معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

برگزاری نشست موفقیت آمیز آگوا با حضور کشورهای آفریقایی

The Citizen: هیئت آفریقای جنوبی به ریاست وزیر تجارت، صنعت با اعضای کنگره ایالات متحده برای گفتگو در مورد روابط اقتصادی بین دو کشور و حمایت از تمدید قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) دیدار کرد.

این در حالی است که آگوا AGOA که اجازه دسترسی بدون عوارض گمرکی به 35 کشور جنوب صحرا را به بازارهای ایالات متحده فراهم می‌کند، در سال آینده منقضی می‌شود.

سفرهیئت آفریقای جنوبی به ایالات متحده پس از آن صورت گرفت که مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب قانونی مبنی بر بازنگری کامل روابط دوجانبه میان واشنگتن و پرتوریا رأی داد.

پارکس تاو، وزیر تجارت و صنعت پس از پایان نشست مجمع آگوا در واشنگتن دی سی امریکا گفت: حذف آفریقای جنوبی از اگوا در دستور کار قرار ندارد. وی می‌گوید: بر اساس تحلیل آفریقای جنوبی، AGOA به‌رغم نتایج انتخابات آتی ایالات متحده، احتمالاً تمدید خواهد شد. به گفته وی، دولت بایدن نه تنها تمدید زودهنگام این قانون را تأیید کرده است، بلکه تمدید آن را برای 16 سال نیز تأیید کرده است.

به دنبال نگرانی‌ها در مورد شکاف در روابط دیپلماتیک بین آفریقای جنوبی و ایالات متحده (ایالات متحده)، اکنون به نظر می‌رسد که این دو کشور دوباره در روابط تجاری هماهنگ هستند.

این قانون قرار است تا کمی‌ بیش از یک سال دیگر منقضی شود، اما به نظر می‌رسد پس از درخواست رئیس جمهور جو بایدن از اعضای کنگره آمریکا برای امضای آن، در مسیر تمدید قرار دارد.

قانون رشد و فرصت‌های آفریقا (Agoa) برای کشورهای آفریقایی واحد شرایط امکان صادرات 1800 محصول به بازارهای امریکا بدون پرداخت عوارض گمرکی را فراهم می‌کند.

با گذشت تقریباً 25 سال از اولین راه‌اندازی آن، مقامات تجاری ایالات متحده (ایالات متحده) نگران هستند که قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) توسط ذینفعان در جنوب صحرای آفریقا مورد استفاده قرار نگیرد.

 

ابراز نگرانی رئیس رزرو بانک آفریقا جنوبی از تأثیر چالش‌های جدید در اقتصاد جهانی

NEWS 24: رئیس رزوربانک آفریقای جنوبی (SARB) می‌گوید که جهان در حال ورود به عصر چالش‌های اقتصادی جدید است، این درحالی است که چالش‌های اخیر هنوز بر طرف نشده‌اند.

کگانیاگو در صد و چهارمین مجمع عمومی عادی سالانه سهامداران SARB افزود: با وجود رشد اقتصادی پایین در سال گذشته و ادامه این روند، آفریقای جنوبی، سطح اشتغال 2.2 میلیون شغل از دست رفته در طول اوج همه گیری را جبران کرده است.

اقتصاد آفریقای جنوبی از 1.9 درصد در سال 2022 به 0.7 درصد در سال 2023 کاهش یافت و در بازارهای نوظهور همتای خود بسیار کمتر از رشد است.

کاهش بار و ساعات قطع برق طی چهار ماه گذشته و چالش‌های لجستیکی به شدت بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر منفی گذاشته است.

صادرات نیز در 12 ماه گذشته از چالش‌های انرژی و لجستیک و عوامل قیمتی آسیب دیده است. واردات نیز به دلیل مشکلات لجستکی و تدارکاتی روند خوبی را تجربه نکرده است.

با این حال وی تصریح کرد، با ادامه کاهش محدودیت‌های انرژی و لجستیک، چشم انداز رشد نیز بهبود خواهد یافت. به گفته کگانیاگو، انتظار می‌رود که اقتصاد داخلی امسال 1.1 درصد رشد کند و تا سال 2026 به 1.7 درصد افزایش یابد، زیرا هم هزینه‌های خانوار و هم سرمایه‌گذاری شروع به تقویت می‌کنند.

همانند روند جهانی تعدیل تورم، تورم کل آفریقای جنوبی نیز در سال گذشته کاهش یافت و از 6.9 درصد در سال 2022 به میانگین 6 درصد در سال 2023 کاهش یافت.

 

افزایش خوشبینی مصرف‌کنندگان نسبت به امور مالی خانوار

The south Africa: شرکت حسابداری PwC با انتشار گزارشی نوشت: اگرچه برخی از مصرف کنندگان در مورد امور مالی خانوار خوشبین هستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنها در حال حاضر تمایلی به خرید کالاهای با دوام ندارند.

بر اساس این گزارش، بنظر می‌رسد مصرف کنندگان در مورد وضعیت مالی خانوار خود خوش بین هستند و این امر باعث تحریک احساسات نسبت به هزینه‌های خرده فروشی در نیمه دوم سال می‌شود.

همچنین گفته می‌شود، از هر 10 نفر، شش نفر انتظار دارند در شش ماه آینده بیشتر برای اقلام ضروری مانند، مواد غذایی، پوشاک و محصولات بهداشتی هزینه کنند. کمتر مصرف کننده‌ای نیز آمادگی دارد، برای رفاه و کالاهای لوکس مانند، لوازم الکترونیکی و ورزشی هزینه بیشتری بپردازد.

در همین حال رئیس خرده‌فروشی و مصرف‌کننده آفریقا در PwC Anton Hugo گفت: با کاهش قابل توجه کاهش بار و قطع برق، احتمال کاهش نرخ‌های بهره و امید به بهبود حقوق و دستمزد از جمله عواملی هستند که احتمالاً هزینه‌های مصرف‌کننده را افزایش می‌دهند.

 

تاکید شرکت برق آفریقای جنوبی بر استفاده از انرژی هسته‌ای

briely: رئیس شرکت برق اسکوم در چهلمین سال عملیات ایمن در نیروگاه هسته‌ای کوبرگ، بر تداوم استفاده از طرفیت برق هسته‌ای در نیروگاه‌ها تاکید کرد.

این جشن پس از آن برگزار می‌شود که واحد کوبرگ 1 مجوز فعالیت برای 20 سال دیگر تا سال 2044 را دریافت کرد.

نیروگاه کوبرگ درحالی جزو 120 رآکتور در سرتاسر جهان است که با سپری شدن 40 سال از تأسیس آن، همچنان فعال است. متتو نیاتی، رئیس هیئت مدیره Eskom، گفت: که 40 سال عملیات ایمن کوبرگ نقطه عطف مهمی‌بود.

 

افزایش امید به زندگی در آفریقا جنوبی

 Sowetan live: اداره آمار آفریقای جنوبی اعلام کرد: جمعیت کشور از مرز 63 میلیون فراتر رفته است و امید به زندگی به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

برآوردهای جمعیت استان‌ها نشان می‌دهد که گوتنگ پرجمعیت‌ترین استان با نزدیک به 16 میلیون نفر است. کوازولو-ناتال با جمعیت 12.3 میلیون نفر پس از آن. کیپ غربی با 7.5 میلیون نفر و کیپ شرقی با 7.1 میلیون نفر در رتبه بعدی قرار دارند. لیمپوپو پنجمین استان پرجمعیت با بیش از 5 میلیون نفر جمعیت است. کیپ شمالی کم جمعیت‌ترین استان است که تنها کمتر از 1.4 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. امید به زندگی، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است که نشان‌دهنده پیشرفت‌های پزشکی، بهداشت عمومی و توسعه اجتماعی-اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، امید به زندگی در حال حاضر 66.5 سال است که نسبت به سال 2005 که 53.6 سال تخمین زده شده بود، افزایش قابل توجهی داشته است که نشان دهنده بهبود در سلامت کلی و شرایط زندگی جمعیت است.

مرگ و میر ناشی از ایدز از 284249 در سال 2005 (42 درصد کل مرگ و میرها) به 68406 در سال 2024 (12.5 درصد از کل مرگ و میرها) کاهش یافت.

نرخ مرگ و میر نوزادان از 57 مرگ نوزاد در هر 1000 تولد در سال 2002 به 22.9 در هر 1000 تولد در سال 2024 کاهش یافته است.

این درحالی است که به گفته رئیس رزرو بانک، در سه ماهه اول سال جاری، کل اشتغال از سطح سال 2019 فراتر رفت. با این وجود، ایجاد شغل بسیار کند بوده و برای جبران رشد نیروی کار کافی نبوده و نرخ بیکاری را در سه ماهه اول سال جاری به 32.9 درصد افزایش داده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما