معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۰:۱۸ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته سوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دستاوردهای شرکت صنایع پایه عربستان سعودی (سابیک)

عبد الرحمان الفقیه طی اظهاراتی گفت «شرکت سابیک برای افزایش بهبود قابلیت اطمینان و اعتبار، برنامه‌های مختلفی اجرا و در این راستا بیش از ۹۰ پروژه ایجاد کرده است. این شرکت برای دستیابی به پایداری و افزایش بهره وری انرژی از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند و میزان کربن زدایی این شرکت سال گذشته به ۱۲.۷۴ درصد رسید».

این مقام سعودی افزود «بسیاری از سایت ها را به دلیل عدم کارآرایی بستیم. این شرکت در سال گذشته بیش از ۲۰۰ مورد ثبت اختراع داشته که ۴۰ درصد آن متعلق به بهره وری انرژی بود».

فقیه توضیح داد «دولت سعودی ابتکارهای عمل گوناگونی از جمله سعودی سبز را اجرا و الگوی اقتصاد دایره ای را راه اندازی کرد تا به مرحله بازیافت و اتکا به منابع جایگزین برسیم».

لازم به ذکر است که سابیک در آخرین گزارش مالی خود در ماه‌های پایانی 2023 تایید کرده است که بیش از ۷۶۸ میلیون دلار از درآمدهای حاصل از فروش این شرکت طی سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر 2023 کاهش یافته است. به گفته سابیک، بخشی از ضررهای این شرکت از طریق واگذاری تمامی سهام آن به شرکت فولاد عربستان (الحدید) جبران شده و در حال حاضر، در مسیر جبران ضررهای مالی خود قرار گرفته است. متعاقب ضرر مالی سنگین شرکت سابیک، صندوق سرمایه عربستان سعودی به عنوان مالک اصلی تمامی‌شرکت‌های دولتی در این کشور، تصمیم به واگذاری تمامی سهام این شرکت به شرکت الحدید گرفت. مشکل اصلی ضرر سنگین مالی سابیک ناشی از بی‌رونقی بازار بین المللی محصولات پتروشیمی طی ماه‌های اخیر بوده و این شرکت را مجبور به کاهش ۵ درصدی متوسط قیمت محصولات خود کرده است.

 

خودکفایی عربستان سعودی در تولید هندوانه  

وزارت «محیط‌زیست، آب و کشاورزی» سعودی اعلام کرد، میزان تولید هندوانه در عربستان سعودی به 605 هزار تُن در سال رسیده است و خودکفایی این کشور در تولید هندوانه را نیز به بیش از 99% رسانده است. در عربستان سعودی بیش از 24 هزار هکتار زمین زیر کشت هندوانه می‌رود و استان «مکه» با برداشت سالانه بیش از 442 هزار تن هندوانه 73% از تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

عربستان سعودی در میان 10 کشور عربی که بیشترین هندوانه را در سال 2023 تولید کرده‌اند، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش پایگاه «ورلد پاپلیشن» عربستان توانسته است با تولید مقادیری هندوانه در سال 2023 نام خود را در زمره 10 کشور عربی برتر در زمینه تولید این محصول کشاورزی ثبت کند.

براساس گزارش «ورلد پاپلیشن»، 10 کشور عربی که بیشترین هندوانه را در سال 2023 تولید کرده اند به ترتیب شامل الجزایر با 2.3 میلیون تن، مصر با تولید 1.5 میلیون تن، مراکش 0.67 ، عربستان سعودی 0.52 ، تونس 0.45 ، عراق 0.42 ، سوریه با 0.32 ، لیبی: 0.23 ، یمن: 0.14 و اردن با تولید 0.10 میلیون تن رتبه‌های 1 تا 10 را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این گزارش، کشورهای عربی در میان تولیدکنندگان عمده وجود دارند، اما جزو صادرکنندگان عمده نیستند و این موضوع نشان از حجم مصرف داخلی محصول هندوانه در این کشورها است. در همین زمینه کشورهای عربی که بیشترین صادرات هندوانه را در سال 2022 با توجه به درآمدهای حاصله به خود اختصاص داده اند به شرح ذیل بوده اند: مغرب: 203 میلیون دلار، عمان: 7.68 میلیون دلار، مصر: 4.8 میلیون دلار، تونس: 2.93 میلیون دلار، موریتانی: 2.23 میلیون دلار، سودان: 1.5 میلیون دلار، سوریه: 1.31 میلیون دلار، یمن: 0.64 میلیون دلار، لبنان: 0.38 میلیون دلار، امارات: 0.153 میلیون دلار.

 

عربستان سعودی به استعدادهای برتر جهان تابعیت اعطا می‌کند

مطبوعات سعودی و در راس آنها خبرگزاری عربستان سعودی نوشتند فرمان اعطای تابعیت سعودی به اقتصاددانان، محققان، دانشمندان و مبتکران در راستای جذب نیروهای متخصص برای سرعت بخشیدن به روند توسعه عربستان صادر شد. عربستان طی فرمانی به تعدادی از نخبگانی که دارای صلاحیت و تخصص‌های ویژه هستند، تابعیت این کشور اعطا کرد. فرمان اعطای تابعیت سعودی به مبتکران و محققان با هدف جذب نیروهای متخصص در حوزه‌های اقتصادی، پزشکی، علمی، فرهنگی، ورزشی و فنی بر پایه چشم انداز پادشاهی 2030 با هدف سرعت بخشیدن به روند توسعه عربستان سعودى صادر شده است. عنوان شد این فرمان در ادامه تلاش‌های مستمر عربستان برای جذب استعدادهای برجسته، که تخصصشان به توسعه اقتصادی، بهداشت، نوآوری کشور و ... کمک شایانی می‌کند، صادر می‌شود. براساس اعلام منابع خبری در عربستان، این اقدام در راستای چشم انداز 2030 این کشور و به هدف تقویت محیط جذابی برای اندیشمندان و سرمایه گذاری بر روی پتانسیل های انسانی و جذب افراد خلاق و برجسته صورت می‌گیرد. مقامات سعودی سال ۲۰۲۱ نیز با اعطای تابعیت این کشور به شماری از افراد برجسته و دانشمند از تابعیت های مختلف موافقت کرده بودند.

 

اعلام افتتاح دفتر هیئت سرمایه گذاری تایلند در ریاض

وزارت سرمایه گذاری با همکاری هیئت سرمایه گذاری تایلند و سفارت عربستان در این کشور، مجمع سرمایه گذاری عربستان و تایلند را با حضور مهندس خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر سرمایه گذاری و ماریس سانگامپونسا وزیر امور خارجه تایلند و مشارکت تعدادی از مقامات و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور، برگزار کرد.

در جریان این مجمع و در راستای تاکید بر مشارکت استراتژیک، تقویت روابط اقتصادی و گسترش مبادلات تجاری بین عربستان و تایلند، افتتاح دفتر هیئت سرمایه گذاری تایلند (BOI) در ریاض اعلام شد.

همچنین در جریان این مجمع 11 موافقت نامه و یادداشت تفاهم در زمینه کشاورزی، غذا، گردشگری و زیرساخت‌ها و انرژی برای تقویت همکاری‌های تجاری و توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور، به امضا رسید.

 

حمایت مالی بانک توسعه اسلامی از چندین پروژه‌ی انرژی در ازبکستان

بانک توسعه اسلامی‌با حمایت شرکت ACWA Powerیکی از شرکت‌های توسعه و سرمایه گذاری سعودی، از ساخت و بهره برداری پروژه فتوولتائیک خورشیدی 200 مگاواتی و یک پروژه ذخیره سازی باتری 500 مگاواتی در پایتخت جمهوری ازبکستان، حمایت مالی کرد.

پروژه انرژی تجدیدپذیر، در راستای افزایش تولید انرژی خورشیدی با تامین مالی خصوصی برای رفع تقاضای رو به رشد انرژی، تضمین ثبات شبکه و بهبود کارایی و قابلیت اطمینان تامین انرژی برای اقتصاد ملی ازبکستان فعالیت می‌کند، بانک توسعه اسلامی‌با مشارکت بانک ساخت وساز اروپایی، از این پروژه حمایت مالی می‌کنند.

 

نقدینگی در اقتصاد عربستان در پایان ماه مه 2024 م به 2.825 تریلیون ریال سعودی رسید

بر اساس داده‌های آماری ماهانه بانک مرکزی سعودی، سطوح نقدینگی (پول در دسترس) در سیستم اقتصادی عربستان با ثبت رشد بالا در پایان ماه (مه) 2024 با 2.825.715 میلیون ریال سعودی به اوج خود رسید، نرخ تخمینی رشد 8.6% با افزایش بیش از 222,928 میلیارد ریال در مقایسه با مدت مشابه ماه (مه) سال 2023 ثبت شده است که این میزان رشد بیانگر حجم پول به معنای گسترده و جامع آن است.

نقدینگی از ابتدای سال 2024 تاکنون 4 درصد (104.757) میلیارد ریال سعودی رشد داشته است. همچنین سطوح نقدینگی ماهانه، رشد 1.2 درصدی (32.402) میلیارد ریال سعودی رشد داشته است.

گفته شد که این سطوح رشد نقدینگی منجر به حمایت از فعالیت‌ها و تحرک اقتصادی و تجاری شده، و ضمن کمک به روند توسعه اقتصادی و تحقق اهداف چشم‌انداز 2030 سعودی، انعکاس دهنده‌ی استحکام بخش بانکی و مالی سعودی است.

 

برگزاری مجمع بلندپایه توسعه پایدار سازمان ملل در سال 2024 با مشارکت عربستان سعودی

با مشارکت عربستان سعودی مجمع بلندپایه توسعه پایدار سازمان ملل متحد در سال 2024 از 8 تا 18 ژوئیه 2024 در شهر نیویورک برگزار می‌شود، کشورهای شرکت‌کننده در این مجمع، تلاش‌های جهانی و پیشرفت‌های حاصل شده در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار در دستور کار 2030 را بررسی می‌کنند.

هیأت عربستان در این مجمع متشکل از نمایندگان 13 نهاد دولتی بوده و ریاست آن را آقای فیصل بن فاضل الابراهیم وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی بر عهده دارد.

کمیسیون توسعه ریاض به نمایندگی از عربستان ، گزارش بررسی داوطلبانه محلی را که حاوی تجزیه و تحلیل عمیقی از پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سطح محلی در منطقه ریاض است، در این مجمع ارائه خواهد کرد.

ضمنا تاکید شد که مشارکت عربستان سعودی در این مجمع، بیانگر پایبندی ریاض به ادغام اصول چشم انداز 2030 سعودی با چارچوب جهانی اهداف توسعه پایدار است.

 

رکورد عربستان سعودی در شاخص اتصال شبکه ناوبری دریایی در گزارش "اونکتاد"

سازمان بنادر عربستان سعودی، در گزارش منتشر شده توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد «اونکتاد»، برای فصل دوم سال جارى موفق به کسب 231.7 امتیاز شد، که بیانگر تداوم جریان کالا و تضمین زنجیره مبادلات، خدمات تامین و لجستیک در عربستان سعودی است.

این سازمان همچنین برای توسعه زیرساخت های بنادر خود، سنگ بنای پروژه‌های قرارداد توسعه و بهره برداری از دو پایانه کانتینری بندر ملک عبدالعزیز دمام با ارزش سرمایه گذاری 7 میلیارد ریال، و توسعه بخش شمالی بندر اسلامی جده با سرمایه گذاری به ارزش 7 میلیارد ریال را گذاشته، و یک میلیارد ریال به منظور ارتقای توان عملیاتی بندر در راستای اهداف راهبرد ملی حمل و نقل و لجستیک و تثبیت موقعیت عربستان سعودی به عنوان یک کشور جهانی. و مرکزی لجستیک که سه قاره را به هم متصل می‌کند، اختصاص داده است.

این امر علاوه بر افزایش کارایی خدمات عملیاتی، راه‌اندازی طرح‌هایی با هدف خودکارسازی فرآیندهای عملیاتی در بنادر، استفاده از تجهیزات عملیاتی مدرن و تسهیل رویه‌های واردات و صادرات، و تشویق صادرات ملی، از حرکت تجارت دریایی جهانی حمایت نموده، و ضمن کاهش هزینه‌ی بنادر به جذب خطوط کشتیرانی منطقه‌ای و کشتی‌های غول‌پیکر جهانی کمک می‌کند.

شایان ذکر است که تلاش‌های سازمان بنادر عربستان موانی در توسعه زیرساخت‌ها در بنادر عربستان سعودى مورد قدردانی بین‌المللی قرار گرفته است، زیرا موانى برنده جایزه «زیرساخت برجسته» و جایزه «بهترین مشارکت در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی» شد و بندر ملک عبدالعزیز در دمام برنده جایزه بندر سال« "Port of The Year» در چارچوب جوایز شیپ‌تک« ShipTek» که در نوزدهمین دوره خود در سال 2024 در شهر الخبر برگزار شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما