معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۵:۲۲

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

آمریکا: نقش خود را در برنامه بازسازی بدهی زیمبابوه به دلیل عدم اصلاحات  دموکراتیک و قوانین حقوق بشر معلق می‌کنیم

ایالات متحده می‌گوید که به دلیل عدم پیشرفت در اصلاحات دموکراتیک، ادعای تقلب در انتخابات گذشته و خشونت سیاسی علیه احزاب مخالف، مشارکت در یک برنامه حیاتی برای بازسازی بدهی 17.7 میلیارد دلاری زیمبابوه را متوقف کرده است. اما حزب حاکم Zanu PF این اقدام آمریکا را رد کرده و گفته است که باید از دخالت در امور کشور آفریقای جنوبی دست بردارد.

 خانم الین فرنچ، کاردار سفارت ایالات متحده درحراره، در مصاحبه اختصاصی با سرویس صدای آمریکا زیمبابوه، گفت که آمریکا مشارکت خود را در پلتفرم گفت و گوی ساختاری زیمبابوه در مورد تسویه بدهی با طلبکاران و شرکای توسعه پس از نقض قوانین حقوق بشری و عدم اصلاحات رفتار دولت رئیس جمهور امرسون منانگاگوا متوقف کرد.  وی اهم تخلفات زیمبابوه را از جمله عدم برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر در سال گذشته و خشونت علیه مخالفان و نقض فاحش حقوق بشر اعلام کرد.

وی عنوان داشت دولت زیمبابوه متعهد به انجام اصلاحات شده اما ما ندیده‌ایم که این اظهارات به اقداماتی تبدیل شود، به‌ویژه در مورد انتخابات.  ما آن اصلاحات را قبل، حین و بعد از انتخابات ندیدیم.  به دلیل عملکرد ضعیف در حوالی انتخابات 2023، سفارت ایالات متحده تصمیم گرفته بود تا شرکت در فرایند و کمک به حل بدهی‌های زیمبابوه را  در گفتگوهای AFDB متوقف کند.

 ایالات متحده آمریکا، بانک توسعه آفریقا، نمایندگان صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، رئیس جمهور سابق موزامبیک، خواکیم کیسانو، دولت زیمبابوه و چندین نفر دیگر بخشی از برنامه حل  بدهی و تسویه بدهی‌ها هستند. Opera news

شرکت ‌های کوچک و متوسط زیمبابوه نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی امسال دارند

 بخش شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) زیمبابوه امسال انتظار دارد بیش از هشت میلیارد دلار ایالات متحده سهم داشته و می‌تواندکمک کند که به دلیل رسمی‌کردن واحدهای تجاری است. بخشی که امرار معاش بسیاری از مردم را تامین می‌کند، راهبرد رسمی سازی را با هدف اطمینان از اینکه دولت سهم عادلانه ای از بازده کسب و کار را به دست می آورد، تأیید کرده است.

 شرکت‌های کوچک و متوسط که در جلسه انجمن یکپارچه بازرگانان زیمبابوه در حراره برگزار شد، شرکت کردند، معتقدند که سهم آنها در تولید ناخالص داخلی (GDP) می‌تواند بیشتر افزایش یابد و بر توسعه، پروژه‌های جدید و انطباق با شیوه‌های تجاری رسمی‌کمک کنند. یک کارآفرین گفت: "مساله رسمی سازی هنوز در دستور کار قرار دارد، اما ما معتقدیم که این بخش می‌تواند بیشتر کمک کند."

 یکی دیگر گفت: «هنوز چالش‌هایی وجود دارد، اما می‌توان به آن‌ها رسیدگی کرد، به یاد داشته باشید که ما اینجا هستیم تا بیشتر در مورد آنچه که باید برای اطمینان از رشد بخش انجام شود و تمرکز روی روش‌هایی برای رشد بیشتر واحدهای تجاری خود، مشورت می‌کنیم. Opera news

مالاوی از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی خواسته است تا تحریم های اعمال شده علیه زیمبابوه را لغو کنند

 در سال 2001، کنگره ایالات متحده قانون دموکراسی و بهبود اقتصادی زیمبابوه زدرا  (ZDERA) را تصویب کرد، برای حمایت از مردم زیمبابوه در تعقیب آنها برای تغییر مسالمت آمیز، دموکراتیک و رشد اقتصادی عادلانه اقدام نمود. زدرا  ZDERA در پاسخ به برنامه "اصلاحات سریع ارضی" زیمبابوه برای بازپس گیری زمین‌هایی که قبلا توسط شهرک نشینان سفیدپوست گرفته شده بود، تصویب شد همچنین قانون ZDERA تامین مالی چندجانبه را به زیمبابوه محدود کرد.

نانسی تمبو، وزیر امور خارجه مالاوی، در سخنرانی در مراسمی‌به مناسبت روز استقلال  در لیلونگوه، گفت که کشورش از درخواست سران کشورها و دولت های SADC برای لغو فوری تحریم های اقتصادی علیه زیمبابوه حمایت می‌کند. وی اعلام داشت به یاد دارید که اجلاس سران SADC که در سال 2019 در جمهوری متحد تانزانیا برگزار شد، 25 اکتبر را به عنوان تاریخی تعیین کرد که همه کشورهای عضو SADC باید به طور جمعی مخالفت خود را با تحریم‌ها از طریق فعالیت‌ها و پلتفرم‌های مختلف تا زمان لغو تحریم‌ها اعلام کنند.

وی اعلام کرد از دولت‌های SADC برای لغو فوری تحریم‌های طولانی‌مدت اقتصادی علیه زیمبابوه را تکرار کنم.  تمبو گفت که زیمبابوه به عنوان یک کشور در حال توسعه به حمایت برای توسعه نیاز دارد و نه تحریم هایی که می‌تواند جریان آزاد کالا را محدود کند. وی سپس روابط و همکاری دوجانبه قوی بین مالاوی و زیمبابوه را که از طریق همکاری تحت کمیسیون مشترک دائمی مشترک مالاوی/زیمبابوه (JPCC) در بخش‌های تجارت، گمرک و حمل و نقل از جمله دیگر تقویت شده است، ستود. The herald  

مجسمه‌های مشهور شپرد ندودزو، تاریخ ناگفته‌ای از هنر آفریقای جنوبی را روایت می‌کند

فضای Ora Loapi در نمایشگاه هنر جوبورگ  آثار Shepherd Ndudzo را به نمایش گذاشت. کار مجسمه ساز متولد زیمبابوه شپرد ندودزو برنده جایزه فورا قابل تشخیص است. سیال، بدن سیاه و دراز و اجزای بدن از سنگ سفید در یک اثر معمولی جاری می‌شود. بدن‌ها در حال رقصیدن یا دعا کردن، دست در دست گرفتن یا دراز شدن هستند. این مجسمه‌های فیگوراتیو که از سنگ (مرمر و گرانیت) و چوب (چوب آهن) کنده‌کاری شده‌اند، اخیراً همراه با مجسمه‌های چوبی انتزاعی او (با عنوان دانه) در نمایشگاه هنر FNB Joburg در آفریقای جنوبی توسط گالری و تحقیقات هنر معاصر Ora Laopi بوتسوانا به نمایش درآمدند.

اثر این هنرمند (متولد 1978) به عنوان جشن مجسمه بوتسوانا، جایی که او زندگی و کار می‌کند، به نمایش گذاشته شد. این نمایش به پدرش، بارناباس ندودزو، خالق مشهور مجسمه‌های واقع گرایانه و اغلب در اندازه واقعی تقدیم شد. در مستندی که توسط این گالری تهیه شده است، شپرد می‌گوید که چگونه مجسمه سازی توسط پدرش به او آموزش داده شده است. او می‌گوید که آثارش از مهاجرت صحبت می‌کنند و به روایت داستان خانواده اش کمک می‌کنند.

سه کشور همسایه جنوب آفریقا را در بر می‌گیرد که همگی به خاطر مجسمه‌هایشان شناخته شده اند - زیمبابوه، بوتسوانا و آفریقای جنوبی. تاریخچه ای از سنت ها و مدارس آموزشی مشترک، دروازه بانی دوران استعمار و جنگ های جهانی هنری را به نمایش می‌گذارد. این تاریخچه است که به تحقیق برای پایان نامه دکتری من در مورد هنر زیمبابوه کمک می‌کند. کار شپرد ندودزو تنها با درک داستان فراملی او و اینکه چگونه زندگی و حرفه او را شکل داده است و نشان می‌دهد که چگونه سنت‌های هنری در آن سوی مرزها ابداع و دوباره اختراع می‌شوند، قابل قدردانی کامل است. Newsday

 

ب:  زامبیا

زامبیا حداقل 100 مگاوات برق صادراتی خود را به امید تسهیل کاهش بار کشور لغو می‌کند

 کورنلیوس مویتوا، وزیر اطلاعات، می‌گوید که زامبیا به قراردادهایی پایبند است، اما به دنبال خروج از برخی از آنها است. زامبیا همچنین قرار  است 165 مگاوات برق وارد ‌کند تا عرضه داخلی را افزایش دهد ومشکلات کمبود برقش را بهبود دهد. وی همچنین گفت سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش منابع انرژی مانند انرژی خورشیدی، بادی و برق آبی می‌تواند ترکیب انرژی را متنوع کند و اتکا به سوخت های فسیلی سنتی را کاهش دهد.  این رویکرد می‌تواند از منابع خورشیدی فراوان زامبیا و زیرساخت های برق آبی موجود استفاده کند.

وی همچنین به موضوعات با اهمیتی اشاره داشت.  بهبود بهره وری انرژی اجرای فناوری‌ها و شیوه‌های کارآمد انرژی در صنایع، خانوارها و زیرساخت ها می‌تواند به کاهش تقاضای انرژی و به حداقل رساندن هدررفت کمک کند.  تقویت همکاری منطقه ای و همکاری بین کشورهای SADC می‌تواند به اشتراک گذاری منابع و تخصص در تولید، انتقال و توزیع انرژی را تسهیل کند.  استخرهای برق منطقه ای و اتصالات داخلی می‌توانند امنیت انرژی و انعطاف پذیری در برابر اختلالات عرضه را بهبود بخشند. توسعه زیرساخت ارتقا و گسترش زیرساخت های برق، از جمله شبکه‌های انتقال و توزیع، برای بهبود قابلیت اطمینان و دسترسی به برق در مناطق شهری و روستایی ضروری است. در مقوله سیاست گذاری و اصلاحات نظارتی اجرای سیاست های شفاف و پایدار انرژی، همراه با چارچوب های نظارتی مؤثر، می‌تواند سرمایه گذاری را جذب کرده و مشارکت بخش خصوصی در بخش انرژی را ارتقا دهد.  این شامل سیاست‌هایی می‌شود که از استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کنند، دسترسی به انرژی را ارتقا می‌دهند و رقابت عادلانه در بازار را تضمین می‌کنند. Africantim  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما