معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۱۳:۱۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته چهارم تیرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

فروش 3.6 میلیارد شلینگی در چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی سباسبا- دیلی نیوز

بر اساس ارزیابی‌های اولیه سازمان توسعه تجارت تانزانیاTanTrade، مجموع فروش در چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی تجارت دارالسلام (سباسبا) بالغ بر 3.6 میلیارد شلینگ بوده است. خانم لطیفه خمیس، مدیر کل Tantrade قبلا اعلام کرده بود که هدف این نمایشگاه که به مدت 16 روز دایر خواهد بود، فروش حداقل 4 میلیارد شلینگی است.

البته مبلغ 3.6 میلیارد یک ارزیابی اولیه در روز چهاردهم این نمایشگاه می‌باشد و به طور کلی می‌توان 48مین نمایشگاه سباسبا را یک رویداد تجاری موفق ارزیابی کرد. چهل و هفتمین نمایشگاه سباسبا، مجموعاً 3.8 میلیارد فروش داشت که در آن 3500 شرکت از جمله 268 شرکت خارجی در آن شرکت کرده بودند. چهل و هشتمین دوره فرصت‌های زیادی را در اختیار بازار گذاشت که 73.3 درصد آن به شرکت های داخلی و 2.4 درصد خارجی و 24.3 درصد به بازارهای داخلی و خارجی اختصاص پیدا کرده بود.

خانم خمیس گفت که این ارزیابی با همکاری اداره ملی استاندارد انجام شده است. وی افزود: تا 21 تیرماه امسال تعداد کل شرکت کنندگان ثبت شده 3886 نفر بوده است در حالی که در دوره گذشته این تعداد به  3500 نفر رسیده بود.

رئیس جمهور تانزانیا: ما در مسیر هستیم- دیلی نیوز

رئیس جمهور سامیه سولوهو حسن با تمجید از پروژه‌های توسعه ای که در مناطق کتاوی و رکوه در حال اجرا می‌باشد گفت که این پروژه‌ها مطابق با وعده‌های انتخاباتی حزب در سال 2020 انجام شده است. رئیس دولت این اظهارات را  پس از راه‌اندازی بیمارستان شورای منطقه نکاسی در اولین روز از سفر کاری سه روزه خود از منطقه رکوه با شهروندان بیان کرد.

رئیس دولت در سفر کاری خود به منطقه کتاوی، ضمن سرکشی به پروژه‌های عمرانی منطقه با ابراز خرسندی از استفاده از اعتبارات تخصیص یافته برای پروژه‌ها، به ویژه از ساخت بیمارستان در رکوه که خدمات با کیفیتی را نیز به مردم ارائه می دهد، گفت: من از ساخت یک بیمارستان بزرگ که مجهز به تجهیزات مدرن است راضی هستم، این مرکز تسکین بزرگی برای مردم منطقه است. من با برخی از بیماران صحبت کرده ام و آنها کیفیت خدماتی را که در اینجا دریافت می‌کنند تأیید می‌کنند.

او از پزشکان، پرستاران و همه کادرهای بهداشتی خواست تا ضمن رعایت موارد حرفه ای، ملاحظات اخلاقی و میهن پرستی، از بیمارستانی که با هزینه بیش از 5 میلیارد شلینگ ساخته شده است مراقبت کنند. رئیس دولت همچنین به شهروندان گفت که ساختمان‌های بیمارستان متعلق به آنها است نه دولت و بر لزوم رسیدگی آنها به این مرکز تاکید کرد.

رئیس جمهور اعلام کرد به غیر از بیمارستان، دولت در حال اجرای پروژه‌های مختلف دیگری در منطقه از جمله کشیدن آب از دریاچه تانگانیکا به سینگیدا می‌باشد. وی گفت که دولت در حال حاضر در حال یافتن پیمانکار برای اجرای این پروژه است. پروژه دریاچه تانگانیکا آب را برای مصارف مختلف از جمله آبیاری در کشاورزی تامین خواهد کرد.

او گفت که پروژه‌هایی برای رساندن آب پاک و سالم به شهروندان با موفقیت در کشور اجرا شده است، از جمله کمپینی که هدف آن رهایی زنان از مشکلات آب است. مانیفست حزب CCM مطابق با چشم انداز سیاستی حزب حاکم 2020-2030، چشم انداز توسعه ملی 2025 و چشم انداز توسعه زنگبار 2050-2020 است.

طبق مانیفست CCM، در دوره پنج ساله (2020-2025)، حزب متعهد می‌شود که بخش بهداشت را در اولویت قرار دهد زیرا بر زندگی تانزانیاها و رفاه ملت تأثیر می‌گذارد. هدف این حزب تضمین سلامت و بهداشت شهروندان است تا آنها را قادر سازد در فعالیت های اقتصادی ملی شرکت کرده و و معیشت خود را بهبود بخشند.

تلاش شرکت توسعه نفت تانزانیا (TPDC) برای دسترسی صنایع به LNG مقرون به صرفه- دیلی نیوز

شرکت توسعه نفت تانزانیا (TPDC) قصد دارد از محققان این حوزه به منظور فراهم آوردن مسیری به منظور ارائه گاز طبیعی مایع (LNG) مقرون به صرفه و در دسترس‌ به صنایع داخلی و حرکت برای تقویت انرژی پاک در کشور استفاده نماید.

به گفته این شرکت، این حرکت با دستور کار ملی برای اطمینان از استفاده 80 درصد از مردم تانزانیا از انرژی آشپزی پاک تا سال 2034 تمرکز دارد، همسو است. آقای آنتونی کارومبا، مهندس ارشد گاز TPDC، گفت: «ما محققان خود را برای انجام تحقیقات و ارائه فناوری به کار خواهیم برد تا اطمینان حاصل کنیم که هزینه استفاده از این سوخت پاک کاهش می‌یابد و انرژی تمیز پخت و پز با هزینه کم در دسترس قرار گیرد.

وی افزود تبلیغ استفاده از انرژی پاک در حالی که اکثر مردم تانزانیا توانایی پرداخت آن را ندارند، امری غیر واقعی است. بنابراین، محققان باید به این مسئله پاسخ دهند که چگونه می‌توان LNG را مانند LPG که در مقیاس های مختلف مانند 15 کیلوگرم یا 7 کیلوگرم در دسترس است، مقرون به صرفه کرد.

آقای کارومبا همچنین گفت که گاز طبیعی برای پخت و پز باید در حجم های مختلف تهیه شود و با قیمت های پایین تری فروخته شود. آقای کارومبا گفت اگر شهروندان از آشپزی تمیز استفاده کنند، به نجات جان حدود 35000 تانزانیایی کمک می‌کند که در اثر آلودگی هوای داخل خانه ناشی از استفاده از زغال چوب و چوب جان خود را از دست می دهند.

آقای کارومبا تاکید کرد: «به‌کارگیری شیوه‌های پخت و پز پایدار فواید زیادی دارد، از حفاظت از محیط زیست گرفته تا ارتقای رفاه جامعه». او همچنین گفت که استفاده از انرژی تمیز آشپزی باعث صرفه جویی در زمان، جلوگیری از بیماری‌ها در سطح خانواده، از جمله سقط جنین می‌شود.

آغاز به کار سومین توربین در سد برق­آبی جولیوس نایرره

روز چهارشنبه 17 جولای (27 تیرماه 1403)، سومین توربین در "نیروگاه برق­آبی جولیوس نایرره" آغاز به کار نمود تا به ظرفیت فعلی 662 مگاوات برق تولید شده توسط نیروگاه اضافه گردد. آقای ماشا دوتو بیتکو، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی تانزانیا در مراسمی‌ که به این مناسبت تشکیل شده بود اعلام نمود که پیشرفت ­های حاصل شده در مسیر خودکفایی برق کشور که یکی از مظاهر آن راه­ اندازی سومین مولد برق در نیروگاه برق­آبی جولیوس نایرره است، قابل ستایش و ستودنی است. وی در ادامه افزود: تمام تلاش دولت، اطمینان یافتن از تامین برق کشور و جبران کمبود برق و انرژی برای شهروندان است. این نیروگاه قرار است ظرفیت تولیدی نهایی ­اش، 2115 مگاوات برق توسط نه عدد توربین با ظرفیت 235 مگاواتی باشد. در حال حاضر، توربین‌های شماره 9، 8 و 7 فعال شده‌اند. ماه آینده توربین شماره شش روشن خواهد شد تا در مجموع چهار توربین فعال باشند. وی در پایان به مردم اطمینان داد که دولت متعهد به اجرای این پروژه است و شش توربین باقیمانده نیز در آینده نزدیک شروع بکار خواهند نمود تا کل پروژه با ظرفیت کامل تولید 2115 مگاوات به بهره برداری نهایی برسد. وی همچنین به شرکت تامین برق تانزانیا (TANESCO) دستور داد تا خطوط انتقال خود را برای تامین افزایش تولید برق که به زیرساخت­های پایدار نیاز دارد، تقویت کند.

مجموع فروش 3.6 میلیارد شیلینگ در چهل و هشتمین نمایشگاه تجاری بین­المللی دارالسلام (DITF)

ارزیابی اولیه سازمان توسعه تجارت تانزانیا (TanTrade) نشان می­ دهد که در نمایشگاه سبای 2024، مجموع فروش 3.6 میلیارد شیلینگ تانزانیا (نرخ تبدیل هر دلار به شیلینگ تانزانیا حدود 2650 شیلینگ) ثبت شده است. به گفته خانم لطیفه خمیس، مدیرکل Tantrade هدف­گذاری نمایشگاه، دستیابی به فروش 4 میلیارد شیلینگ بوده است که البته مبلغ 3.6 میلیارد شیلینگ، مختص فروش 14 روز از 16 روز نمایشگاه بوده است. به گفته خانم خمیس، این ارزیابی با همکاری اداره ملی استاندارد (NBS) انجام شده است. وی افزود: از مجموع شرکت کنندگان، 3435 نفر تانزانیایی و 451 شرکت کننده از خارج از کشور بودند. در مجموع 3286 نفر از مجموع شرکت­ کنندگان و غرفه ­داران از بخش خصوصی و 217 نفر از بخش دولتی بودند. کل بازدیدکنندگان از نمایشگاه سبا سبای 2024، 327456 نفر بوده ­اند. همچنین در این نمایشگاه، در مجموع 28 کشور خارجی شامل چین، ترکیه، هند، سنگاپور، سوریه، امارات متحده عربی، ژاپن، موزامبیک، اندونزی و موریس، عمان، مصر، ایران، پاکستان، رواندا، کومور، زامبیا، اتیوپی، کنگو، غنا، کره، روسیه، ایتالیا، اوگاندا، کنیا، زیمبابوه، سوئیس و بوروندی شرکت نمودند. علاوه بر ارائه توانمندی و نمایش محصولات، تجار و فعالان اقتصادی در قالب این نمایشگاه قادر گردیدند تا از فرصت های مختلف برای دسترسی به بازارها از جمله شرکت در نمایشگاه­ها، کنفرانس­ها، گفتگوها و B2B استفاده کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما