معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۱۸

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول مهر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

سخنرانی وزیر دامپروری و شیلات ساحل عاج در فروم علمی Atoms Food

فروم علمی Atoms Food در روزهای 27 و 28 شهریورماه 1403 (17 و 18 سپتامبر 2024) در حاشیه شصت و هشتمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین ­المللی انرژی اتمی (IAEA) وین برگزار شد. در این رویداد، مقامات عالی­ رتبه از کشورهای جهان در خصوص نقش فناوری هسته ­ای در امنیت ­غذایی به تبادل نظر پرداختند. سیدی توره وزیر دامپروری و شیلات ساحل ­عاج که به نمایندگی از کشورش در این فروم شرکت نموده بود، در سخنرانی خود تأکید کرد: «رویکردهای جدید به مسئله امنیت غذایی بایستی با رعایت الزامات زیست محیطی باشد. کشور ساحل­ عاج بر اساس برنامه ملی توسعه دامپروری و شیلات 2026-2023، هدف اصلی را تولید پایدار پروتئین با کیفیتِ دامی و دریایی برای تضمین امنیت غذایی قرار داده است. در این راستا در حوزه علوم هسته ­ای، برنامه بهبود ژنتیکی گاوها با هدف افزایش تولید شیر و گوشت توسط وزارت دامپروری و شیلات ساحل عاج دنبال می ­شود».

 

همایش سرمایه ­گذاری در بخش بادام هندی

شورای پنبه و بادام هندی ساحل ­عاج روز دوشنبه 2 مهرماه 1403 (23 سپتامبر 2024) همایش سرمایه­ گذاری در بخش بادام هندی این کشور را در شهر ابیجان برگزار نمود. در حاشیه این همایش سه قرارداد بین این شورا و شرکت­هایی از کشورهای انگلیس، امارات و کنسرسیومی از شرکت­های هند و اتریش، مجموعاً به ارزش 16 میلیارد فرانک سیفا (بالغ بر 24 میلیون یورو) امضاء شد.

 

کامرون

ملاقات کمیسرعالی آفریقای­ جنوبی با وزیر بازرگانی کامرون

آقای ماندلا لانگا سفیر آفریقای­ جنوبی در یائونده روز سه شنبه 3 مهرماه 1403 (24 سپتامبر 2024) با لیک ماگلووار آتانگانا وزیر بازرگانی کامرون ملاقات نمود. در این دیدار، طرفین به مرور مناسبات تجاری دوجانبه پرداخته و در خصوص دستیابی به چشم­انداز جدید همکاری­ها به تبادل نظر پرداختند. شایان ذکر است ارزش صادرات کامرون به آفریقای­جنوبی در سال 2023 برابر با 46 میلیارد فرانک سیفا (معادل 69 میلیون یورو) و ارزش واردات این کشور 48 میلیارد فرانک سیفا (معادل 72 میلیون یورو) بوده است.

 برگزاری فروم سرمایه­ گذاری سازمان همکاری اسلامی در کامرون

شهر یائونده پایتخت کامرون در روزهای 3 و 4 مهرماه 1403 (24 و 25 سپتامبر 2024) میزبان فروم سرمایه­ گذاری سازمان همکاری اسلامی‌ بود.  این فروم با مشارکت آژانس ارتقای سرمایه­ گذاری کامرون و سازمان همکاری اسلامی‌ با هدف معرفی فرصت­ های سرمایه ­گذاری در کامرون به اعضای سازمان همکاری اسلامی‌ برگزار شد. لازم به ذکر است پیش از این، فروم سرمایه­ گذاری سازمان همکاری اسلامی‌ به میزبانی داکار (سنگال)، نواکشوت (موریتانی) و بانجول (گامبیا) برگزار شد.

 

گابن

ملاقات رئیس جمهور گابن با مدیرعامل شرکت Shelter Afrique

ژنرال بریس انگما رئیس جمهور دولت انتقالی گابن روز دوشنبه 2 مهرماه 1403 (23 سپتامبر 2024)  در حاشیه هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با مدیرعامل شرکت مسکن آفریقا موسوم به Shelter Afrique گفتگو نمود. در این ملاقات، طرفین در خصوص نحوه همکاری ­های راهبردی در حوزه توسعه شهری و ساخت و ساز مسکن بحث و تبادل نظر نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما