معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

افزایش استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در ترکیه

ترکیه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در راستای اهداف انتشار صفر سال 2053 تسریع نموده است.

ترکیه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در راستای اهداف انتشار صفر سال 2053 تسریع نموده است. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای پتانسیل انرژی خورشیدی قابل توجهی می‌باشد. با توجه به "اطلس پتانسیل انرژی خورشیدی" وزارت انرژی و منابع طبیعی، میانگین سالانه کل مدت تابش خورشید در ترکیه 2 هزار و 741 ساعت است. میانگین ارزش کل تشعشع سالانه 1527.46 کیلووات ساعت بر متر مربع می‌باشد.

انتظار می‌رود ظرفیت انرژی خورشیدی ترکیه به حدود 53 گیگاوات برسد که در 10 سال آینده 500 درصد افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب، برنامه‌ریزی شده است که انرژی خورشیدی به مهم‌ترین منبع تولید برق تبدیل شود.

در دوره 2020-2000، مصرف سالانه برق ترکیه 4.4 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2035 به طور متوسط سالانه 3.5 درصد رشد کند و به 510.5 تراوات ساعت برسد. بر اساس محاسبات، سهم انرژی الکتریکی در مصرف انرژی نهایی که در سال 2020؛ 21.8 درصد بوده است و در سال 2035 به 24.9 درصد خواهد رسید.

 همچنین پیش‌بینی می‌شود برق نصب شده ترکیه که در پایان سال 2020؛ 95.9 گیگاوات بود، در سال 2035 به 189.7 گیگاوات افزایش یابد و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل برق نصب شده از 52 درصد در سال 2020 به 64.7 درصد در سال 2035 افزایش یابد.

منابع انرژی تجدیدپذیر 74.3 درصد از 96.9 گیگاوات ظرفیت برق جدید برنامه‌ریزی شده برای راه‌اندازی در این دوره را تشکیل می‌دهند. انتظار می‌رود ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی ترکیه که در پایان سال 2020؛ 6.7 گیگاوات بود، در سال 2035 به 52.9 گیگاوات افزایش یابد.

این افزایش به این معنی است که ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی ترکیه که در پایان سال 2022؛ 9.32 گیگاوات بود، تا سال 2035 تقریباً 500 درصد افزایش خواهد یافت. اگر در سال 2035 به ظرفیت 52.9 گیگاوات انرژی خورشیدی برسد، انرژی خورشیدی منبع با بیشترین سهم در کل برق نصب شده ترکیه خواهد بود.

با این حال هر روز قدم‌های جدیدی در این راستا برداشته می‌شود. یکی از آنها تغییر قانون مربوط به راه‌اندازی نیروگاه‌های شناور انرژی خورشیدی در مجلس ملی ترکیه در ماه می 2024 است.

با این آیین‌نامه، به استثنای مخازن و تالاب‌های تأمین‌کننده آب شرب و سواحل و مناطق دریاها، دریاچه‌های سدها، دریاچه‌های مصنوعی و دریاچه‌های طبیعی که توسط وزارت انرژی و منابع طبیعی به عنوان منابع انرژی تجدیدپذیر اعلام شده است. می‌توان از منابع طبیعی بدون طرح منطقه‌بندی استفاده کرد.

پتانسیل انرژی خورشیدی شناور ترکیه تقریباً 80 هزار مگاوات محاسبه شده است. این نیروگاهها با تبدیل مشکلات تجربه شده در نصب نیروگاه‌های خورشیدی زمینی به مزیت، موقعیت آسان‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند. این واقعیت که آب در پایین نیروگاه‌های شناور به خنک شدن دوره‌ای این نیروگاه‌ها کمک می‌کند، راندمان پانل‌ها را افزایش می‌دهد.

برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی شناور که نیازی به خاک یا زمین سخت برای نصب ندارند، مناطق مخزن نیروگاه‌های برق آبی و آب آشامیدنی و دریاچه‌های مصنوعی که فاضلاب در آنها جمع‌آوری می‌شود کافی است.

نیروگاه‌های خورشیدی شناور با نیروگاه‌های خورشیدی مورد استفاده در زمین‌های کشاورزی، صنعتی یا تجاری به دلیل توده‌های آبی که در آن قرار دارند، قابل رقابت نمی‌باشند و در مقایسه با سایر نیروگاه‌های خورشیدی که نیاز به زمین و سقف دارند، می‌توان آنها را در نزدیکی مناطق پرجمعیت نصب نمود.

نیروگاه‌های خورشیدی شناور در مقایسه با پانل‌های زمینی، دارای قابلیت حرکت پویا در جهت قرار گیری مستمر در مقابل اشعه خورسید را داشته و می‌توانند بدون قرار گرفتن در وضعیت سایه کار کنند. میزان بسیار کم گرد و غبار و آلودگی در نیروگاه‌های خورشیدی شناور همچنین می‌تواند از کاهش راندمان جلوگیری می‌کند.

 در این راستا، قدری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به مزایای انرژی پایدار، اظهار داشت: هر کشوری به انرژی خورشیدی و بادی که منابع انرژی دموکراتیک محسوب می‌شوند؛ دسترسی دارد.

انرژی‌های تجدیدپذیر برای ترکیه نیز آینده انرژی به شمار می‌رود. این منابع، ترکیه را در حوزه انرژی مستقل‌تر کرده و در عین حال به کنترل آلودگی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه منابع انرژی تجدیدپذیر نقش مهمی در تضمین استقلال انرژی در درازمدت ایفا می‌کنند، افزود: پنج منطقه فراساحلی در اروپا برای پروژه‌های بادی جدید در نظر گرفته شده‌اند و کشورها بسیار مشتاق هستند که یک نیروگاه بادی دریایی در مقیاس عظیم بسازند.

سیمون ضمن اشاره به حمایت کمیسیون اتحادیه اروپا از نیروگاه‌های بادی دریایی و نیروگاه‌های بادی شناور که نیاز به فناوری بالا دارند، افزود: کمیسیون به ویژه مایل به حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری‌های مرتبط و همچنین تبادل دانش و تجربیات در این خصوص است.

  • در حالی‌که سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در تولید برق جهانی برای اولین بار در سال 2023 از 30 درصد گذشت، ترکیه با تولید 42 درصد برق خود از این منابع از میانگین جهانی فراتر رفت. سال گذشته 58 درصد برق در ترکیه از سوخت‌های فسیلی تولید گردید. 
  • بنا بر اعلام اندیشکده انرژی امبر (EMBER) مستقر در لندن، تقاضای برق جهان در سال گذشته به رکورد 29.5 تراوات ساعت رسید. تقاضای جهانی برق در سال گذشته روند رشد آهسته 2.2 درصدی را بویژه بدلیل کاهش مصرف در کشورهای توسعه یافته نشان داد. سال گذشته 5.5 درصد از تولید برق جهان از انرژی خورشیدی و 7.8 درصد از انرژی بادی تأمین شد. بدین‌ترتیب میزان دی اکسید کربن در تولید برق جهانی در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده و 12 درصد کمتر از  مقدار مصرفی در سال 2007 بود.
  • بر اساس داده‌های امبر، ترکیه پتانسیل بالایی برای تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. سریع‌ترین منابع تولید برای پاسخ‌گویی به تقاضای برق، انرژی خورشیدی و بادی هستند.

برگرفته از: ت.ر.ت نیوز

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما