معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کمک‌های اقتصادی چین؛ اهرم حضور این کشور در آفریقا

مسئله نفوذ چین و حجم روابط اقتصادی این کشور در قاره آفریقا مورد توجه کشورهای غربی و طرفداران آنها در داخل آفریقا قرار دارد. دیلی ماوریک در مقاله‌ای با اشاره به وام‌های کلانی که چین به دولت‌های آفریقایی می‌دهد که با توجه به عدم مشروط کردن وام به اتخاذ اصلاحات سیاسی و اقتصادی مورد نظر غرب برای رهبران آفریقایی جذابیت دارد، غربی ها که رقیب چین در آفریقا هستند این اقدام چین را بعنوان دام بدهی معرفی کرده اند . در این راستا بعضی از تحلیلگران قاره سیاه معتقدند که بدلیل حجم بالای دیون و اخذ منابع طبیعی و سرمایه‌های زیرساختی بعنوان ضمانت، چه بسا وام‌های چین از وام‌های کشورها و مؤسسات غربی خطرناک‌تر باشد.

فعالیت های گسترده امارات در آفریقا؛ استعمار نوین قاره سیاه با ترفندهای مختلف

روزنامه الاخبار در گزارشی به بررسی فعالیت های شیخ نشین امارات در کشورهای آفریقایی پرداخته و از آن به عنوان " استثمار آفر یقا " یاد کرده است . این روزنامه نوشت: امارات بازوهای خود در قاهره آفریقا را در پوشش شراکت های اقتصادی گسترش می دهد که در واقع حرکتی توسعه طلبانه است. امارات در کنار گسترش دادن قدرت نرم خود، روی قدرت سخت خود نیز در منطقه شاخ آفریقا متمرکر شده است؛ به گونه ای که ابوظبی در درگیری‌های بیشتری در آنجا دست دارد.