معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۰:۲۴ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم تیر ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 ساحل عاج

برگزاری مجمع اقتصادی ساحل عاج- آنگولا

در چارچوب تقویت همکاری ساحل عاج و آنگولا، روز جمعه 28 ژوئن 2024، مجمع اقتصادی دو کشور با موضوع تسهیل دسترسی به بازارها و توسعه سرمایه گذاری بین ساحل عاج و آنگولا و با هدف رشد مشترک اقتصادی، به ریاست معاون رئیس جمهوری ساحل عاج برگزار شد. گفته می‌شود برگزاری این مجمع گامی مهم در روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود. این مجمع که هدف آن شناسایی فرصت‌های همکاری بین اقتصادهای ساحل عاج و آنگولا بود، منجر به امضای سه یادداشت تفاهم بین مؤسسات ساحل عاج و آنگولا در حوزه سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی گردید. گفتنی است این رویداد فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات از طریق سه پانل را فراهم آورد که در یکی از پانل‌ها وزیر بازرگانی و صنعت ساحل عاج و همتای آنگولای خود شرکت نمودند. مدیر کل مرکز ترویج سرمایه گذاری ساحل عاج در سخنانی در این مجمع، فضای کسب و کار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ساحل عاج را تشریح نمود و با تأکید بر اینکه ساحل عاج دومین اقتصاد بزرگ در حوزه اکواس است توضیح داد که بخش خصوصی نیروی محرکه اقتصاد ساحل عاج به حساب می‌آید و از سال 2023 حدود 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی جذب شده است.

 قرارداد بیش از 39 میلیارد فرانک سیفا برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی

روز شنبه 2 جولای دولت ساحل عاج با شرکت کونگ سولار KONG Solair، قراردادی جهت راه اندازی پروژه نیروگاه خورشیدی 50 مگاواتی در کنگ (شمال کشور) که در زمینی به مساحت 50 هکتار ساخته خواهد شد، امضا نمودند. این اقدام به منظور تقویت انرژی ترکیبی که در حال حاضر 76.4 درصد حرارتی و 23.6 درصد هیدرولیک است انجام شد. این پروژه با هزینه کل بیش از 37 میلیارد فرانک سیفا به طور کامل توسط شرک کونگ سولار و سهامداران آن AFRICA VIA، و INFRACO AFRICA تأمین مالی می‌شود. پیش بینی می‌شود این پروژه در مرحله ساخت 70 شغل مستقیم و در مرحله بهره برداری 230 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد نمود. یادآور می‌گردد ساحل عاج اولین نیروگاه حرارتی خود را در 3 آوریل در شهر بوندیلی در شمال کشور با ظرفیت 37.5 مگاوات بر ثانیه راه اندازی کرد.

تعیین نخست وزیر سابق ساحل عاج به سمت مشاور خارجی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی

بر اساس گزارش سایت خبری ابیجان دات نت، آقای پاتریک آشی نخست وزیر سابق ساحل عاج به عنوان مشاور خارجی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی منصوب شده است. لازم به ذکر است در اجلاس آتی بانک جهانی، مشاوران و ذینفعان در مورد شکل اقتصاد جهانی در 20 تا 30 سال آینده، چگونگی تکامل چندجانبه گرایی و مهمتر از همه نقش بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در جهت ثبات و پیشرفت جهان بحث و گفتگو خواهند کرد.

 تخصیص بیش از 140 میلیارد فرانک سیفا به واردات برنج در پایان مارس 2024

بر اساس گزارش سایت خبری اقتصادی Sika Finance خرید خارجی برنج ساحل عاج در سه ماهه اول سال 2024 بالغ بر 140.59 میلیارد فرانک سیفا بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 2.9 درصد رشد داشته است. این خرید به کشور اجازه می‌دهد 346 هزار 812 تن برنج عرضه کند که در مقایسه با 431 هزار 514 تن در سه ماهه اول سال 2023، کاهش 19.6 درصدی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که ساحل عاج برای خرید این مقدار که در مقایسه با سال گذشته کمتر بوده هزینه بیشتری کرده است که حاکی از افزایش قیمت برنج در سطح بین المللی می‌باشد. یاد آوری می‌گردد برنج یکی از اصلی‌ترین محصولات غذایی وارداتی این کشور است و این وضعیت نشان دهنده ضعف تولید برنج محلی است که حدود 1.5 میلیون تن در سال تخمین زده می‌شود در حالی که نیاز مصرف کنندکان نزدیک به 2.3 میلیون تن در سال برآورد شده است.

گابن

محدودیت جذب نیروی کار خارجی در گابن

دولت گابن در جلسه شورای وزیران روز سه شنبه 25 ژوئن 2024 حکمی مبنی بر محدود کردن استفاده از نیروی کار خارجی در پست‌های مسئولیتی، ارتقای استخدام نیروی کار گابن و هماهنگی صدور مجوزهای استخدامی‌با نیازهای بازار تصویب را نمودند. این حکم سهمیه استخدام نیروی کار خارجی را 30 درصد تعیین کرده است. شایان ذکر است بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار، نرخ بیکاری جوانان گابن 36 درصد است که یکی از بالاترین نرخ‌ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا را دارد. حدود 640 هزار نفر جویای کار بین سال‌های 2016 تا 2020 توسط اداره ملی اشتغال شناسایی شدند که 87 درصد از آنها بین 16 تا 34 سال سن داشتند. انتظار می‌رود اجرای این قانون باعث کاهش نرخ بیکاری گردد.

پرداختی 136 میلیارد فرانک سیفا از بدهی‌ها

در بازار اوراق بهادار عمومی جامعه اقتصادی و پولی آفریقای غربی، دولت گابن به مبلغ 854 میلیارد فرانک سیفا دست یافت تا بدین گونه از تأمین مالی چندین پروژه مهم با اثرات اجتماعی-اقتصادی برای توسعه پایدار کشور اطمینان حاصل کند. همچنین این کشور در نظر دارد بخشی از بدهی مالی خود را تسویه کند. در مدت 9 ماه، مقامات گابن توانستند اعتماد سرمایه گذاران بین المللی را بازگردانند و تسویه تدریجی بدهی‌های خارجی سال 2023 شروع کنند. پرداخت منظم بدهی سال 2023 به شدت مورد استقبال سازمان‌های بین المللی قرار گرفت و گابن را در این حرکت تشویق نمودند. به دستور رئیس جمهور، اداره کل حسابداری عمومی و خزانه داری موظف شد در ماه ژوئن امسال حدود 136 میلیارد فرانک سیفا بدهی را تسویه کند. از زمان کودتای 30 اوت 2023 آقای انگما رئیس جمهور گابن بازپرداخت بدهی کشور را به یک موضوع مهم تبدیل کرده است.

 کامرون

آمار تجارت کامرون و بریتانیا به یک میلیارد پوند رسید

به گفته کمسیر عالی بریتانیا در کامرون ارزش تجارت بین کامرون و بریتانیا در سال 2023 به 1 میلیارد پوند رسید. این آمار در جریان مجمع عمومی اتاق بازرگانی بریتانیا و کامرون که در 26 ژوئن 2024 در دوآلا برگزار شد، منتشر یافت. این مقدار در مقایسه با 811 میلیون پوند صادرات و واردات بین دو کشور در سال 2022، 23 درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است این افزایش به دلیل صادرات کامرون است که طبق آمار دولت بریتانیا به 958 میلیون پوند رسیده است. این صادرات عمدتاً از روغن خام، سبزیجات و میوه جات، پنبه، قهوه، کاکائو و چای تشکیل شده است. در مقابل، واردات کامرون از بریتانیا 54 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 71 میلیون پوند رسیده است.

 تخصیص 305 میلیارد فرانک سیفا برای افزایش تولید لبنیات

وزارت دامداری، شیلات و صنایع دامی در تاریخ 18 ژوئن 2024، از راه اندازی یک طرح توسعه با هدف تقویت تولید ملی شیر طی یک دوره 11 ساله (2035-2024) خبر داد. این طرح استراتژیک با ارزش 305.7 میلیارد فرانک سیفا کامرون را قادر می‌سازد تا تولید 200 هزار تن را به 1 میلیون 146 هزار تن در سال 2035 برساند. این طرح طی دو سال گذشته توسط دفتر دامپزشکی و داروخانه‌های کامرون برنامه ریزی شده و با همکاری آلمان تأمین مالی شده است. دولت قصد دارد از طریق این طرح، واردات لبنیات به کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به گزارش همان منبع، تولید شیر در سال 2022، 173 هزار تن بوده است. با این حال، کنفدراسیون ملی پرورش دهندگان گاو کامرون عرضه ملی را 185 هزار 570 تن در سال تخمین می زند که بسیار کمتر از تقاضای که حدود 300 هزار تن است..

لازم به ذکر است کامرون بین سال‌های 2020 تا 2023، 495 رأس گاو شیری از فرانسه را در چارچوب پروژه توسعه دام به مبلغ 78.4 میلیارد فرانک سیفا در یک دوره 6 ساله که توسط بانک جهانی تأمین مالی شده، دریافت کرده است.

کسب بیش از 983 میلیارد فرانک سیفا درآمد مالیاتی در پایان مارس 2024

بر اساس سند برنامه ریزی اقتصادی و بودجه میان مدت 2025-2023 کامرون که توسط دولت در چارچوب بحث بودجه تهیه شده است، اداره مالیات کامرون در 3 ماه اول سال 2024 در مجموع مبلغ 983 میلیارد فرانک سیفا اخذ کرده است. این درآمد نسبت به عملکرد ثبت شده در سال گذشته 5.9 درصد افزایش یافته است، اما این حجم کمتر از هدف 1035 میلیارد فرانک سیفا است که دولت تعیین کرده بود. مالیات بر درآمد شرکت‌های غیرنفتی به تنهایی امکان تولید بیش از 275.2 میلیارد فرانک سیفا را در مقایسه با 196.7 میلیارد فرانک سیفا برای مالیات بر ارزش افزوده و 93.4 میلیارد فرانک سیفا برای مالیات بر درآمد شخصی فراهم نموده است. برای دستیابی به هدف 1035 میلیارد فرانک سیفا، دولت از طریق قانون مالی 2024، برنامه‌ریزی کرده است تا با بخش‌هایی که هنوز از اداره مالیات فرار می‌کنند، مقابله کند. به ویژه بخش غیررسمی‌که حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را برای سهم مالیاتی کمتر از 5 درصد در دست دارد. طبق سند برنامه ریزی بودجه، با توجه به کاهش پیش بینی شده درآمدهای نفتی، دولت به دنبال افزایش پایه مالیاتی بین سال‌های 2025 تا 2027 است. این سیاست می‌تواند بر پیش بینی‌های رشد و بهبود فضای کسب و کار به منظور تقویت اعتماد مالیات دهندگان و سرمایه گذاران تأثیر بگذارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما