معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی غنا

بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول مرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

غنا به دنبال جذب ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری از طریق کشورهای عربی برای رشد اقتصادی

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر محمد امین آدم وزیر دارایی غنا، هفته جاری طی یک نشست تجاری که در حاشیه اجلاس پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک عربی برای توسعه اقتصادی آفریقا (BADEA) در اکرا برگزار گردید، با اعضای گروه هماهنگی عربی متشکل از مقامات بانک عربی برای توسعه اقتصادی آفریقا (BADEA)، صندوق پول عرب و صندوق توسعه عربستان سعودی دیدار کرد و در گفتگوهای خود خواستار سرمایه گذاری 12 میلیارد دلاری از سوی کشورهای عربی برای ارتقای رشد اقتصادی غنا شد.

وزیر دارایی با اشاره به این که هدف دولت، بازگشت به رشد اقتصادی 7 درصدی در دوران قبل از همه گیری کووید-19 است و برای رسیدن به آن نیازمند دریافت تسهیلات مالی بیشتر خواهد بود، اظهار داشت که در حال حاضر اقتصاد این کشور به سرعت در حال رشد است. به طوری که اقتصاد در سال گذشته، 2.9 درصد و در سه ماهه ابتدای سال جاری 4.7 درصد رشد کرده است و تورم از 53 درصد در سال گذشته به حدود 22 درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

دکتر امین آدم همچنین خواستار برگزاری اجلاس تجاری عربستان و غنا در اکتبر سال جاری در ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.

بانک عربی برای توسعه اقتصادی در آفریقا (BADEA) در تاریخ 28 نوامبر 1973، بر اساس قطعنامه ششمین کنفرانس سران کشورهای عربی در الجزایر تأسیس گردید و در مارس 1975، فعالیت خود را با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی، مالی و فنی بین کشورهای عربی و آفریقایی آغاز کرد.

صادرات بیش از 3 میلیون لیتر فرآورده نفتی غنا در سال 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر مصطفی عبدالحمید، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت غنا (NPA)، طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی صنعت نفت غنا (GhiPCon) که در هفته جاری با موضوع «صنعت نفت: ساختن آینده‌ای برای رشد، کارایی و پایداری» در اکرا برگزار گردید، از رشد چشمگیر صادرات بیش از 3 میلیون لیتر فرآورده نفتی در سال گذشته به برخی از کشورهای همسایه خود خبر داد.

دکتر عبدالحمید با برجسته کردن تأثیر نفت در رشد اقتصادی غنا، بر افزایش حجم صادرات به عنوان یک امر مهم تأکید کرد و افزود، برآوردها نشان می‌دهد که گردش مالی این صنعت در سال گذشته، بیش از 71 میلیارد سدی بوده است که حدود 84 درصد از تولید ناخالص داخلی غنا در سال 2023 را تشکیل می‌دهد و طی هفت سال گذشته، این صنعت به طور متوسط سالانه بیش از 35 میلیارد سدی بازدهی داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که غنا در حال حاضر به کشورهای سنگال و گامبیا، مالی، نیجر، بورکینافاسو، ساحل عاج و توگو، فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند، به طوری که حجم کل فرآورده‌های نفتی صادراتی و ترانزیت شده به این کشورها در سال گذشته، بالغ بر 385 میلیون لیتر بوده است.

ثبت تراز تجاری 1.81+ میلیارد دلاری غنا در نیمه نخست سال 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر محمد امین آدم وزیر دارایی غنا، هفته جاری به منظور بررسی بودجه میانسالی 2024، در صحن مجلس این کشور حضور یافت و در سخنرانی خود اعلام کرد که این کشور در نتیجه افزایش صادرات نسبت به میزان واردات در نیمه اول سال 2024، تراز تجاری غنا، مازاد 1.81+ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است که نسبت به تراز 1.60+ میلیارد دلاری ثبت شده در دوره مشابه سال گذشته، حدود 13 درصد افزایش داشته است.

آقای امین آدم اظهار داشت که بهبود مازاد تجاری منجر به مازاد حساب جاری بزرگتر به مبلغ 1.28 میلیارد دلار (معادل 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی) در نیمه اول سال 2024 گردیده است که در مقایسه با 863 میلیون دلار (1.1 درصد تولید ناخالص داخلی) در مدت مشابه سال گذشته، بیش از 400 میلیون دلار افزایش به دنبال داشته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که تحولات بخش خارجی غنا در سال گذشته، با کاهش در پرداخت‌ها مواجه گردید که مازاد حساب جاری و کاهش خروج سرمایه و ارز از غنا را در پی داشت.

کاهش 2.8 میلیارد دلار از بدهی‌های غنا

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای دکتر محمد امین آدم وزیر دارایی غنا، هفته جاری در جریان بررسی بودجه میان سالی 2024، در سخنرانی خود در صحن پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت پس از تکمیل موفقیت آمیز فرآیندهای بازسازی بدهی، به کاهش قابل توجه بدهی‌های خود به مبلغ 2.8 میلیارد دلار دست یافته است و دوره باز پرداخت سایر بدهی‌های خود را تا سال 2026 به تعویق انداخته است.

وی در مورد این دستاورد مهم اظهار داشت که دولت برنامه تجدید ساختار بدهی را با کمیته اعتبار دهندگان رسمی (OCC) تکمیل نموده که 5.1 میلیارد دلار از مجموع بدهی‌های این کشور را پوشش می‌دهد که با احتساب 2.8 میلیارد دلار بخشودگی، منجر به کاهش حدود 8 میلیارد دلاری بدهی‌های خود می‌شود. این بدان معناست که غنا از سال 2023 تا 2026 به بدهکاران رسمی خود اقساطی نمی‌پردازد.

وی همچنین افزود، دولت حدود 1.6 میلیارد دلار را در قالب تسهیلات اعتباری از صندوق بین المللی پول (IMF) تأمین کرده است که انتظار می‌رود این تقویت مالی چشم انداز اقتصادی غنا را به ثبات بیشتری برساند.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که غنا در طول مدت قراردادهای خرید برق (PPA) به دلیل مذاکرات موفقیت آمیز با پنج تا از هفت تولید کننده مستقل برق، صرفه جویی در حدود 6.6 میلیارد دلار داشته باشد.

افتتاح فاز اول پروژه احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی آفریقا در غنا

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای ست ماهو، مدیر انرژی‌های تجدید پذیر در وزارت انرژی غنا، هفته جاری فاز اول پروژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی آفریقا با ظرفیت 1000 مگاواتی که به منظور تأمین برق مورد نیاز شرکت‌های واقع در منطقه آزاد ساخته شده است را افتتاح کرد.

به گفته آقای ماهو، پیش بینی می‌شود با تکمیل این پروژه که به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی در آفریقا و دومین نیروگاه بزرگ در جهان خواهد بود، سالانه 24750 مگاوات ساعت برق پاک و پایدار تولید کند و راه را برای دسترسی شرکت‌های غنایی به بازار اتحادیه اروپا (EU) هموار نماید.

وی همچنین اظهار داشت که این پروژه ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر کشور را به بیش از 200 مگاوات ظرفیت نصب شده، یعنی 4.2 درصد افزایش می‌دهد که این موضوع می‌تواند به کاهش تولید کربن کشور کمک نماید که این موضوع یکی از الزامات برای دسترسی به بازار اتحادیه اروپا (EU) است.

پروژه پشت بام خورشیدی که متعلق به شرکت هلیوس سولار (هلیوس)، بخشی از هلدینگ LMI است، 16.82 مگاوات انرژی برای هلیوس و شرکای آن تأمین خواهد کرد. این سیستم نوآورانه توسط شرکت مالی بین‌المللی (IFC) به عنوان بخشی از قرارداد 30 میلیون دلاری انرژی پاک و آب پاک با هلدینگ LMI برای حمایت از ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی سبزتر، پایدارتر و رقابتی‌تر در غنا تأمین گردیده است.

 جمهوری توگو

 انتشار گزارش چشم انداز توسعه غرب آفریقا در سال 2024 توسط بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بانک سرمایه گذاری و توسعه ECOWAS (EBID) هفته گذشته، طی یک نشست وبیناری از گزارش خود با عنوان چشم انداز توسعه غرب آفریقا در سال (WADO) 2024 با موضوع «ایجاد تاب‌آوری در برابر شوک‌های مکرر» رونمایی کرد.

نسخه 2024 چالش‌هایی را که این منطقه فرعی در ماه‌ها و سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است، مرور خواهد کرد. این شامل عوامل خارجی مانند افزایش هزینه‌های تأمین مالی، نوسان قیمت نفت، تحریم‌های اقتصادی و کمبود انرژی است. همچنین ممکن است به چالش‌های سیاسی داخلی برای ECOWAS، مانند تمایل برخی کشورها به جدایی از این اتحادیه رسیدگی کند.

از زمان ایجاد بانک EBID، مبلغ 4.17 میلیارد دلار (معادل 2537 میلیارد CFA) برای حمایت از کشورهای عضو خود فراهم کرده است که در این میان، توگو 6.1 درصد از کل تعهدات EBID را تا پایان سال 2023، به خود اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما