، اما گرجستان نیاز دارد که کشور به استانداردهای اروپایی برسد.

https://bm.ge/news/qveyanashi-tskhovrebis-done-yoveltsliurad-umjobesdeba-irakli-kobakhidze#

تحقیق در مورد سطح دستمزد و حقوق در گرجستان

 براساس بررسی نگرش های اجتماعی-اقتصادی و سیاسی توسط موسسه caucasus barometer (CRRC)، بیشترین بخش از پاسخ دهندگان، 29 درصد، می‌گویند که درآمد ماهانه آنها کمتر از 550 لاری است. بر اساس همین آمار، 12 درصد دارای درآمد ماهانه بین 550 تا 900 لاری، 11 درصد اصلاً درآمدی ندارند، 9 درصد دارای درآمد بین 901 لاری تا 1300 لاری و 8 درصد دارای درآمد بین 1301 لاری تا 2 هزار لاری  می‌باشند. همچنین لازم به ذکر است که 6 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه بیش از 2000 لاری درآمد دارند. علاوه بر این، 17 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از پاسخ دادن خودداری نمودند

https://www.bpn.ge/article/127751-gamokitxulta-29-is-tviuri-shemosavali-550-larze-naklebia-crrc/#

آمار بازارها در گرجستان

 به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سال 2023، 194 واحد اقتصادی در زمینه بازار و نمایشگاه‌ها در گرجستان فعالیت داشتند. از این تعداد 30.4 درصد در تفلیس، 19.1 درصد ایمرتی، 13.4 درصد سامگرلو-زمو سوانتی، 11.9 درصد کاختی، 8.8 درصد کومو کارتلی، 5.1 درصد  آجارا، 4.6 درصد شیدا کارتلی، 2.1 درصد متسختا-تیانتی،  2.1 درصد درسامتسخه - جاواختی، 1.5 درصد گوریا و 1.0 درصد  مناطق راچا-لچخومی و کومو سوانتی واقع شده است.

برای واحدهای اقتصادی فعال در سازماندهی بازارها و نمایشگاه‌ها رایج ترین شکل سازمانی- حقوقی،" شرکت با مسئولیت محدود" است که 76.3 درصد از کل بازارها و نمایشگاه‌های فعال در سال 2023 را به خود اختصاص داده است و سهم کارآفرینان انفرادی نیز 20.6 درصد می‌باشد. بقیه بازارها و نمایشگاه‌ها به شکل سازمانی- حقوقی شرکت سهامی (1.6 درصد)، تعاونی (1.0 درصد) و شرکت مسئولیت تضامنی (0.5 درصد)می‌باشند. در سال 2023، 95.9 درصد از بازارها و نمایشگاه‌های عملیاتی متعلق به خصوصی و 4.1 درصد متعلق به دولت است. بازارها و نمایشگاه‌های فعال در گرجستان در سال 2023 در زمینی به مساحت 2.0 میلیون متر مربع واقع شده اند. بازارها و نمایشگاه‌ها دارای 68 آزمایشگاه معاینه بهداشتی دامپزشکی، 1291 انبار به مساحت 28.6 هزار متر مربع و 358 یخچال با ظرفیت 0.7 هزار تن می‌باشد. در سال 2023، 35.0 درصد از بازارهای فعال سر پوشیده بودند (معاملات در داخل ساختمان انجام می‌شود)  35.6 درصد باز (معاملات در خارج از ساختمان انجام می‌شود) و 29.4 درصد بازارها نیمه سرپوشیده بوده  ومعاملات هم در داخل و هم در فضای باز انجام می‌شده است.

در سال 2023، هم کالاهای غذایی و هم کالاهای غیرخوراکی توسط تجار در بازارها و نمایشگاه‌های فعال در گرجستان معامله می‌شده است. در 30.4 درصد بازارها و نمایشگاه‌ها تجارت فقط با کالاهای غیرخوراکی، در یک بازار فقط با کالاهای خوراکی، در محدوده سه بازار همچنین با خودرو و در پنج بازار فقط مرغ و گاو به فروش می رسیده است. در سال 2023، تجارت توسط نهادهای اقتصاد در قلمرو بازارها و نمایشگاه‌های گرجستان در روزهای مختلف هفته سازماندهی می‌شده است: تجارت روزانه در 147 بازار، تجارت یکشنبه در 23 بازار، 3 بازار به جز یکشنبه‌ها کار می‌کرد و در قلمرو بقیه بازارها و نمایشگاه‌ها، معاملات در روزهای مختلف یک روزه، دو روزه یا سه روزه در  هفته انجام می‌شده است.

51.8 هزار مکان تجاری در قلمرو بازارها و نمایشگاه‌ها در گرجستان فعال هستند که میانگین تعداد معامله گران روزانه 37.4 هزار نفر است. در سال 2023، میانگین سالانه شاغلان در واحدهای اقتصادی شاغل در ساماندهی بازارها و نمایشگاه‌ها، 2.7 هزار نفر خواهد بود که 34.5 درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، 45.8 درصد از کارکنان از شهر تفلیس هستند.

در سال 2023 درآمد واحدهای اقتصادی فعال در ساماندهی بازارها و نمایشگاه‌ها به 176.9 میلیون لاری رسیده است. که از آن 11.4 میلیون لاری(6.4 درصد) درآمد حاصل از صدور حق معاملات (به صورت پرداخت یکباره) است. 153.2 میلیون لاری (86.6 درصد) - درآمد حاصل از اجاره فضای تجاری است و 12.3 میلیون لاری (7.0 درصد) سایر درآمدها می‌باشد. در همین مدت هزینه‌های واحدهای اقتصادی ساماندهی بازارها و نمایشگاه‌ها 108.9 میلیون لاری بوده است. از این تعداد، حق الزحمه پرسنل شاغل 36.5 میلیون لاری می‌باشد.

https://commersant.ge/news/economic/saqartveloshi-194-bazari-da-bazrobaa-romelta-shemosavalma-gasul-tsels-1769-mln-lari-sheadgina#

افزایش واردات گندم

واردات گندم در گرجستان 33.5 درصد افزایش یافت. در شش ماهه نخست امسال حدود 27 میلیون و 570 هزار دلار و در مدت مشابه سال گذشته 20 میلیون و 570 هزار دلار گندم وارد شده است. میانگین قیمت یک کیلوگرم گندم وارداتی پارسال 31 سنت و امسال 24 سنت بوده است. به این معنی که قیمت واردات 23 درصد کاهش یافته است.

در ژانویه تا ژوئن سال جاری، کشور اصلی واردکننده گندم در گرجستان همچنان روسیه است. در طول دوره گزارش، سهم روسیه از واردات گندم به 99.9 درصد رسید. در ژانویه تا ژوئن 2024، کشورهای واردکننده گندم به این شکل بودند:

روسیه - 114290 تن به ارزش 27.569 میلیون دلار.

آلمان - 480 دلار برای 200 کیلوگرم؛

اتریش - 410 دلار برای 510 کیلوگرم.

https://www.bpn.ge/article/127902-xorblis-importi-gaizarda-rusetis-cili-importshi-99-s-sheadgens/#

 

کاهش صادرات عسل از گرجستان

در نیمه اول سال 2024 صادرات عسل از گرجستان کاهش یافت. این کشور در این مدت تنها 115 هزار دلار از فروش عسل درآمد داشته که نسبت به سال گذشته 69 درصد کاهش داشته است. در مجموع 16 تن عسل به بازارهای مختلف صادر شد که حجم محصول صادراتی در سال گذشته 40 تن بود. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، صادرات عسل از گرجستان به بازار اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در سال جاری تنها 1 تن محصول در این راستا صادر شد که ارزش آن 6 هزار دلار بود. در حالی که در نیمه اول سال 2023 حجم صادرات 29 تن و ارزش آن 258 هزار دلار بوده است. عسل گرجستان در سال جاری تنها به 8 کشور صادر شد. با وجود حجم کم، فروش در ایالات متحده افزایش یافته است، این جهت در رتبه بندی کشورهای صادراتی در سال جاری در رتبه اول قرار دارد. رتبه بندی بازارهای صادراتی به شرح زیر است:

ایالات متحده آمریکا - 34 هزار دلار، 3 تن؛

آذربایجان - 25 هزار دلار، 7 تن;

عراق - 21 هزار دلار، 3 تن;

ژاپن - 10 هزار دلار، 0.6 تن؛

لتونی - 6 هزار دلار، 1 تن؛

ارمنستان - 5 هزار دلار، 0.6 تن؛

کانادا - 2 هزار دلار، 0.2 تن؛

عربستان سعودی نیز در آمار رسمی‌گنجانده شده است، هرچند صادرات در این راستا حداقل بوده است. .

https://bm.ge/news/6-tveshi-qartuli-tafli-8-qveyanashi-gaiyida-eqsporti-shemtsirda#

آمار مسیرهای ورود گردشگران به گرجستان

 بر اساس اطلاعات سازمان ملی گردشگری گرجستان، بیشتر مسافران بین المللی در دو سه ماهه سال جاری از مسیر زمینی برای آمدن به گرجستان استفاده کردند. در طول دوره گزارش، 1.65 میلیون بازدیدکننده از مرز زمینی دولتی گرجستان عبور کردند. پس از مرز زمینی، مرز هوایی بیشترین محبوبیت را در بین بازدیدکنندگان بین المللی دارد به طوری که در سه ماهه اول و دوم 1.02 میلیون گردشگر از طریق هوایی از مرز عبور کرده اند. در همین مدت 13.5 هزار گردشگر از طریق دریا و تنها 4.9 هزار گردشگر از طریق راه آهن وارد گرجستان شده اند. لازم به ذکر است که در شش ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق زمینی وارد کشور شده اند 4.3 درصد کاهش داشته است. همچنین، ۱.۷۲ میلیون گردشگر در شش ماهه اول سال گذشته از مسیر زمینی استفاده کردند. در همین مدت سفرهای هوایی 30 درصد افزایش یافته است. به‌طور مشخص در شش ماهه اول سال گذشته 786 هزار بازدیدکننده از طریق هوایی وارد کشور شده‌اند. همچنین جابجایی مسافران از طریق ریلی  46 درصد کاهش یافته است، به ویژه سال گذشته 9 هزار مسافر با راه آهن به گرجستان سفر کردند.

در مورد مسیر دریایی، سال گذشته 12.5 هزار مسافر خارجی با قایق(با وسیله‌های شناور) وارد گرجستان شدند. داده‌ها نشان می دهد که جابجایی بازدیدکنندگان از طریق دریا در سال جاری 7.8 درصد افزایش یافته است.

https://www.bpn.ge/article/127617-ra-gzas-ircheven-turistebi-sakartveloshi-mosaxvedrad/#

کمبود فضاهای تجاری در باتومی

در باتومی‌کمبود فضاهای تجاری وجود دارد همانطور که مدیر مرکز خرید "مترو سیتی گفت، در سال های اخیر علاقه به برندهای بین المللی و داخلی افزایش یافته است و عرضه موجود نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد. وی گفت که اجاره یک متر مربع در  مرکز"مترو سیتی" 30 تا 35 دلار است که در 5 سال گذشته حدود 20 دلار افزایش قیمت داشته است.

"تقاضا زیاد و مستمر است. تنها استثنا دوره پاندمی‌بود. مرکز ما در سال 2017 افتتاح شد، کل مساحت در آن زمان 16 هزار متر مربع بود. از آن زمان بر اساس تقاضا، آن را 2 برابر افزایش دادیم، اکنون با این افزایش 33 هزار متر مربع کاملاً بهره برداری شده است. میانگین قیمت هر متر مربع فضا امروز 30 تا 35 دلار است که برای مقایسه در دوره افتتاحیه 15 دلار بود.  وی ابراز امیدواری کرد که ساختمان سازان به فکر اضافه کردن مغازه‌ها (واحد های تجاری) باشند زیرا تقاضا زیاد است و علاقه برای برندهای بین المللی و محلی وجود دارد.

https://bm.ge/news/metro-city-batumshi-komertsiul-fartebze-motkhovna-didi-fasi-ki-mzardia#

 

بازرسی از 150 مرکز غذایی  در استراحتگاه‌های دریای سیاه توسط آژانس ملی غذا

براساس اطلاعات آژانس ملی غذا، به منظور حفظ سلامت و حقوق مردم محلی و گردشگران در مناطق تفریحی، کنترل امکانات پذیرایی عمومی‌به طور فعال در حال انجام است. بازرسان آژانس ملی غذا، بر اساس اصل چرخش، در مناطق پر گردشگر - گوریا و آجارا - در اورکی، کبولتی، باتومی ، گونیو، کواریاتی، سارپی و همچنین در ارتفاعات آجارا  کافه‌ - رستوران‌ها، غذاهای هتل ها، نانوایی‌ها و کافه‌های فست فود را بررسی می‌کنند.

کنترل دولتی در حال حاضر با حدود 150 فعال تجاری انجام شده است. در نتیجه بازرسی، عدم انطباق های بحرانی در 10 تأسیسات مشخص شد که با اتخاذ تدابیر قانونی، فعالان اقتصادی جریمه شدند و روند تولید تا رفع عدم انطباق متوقف شد. در طول بازرسی، توجه ویژه ای به تاریخ مواد غذایی، برچسب زدن، شرایط نگهداری و فروش، هنجارهای بهداشتی، ردیابی می‌شود. به منظور اطلاع رسانی به بخش تجاری و بهبود شیوه‌های تولید، آژانس ملی غذا به طور مداوم توصیه‌هایی را صادر می‌کند، با ذینفعان ملاقات می‌کند و آخرین اطلاعات در مورد الزامات ایمنی مواد غذایی را در اختیار آنها قرار می دهد.

همانطور که توسط نظرسنجی مصرف کنندگان و نتایج کنترل سالانه دولتی انجام شده توسط آژانس ملی غذا نشان می دهد، در نتیجه، وضعیت موسسات پذیرایی عمومی، در مقایسه با سال های گذشته، به طور چشمگیری بهبود یافته است. شایان ذکر است، آژانس ملی غذا از سال 2018 کنترل امکانات پذیرایی عمومی را در طول فصل گردشگری بر اساس اصل چرخش انجام می دهد.

https://rustavi2.ge/ka/news/288164

FAO فائو: "گرجستان یک بازار عالی برای صادرات بلوبری به اتحادیه اروپا"

آندری یارماک، اقتصاددان بخش سرمایه گذاری فائو اعلام نمود که گرجستان بازار بسیار خوبی برای صادرات بلوبری به اتحادیه اروپا دارد .به  گفته وی،" وقتی تحویل از مراکش به اسپانیا به پایان می رسد، برداشت محصول درلهستان یک ماه دیگر است و رقابت چندان فعال نیست ؛ زیرا همه تامین کنندگان جایگزین بسیار دور هستند.  با توجه به رشد سریع مناطق و محصول بلوبری در گرجستان، ورود آن به بازار اتحادیه اروپا گام بسیار مهمی‌برای تضمین پایداری این تجارت و کاهش وابستگی به عرضه یک کشور است."

به گفته تحلیلگران EastFruit (بستر اطلاعاتی و تحلیلی در باره رشد تجارت باغبانی)، ماه ژوئن سال 2024 به یک ماه تاریخی برای بازار جهانی بلوبری تبدیل شده است - بازیگر مهم جدیدی که عضو اتحادیه اروپا نیست در آن ظاهر شده است. تحلیلگران در مورد گرجستان صحبت می‌کنند هر ساله رکوردهای تولید و صادرات بلوبری را می‌شکند. آخرین رکورد در سال جاری ثبت شد، طبق داده‌های ژوئن، تولید بلوبری در گرجستان از 3.9 هزار تن فراتر رفت. با این حال، در این مورد، این حجم نبود، بلکه ساختار صادرات بود که اهمیت بیشتری پیدا کرد - بلوبری گرجستانی برای اولین بار وارد بازار اتحادیه اروپا شد. به طور دقیق تر، در  ماه ژوئن سال جاری 340 تن به آلمان، 83 تن به لهستان و 50 تن به هلند رفته است. همچنین لازم به ذکر است که 67تن بلوبری به امارات متحده عربی صادر شد. سرمایه گذاران به طور فعال در حال گسترش مناطق بلوبری در گرجستان هستند که منجر به رشد سریع صادرات در سال های آینده خواهد شد.

https://www.bpn.ge/article/127679-sakartvelos-evrokavshirshi-mocvis-eksportistvis-shesanishnavi-sabazro-panjara-akvs-fao-s-ekonomisti/#

خرید و تحویل تجهیزات سنگین برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل های آجارا

در تاریخ 30 ژوئیه، سفیر ژاپن در گرجستان، آقای هیدکی ایشودزوکا، از جمهوری خودمختار آجارا بازدید کرد و دو پروژه را در این منطقه با بودجه دولت ژاپن در قالب کمک های توسعه ای به گرجستان افتتاح کرد. اولین پروژه تحویل تجهیزات سنگین برای مقابله و جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها در آجارا» - این نام پروژه سفارت ژاپن در گرجستان است که در چارچوب آن تجهیزات سنگین برای تقویت توانمندی‌های منطقه در مقابله با آتش سوزی با همکاری آژانس جنگلداری آجارا خریداری شده است. قابلیت‌های مبارزه و پیشگیری از بلایای طبیعی در جنگل آجارا،  به حدود 361000 ساکن این منطقه فرصت برای زندگی در یک محیط  امن را می‌دهد. حجم  کمک بلاعوض مذکور توسط سفارت ژاپن 69000 دلار می‌باشد.

همچنین، سفیر ژاپن آقای هیدکی ایشودزوکا، در آجارا  دومین پروژه را نیز افتتاح کرد که توسط دولت ژاپن تامین مالی شده است  تحت عنوان - "ایجاد عایق گلخانه ای نارنگی در آجارا"، در چارچوب این طرح، یک عایق گلخانه نارنگی سازماندهی شد که امکان رشد نهال نارنگی را با کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها فراهم می‌کند. در چارچوب آن، یک عایق گلخانه نارنگی سازماندهی شد که به کاشت نهال نارنگی با کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات اجازه می دهد تا به کشاورزان کوچک و متوسط فرصت رشد نهال هایی با کیفیت بهترمطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا را بدهد. علاوه بر این، عملکرد درخت نارنگی تا سال سوم 40 درصد افزایش می یابد که باعث رشد درآمد کشاورزان خواهد شد.

به گزارش سفارت ژاپن در بخشی از تور مطبوعاتی که در آجارا برگزار شد، نمایندگان رسانه‌ها با نتایج پروژه - "دره ماچاخلا - منطقه انرژی سبز" آشنا شدند. این پروژه سال گذشته توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با حمایت مالی دولت ژاپن اجرا شد. این پروژه با هدف حفاظت از اکوسیستم جنگل‌های بی‌نظیر کولختی در "منطقه حفاظت ‌شده ماچاخلا" و کاهش خطر تخریب جنگل‌ها ناشی از استفاده بیش از حد از هیزم، تغییرات آب و هوایی و بحران‌های جهانی انجام شد. به ویژه، فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در روستاهای نزدیک به پارک ملی ماچاخلا نصب شده است: آبگرمکن‌های خورشیدی و پنل های خورشیدی،  1350 نفر از ساکنان این دره که اکثراً زنان بودند از این طرح بهره مند شدند. مبلغ کمک مالی 594,486 دلار بوده است. به گفته سفارت ژاپن در گرجستان، برنامه کمک هزینه مردمی (GGP) به پروژه‌های نسبتاً کوچک کمک می‌کند و در زمینه‌هایی مانند بهداشت عمومی، آموزش، امنیت اجتماعی، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و کاهش فقر اجرا می‌شود. از سال 1998 تا کنون، 216 پروژه در چارچوب این برنامه در گرجستان تامین مالی شده است که ارزش کل آنها با احتساب پروژه مذکور بالغ بر 25 میلیون دلار آمریکا بوده است.

https://batumelebi.netgazeti.ge/news/537887/

کاهش واردات تخم مرغ به گرجستان

واردات تخم مرغ (غیر مثمر) در گرجستان تقریبا 78 درصد کاهش یافته است. به ویژه، بر اساس داده‌های اداره ملی آمار کشور، در ژانویه تا ژوئن سال جاری  4.951 میلیون عدد تخم مرغ (غیر مثمر) وارد گرجستان شده است که 4.5 برابر یا 77.9 درصد کمتر از شاخص دوره مشابه سال گذشته است. برای مقایسه، در 6 ماهه اول سال 2023، 22 میلیون و 358 هزار تخم مرغ به کشور وارد شده است. "

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در 6 ماه اول سال جاری کشور برای 4.9 میلیون تخم مرغ  مجموعا 216.7 هزار دلار پرداخت کرده است. بنابراین هزینه یک عدد آن 0.044 سنت می‌باشد . قیمت 22.3 میلیون واحد 1.063 میلیون دلاربود، بنابراین قیمت هر قطعه به طور میانگین 0.047 دلار بوده است. طبق آمار، تخم مرغ های (غیر جوجه کشی)  در سال جاری و همچنین سال های گذشته فقط از ترکیه به گرجستان وارد شده است. در مورد تولیدات داخلی نیز، به گزارش اداره ملی آمار ، این رقم در سه ماهه اول سال 2024 اندکی افزایش یافته و به 168.3 میلیون عدد رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال 2023 تعداد 166.8 میلیون واحد تخم مرغ وجود داشت. در مورد صادرات نیز، آخرین بار در سال 2015 از گرجستان تخم مرغ (غیر جوجه کشی ) صادر شده است.

https://www.bpn.ge/article/128015-ra-pasad-da-saidan-shemodis-kvercxi-romlis-importi-titkmis-78-it-shemcirda

افزایش صادرات هلو و شلیل  

براساس اطلاعات وزارت حفاظت محیط زیست و کشاورزی گرجستان از اول می سال جاری لغایت 31 ژوییه 2024، 15.6 هزار تن هلو و شلیل از گرجستان صادر شد که ارزش آن بالغ بر 18.0 میلیون دلار آمریکا می‌باشد . در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم هلو و شلیل صادراتی ۱۴۶ تن (۱ درصد) و ارزش آن ۱.۱ میلیون دلار آمریکا (۷ درصد) افزایش یافته است.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/347807/atmisa-da-vashlatamas-eqsporti-izrdeba

برنده مناقصه بین المللی برای ساخت زیرساخت های دریایی بندر آناکلیا

برنده مناقصه بین المللی برای ساخت زیرساخت های دریایی بندر آناکلیا مشخص شد. برنده از میان به اصطلاح چهار شرکت بزرگ انتخاب شده است. بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، پس از مذاکرات انجام شده، یکی از بزرگترین شرکت های اروپایی در جهان، یعنی شرکت بلژیکی Jan De Nul کار تعمیق آب بندر و ساخت موج شکن را انجام خواهد داد. کمیسیون مناقصه بهترین را از بین پیشنهادات انتخاب کرد. سه شرکت از 4 شرکت در مناقصه شرکت کردند. همه آنها اروپایی می‌باشند و  بهترین شهرت بین المللی را در زمینه  فعالیت فوق  دارند. شرکت هایی که به مناقصه دعوت شده اند 80 درصد از ناوگان لایروبی جهان را در اختیار دارند. شرکت بلژیکی "Jan de Null" در سال 1938 تاسیس شد و گردش مالی آن 2.5 میلیارد یورو است، بیش از 7000 نفر در آن مشغول به کار می‌باشند. این شرکت در پروژه توسعه کانال پاناما مشارکت فعال داشت، علاوه بر این پروژه‌هایی را در مناطق مختلف جهان از جمله اروپا، خلیج فارس، آفریقا و غیره اجرا کرده یا در حال اجراست. بندر آب های عمیق آناکلیا کارت ویزیت کشورمان خواهد بود که باید سیستم های حمل و نقل اروپا و آسیا را به هم متصل کند. بنابراین، برای ساخت و توسعه آن، دولت گرجستان تنها با شرکت ها و موسسات مالی بسیار معتبر همکاری خواهد کرد. نمونه بارز آن شرکت بلژیکی Jan de Null است که کمیسیون مناقصه با مشارکت مشاوران بین المللی بهترین آن را در نظر گرفت و قبلاً دعوت نامه ای برای شروع مذاکرات قرارداد / امضای قرارداد ارسال کرده است.

بندر آب های عمیق آناکلیا یک پروژه استراتژیک کشورگرجستان است. از طریق آن، گرجستان باید عملکرد ژئواستراتژیک خود را تقویت کند - برای اتصال سیستم های حمل و نقل اروپا و آسیا، برای خدمت به جریان بار در کریدور میانه، که کوتاه ترین و امن ترین جاده بین غرب و شرق امروز می‌باشد. بندر آناکلیا می‌تواند اقتصاد گرجستان را به طور قابل توجهی توسعه دهد، سرمایه گذاری‌های بین المللی را جذب کند و هزاران شغل جدید ایجاد کند. علاوه بر این، عملیات موفقیت آمیز بندر آناکلیا با هدف افزایش رقابت پذیری نه تنها گرجستان، بلکه سایر کشورهای کریدور میانه انجام خواهد شد. برنامه ریزی شده است که در سال 2029 اولین کشتی‌ها را در بندر آب عمیق آناکلیا دریافت کند که باعث افزایش جریان محموله از طریق زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک گرجستان می‌شود. ظرفیت فاز اول بندر 600 هزار کانتینر در سال و هزینه شاخص 600 میلیون دلار آمریکا خواهد بود.

https://commersant.ge/news/economic/anakliis-ports-belgiuri-kompania-jan-de-nul-aashenebs

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما