معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته چهارم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امضای سه قرارداد سرمایه گذاری در تونس با آلمان

 این 3 قرارداد در زمینه صنایع در شهرهای مرناق، صفاقس و زغوان منعقد شد. این پروژه‌ها به ارزش کل تقریباً 48 میلیون یورو توسط بانک توسعه آلمان، آژانس همکاری آلمان و صندوق سرمایه گذاری برای اشتغال تامین شده است. این قرارداد ها امکان ایجاد 1480 شغل جدید را در مدت دو سال فراهم می‌کند. قرارداد اول برای حمایت از ظرفیت تولید کارخانه اتولیو متخصص در ساخت فرمان خودرو در زغوان است. قرارداد دوم برای حمایت از یک شرکت خدمات لجستیک و حمل و نقل به نام Ylysse Logistics Company Plc برای ساخت 4 انبار در زمینی به مساحت 33000 متر مربع در منطقه مرناق تخصیص داده شد. سومین قرارداد، به بازسازی و تامین آب شرب مرکز تعمیر و نگهداری GMG ZIOC، در صفاقس کمک خواهد کرد.

  

کاهش صادرات فسفات تونس

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار تونس صادرات فسفات در شش ماهه نخست سال 2024 میلادی 30.4 درصد کاهش یافت. در مقابل واردات حامل های انرژی به میزان 17.5 درصد افزایش یافته که این به معنای افزایش کسری تراز انرژی و رسیدن آن به رقم 5.7 میلیارد دینار است.

 

کسری تراز تجاری تونس تا پایان ژوئن 2024 به 8 میلیارد دینار کاهش یافت

کسری تجاری تونس در نیمه اول سال 2024 به 8 میلیارد دینار در مقایسه با 8.6 میلیارد دینار در نیمه اول سال 2023، کاهش یافت. موسسه ملی آمار اعلام کرد نسبت پوشش واردات با صادرات تا پایان ژوئن 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 1.6 واحد بهبود یافته است و به 79.7 درصد رسیده است. ارزش صادرات سالانه تونس 2.2 درصد افزایش یافت و تا پایان ژوئن 2024 به 31.9 میلیارد دینار رسید و با اینکه در مدت مشابه سال قبل حدود 31.2 میلیارد دینار بود.

  

کنفرانس مهاجرت مدیترانه در طرابلس با حضور ایتالیا، مالت، تونس و چاد

در این کنفرانس که توسط دولت وحدت ملی موقت در پایتخت لیبی برگزار شد، چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با مهاجرت غیرقانونی و توسعه سیاست‌های بین کشورها و همچنین سیاست‌های گذار به سمت توسعه و رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت مورد بحث قرار گرفت. احمد الحشانی، نخست وزیر تونس در سخنان خود در این کنفرانس از کشورهای اروپایی خواست کمک های مالی خود را به کشورهایی مانند تونس افزایش دهند تا با توجه به کمک های ارائه شده، به هجوم گسترده مهاجران از جنوب صحرای آفریقا رسیدگی کنند. تونس از بدتر شدن بحران مهاجرت رنج می‌برد، به طوری که ده‌ها هزار مهاجر در سفرهای پرمخاطره در جستجوی فرصت های بهتر، از سواحل تونس به سمت سواحل اروپایی سوار قایق های فرسوده می‌شوند. نخست وزیر تونس افزود: باید به کشورهایی مانند تونس کمک های بیشتری ارائه شود، زیرا کمک های ارائه شده برای رفع مشکل کافی نیست و تونس با بودجه عمومی خود به این مشکل رسیدگی می‌کند. در سال جاری، اتحادیه اروپا 150 میلیون یورو به تونس برای حمایت از بودجه برای دستیابی به ثبات مالی و اصلاحات اقتصادی با هدف مبارزه با مهاجرت غیرقانونی پرداخت کرده است.

 

4 میلیون گردشگر و 3 میلیارد دینار درآمد در 6 ماهه نخست

درآمد گردشگری تونس در نیمه اول سال جاری به بیش از 3 میلیارد دینار یا تقریباً 1 میلیارد دلار در مقایسه با 2.9 میلیارد دینار در نیمه اول سال گذشته رسیده است. بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی تونس، افزایش 193.5 میلیون دیناری معادل 6.7 درصد افزایش درآمد گردشگری را نشان می دهد. مدیر مرکز تبلیغات وزارت گردشگری اعلام کرد بیشترین اقبال به هتل ها و گردشگری ساحلی بوده است و حدود 400 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما