معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

هالۀ بیکاری در فرانسه

هاله بیکاری، افرادی را جزو بیکاران در نظر می‌گیرد که می‌خواهند کار کنند، اما معیارهای بیکاری را مطابق با تعریف سازمان بین‌المللی کار (ILO) ندارند. در سه ماهه اول سال 2023، این‌هاله شامل 1.9 میلیون نفر یا 4.4 درصد از افراد 15 تا 64 ساله می‌شود.

دولت فرانسه اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور به کمترین میزان خود طی ده سال گذشته رسیده و در سه ماهۀ اول و دوم سال جاری برابر با 7.1 درصد بوده است؛ با این وجود بخشی از مردم که می‌خواهند شغلی بیابند، در این امر موفق نمی‌شوند. از سوی دیگر، بخشی از جمعیت در عین حال که بیکار هستند، همچنان غیرشاغل محسوب نمی‌شوند. با این اوصاف، اگر هاله پیرامون بیکاری را نیز در نظر بگیریم و این افراد جویای کار که در آمار رسمی محاسبه نمی‌شوند را هم به آمار بیکاران اضافه کنیم، نرخ بیکاری به 12 درصد نزدیک می‌شود.

Erwann Tison، مدیر مطالعات موسسه Sapiens، مفهوم نسبتا مبهم «هاله بیکاری» که درخصوص دامنه آن بین اقتصاددانان اتفاق نظری وجود ندارد را ابداع کرده است. ایو ژانو، رئیس بخش سنتز و شرایط بازار کار INSEE، توضیح می‌دهد که‌هاله بیکاری، افرادی را جزو بیکاران در نظر می‌گیرد که می‌خواهند کار کنند، اما معیارهای بیکاری را مطابق با تعریف سازمان بین‌المللی کار (ILO) ندارند. در سه ماهه اول سال 2023، این‌هاله شامل 1.9 میلیون نفر یا 4.4 درصد از افراد 15 تا 64 ساله می‌شود که نسبت به سه ماهه آخر سال 2022، اندکی افزایش یافته است. هالۀ بیکاری یک شاخص مکمل نرخ بیکاری است. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار، در سه ماهه اول سال 2023، به طور متوسط، 12.6 درصد از عرضۀ نیروی کار استفاده نشده است، زیرا آنها یا بیکار هستند یا در هاله بیکاری هستند.

برای اینکه شخصی در تعریف سازمان بین‌المللی کار به عنوان بیکار در نظر گرفته شود، باید چندین معیار خاص را داشته باشد؛ از جمله اینکه یک هفته بیکار باشد، ظرف دو هفته برای کار در دسترس باشد و در چهار هفته گذشته، فعالانه به دنبال کار بوده باشد. با این حال، برخی از افراد به دلیل محدودیت‌های زندگی روزمره خود، نمی‌توانند این معیارها را رعایت کنند. این در مورد افراد بیمار، مادران دارای فرزندان خردسال که پرستاری برای مراقبت از کودک ندارند، افرادی که از افراد معلول مراقبت می‌کنند یا همه کسانی که در حال آموزش هستند صدق می‌کند. برخی دیگر ممکن است به دلایل موقتی‌تری مانند نقل‌مکان یا تعطیلات شاغل نباشند. اینها بخشی از دلایلی است که این افراد معیارهای تعریف ILO به عنوان بیکار را ندارند و لذا در آمار رسمی‌بیکاری در نظر گرفته نمی‌شوند.

افرادی که در هاله بیکاری قرار می‌گیرند، معمولا زنان و جوانان با شرایط حداقلی هستند. مشخصات این افراد بسیار ناهمگن را می‌توان در سه گروه اصلی دسته‌بندی کرد. دستۀ اول، افرادی که به دنبال کار هستند اما برای کار در دسترس نیستند. ایو ژونو تصریح می‌کند که این دسته از افراد، برای کار، واجد شرایط‌تر از بقیه می‌باشند. آنها به طور موقت در هاله هستند و احتمال بیشتری برای یافتن شغل در سه ماهه بعدی دارند. دستۀ دوم کسانی هستند که می‌خواهند کار کنند و در دسترس هستند، اما دنبال کار نیستند. برای مثال، کسانی که برای مدتی کار نکرده‌اند و از یافتن شغل مناسب، «دلسرد» هستند و احساس می‌کنند که کار مناسب مورد نظرشان، برای آنها وجود ندارد. در نهایت دسته سوم کسانی هستند که می‌خواهند کار کنند اما دنبال کار نیستند و در دسترس نیستند.

نرخ بیکاری و هاله بیکاری براساس یک پرسشنامه هماهنگ در سطح اروپا محاسبه می‌شود که در آن، هر سه ماه یک بار، 100 هزار نفر مورد سوال قرار می‌گیرند. ثبت نام در Pôle Emploi (سایت کاریابی رسمی) در محاسبه این دو شاخص لحاظ نشده است. آمارهای INSEE نشان می‌دهد در سال 2017، حدود 40 درصد از افرادی که در هاله بیکاری به حساب می‌آیند، در سایت کاریابی رسمی ثبت‌نام کرده بودند.

هاله بیکاری تنها پدیده‌ای نیست که ارقام مناسب نرخ بیکاری رسمی را خدشه‌دار می‌کند. کارشناسان همچنین به کیفیت مشاغل ایجاد شده و کاهش بهره‌وری اشاره می‌کنند و معتقدند گاها ارقام اشتغال به این دلیل خوب است که شاخص‌های بهره‌وری پایین است. آنها مدعی‌اند که دولت، مشاغل غیرمولد ایجاد می‌کند که چندان فایده‌ای برای اقتصاد فرانسه ندارد. کریستین دو بویسیو، نایب رئیس مجمع اقتصاددانان نیز می‌گوید: ما این تصور را داریم که با آمار بیکاری 7.1 درصد، فاصله زیادی با اشتغال کامل نداریم، اما در شرایطی هستیم که بیکاری ساختاری همچنان بالاست و مردم به دنبال کار هستند و شرکت‌ها هم قادر به استخدام نیستند. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، آخرین پله‌های صعود برای حرکت به سمت اشتغال کامل، سخت‌ترین گام‌ها خواهد بود.

در مقابل، استفان کارسیلو، رئیس بخش اشتغال و درآمد در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم که بیکاری در فرانسه 12 درصد است؛ درست است که‌هالۀ بیکاری وجود دارد، اما مشارکت در بازار کار فرانسه به شدت افزایش یافته، تعداد افراد غیرفعال کاهش یافته و اشتغال‌زایی هرگز اینقدر قوی نبوده است. اروان تیسون نیز، نرخ اشتغال را یک شاخص وابسته می‌داند و مناسب بودن پویایی اشتغال را تأیید می‌کند. بر اساس آمار، در سال 2022 نرخ اشتغال 68.1 درصد بوده است که بالاترین سطح از سال 1975 بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما