معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۳۳

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم مهر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

دیدار وزرای معادن، نفت و انرژی ساحل عاج و آنگولا

آقای سانگافو-کولیبالی وزیر معادن، نفت و انرژی ساحل عاج که در رأس هیاتی فنی جهت شرکت در کنفرانس و نمایشگاه سالانه نفت و گاز آنگولا (AOG2024) در روزهای 11 و 12 مهرماه 1403 (2 و 3 اکتبر 2024) از لواندا بازدید بعمل آورد، در حاشیه این رویداد با آقای آِزِودو، وزیر منابع معدنی، نفت و گاز دیدار و گفتگو نمود.  در این ملاقات طرفین بر ضرورت تقویت همکاری­ در راستای اجرای توافقات سران دو کشور در سفر رئیس جمهور آنگولا در 6 تیر 1403 به ابیجان، تأکید کردند. در پایان آقای سانگافو-کولیبالی از همتای خود برای شرکت در اولین نمایشگاه بین­المللی منابع استخراجی و انرژی ساحل عاج (SIREXE) که در آذرماه 1403 در ابیجان برگزار خواهد شد، دعوت بعمل آورد. لازم به ذکر است، این رویداد با حضور وزرای کشورهای قاره آفریقا و نمایندگانی از شرکت­های فعال در صنعت نفت و گاز، در روزهای 10 و 11 مهر ماه 1403 (1 و 2 اکتبر 2024) برگزار گردید.

 

ملاقات وزیر تجارت و صنعت ساحل عاج با مشاور وزیر تجارت فرانسه

خانم صوفی پرما مشاور وزیر تجارت فرانسه روز پنجشنبه 12 مهرماه 1403(3 اکتبر 2024) در حاشیه نوزدهمین نشست کشورهای فرانکوفونی در پاریس با آقای سلیمان دیاراسوبا وزیر تجارت و صنعت ساحل عاج دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار، طرفین بر تقویت در خصوص امضای موافقتنامه تسهیل تجارت و سرمایه­ گذاری فرانسه در ساحل عاج، کمک مالی فرانسه به شرکت­های کوچک و متوسط ساحل عاج و همچنین کمک 80 میلیون یوروی فرانسه به منظور ترویج مالکیت فکری در ساحا عاج به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

کمک مالی 820 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول به ساحل عاج

هیئتی از صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه 18 مهرماه 1403 (9 اکتبر 2024) در کاخ ریاست جمهوری با تیموکو میله کونه معاون رئیس جمهور ساحل عاج دیدار و گفتگو نمودند. در این ملاقات، طرفین در خصوص ارزیابی برنامه اقتصادی و مالی ساحل عاج (2026-2023) تبادل نظر نمودند. لازم به ذکر است،  در پایان هیئت صندوق بین المللی پول اعلام کرد کمک 820 میلیون دلاری برای حمایت از اقتصاد ساحل عاج در نظر گرفته شده است.

 

کامرون

کاهش صادرات کاکائو کامرون

بر اساس گزارش اداره­ کل گمرک کامرون، در سه ماهه سوم سال 2024 کامرون بیش از 6 هزار تن کاکائو به ارزش 18 میلیون یورو (12 میلیارد فرانک سیفا) صادر نموده است. این میزان صادرات نسبت به سال 2023 از نظر حجمی 70 درصد و از نظر مبلغ 40 درصد کاهش داشته است.

 

گابن

همکاری شرکت هواپیمایی ایرباس و گابن

ووتر وان ورش مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ایرباس در حاشیه نوازدهمین نشست کشورهای فرانکوفونی در پاریس با بریس انگما رئیس جمهور دولت انتقالی گابن دیدار و گفتگو نمود. آقای ووتر در این ملاقات در خصوص همکاری با دولت گابن بویژه در زمینه­ های تأمین هواپیماهای نسل جدید و آموزش پرسنل ناوگان هوایی اعلام آمادگی نمود.

 

سائوتومه و پرنسیپ

امضای قرارداد میان شرکت هواوی و سائوتومه و پرنسیپ

در حاشیه اجلاس سران چین-آفریقا در پکن، مدیران شرکت هواوی چین روز 16 شهریور ماه 1403 (9 سپتامبر 2024) با آقای پاتریس تراوادا نخست وزیر سائوتومه و پرنسیپ دیدار کردند. در این ملاقات موافقتنامه همکاری جهت راه اندازی شبکه اینترنت در گابن، ایجاد شبکه برق در 42 روستا و حمایت از ایجیتالی کردن نظام آموزشی گابن، بین طرفین به امضا رسید.

امضای تفاهم­نامه همکاری میان چین و سائوتومه و پرنسیپ به ارزش 28 میلیون دلار

در حاشیه اجلاس سران چین-آفریقا که در سپتامبر 2024 در پکن برگزار شد، سران کشورهای چین و سائوتومه و پرنسیپ 9 تفاهم­نامه همکاری به ارزش 28 میلیون دلار در زمینه­ های زیرساختی، تجارت، کشاورزی و انرژی امضا نمودند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما