معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۶- ۰۸:۰۰

اقدام بانک مرکزی صربستان برای حضور در بازار بین المللی سرمایه

صربستان با انتشار اوراق قرضه 10ساله، 1.5 میلیارد دلار سرمایه برای پروژه‌های کلیدی در زمینه‌های آموزش، رفاه اجتماعی، زیرساخت‌ها و توسعه پایدار جذب کرد. ارتقای سیستم آموزشی، حمایت از اقشار کم‌ برخوردار، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، تمرکز بر توسعه پایدار و کاهش ریسک نرخ ارز و نرخ بهره از جمله مزایای این اقدام اعلام شده است.

معاون اول نخست وزیر صربستان و وزیر دارایی، سینیشا مالی، اعلام کرد که صربستان برای اولین بار در بازار سرمایه بین‌المللی، اوراق قرضه سبز پایدار را به ارزش 1.5 میلیارد دلار با شرایط بسیار مطلوب، به مدت 10 سال و با نرخ بهره 4.7 درصد منتشر کرد که گامی‌بلند در جهت توسعه پایدار و رفاه جامعه می‌باشد. وی گفت این اقدام ابتکاری، نه تنها منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های کلیدی در زمینه‌های آموزش، زیرساخت‌ها و ابتکارات زیست‌محیطی را فراهم می‌کند، بلکه بیانگر تعهد صربستان به اصول حاکمیت شرکتی، مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست می‌باشد. مالی خاطرنشان کرد که این امر به دولت امکان می‌دهد تا منابع اضافی را برای تأمین مالی همه پروژه‌های مهم تا سال 2027 تامین کند وی عنوان نمود که در چارچوب برنامه صربستان 2027 سرمایه‌گذاری در 323 پروژه در سراسر صربستان پیش‌بینی شده است.

وزارت دارایی صربستان اعلام کرده است که اوراق قرضه با نرخ بهره 6 درصد به دلار آمریکا منتشر شده است. با این حال، پس از انجام معامله سواپ، نرخ بهره تضمین شده به 4.754 درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که صربستان با انجام این معامله، تقریباً یک درصد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده است و گویی که اوراق قرضه را به یورو منتشر کرده بود. البته نرخ بهره شش ماهه یورو در حال حاضر 3.7 درصد است.

 بانک مرکزی صربستان (NBS) توضیح داده است که صربستان برای کاهش ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره، همانند انتشارات قبلی اوراق قرضه یورو دلاری، معاملات پوشش ریسک (hedging) را نیز منعقد کرده است. این رویکرد علاوه بر کاهش ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز بین دلار و یورو، منجر به کاهش هزینه واقعی استقراض برای دولت صربستان نیز شده است. طبق اعلام بانک مرکزی صربستان (NBS)، پس از پوشش ریسک، نرخ بهره موثر برای اوراق قرضه یورویی معادل 4.75 درصد است.

با این وام 1.5 میلیارد دلاری، سهم بدهی عمومی در تولید ناخالص داخلی GDP صربستان به زیر 50 درصد، یعنی دقیقاً 49.5 درصد رسیده است که از سطح معیار ماستریخت که 60 درصد و میانگین منطقه یورو که 89 درصد است، به طور قابل توجهی کمتر است. وزیر دارایی صربستان گفت در حال حاضر صربستان حدود 5.4 میلیارد یورو در حساب دارد که تا حدود نیمه سال آینده نیازی به منابع اضافی ندارد.

بخش قابل توجهی از این وام صرف ارتقای سیستم آموزشی صربستان خواهد شد. حمایت‌های فردی از دانشجویان، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در موسسات آموزشی و احداث مراکز آموزشی جدید، زمینه‌ساز ارتقای سطح علمی و مهارتی نسل آینده و آماده‌سازی آنها برای ورود به بازار کار خواهد شد.

علاوه بر این، برنامه‌های حمایتی متعددی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. اعطای کمک هزینه 20.000 یورویی برای خرید اولین آپارتمان یا خانه به والدینی که در سال جاری صاحب فرزند می‌شوند، و همچنین حمایت از خرید خانه‌های روستایی یلاقی و طرح اولین حقوق من، گامی در جهت تقویت بنیان خانواده‌ها و ارتقای سطح زندگی جامعه صربستان است.

همچنین پروژه‌های زیرساختی کلیدی مانند ساخت متروی بلگراد و خط آهن بلگراد-بوداپست با هدف بهبود اتصال و تسهیل جابجایی افراد و کالاها، نقش مهمی در رونق اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان صربستان ایفا خواهند کرد.

در کنار این موارد، تمرکز بر توسعه پایدار و حفظ محیط زیست از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بازیافت، بهبود بهره‌وری انرژی و سایر ابتکارات زیست‌محیطی، گامی‌بلند در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی و صیانت از منابع طبیعی برای نسل‌های آینده خواهد بود.

وام 1.5 میلیارد دلاری ESG صرفاً تامین مالی پروژه‌های ضروری نیست، بلکه مزایای متعدد و گامی در جهت آینده‌ای روشن برای صربستان به ارمغان خواهد آورد. ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارتقای کیفیت زندگی، ترویج توسعه پایدار و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی، از جمله این مزایا هستند.

علاوه بر این، تعهد صربستان به اصول ESG نشان‌دهنده تعهد این کشور به ایجاد جامعه‌ای عادلانه، فراگیر و پایدار برای نسل‌های آینده است. این وام نمادی از عزم راسخ صربستان در جهت توسعه پایدار و گامی‌بلند در مسیر ساختن آینده‌ای روشن‌تر برای همه شهروندان است.

وام 1.5 میلیارد دلاری ESG صربستان دارای ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نیز است که آن را به یک ابتکار قابل توجه در چشم‌انداز مالی بین‌المللی تبدیل می‌کند:

صربستان برای اولین بار در تاریخ خود اوراق قرضه قابل دوام ESG را در بازار بین‌المللی عرضه کرد. این اقدام نشان‌دهنده تعهد پیشروانه این کشور به اصول حاکمیت شرکتی، مسئولیت اجتماعی و پایداری زیست‌محیطی است و می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای منطقه و فراتر از آن باشد.

تقاضای سرمایه‌گذاران برای این اوراق قرضه به 6.5 میلیارد دلار رسیده است که به طور قابل توجهی بیش از مبلغ 1.5 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود. این استقبال گرم نشان‌دهنده اعتماد بالای سرمایه‌گذاران به اقتصاد صربستان و تعهد این کشور به پایداری است.

 

منبع: پایگاه اینترنتی نووااکونومیا مورخ 06/06/2024

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/srbija-se-zaduzila-15-milijardu-dolara-za-obrazovanje-socijalne-projekte-metro

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما