اخبار اقتصادی ایتالیا
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
تغییرات بلندمدت در سبد خرید شهروندان ایتالیایی
بر اساس گزارش فدراسیون عمومی مشاغل، فعالیتهای حرفهای و خوداشتغالی ایتالیا (Confcommercio) طی 30 سال گذشته، هزینه تلفن همراه، دستگاههای تکنولوژیکی و اوقات فراغت در سبد مصرف ایتالیاییها افزایش یافته است. مخارج مربوط به گردشگری مانند سفر و تعطیلات و وعدههای غذایی و مصرف خارج از منزل، با وجود بهبود در سالهای اخیر، هنوز اندکی کمتر از سطوح قبل از همهگیری کووید–19 است. این در حالی است که پیشبینی میشود در سال 2024 روند خرید محصولات سنتی همچون پوشاک یا غذا کندتر شود و در مقایسه با سال 1995 میزان آن کاهش خواهد یافت. در سال 2024، بنا به تخمین، هزینه سرانه برای مصرف هر خانوار 21778 یورو خواهد بود. به گفته کارلو سانگاللی (Carlo Sangalli) رئیس فدراسیون مشاغل ایتالیا، «امسال مصرف مرتبط با اوقات فراغت و بخش گردشگری کمک زیادی به رشد اقتصاد خواهد کرد، اما اقتصاد ما هنوز در مرحله عدم اطمینان است و رشد آن، تا حد زیادی به ثبات اشتغال، کاهش تورم و سرمایهگذاریهای طرح ملی بهبود و تابآوری (PNRR) بستگی دارد و مهمتر از این موارد، دولت باید با اجرای کامل اصلاحات مالیاتی از درآمد و مصرف خانواده حمایت کند».
https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240809&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2
کاهش سرعت رشد بخش خدمات در ایتالیا
شاخصهای اقتصادی اخیر ایتالیا نشان میدهند که رشد بخش خدمات که موتور محرک اقتصاد این کشور است، در ماههای اخیر کند شده است. کاهش شاخص مدیران خرید (PMI) در بخش خدمات در ماه ژوئیه و نزدیک شدن آن به مرز 50، حکایت از رشد بسیار اندک و ضعیفترین عملکرد از ابتدای سال 2024 دارد. این در حالی است که افزایش هزینهها، چالشهای جدیدی را برای شرکتهای خدماتی ایجاد کرده است، بهطوریکه افزایش قیمتهای فروش نیز نتوانسته است این افزایش هزینهها را جبران کند. این روند کاهشی نه تنها در ایتالیا بلکه در سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز مشاهده میشود. در مقابل، فرانسه و روسیه نشانههایی از بهبود در بخش خدمات نشان میدهند. با این حال، در چین نیز رشد بخش خدمات با کاهش سرعت مواجه شده است. کارشناسان اقتصادی نگرانند که کاهش سرعت رشد بخش خدمات در ایتالیا، میتواند بر کل اقتصاد این کشور تأثیر منفی بگذارد و به کاهش رشد اقتصادی منجر شود.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2024/08/05/in-italia-a-luglio-lindice-pmi-dei-servizi-scende-a-517_462ac09d-4d4b-4403-95a6-2df93d3a43ed.html
خانههای خالی، مشکل مهم بخش مسکن ایتالیا
گزارش موسسه آمار ایتالیا (ISTAT) نشان میدهد که با وجود افزایش 6.4 درصدی تعداد خانههای مسکونی در ایتالیا طی دهه گذشته، حدود 27.2 درصد از کل خانهها خالی از سکنه هستند. این بدان معناست که تقریباً از هر سه خانه یک خانه خالی است. بسیاری از خانههای ایتالیایی قدیمی هستند. بر اساس این گزارش، 56.3 درصد از خانهها بین سالهای 1961 تا 2000 ساخته شدهاند و 9.5 درصد از آنها بیش از صد سال قدمت دارند. مناطقی مانند لیگوریا، توسکانی و پیمونته بیشترین تعداد خانههای قدیمی را دارند. این اعداد و ارقام نشان دهنده یک چالش جدی در بازار مسکن ایتالیا است. وجود تعداد بالای خانههای خالی در حالی که برخی از افراد به دنبال مسکن مناسب هستند، نشان از عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن دارد. همچنین، وجود تعداد زیادی خانه قدیمی نیاز به سرمایهگذاری قابل توجهی در بخش مسکن برای نوسازی و بهبود کیفیت زندگی را نشان میدهد. تراکم منازل مسکونی هم در مناطق مختلف ایتالیا، تفاوتهای معناداری با هم دارد و مناطق شمالی تراکم بالاتری دارند. برای مثال منطقه لومباردی با تراکم مسکونی 234.7 واحد مسکونی در هر کیلومتر مربع، بیشترین تراکم را در کشور دارد. این در حالی است که میانگین تراکم مسکونی در ایتالیا 116.8 واحد در هر کیلومتر مربع است.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2024/08/01/in-italia-una-casa-su-tre-non-e-abitata_290a496d-5100-43b3-945e-f9449c2994f7.html
توقف رشد فروش در صنعت مد ایتالیا
فروش در بخش مد ایتالیا (شامل لباس، کفش، چرم، لوازم جانبی، منسوجات خانگی و وسایل ورزشی) همچنان رو به کاهش است. بر اساس گزارش فدراسیون مد ایتالیا، در نیمه اول سال 2024 فروشندگان به طور متوسط 4.6 درصد کاهش فروش داشتهاند. کاهش فروش در این ماه در مقایسه با جولای سال گذشته، 8.1 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، 60 درصد از کسبوکارهای مورد بررسی، کاهش فروش را گزارش کردهاند، 25 درصد وضعیتشان ثابت مانده و تنها 15 درصد افزایش فروش داشتهاند. جولیو فلونی، رئیس فدراسیون مد میگوید: در سال 2023 به تنهایی، 5080 فروشگاه مد از خیابانهای ما ناپدید شده و تقریباً 10000 نفر بیکار شدهاند. ما به تغییر رویکرد نیاز داریم. فلونی اضافه میکند: ما معتقدیم که با پیشنهاداتی که به وزیر صنایع و ساخت ایتالیا ارائه کردهایم، میتوانیم راهحلهایی برای توقف این روند تجاری پیدا کنیم. کاهش فروش، تعطیلی فروشگاهها و افزایش بیکاری از جمله مشکلاتی است که این صنعت با آن دست و پنجه نرم میکند و به عقیده کارشناسان اقتصادی، برای نجات این صنعت نیاز به اقدامات فوری و موثر از سوی دولت و صنعتگران است.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2024/08/05/allarme-moda-a-luglio-vendite-in-calo-dell81_390de540-d4ae-4599-a2ce-40cdf7ab1707.html