معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی جنوب هند - حیدر آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب هند در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 6 برابری قیمت پیاز در بازار امارات متحده عربی

قیمت پیاز در امارات پس از ممنوعیت صادرات این محصول در دو کشور هند و مصر افزایش 6 برابری داشته است.

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته چهارم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ایجاد فرصت صادرات انواع پیاز به بازار هند

کاهش برداشت محصول پیاز در هند به دلیل وقوع سیل ناشی از بارش‌های فصلی و در نتیجه آسیب به مزارع این محصول سبب گردید وزارت بازرگانی هند از روز 14 سپتامبر (24 شهریور)، صادرات انواع پیاز را به خارج از هند، جهت تعادل بخشیدن به تقاضای بازار داخلی ممنوع اعلام نماید.

صادارت میوه به مالزی: موانع و فرصت‌ها

کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع آب و هوایی و خاک حاصلخیز از کشورهای چهار فصلی محسوب می‌شود که مزیت امکان کاشت انواع محصولات طبیعی را داشته و در تمامی فصل ها میوه‌های گرمسیری و سردسیری در آن تولید می‌شود. اگرچه بازارهای هدف صادراتی ایران بیشتر متمرکز بر کشورهای همسایه می‌باشد ولی حضور و رقابت در بازارهای دورتر از جمله مالزی نیز می‌تواند در صورت برنامه ریزی مناسب، جذابیت های خاص خودش را داشته باشد.

نگاهی به اختلافات تجاری عمده کنیا و تانزانیا

کنیا و تانزانیا بعد از کسب استقلال در دوره استعمارزدایی تا به امروز روابط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده اند.در این گزارش کوتاه سعی شده به اهم موارد اختلاف دو کشور در حوزه تجاری اشاره گردد. اختلافاتی که عمدتا ریشه در وضع تعرفه و رقابت بر سر تسلط بر مسیرهای ترانزیتی دارد و بعضا به شکل تک روی در تنظیم روابط اقتصادی با قدرت ها از جمله اتحادیه اروپا نمود پیدا کرده است.