معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 با کاهش فعالیت اقتصادی، فروش سیمان 7 درصد کاهش یافت

فروش سیمان پاکستان با کاهش 6.81 درصدی به 3.010 میلیون تن در ژوئیه 2024 رسید و فروش محلی با 11.41 درصد کاهش به 2.463 میلیون تن رسید. فروش صادراتی اما با 21.65 درصد افزایش به 547162 تن رسید. این صنعت کاهش را به مالیات های بالاتر و افزایش هزینه‌های نهاده‌ها نسبت می دهد که منجر به یازدهمین ماه متوالی کاهش فروش داخلی شده است. انجمن تمام تولیدکنندگان سیمان پاکستان از دولت می‌خواهد تا سیاست‌های مالیاتی را برای کاهش بار این بخش که برای اقتصاد حیاتی است، بررسی کند.

https://tribune.com.pk/story/2485345/cement-sales-fall-7-as-economic-activity-slows

پاکستان تفاهمنامه 2 میلیارد دلاری با مرسک برای سرمایه گذاری دریایی امضا می‌کند

قیصر احمد شیخ وزیر امور دریایی فدرال اعلام کرد که تفاهم نامه ای را با مرسک، غول کشتیرانی اروپایی، در این ماه در دانمارک امضا خواهد کرد که راه را برای سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در بخش دریایی پاکستان هموار می‌کند. این سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌ها، پایانه‌ها، انبارداری، متمرکز خواهد شد و کراچی را از اکتبر 2024 به یک مرکز حمل‌ونقل تبدیل می‌کند. دولت همچنین با حذف مالیات بر فروش کارخانه‌های فرآوری، تخم شیلات و خوراک، سرمایه‌گذاری دریایی را تشویق کرده است .

https://tribune.com.pk/story/2485838/2b-investment-deal-with-maersk-on-cards

 صادرات پاکستان به افغانستان در سال مالی 2024 4.12 درصد افزایش یافت

صادرات پاکستان به افغانستان در سال مالی 2024 با 4.12 درصد افزایش به 544.008 میلیون دلار رسید که از 522.271 میلیون دلار در سال مالی 23 افزایش یافت. در ژوئن 2024، صادرات به افغانستان با 5.53 درصد افزایش به 46.073 میلیون دلار در مقایسه با 43.65 میلیون دلار در ژوئن 2023 رسید. با وجود این، ژوئن 2024 شاهد افزایش 36.67 درصدی در واردات از افغانستان بود که به 1.77 میلیون دلار رسید که نسبت به 2.80 میلیون دلار در ماه می افزایش داشت.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-08-06/2389190

 پاکستان خصوصی سازی بانک ملی پاکستان را به دلیل وجود مانع قانونی به تعویق انداخت

دولت پاکستان خصوصی سازی بانک ملی پاکستان (NBP) را به دلیل یک مانع قانونی به تعویق انداخته است، که در تضاد با تعهد قبلی خود به صندوق بین المللی پول (IMF) برای حذف وضعیت ویژه هفت شرکت دولتی از جمله بانک ملی پاکستان (NBP)  است. دولت علی‌رغم تضمین‌های قبلی به صندوق بین‌المللی پول مبنی بر لغو این وضعیت، دلیل حفظ بانک ملی پاکستان (NBP) در بخش دولتی را همین وضعیت ویژه عنوان کرد. این تصمیم توسط کمیته کابینه شرکت های دولتی (CCoSOEs) گرفته شد که همچنین تصمیم گرفت EXIM بانک را در بخش عمومی حفظ کند.

https://tribune.com.pk/story/2485834/govt-defers-nbp-privatisation

 رئیس شورای مشورتی و تحقیقات سیاستی (PRAC) از SBP خواست تا نرخ سیاست را به 17.5٪ کاهش دهد

محمد یونس داغا، رئیس شورای مشورتی و تحقیقات سیاستی (PRAC)، از بانک دولتی پاکستان (SBP) خواسته است تا نرخ سیاستی خود را از 19.5 درصد به 17.5 با توجه به کاهش شدید تورم و افزایش ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا کاهش دهد.  او استدلال می‌کند که نرخ‌های بهره بالا مانع فعالیت‌های اقتصادی، تضعیف تقاضا شده و ظرفیت مالی پاکستان را تحت فشار قرار داده است و برای دستیابی به هدف دولت برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 3.6 درصد و تضمین سطوح بدهی پایدار، نرخ سیاست پایین‌تر ضروری است.

https://www.dawn.com/news/1850616/sbp-urged-to-cut-policy-rate-to-175pc

 راه آهن پاکستان مجدداً مناقصه را برای برون سپاری عملیات قطار برگزار می‌کند

راه آهن پاکستان (PR) تصمیم گرفته است به دلیل پاسخ ضعیف شرکت های خصوصی، مناقصه‌ها را برای برون سپاری عملیات تجاری 22 قطار برگزار کند. در مناقصه قبلی تنها سه شرکت شرکت کردند که کمتر از مقدار معیار ارائه کردند.  الزامات سختگیرانه  به ویژه فروش بلیط از طریق برنامه رسمی آن به عنوان عوامل بازدارنده اصلی در نظر گرفته می‌شود. هدف این دپارتمان جذب شرکت‌های بیشتر و تضمین رقابت‌پذیری است و رضایت مسافران را بر عجله در عملیات برون‌سپاری اولویت می‌دهد.

https://www.dawn.com/news/1850614/outsourcing-trains-in-tough-conditions

 شرکت های عضو اتاق بازرگانی و صنایع سرمایه گذاران خارج از کشور 22.6  میلیارد دلار در اقتصاد پاکستان سرمایه گذاری می‌کنند

بر اساس گزارش بررسی مشارکت اقتصادی سالانه اتاق بازرگانی در سال 2023، شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی و صنایع سرمایه‌گذاران خارج از کشور (OICCI) در 10 سال گذشته 22.6 میلیارد دلار در اقتصاد پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 139 شرکت عضو، عملکرد مالی قابل توجهی را گزارش کردند، دارایی‌ها در مجموع 29.6 تریلیون روپیه، مخارج سرمایه‌ای 482 میلیارد روپیه و درآمد ناخالص 10.4 تریلیون روپیه در سال مالی گذشته. این گزارش سهم قابل توجه شرکت های عضو OICCI را در اقتصاد پاکستان نشان می دهد، با اطمینان پایدار و سرمایه گذاری که پایه ای محکم برای رشد و توسعه آینده است.

https://www.dawn.com/news/1850619/226bn-invested-in-a-decade-oicci

کشف ذخایر جدید نفت و گاز در منطقه کوهات پاکستان

ذخایر قابل توجه نفت و گاز در منطقه کوهات در خیبر پختونخوا، پاکستان، با عملیات مشترک بین OGDCL، PPL، و POL کشف شده است. این کشف شامل 16.4 میلیون فوت مکعب استاندارد در روز گاز و 159 بشکه در روز میعانات است. علاوه بر این، PPL کمپرسورهای گاز را در میدان گازی Sui بازسازی کرده است و تولید را 19 میلی متر مکعب در روز افزایش داده است. انتظار می رود این تحولات امنیت انرژی پاکستان را بهبود بخشد، وابستگی به واردات گران انرژی را کاهش دهد و ذخایر ارز خارجی را حفظ کند. اکتشافات و پیشرفت های تولید گام مهمی در جهت استفاده از منابع بومی و پر کردن شکاف عرضه و تقاضای انرژی است.

https://tribune.com.pk/story/2486068/new-oil-and-gas-deposits-discovered

 فرودگاه بین المللی گوادر جدید در 14 اوت به بهره برداری می رسد

انتظار می‌رود فرودگاه بین‌المللی گوادر جدید در 14 اوت به بهره‌برداری برسد. این فرودگاه که با هزینه ای بالغ بر 54.98 میلیارد روپیه ساخته شده است، دارای باندهای استاندارد بین المللی است و یک پروژه کلیدی تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است. در حالی که تنها 4 درصد از بخش عملیاتی ناقص باقی مانده است، فرودگاه قرار است اتصال و توسعه اقتصادی منطقه را تقویت کند و به عنوان یک پروژه زیرساختی حیاتی برای صنعت هوانوردی در حال رشد پاکستان عمل کند. یک پرواز ویژه PIA از کراچی اولین پروازی خواهد بود که در فرودگاه فرود می آید و لحظه ای تاریخی را برای منطقه رقم می زند.

https://tribune.com.pk/story/2485490/new-gwadar-international-airport-expected-to-become-operational-on-august-14

 پاکستان شاهد کاهش شدید واردات روغن خوراکی است

بر اساس گزارش بانک دولتی و وزارت آمار، پاکستان در سال مالی 2024 کاهش قابل توجهی 171 درصدی در واردات روغن سویا ثبت کرد که هزینه ارز خارجی از 304.42 میلیون دلار در سال مالی 2023 به 112.33 میلیون دلار کاهش یافت و واردات ماه ژوئن تنها 1.879 میلیون دلار بود.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-08-09/2390427

افزایش 34 درصدی حواله‌های پاکستانی‌ها در مالزی در سال مالی 2024

بر اساس گزارش بانک دولتی، حواله‌های پاکستانی شاغل در مالزی با 34 درصد افزایش به 141 میلیون دلار در سال مالی 2024 رسید که از 105.2 میلیون دلار در سال مالی 2023 افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش قابل توجهی در جریان ارز ورودی از این کشور آسیای جنوب شرقی است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-08-09/2390473

 وزیر فناوری اطلاعات: دولت قصد دارد پاکستان را به اقتصاد بدون پول نقد تبدیل کند

شذه فاطمه خواجه وزیر دولت در فناوری اطلاعات و مخابرات بر تعهد دولت برای تبدیل پاکستان به یک اقتصاد بدون تراکنش پول نقد تاکید کرده است. او بر اهمیت تراکنش های دیجیتال تاکید کرد و از سیستم پرداخت فوری RAAST بانک دولتی پاکستان به عنوان یک ابتکار کلیدی نام برد. خواجه تاکید کرد که پرداخت های دیجیتال برای پیشبرد رشد اقتصادی و کارآیی بسیار مهم است و بر نیاز به شتاب بخشیدن به شمول مالی دیجیتال و یکپارچه سازی داده‌ها برای دستیابی به این هدف تاکید کرد.

https://tribune.com.pk/story/2486611/minister-for-promoting-cashless-economy

 پاکستان و ترکیه به تقویت تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه متعهد شدند

پاکستان و ترکیه در دیدار پروفسور عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه و سناتور محمد اورنگ زیب، وزیر دارایی و درآمد ترکیه، مجددا بر تعهد خود به تقویت روابط دوجانبه و افزایش حجم تجارت تاکید کردند. دو کشور با وزیر دارایی پاکستان بر بهبود مبانی اقتصادی و تعهد این کشور به حمایت از سرمایه گذاران تاکید کردند. وزیر تجارت ترکیه بخش های کلیدی را برای سرمایه گذاری بالقوه شناسایی کرد و اقداماتی را برای تسهیل سرمایه گذاری و افزایش اتصال پروازها برای حمایت از مبادلات اقتصادی بیشتر پیشنهاد کرد.

https://tribune.com.pk/story/2486619/pakistan-turkiye-vow-to-expand-trade

 دولت برای رسیدگی به مشکلات بخش برق و کاهش هزینه‌های تولید برق، کارگروهی تشکیل می‌دهد

دولت برای اجرای اصلاحات ساختاری در بخش برق با هدف رسیدگی به مسائلی مانند هزینه‌های بالای تولید برق، پرداخت ظرفیت به تولیدکنندگان مستقل برق (IPP) و بدهی‌های دایره ای، یک کارگروه تشکیل داده است. این کارگروه به ریاست سردار آویس احمد خان لغری وزیر نیرو و به ریاست مشترک دستیار ویژه نخست وزیر محمد علی، تمام جنبه‌های بخش برق را بررسی کرده و برای کاهش هزینه‌های تولید، خصوصی سازی شرکت های توزیع و بهبود معاملات تجاری تلاش خواهد کرد. در برق دولت قصد دارد پنج نیروگاه تولید برق خود را ببندد و 20 تا 22 نکته کلیدی را برای اصلاحات مشخص کرده است، تا بتواند منافعی را برای مصرف کنندگان و ملت فراهم کند.

https://www.brecorder.com/news/40316702/govt-takes-big-step-to-deal-with-ipp-challenge

 دو پروژه فناوری نوظهور افتتاح شد

احسن اقبال، وزیر فدرال برنامه ریزی و توسعه، دو پروژه، معیارهای مشترک پاکستان و ارتباطات کوانتومی را تحت برنامه توسعه بخش عمومی (PSDP) در زمینه فناوری‌های نوظهور راه اندازی کرد. وزیر از تیم های پشتیبان این پروژه‌ها که به گونه ای طراحی شده اند که در بلندمدت خودپایدار باشند، تمجید کرد. او پیشرفت های تکنولوژیکی پاکستان از جمله ایجاد مراکز ملی هوش مصنوعی، امنیت سایبری و داده‌های بزرگ را برجسته کرد. وی نسبت به پتانسیل پاکستان برای پیشرفت ابراز اطمینان کرد و بر اهمیت یک برنامه جامع 23 ساله برای تبدیل اقتصاد به یک اقتصاد تریلیون دلاری تاکید و بر ثبات و تداوم سیاست ها به عنوان عوامل کلیدی تاکید کرد.

https://www.dawn.com/news/1850811/two-emerging-tech-projects-inaugurated

 بانک مرکزی پاکستان نسبت به افزایش تورم در میان چالش های اقتصادی هشدار داد

جمیل احمد، رئیس بانک مرکزی پاکستان هشدار داده است که تورم ممکن است در ماه‌های آینده به دلیل اقدامات بودجه، افزایش قیمت انرژی و وضعیت جاری در خاورمیانه افزایش یابد، اما او همچنین اطمینان داد که بحران بازپرداخت بدهی خارجی اکنون پایان یافته است. وی اظهار داشت علیرغم برخی تحولات که می‌تواند قیمت ها را افزایش دهد، تورم ممکن است در محدوده 11.5 تا 13.5 درصد باقی بماند. وی همچنین خاطرنشان کرد که وضعیت خاورمیانه می‌تواند به افزایش قیمت نفت خام منجر شود و بر ذخایر و تورم تأثیر بگذارد.

https://tribune.com.pk/story/2486366/external-sector-crisis-under-control

 پاکستان شاهد کاهش 11 درصدی فروش نفت در جولای 2024 است

بر اساس گزارش شرکت های بازاریابی نفت (OMC)، فروش نفت پاکستان در جولای 2024 با 11 درصد کاهش با فروش کل 1.20 میلیون تن کاهش یافت. این کاهش قابل توجه نشان دهنده افت قابل توجه فروش سالانه است که باعث ایجاد نگرانی در صنعت می‌شود.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-08-08/2389975

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما