معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۸:۱۴

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جایگاه منابع معدنی و طبیعی بلغارستان

بلغارستان حائز رتبه سوم در استخراج مس و چهارمین معدن طلا در اروپا است. قیمت این فلزات گرانبها در ماه‌های اخیر به طور پیوسته در بازارهای بین‌المللی افزایش یافته است. در رابطه با بهره‌برداری از منابع طبیعی، پروفسور نیکولای والکانوف، رئیس افتخاری اتاق معدن و زمین‌شناسی بلغارستان، اظهار داشت که با وجود داشتن استراتژی‌های متعدد برای توسعه انرژی، بلغارستان هیچ پروژه استراتژیکی را اجرا نکرده است. وی که در ششمین مجمع تجارت معدن اروپا در صوفیه صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد: ما مواد خام زیادی داریم که در حال بهره برداری نیستند و آنهایی را که بهره برداری می‌کنیم، رو به اتمام هستند.

این مجمع، چارچوب قانونی جدید اروپا و مانیفست توسعه بخش را با توجه به گذار به انرژی خنثی و نیاز حیاتی به مواد خام ضروری معرفی کرد. لازم به ذکر است 34 مادۀ خام، مهم تلقی می‌شوند که 17 مورد از آنها دارای اهمیت استراتژیک هستند و نشان‌دهنده تقاضای قابل توجهی در آینده است. رول کوبی، مدیرعامل یوروماینز، بر لزوم ارتقای تمام مراحل زنجیره تامین و همکاری با سایر کشورها برای دستیابی به افزایش 10 درصدی در تولید مواد اولیه ضروری تا سال 2030 تاکید کرد. برای دستیابی به این هدف، 25 تا 30 پروژه معدنی استراتژیک جدید مورد نیاز است. ماریا سونر، مدیر عامل انجمن صنعت سوئد نیز انتصاب یک کمیسر اروپایی را برای تمرکز بر دسترسی به مواد خام پیشنهاد کرد. وی از بهبود قوانین، مجوزها و سایر رژیم‌ها برای افزایش استخراج مواد خام در اروپا حمایت کرد. سونر همچنین خاطرنشان کرد که مقررات زیست‌محیطی نباید مانع حفاظت از منابع شود و تأکید کرد که بیش از 65 درصد از مواد باارزش در حال حاضر به کشورهای ثالث وابسته است. هدف تعیین شده این است که 25 درصد از مواد خام استراتژیک از طریق شیوه‌های اقتصاد چرخشی یا دایره‌ای، از جمله بازیافت فلزات گرانبها و مواد خام، تامین شود.

https://www.novinite.com/articles/226540/Bulgaria+-+Fourth+in+Gold+Production+in+Europe

قیمت غلات و سایر کالاها در بورس کالای صوفیا و سایر کشورها

در بورس کالای صوفیه، تجارت غلات آرام است و قیمت‌ها کمی در جهت صعودی و فقط در سمت فروشندگان قرار دارند. در اولین روزهای ماه جاری، قیمت بسیاری از کالاهای اصلی غلات در بازارهای جهانی همچنان کاهش یافت. این را کارشناسان بورس اوراق بهادار صوفیه (SSE) گزارش کردند. به گفته ناظران، این کاهش به دلیل شروع زودتر برداشت محصول جدید گندم در برخی کشورها است که باعث کاهش قیمت سایر قراردادها نیز می‌شود. قیمت FOB گندم نان شیکاگو برای تحویل در ژوئن 13 دلار دیگر کاهش یافت و به 250 دلار در هر تن رسید. در فرانسه، کاهش تنها 1 یورو بود و قیمت به 244 یورو در هر تن رسید. اوکراین که تاکنون کمترین قیمت را داشت، این روزها با افزایش قیمت 10 دلاری به 230 دلار در هر تن روبرو شد و روسیه بدون تغییر در 232 دلار در هر تن باقی ماند. ذرت رشد حداقلی قیمت داشت. در ایالات متحده آمریکا، قیمت ذرت با یک دلار افزایش به 196 دلار در هر تن رسید و در فرانسه با رشد 2 یورو به 207 یورو در هر تن رسید. در روسیه قیمت 2 دلار افزایش یافت و به 189 دلار در هر تن رسیده است. قیمت جو در اوکراین پس از افزایش قبلی اندکی تغییر کرد و برای تحویل در ژوئن به 196 دلار در هر تن رسید. کلزا در صرافی یورونکست برای تحویل در ماه اوت بار دیگر در نوسانات مداوم بالا و پایین قرار گرفت و اکنون با کاهش 3.50 یورو به 474.50 یورو در هر تن رسیده است. قراردادهای روغن آفتابگردان خام در بورس روتردام از ابتدای سال شاهد نوسانات زیادی بوده است و برای تحویل در ماه ژوئیه این هفته با افزایش اندک 5 دلار به 1050 دلار در هر تن رسید. شکر تصفیه شده این روزها به نظر می‌رسد در حال مبارزه با پایین‌ترین رکوردهای قبلی است و این هفته با افزایش 20.70 دلار برای تحویل در ماه اوت به 560.80 دلار در هر تن در بورس لندن رسید.

https://news.bg/economics/po-rannata-zhatva-v-nyakoi-strani-tlaska-nadolu-tsenite-po-svetovnite-zarneni-borsi.html

افزایش صادرات بلغارستان پس از یک سال کاهش

بر اساس داده‌های اولیه موسسه ملی آمار بلغارستان (NSI)، پس از یک سال کاهش، صادرات بلغارستان در نهایت در ماه آوریل شروع به رشد کرد. در اولین ماه بهار، 7.3 میلیارد BGN کالا صادر شد که نسبت به آوریل 2023، حدود 8 درصد افزایش داشته است. این اولین افزایش ماهانه صادرات از ماه‌های اول سال 2023 است و تا حدی به دلیل پایین بودن پایه در سال گذشته است. ارزش صادرات بلغارستان در ماه آوریل هنوز کمتر از رکوردهای تابستانی سال 2022 است که با افزایش تورم به 8.5 میلیارد BGN رسید. همچنین حدود 300 میلیون BGN کمتر از حجم صادرات در ماه مارس است. داده‌های موسسه ملی آمار بلغارستان نشان می‌دهد که رشد صادرات بلغارستان به کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر است (11.5 درصد) و برای کشورهای ثالث تنها 2 درصد است.

کالاهای صادراتی در چهار ماه اول از ابتدای سال تاکنون از 28 میلیارد BGN فراتر رفته است و رومانی دوباره دومین واردکننده بزرگ کالاهای بلغاری است در مجموع، از ابتدای سال تا چهار ماه اول، کاهش سالانه صادرات بلغارستان به 3.8 درصد رسیده و این کاهش عمدتا به دلیل صادرات ضعیف به کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. کاهش صادرات به اعضای بلوک در چهار ماه اول به 6.4 درصد رسید، در حالی که صادرات به کشورهای ثالث 0.9 درصد رشد کرد. مجموع کالاهای صادراتی در چهار ماه اول از ابتدای سال تاکنون بیش از 28 میلیارد BGN بوده است که کمی‌کمتر از دو سوم آن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بقیه به کشورهای ثالث صادر شده است. صادرات به جبل الطارق و مصر رشد قابل توجهی داشته است. اطلاعات دقیق موسسه ملی آمار بلغارستان برای اتحادیه اروپا تا پایان ماه مارس نشان می‌دهد که آلمان شریک اصلی بلغارستان در اتحادیه اروپا باقی مانده است. رومانی به عنوان واردکننده کالاهای بلغاری در ماه مارس به مقام دوم بازگشته، در حالی که ایتالیا به رتبه سوم سقوط کرده است. آخرین کشوری که بیش از یک میلیارد BGN واردات از بلغارستان دارد، یونان است. با این حال، هر چهار کشور در سه ماهه اول شاهد کاهش بوده‌اند. در مقابل، صادرات به کرواسی حدود 50 درصد افزایش یافته و به حدود 300 میلیون BGN برای سه ماهه اول رسیده است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/nsi-otchete-pyrvi-ryst-na-bylgarskija-iznos-sled-godina-na-spad

مشارکت بلغارستان در ساخت کریدور انرژی سبز

دیمیتار گلاوچف، سرپرست نخست‌وزیری بلغارستان اعلام کرد این کشور علاقه‌مند به پیوستن به عنوان یک سهامدار در طرح ایجاد یک کریدور سبز برای انتقال انرژی از آذربایجان به اروپا است. وی حمایت بلغارستان از این ابتکار را تایید کرده است که آذربایجان، گرجستان، مجارستان و رومانی نیز در آن مشارکت دارند. البته هنوز مشخص نشده است که کدام شرکت دولتی از طرف بلغارستان در این طرح شرکت خواهد کرد. سرپرست نخست‌وزیری در خصوص «کریدور عمودی گاز» نیز اعلام کرد که این پروژه، جایگاه بلغارستان را در نقشه گاز تقویت می‌کند و با توسعه آن، میزان گاز طبیعی که به بازارهای اروپا ارسال می‌شود از سال 2027 افزایش می‌یابد.

https://news.bg/energy/balgariya-shte-uchastva-v-izgrazhdaneto-na-koridor-za-zelena-energiya-ot-azerbaydzhan-kam-evropa.html

مقایسه زنان شاغل در حوزه علم و فناوری در سال 2023 در بلغارستان و اتحادیه اروپا

آخرین داده‌های یورواستات نشان می‌دهد در سال 2023، بیش از 78.3 میلیون نفر در اتحادیه اروپا در زمینه علم و فناوری مشغول به کار بودند. این تعداد نسبت به سال قبل 2.9 درصد افزایش یافته است و در مقایسه با یک دهه قبل (سال 2013)، تعداد افراد شاغل در فعالیت‌های علم و فناوری در اتحادیه اروپا تا 25 درصد افزایش یافته است. به گفته کارشناسان یورواستات، مشاغل علم و فناوری شامل مشاغلی است که وظایف اصلی آن‌ها نیازمند سطح بالایی از دانش حرفه‌ای یا دانش فنی و تجربه در یک یا چند زمینه از علوم فیزیکی و زیستی یا علوم اجتماعی و انسانی است.

در بلغارستان، سهم زنان شاغل در علم و فناوری در سال 2023 به کمی‌بیش از 58 درصد رسید. در دو منطقه آماری در نظر گرفته شده توسط یورواستات (شمال و جنوب شرق بلغارستان، جنوب مرکزی و جنوب غربی بلغارستان)، به ترتیب 21.4 و 31.9 درصد از نیروی کار در حوزه علم و فناوری در سال 2023 مشغول به کار بودند. در اتحادیه اروپا، از 78.3 میلیون نفر شاغل در فعالیت‌های مرتبط با علم و فناوری، 52 درصد در سال 2023 زن بودند. این سهم در سطوح 2021 و 2022 باقی مانده است. در اتحادیه اروپا، زنان در زمینه علم و فناوری عمدتا در بخش خدمات (57 درصد) کار می‌کردند. در میان کشورهای عضو، مالت یک استثنا بود، جایی که تنها 48 درصد از زنان در علم و فناوری در فعالیت‌های خدماتی به کار گرفته می‌شدند.

بیشترین سهم زنان شاغل در علم و فناوری در سال 2023 در لیتوانی و لتونی (هر کدام 63 درصد) و همچنین در منطقه زاکسن-آنهالت آلمان (62 درصد) مشاهده شد. در انتهای دیگر مقیاس، کمترین سهم در مالت (45 درصد) و پس از آن 4 منطقه ایتالیا: شمال غرب، جنوب (هر کدام 46 درصد) و شمال شرق و مرکز (هر کدام 47 درصد) ثبت شده است. دانشمندان و مهندسان به نوبه خود تقریباً یک چهارم (24 درصد) از کل افراد شاغل در علم و فناوری در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل می‌دادند که نسبت به سال 2022، حدود 4.8 درصد افزایش داشت. آلمان با بیش از 3.9 میلیون دانشمند و مهندس 15 تا 74 ساله، بیشترین تعداد دانشمندان و مهندسان را در میان کشورهای اتحادیه اروپا گزارش کرد.

https://bglobal.bg/110822-Жените-заети-в-сферата-на-науката-и-технологиите-са-достигнали-52-през-2023-г.-а-в-България-са-над-58

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما