معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۰:۳۱

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 زیمبابوه

سفیر اتحادیه اروپا، تعهد اتحادیه را برای حمایت از توسعه اقتصادی زیمبابوه ابراز کرد

 جابست فون کرشمن نماینده اتحادیه اروپا در زیمبابوه عنوان داشت ابتکار دروازه جهانی اتحادیه اروپا نمونه رویکرد ارزش‌محور ما برای ایجاد ارتباطات قابل اعتماد است که به نفع مردم و ما است. هدف ما حمایت از تلاش‌های زیمبابوه برای بهبود بهره وری و در عین حال به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و افزایش برابری جنسیتی است.. سفیر فون کرشمن گفت که توافقنامه مشارکت اقتصادی اتحادیه اروپا و زیمبابوه (EPA) سنگ بنای این رابطه است و به شرکت‌های زیمبابوه این فرصت را می‌دهد تا به اتحادیه اروپا بدون عوارض گمرکی و بدون سهمیه صادرات داشته باشند و صنایع خود را با واردات اروپایی مدرن‌سازی کنند. به گفته سفیر فون کرشمن، اتحادیه اروپا به عنوان پنجمین شریک تجاری زیمبابوه در قاره افریقا و مقصد اصلی صادرات محصولات باغبانی آن است. نمایش پروژه‌های مختلف با بودجه اتحادیه اروپا، و تسهیل تعاملات بین ذینفعان تجاری زیمبابوه و اروپایی عمل می‌کند. به گفته سفیر فون کرشمن، بانک سرمایه گذاری اروپا در حال حاضر با ارائه تسهیلات 40 میلیون یورویی به بانک‌های محلی طی سه سال گذشته کمک قابل توجهی به بخش خصوصی زیمبابوه کرده است. این ابتکارات بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای رسیدگی به مشکلات بدهی زیمبابوه است که مانع دسترسی به وام‌های دولتی شده است. سفیر فون کرشمن بر نقش اتحادیه اروپا در ایجاد یک محیط تجاری مساعد تأکید کرد. این مشارکت به تقویت رشد پایدار و فراگیر اختصاص داده شده است که هم زیمبابوه و هم اتحادیه اروپا به نفع آن هستند.

The herald  

 معاون رئیس جمهور زیمبابوه برای قاچاق طلا و تجارت غیر قانونی آن هشدار داد

معاون رئیس جمهور کنستانتینو چیونگا هشدار جدی به دلالان طلا و معامله گران بازار سیاه فارکس صادر کرده و افزوده است که اقدامات سختگیرانه ای برای مهار نشت و دستکاری نرخ ارز اعمال خواهد شد. از زمان معرفی ارز جدید با پشتوانه طلا، دولت با صرافی‌هایی که ارزش «زیگ» را پایین می‌آورند برخورد کرده و هرگونه مخالفت را سرکوب کرده است. با تشدید برخوردهای پلیس، بیش از صد نفر به اتهام نقض قانون کنترل ارز دستگیر و در دادگاه حاضر شدند. این در حالی است که مستندی از الجزیره به نام «مافیای طلا» در سال گذشته نشان داد که چگونه افراد بسیار مرتبط، مواد معدنی گرانبها را به خارج از کشور قاچاق می‌کنند تا میلیاردها دلار زیمبابوه را به غارت ببرند. برای بررسی اتهامات مربوط به جریانات مالی غیرقانونی توسط شبکه افراد مرتبط با سیاسی که شامل هنریتا راشووا، رئیس ZMF، تاجران سیمون رودلند، کاملش پتنی و سفیر اوبرت آنجل می‌شد، کار کمی انجام شد. واحد اطلاعات مالی RBZ در چیزی که به طور گسترده به عنوان یک دستگیری و رها کردن تعبیر می‌شد، مسدود کردن دارایی‌ها را لغو کرد.

بوتسوانا

همکاری در تولید سیمان بوتسوانا و زامبیا با امضای 10 تفاهم نامه

هایکانده هیچیلما، رئیس جمهور زامبیا و موگویتسی ماسیسی، رئیس جمهور بوتسوانا در لیوینگستون بوتسوانا در اقدامی مهم برای تقویت مشارکت خود، تعهد خود را از طریق امضای ده یادداشت تفاهم (MOU) که بخش‌های مختلف حیاتی را پوشش خواهد داد مستحکم کردند. این توافقنامه‌ها کمتر از دو ماه پس از سفر پربار از کاسان به امضا رسید و لحظه‌ای مهم در تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بود. این تفاهم نامه‌ها که با دقت و آینده نگری منعقد شده‌اند، در بخش‌هایی مانند علم و فناوری، معدن، مواد معدنی، کشاورزی و دامپروری، حمل و نقل ریلی و تأسیس اداره پل کازوگولا (KBA) از جمله موارد مهم است. رئیس جمهور هیچیلما از رئیس جمهور ماسیسی از بوتسوانا قدردانی عمیق خود را برای این گام مهم رو به جلو ابراز کرد و بر پتانسیل این توافقنامه‌ها برای افزایش رشد اقتصادی و منافع شهروندان خود تأکید نمود.

 یکی از محورهای اصلی بحث در مراسم امضا، اهمیت استراتژیک پل کازوگولا بود که نه تنها بوتسوانا و زامبیا را به هم متصل می‌کند، بلکه به عنوان یک رابط حیاتی به کریدورهای تجاری بزرگ در منطقه جامعه توسعه آفریقای جنوبی (SADC) عمل می‌کند. بهره برداری از این زیرساخت نوید تسهیل دسترسی مقرون به صرفه‌تر و مطمئن‌تر به مسیرهای تجاری دریایی، تحریک تجارت، ایجاد شغل و تقویت رونق اقتصادی برای هر دو کشور را می‌دهد در همین حال، رئیس جمهور ماسیسی، در جریان تور آبشار ویکتوریا، از این بنای دیدنی به عنوان دیدنی‌ترین در جهان استقبال کرد. وی بر اهمیت حفظ و به حداکثر رساندن ظرفیت‌های گردشگری آن تاکید کرد و بر اهمیت آن به عنوان یک افتخار منطقه‌ای تاکید کرد. رئیس‌جمهور ماسیسی از رئیس‌جمهور هیچیلما برای پیشنهاد این بازدید تشکر کرد و بر اهمیت ادامه سرمایه‌گذاری در حفظ و ارتقای آبشار ویکتوریا تأکید کرد امضای این تفاهم نامه‌ها نقطه عطفی در مشارکت بین زامبیا و بوتسوانا است و زمینه را برای افزایش همکاری و شکوفایی متقابل در سال‌های آینده فراهم می‌کند.

Africantim

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما