معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۳۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول مرداد ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

 افزایش عملکرد حمل و نقل هوایی در سه ماهه اول سال 2024

بر اساس گزارش رسمی وزارت حمل و نقل ساحل عاج، یکی از ذینفعان اصلی سازماندهی جام ملت‌های آفریقایی در ساحل عاج، بخش حمل و نقل می‌باشد. در سه ماهه اول سال 2024، تعداد مسافرین 11.5 درصد افزایش یافت. این رقم به طور قابل توجهی با افزایش شدید تعداد مسافران ثبت شده در ژانویه و فوریه به دلیل برگزاری جام ملت‌های آفریقا از 13 ژانویه تا 11 فوریه 2024 تقویت شد. به همین ترتیب، تعداد مسافران تجاری در پایان مارس 2024 به 553,951 رسید که در مقایسه با 488,798 مسافر تجاری در پایان مارس 2023 حدود 13.3 درصد افزایش داشته است. گفتنی است افزایش تعداد مسافران تجاری به ترافیک ملی 10.9 درصد، ترافیک با اروپا 13.8 درصد، ترافیک با اکواس 2.3 درصد، بقیه آفریقا 29.1 درصد و بقیه جهان 0.7 درصد مربوط می‌شود.

ارائه پروژه ساخت کارخانه فرآوری کاکائو چینی به رسانه‌ها

شرکت چینی China Light Industry Design Engineering CO روز سه شنبه 16 ژولای 2024، به معرفی پروژه کارخانه فرآوری کاکائو که قرار است کار ساخت و ساز آن تا پایان سال 2024 به اتمام رسد، پرداخت. گفتنی است پروژه مشترک چین و ساحل عاج که به ابتکار شورای قهوه و کاکائو ساحل عاج به اجراء درآمده است از دو واحد فرآوری کاکائو هر کدام به ظرفیت 50 هزار تن، دو انبار ذخیره سازی با ظرفیت 300 هزار تن و یک مرکز آموزشی در دو قطعه زمین به مساحت 21 هکتار ساخته شده است.

 کامرون

 

تخصیص 5 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا برای نظارت دریایی

اتحادیه اروپا در نظر دارد جهت توسعه سیستم نظارتی مدرن نیروی دریایی برای کنترل فعالیت‌های غیر قانونی چون ماهیگیری غیرقانونی، دزدی و قاچاق دریایی به دولت کامرون کمک نماید. بدین منظور این اتحادیه مبلغ 5 میلیون یورو را برای توسعه سیستم نظارتی دریایی کامرون اختصاص داد. هدف این اقدام جلوگیری از فعالیت قاچاق دریایی و حفظ منابع طبیعی دریایی است. شایان ذکر است قاچاق دریایی در حوزه خلیج گینه در حال افزایش است و برای کشورهای این حوزه از جمله کامرون بیش از 2 میلیارد دلار در سال هزینه دارد.

تصویب رسمی موافقتنامه حمل و نقل هوایی میان کامرون و آفریقایی جنوبی

پل بیا رئیس جمهور کامرون روز چهارشنبه 24 ژوئیه 2024، موافقتنامه حمل و نقل هوایی میان کامرون و آفریقایی جنوبی را رسماً تصویب نمود. این موافقتنامه در 14 ژوئیه 2011، با هدف تقویت روابط میان دو کشور با استفاده از تسهیل عملیات هوایی و مبادلات تجاری در کیپ تاون امضا شده بود. از جنبه‌های مهم این موافقتنامه، معافیت از عوارض گمرکی برای تجهیزات و تدارکات لازم برای بهره برداری از خدمات هوایی است. گفتنی است آفریقایی جنوبی در سال 2023 با واردات بیش از 143 تن کالا به مبلغ بیش از 47 میلیارد فرانک سیفا دومین شریک تجاری کامرون در آفریقا بوده است. بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار، صادرات کامرون به آفریقایی جنوبی از 44.5 میلیارد فرانک سیفا در سال 2022، به 46 میلیارد فرانک سیفا در سال 2023 افزایش یافته است.

 گابن

 درخواست 25 میلیون دلار برای مقابله با همه گیرها

دولت گابن به دنبال کمک مالی 25 میلیون دلاری از بانک جهانی به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با بیماری‌های همه گیر است. این ابتکار با هدف دریافت بودجه بیست و پنج میلیون دلاری در یک دوره سه ساله انجام می‌شود. وزیر ذیربط این درخواست بودجه را برای حمایت از تلاش‌های گابن در زمینه پیشگیری، و آماده سازی در مقابل بیماری‌های همه‌گیر ارائه کرد.

گفتنی است این بودجه برای اجرای برنامه یکپارچه One Health که سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست را پوشش می‌دهد، استفاده خواهد شد. شایان ذکر است این رویکرد بخشی از تلاش‌های گابن برای تقویت ظرفیت‌های واکنش به بحران‌های بهداشتی از طریق همسویی با استانداردهای بین‌المللی و ترویج رویکردی جامع نسبت به سلامت عمومی است.

حمایت مالی بیش از یک میلیارد فرانک سیفا ژاپن به دادگستری گابن

در پی ملاقات روز چهارشنبه 24 ژوئیه 2024، سفیر ژاپن در گابن با وزیر اصلاح نهادها از مشارکت ژاپن برای حمایت از گابن در زمینه دادگستری خبر داد. دولت ژاپن مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون فرانک سیفا برای تأمین مالی سه پروژه در گابن تخصیص خواهد داد. این پروژه‌ها عبارت از پروژه توسعه زیرساختی برای مدرسه ملی قوه قضائیه و دو پروژه در خصوص تقویت ظرفیت‌های مدیریت قضایی از طریق دیجیتالی کردن رویه‌های قانونی و اصلاح دسترسی افراد آسیب پذیر به دادگاه است. شایان ذکر است امضای قرارداد حمایتی که با کمک برنامه توسعه سازمان ملل متحد انجام شده است، طی مراسمی رسمی روز پنجشنبه 25 جولای 2024 انجام خواهد شد. سفیر ژاپن با تاکید بر نیاز به عدالت قابل اعتماد و مستقل افزود: «این مشارکت نشان دهنده امید و اعتمادی است که دولت ژاپن در گذار سیاسی برای گابن قائل است.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما