معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۶:۵۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 استقبال بازرگانان از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری امارات در پاکستان

رهبران تجاری از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری امارات متحده عربی در بخش های اقتصادی پاکستان تمجید کردند. خواجه محبوب الرحمن، رئیس مجمع تجاری پاکستان، بر توسعه امارات متحده عربی و نیاز به تقویت روابط اقتصادی تاکید کرد. این سرمایه گذاری نشان دهنده اعتماد به اصلاحات اقتصادی پاکستان است. صادرات پاکستان به امارات متحده عربی سالانه 4.5 درصد رشد داشته است و در سال 2022 به 2.58 میلیارد دلار رسیده است. او از رهبران تجاری ابوظبی دعوت کرد تا فرصت های تجاری در پاکستان را بررسی کنند.

https://tribune.com.pk/story/2468756/pak-uae-cooperation-in-tourism-proposed

نخست وزیر از شرکت های نساجی چینی به پاکستان دعوت کرد

نخست وزیر شهباز شریف از شرکت های نساجی چینی دعوت کرد تا صنعت خود را در پاکستان ایجاد کنند و از حمایت و امنیت کامل دولت اطمینان حاصل کنند. وی در نشستی درباره همکاری‌های پاکستان و چین بر نقش چین در توسعه پاکستان تاکید کرد و بر برنامه‌های تقویت همکاری در بخش‌های کشاورزی، فناوری اطلاعات و انرژی و همچنین افزایش صادرات به چین تاکید کرد. دولت در حال آماده سازی برای فاز دوم کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است که هدف آن تبدیل بندر گوادر به یک مرکز لجستیکی است. این نشست شامل پیشنهادهایی برای تقویت روابط اقتصادی، با طرح هایی برای مناطق نمایشی کشاورزی و پروژه‌های جدید برای تقویت روابط تجاری بود.

https://tribune.com.pk/story/2468755/pm-invites-chinese-textile-firms-to-pakistan

شرکت‌های گاز مایع داخلی (LPG) برای حمایت از صنعت داخلی، خواهان تکلیف نظارتی بر واردات ایران هستند

شرکت‌های محلی LPG در پاکستان از دولت می‌خواهند تا در بودجه سال مالی 2024-2025، عوارض نظارتی بر واردات LPG از ایران وضع کند. آنها استدلال می‌کنند که LPG ایرانی ارزان تر و با کیفیت پایین خطرات ایمنی را به همراه دارد و رقابت پذیری صنعت محلی را تضعیف می‌کند. شرکت‌های قانونی LPG که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده محدود شده‌اند، به دلیل واردات از کشورهای دیگر با هزینه‌های بالاتر، با ضرر مواجه می‌شوند. دولت همچنین در حال بررسی اصلاحاتی در سیاست LPG است که باعث ایجاد نگرانی در مورد اقدامات ضدرقابتی و فرآیندهای صدور مجوز ناکافی می‌شود. علی‌رغم این مسائل، صنعت از مشوق‌های مالی مانند تعرفه واردات صفر برای تجهیزات و معافیت‌های مالیاتی برای تولید جدید حمایت می‌کند.

https://tribune.com.pk/story/2468757/lpg-firms-demand-duty-on-cheap-imports

ایالات متحده علاقه مند به دادن وام برای پروژه معدن Reko Diq است

ایالات متحده، از طریق بانک صادرات و واردات (Exim)، در حال بررسی تامین مالی پروژه طلای Reko Diq پاکستان است که به طور بالقوه سرمایه گذاری بزرگ ایالات متحده در پاکستان پس از دهه‌ها را رقم می زند. این پروژه که حدود 6 تا 6.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، به 3 تا 3.5 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد. وام اگزیم بانک، با هدف تهیه ماشین آلات ایالات متحده، به وضعیت اعتبار دهنده ترجیحی بستگی دارد. گفت‌وگوها شامل مؤسسات مالی مختلف از جمله IFC می‌شود و بین وزیر دارایی پاکستان و سفیر ایالات متحده در اسلام‌آباد مورد بحث قرار گرفته است. سفارت آمریکا این اتفاق را تایید نکرده است.

https://tribune.com.pk/story/2468939/us-interested-in-giving-loan-for-reko-diq-mining-project

قیمت LPG هفته آینده تا 70 روپیه کاهش می یابد

قیمت LPG در پاکستان به دلیل افزایش عرضه از طریق واردات و کاهش هزینه‌های تولید توسط OGDCL، 60 تا 70 روپیه در هر کیلوگرم کاهش می یابد. رئیس انجمن توزیع کنندگان LPG، عرفان کهوکهر، گزارش داد که قیمت ها از 250 روپیه به 180 روپیه در هر کیلوگرم کاهش یافته است. انتظار می رود اقدامات کاهش هزینه OGDCL، همراه با محموله‌ها قیمت ها را بیشتر کاهش دهد.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-05-30/2357314

بانک توسعه آسیایی (ADB) پروژه 180 میلیون دلاری را برای مناطق ساحلی سند اعلام کرد

بانک توسعه آسیایی (ADB) یک پروژه 180 میلیون دلاری برای احیای جنگل ها، و جاده‌ها در مناطق ساحلی سند با تمرکز بر تاتا، سوجاول و بادین اعلام کرد. هدف این پروژه حفاظت از این مناطق، ایجاد شغل و ترویج رشد اقتصادی پایدار است. بررسی دلتای ایندوس با برنامه ریزی برای بهبود زهکشی کارو گوندرو و شکور، قبل از پروژه انجام خواهد شد.

https://www.dawn.com/news/1836458/adb-announces-180m-project-for-coastal-areas-of-sindh

انتقاد صادرکنندگان سنگ های قیمتی با مقامات گمرکی

صادرکنندگان سنگ‌های قیمتی صیقل‌نشده نسبت به اقدامات مقامات گمرکی که منجر به شکست پاویون پاکستان در نمایشگاه بین‌المللی مواد معدنی و سنگ‌های قیمتی هونان 2024 در چین شد، ابراز نگرانی کرده‌اند. منهاج الدین شاه، رئیس انجمن صادرکنندگان تجاری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی پاکستان، گزارش داد که احمد نواز لوک، معاون کل گمرک، صادرکننده محمد ضرار خان را در 12 می در فرودگاه اسلام آباد متوقف کرد و از بردن سنگ به نمایشگاه جلوگیری کرد. این افسر گمرک به مقررات منع صادرات سنگ های قیمتی خام نیز اشاره کرد.

https://www.dawn.com/news/1836534/gemstone-exporters-slam-customs-officials

پاکستان پیش از افزایش احتمالی ناشی از صندوق بین المللی پول، تورم را کاهش می دهد

دولت پاکستان پیش بینی می‌کند که تورم در ماه می 2024 به 14.5 درصد کاهش یابد که پایین ترین رقم در دو سال گذشته است. با این حال، پیشنهاد قریب الوقوع صندوق بین المللی پول برای اعمال مالیات بر فروش 18 درصدی بر تقریباً همه محصولات، از جمله اقلام ضروری، می‌تواند باعث افزایش قابل توجه قیمت از اول جولای شود. به طور بالقوه قیمت تمام شده کالاهایی مانند شیر بسته بندی شده و بنزین را افزایش خواهد داد. در حالی که وزارت دارایی نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی و بهبودی متوسط را گزارش می دهد، این اقدامات صندوق بین المللی پول می‌تواند تورم را در سال مالی آینده بالا نگه دارد.

https://tribune.com.pk/story/2468945/govt-sees-lowest-inflation-in-2-years

افزایش تجارت دوجانبه پاکستان و چین: رکورد صادرات به 2.341 میلیارد دلار رسید

صادرات پاکستان به چین در 10 ماهه اول سال مالی جاری به رکورد 2.341 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 37 درصد افزایش داشته است. واردات از چین نیز به میزان قابل توجهی 27.61 درصد افزایش یافت و در مجموع به 10.648 میلیارد دلار در مدت مشابه رسید. تنها در ماه آوریل، صادرات به چین 199.35 میلیون دلار بود که 13.56 درصد افزایش داشت، در حالی که واردات به 1.285 میلیارد دلار افزایش یافت که 114.92 درصد نسبت به ارقام آوریل سال قبل افزایش داشت.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-05-30/2357310

پیش بینی صندوق بین المللی پول از حجم واردات و صادرات و کسری تجاری در سال مالی جاری و آینده

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در سال مالی آینده، کسری تجاری پاکستان با برآوردهای رشد صادرات و واردات افزایش یابد .صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که در سال مالی جدید، کسری تجاری پاکستان احتمالاً 4.165 میلیارد دلار ،واردات پاکستان 5.517 میلیارد دلار و  صادرات 1.352 میلیارد دلار نسبت به سال جاری افزایش یابد. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، کسری تجاری پاکستان می‌تواند به 27.923 میلیارد دلار افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود در سال مالی 2024-2025 ، حجم واردات   60.48 میلیارد دلار  و  صادرات 32.56 میلیارد دلار شود. تخمین زده می‌شود که  در سال مالی جاری، کسری تجاری پاکستان 23.76 میلیارد دلار و واردات آن 54.96 میلیارد دلار باشد. پیش بینی می‌شود تا پایان سال مالی جاری، صادرات به 31.2 میلیارد دلار برسد.

https://www.nation.com.pk/28-May-2024/imf-predicts-increase-in-pakistan-s-trade-deficit

 اتمام نقشه برداری پروژه تحول گمرک پاکستان

گمرک پاکستان نقشه برداری فرآیندهای تجاری به عنوان یکی از وظایف اصلی خود را در طول پنج ماه اول پروژه تحول در عملیات گمرکی تحت حمایت مالی بانک جهانی با موفقیت به پایان رساند. پروژه تحول گمرک شامل استقرار ابزارهای پیشرفته ابر اتوماسیون است که شرکت پنجره واحد پاکستان را به عنوان شریک اجرایی تعیین شده گمرک پاکستان قادر می سازد تا به سرعت یک سیستم مدیریت دیجیتال گمرکی جدید را توسعه دهد. این امر به گمرک کمک می‌کند تا سیستم قدیمی WeBOC خود را با یک سیستم دیجیتال قوی تر و جامع تر جایگزین کند تا انطباق و سهولت انجام تجارت را بهبود بخشد.

https://www.nation.com.pk/28-May-2024/customs-achieves-progress-in-wb-funded-project

 ایجاد 9 نمایندگی جدید تجاری

پاکستان تصمیم دارد 9 نمایندگی تجاری جدید در آسیا، آفریقا و اروپا ایجاد کند تا تجارت خود را گسترش دهد و اقتصاد صادرات را تقویت کند. به گزارش WealthPK، تمرکز ویژه این کشور بر کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی و قرابت فرهنگی آنهاست.

پاکستان با اولویت دادن به گسترش تجارت در منطقه، قصد دارد از پتانسیل عظیم تجارت درون آسیایی استفاده کند و از اهمیت اقتصادی رو به رشد کشورهای همسایه خود استفاده کند.

https://www.nation.com.pk/27-May-2024/pakistan-moves-to-expand-trade-in-region

 آمار تورم و حجم اقتصاد کلی در 2024-2023

بر اساس داده‌ها، اقتصاد کشور در مقایسه با رشد جمعیت بالای 2.6 درصد، نرخ رشد پایین 2.38 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که تورم به طور متوسط بین 25 تا 26 درصد است که نشان دهنده رکود تورمی مداوم در چند سال اخیر است. با این حال، اندازه کلی اقتصاد پاکستان بر حسب دلار به 373 میلیارد دلار در سال مالی 2023-2024 در برابر برآوردهای تجدید نظر شده 338 میلیارد دلاری برای سال مالی گذشته افزایش یافته است. نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی در سال مالی 1972-1973 12.8 درصد بوده است، سپس در تمام سال های مالی بعدی از آن زمان تاکنون در سطح بالاتری باقی مانده است اما در سال مالی چاری این نسبت به 13.1 درصد تنزل یافته است.

https://www.nation.com.pk/27-May-2024/govt-fails-to-attract-new-investment-as-ratio-hits-50-year-low-bmp

نمایشگاه بین المللی فرش پاکستان

 انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش پاکستان (PCMEA) تاریخ های نهایی نمایشگاه بین المللی را که قرار است در ماه اکتبر سال جاری برگزار شود، اعلام کرد. این نمایشگاه بین المللی سه روزه از 12 تا 14 اکتبر در یک هتل محلی در لاهور برگزار می‌شود.

https://www.nation.com.pk/27-May-2024/3-day-int-l-carpet-exhibition-to-begin-in-lahore-from-oct-12

 گزاش تجارت پاکستان با 7  کشور منطقه در ده ماهه اول سال مالی (24-2023)

صادرات پاکستان به هفت کشور منطقه در ده ماهه اول سال مالی (24-2023) نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته 20.61 درصد افزایش داشته است. صادرات این کشور به کشورهای منطقه از جمله افغانستان، چین، بنگلادش، سریلانکا، هند، نپال و مالدیو 3655.483 میلیون دلار است که 14.24 درصد از کل صادرات پاکستان 25669.182( میلیون دلار در ماه‌های جولای تا آوریل) است.

https://www.nation.com.pk/27-May-2024/pakistan-s-regional-exports-increase-20-61pc-in-10-months

رکورد صادرات پیاز

صادرات پیاز از پاکستان برای اولین بار در تاریخ کشور از مرز 210 میلیون دلار گذشت در حالی که تا پایان سال جاری صادرات این کشور به 250 میلیون دلار خواهد رسید که یک رکورد محسوب می‌شود.

بر اساس این بیانیه، با توجه به ممنوعیت صادرات پیاز هندی، پاکستان بازارهای جدیدی پیدا کرده و اکنون پیاز پاکستانی به بازارهای بزرگ جهان از جمله خاور دور و خاورمیانه دسترسی پیدا کرده است. صادرات میوه با 17.85 درصد افزایش به 274.22 میلیون دلار رسید

https://www.nation.com.pk/26-May-2024/onion-export-from-pakistan-exceeds-dollar-210-million

 صاردات 1.5 میلیون دلاری کنجد

دکتر ساجد الرحمن مدیر کل تحقیقات کشاورزی پنجاب اعلام کرد که پاکستان در سال جاری 1.5 میلیارد دلار از صادرات کنجد به دست آورده است. دکتر ساجد در سمیناری که روز گذشته در موسسه تحقیقات کشاورزی ایوب (AARI) برگزار شد، بر اهمیت ترویج کشت کنجد برای تقویت صادرات و ذخایر ارزی کشور تاکید کرد. کتر امیر رسول، مدیرکل کشاورزی پنجاب، فاش کرد که صادرات کلی کنجد، میوه‌ها، سبزیجات، برنج و سایر کالاهای کشاورزی پاکستان در سال جاری از 7 میلیارد دلار فراتر رفته است. وی به افزایش 277 درصدی سطح زیر کشت کنجد و افزایش 300 درصدی تولید نسبت به سال قبل اشاره کرد.

https://www.nation.com.pk/26-May-2024/call-to-promote-sesame-cultivation-to-bolster-exports

دولت تامین بی وقفه کود برای کشاورزان را تضمین می‌کند

رانا تنویر حسین، وزیر فدرال، واردات 200000 تن اوره را برای تضمین عرضه ثابت برای کشاورزان، مبارزه با بازاریابی سیاه و تضمین قیمت‌های یکسان اعلام کرد. هدف از یک استراتژی جامع، شامل نظارت دقیق و مشارکت سازمان‌های اطلاعاتی، جلوگیری از قاچاق کود و حفاظت از منافع کشاورزان است. دولت بر شفافیت و توزیع برابر برای حمایت از فصل کاشت تاکید دارد.

https://www.dawn.com/news/1836787/urea-to-be-imported-for-uninterrupted-supply-says-minister

 همکاری چین و پاکستان برای افزایش تولید و صادرات

در سمپوزیوم تبادل شورای تجارت چین و آسیای جنوبی در اسلام آباد، مشاور اقتصادی یانگ گوانگیوان بر تعهد چین به تقویت بخش تولید و قابلیت های صادرات پاکستان از طریق طرح کمربند و جاده و CPEC تاکید کرد. این رویداد که توسط CCPIT و SAARC CCI سازماندهی شد، با هدف تقویت همکاری چین و آسیای جنوبی و ایجاد فرصت های تجاری گسترده تر بود. لیو کیلین بر اهمیت همکاری صنعتی برای توسعه سبز تاکید کرد، در حالی که اشفق یوسف تولا از تلاش های مشترک پشت این سمپوزیوم نیز قدردانی کرد.

https://www.brecorder.com/news/40306164/china-vows-support-to-manufacturing-sector

 پاکستان پروژه جاده    2میلیارد دلاری CPEC را تصویب کرد

دولت پاکستان ساخت بخش تاکوت-رایکوت بزرگراه قراقورم تحت CPEC را با هزینه 2 میلیارد دلار تصویب کرد که قرار است در سفر نخست وزیر شهباز شریف به پکن امضا شود. این پروژه که برای روابط چین و پاکستان بسیار مهم است،. هدف ارتقای بزرگراه تقویت ارتباطات و روابط اقتصادی است. علاوه بر این، هزینه پروژه برق آبی 108 مگاواتی گلدن گل به 42 میلیارد روپیه افزایش یافت که توسط آژانس های بین المللی تامین شده است.

https://tribune.com.pk/story/2469066/govt-clears-2b-cpec-road-project

 تاجیکستان مشتاق سرمایه گذاری جدید است

عبدالعلیم خان وزیر ارتباطات  برای بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه با شخصیت های تجاری برجسته تاجیکستان دیدار کرد. نمایندگان بخش‌های مختلف به ساخت یک پایانه کالا در نزدیکی مرز پاکستان و تاجیکستان علاقه نشان دادند. وزیر عبدالعلیم خان اطمینان داد که از فعالیت های تجارت به تجارت حمایت می‌کند و پتانسیل پاکستان را به عنوان یک بازار مهم کشاورزی و تجاری برجسته کرد. وی بر ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران خارجی تاکید و نسبت به افزایش تجارت دوجانبه از طریق تبادلات و همکاری‌های مکرر ابراز خوش بینی کرد. شرکت های تاجیکستانی علاقه زیادی به سرمایه گذاری در پاکستان در بخش های مختلف نشان دادند.

https://tribune.com.pk/story/2469067/tajikistan-keen-to-make-new-investment

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما