معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

رتبه یازدهم ترکیه در بخش لجستیک و حمل و نقل جهانی

کشورها با هدف افزایش روند تجارت جهانی در استفاده بهینه از موقعیت جغرافیایی در بخش لجستیک و حمل و نقل با هم به رقابت پرداخته و سهم خود را در بازار حمل و نقل جهانی افزایش می دهند.

بخش لجستیک و حمل و نقل ترکیه  به عنوان یکی از بخشهای صنفی که بالاترین خدمات درآمد ارزی را ارائه می‌دهد تلاش می‌کند تا به طور موازی با افزایش صادرات کالا و تجارت خارجی بتواند موقعیت خود را در بازار حمل و نقل جهانی بیش از پیش بهتر و موثرتر نماید.

بخش لجستیک و حمل و نقل ترکیه 2.5 درصد از حجم بازار 100 میلیارد دلاری لجستیک جهانی را به خود اختصاص داده است و در رتبه یازدهم جهان قرار دارد.

سهم بخش حمل و نقل ترکیه از صادرات بخش خدمات نزدیک به 40 درصد و به ارزش 40 میلیارد دلار است.

بررسی شاخص عملکرد بخش لجستیک و حمل و نقل Logistics Performance İndex (LPI) ترکیه از سوی بانک جهانی بیانگر این است که ترکیه در این بخش در سال 2018 میلادی با 3.15 امتیاز در رتبه 47 در سال 2023 با 3.4 امتیاز در رتبه 38 قرار دارد. دولتمردان این کشور سعی دارند تا با اجرای برنامه دوازدهم توسعه بتوانند جایگاه شاخص عملکرد بخش حمل و نقل کشور در جایگاه جهانی تا سال 2028 میلادی به رتبه 25 برسانند.

شش پارامتر اصلی در سنجش شاخص عملکرد بخش لجستیک عبارتند از:

  • کارایی فرآیند ترخیص کالا از گمرک توسط نهادهای کنترل مرزی از جمله گمرک (به عنوان مثال سرعت، سادگی و قابل پیش بینی بودن تشریفات اداری.
  • کیفیت زیرساخت‌های تجاری و حمل و نقل (به عنوان مثال: بنادر، راه آهن، بزرگراه‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات)
  • سهولت تنظیم ارسال محموله‌هایی که دارای قیمت رقابتی در بازارهای بین المللی هستند
  • کیفیت خدمات لجستیک (مانند اپراتورهای حمل و نقل، کارگزاران گمرکی)
  • امکان ردیابی محموله‌های ارسالی
  • به موقع تحویل دادن محموله‌ها در زمان برنامه ریزی شده

شاخص عملکرد بخش لجستیک (LPI) در واقع نمایانگر وجود زیرساختهای میدانی و اداری لازم برای عملکرد هر چه بهتر این بخش فارغ از حجم انجام شده توسط این بخش در بازارهای بین المللی است.

در سالهای اخیر مسئولان عالی رتبه اقتصادی و وزارت بازرگانی ترکیه همراه با بخشهای خصوصی و نهادهای اقتصادی پروژه‌های مختلفی را برای توسعه دامنه فعالیت بخش حمل و نقل که یکی از مهمترین ارکان بخش خدمات در داخل و خارج است، تبیین نمودند و سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دادند.

حمایت از شبکه‌های توزیع لجستیک خارجی یکی از اقدامهای مهم در این بخش بود که با ایجاد مراکز لجستیک در خارج از کشور آغاز شد. در این مراکز که شبکه‌های تدارکات خارجی جزء مهمی از آن محسوب می‌شوند به عنوان یک سیستم از ابتدا تا انتها مورد استفاده قرار گرفته و پشتیبانی می‌شوند.

در راستای حمایت از شبکه‌های لجستیک خارجی، سرمایه گذاری برای انجام 6 پروژه، 2 پروژه مستقر در آمریکا و 4 پروژه در اروپا، دراین بخش مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

وزارت بازرگانی با حمایت از شرکتهای فعال در بخش لجستیک و حمل و نقل آنها را تشویق می‌کند تا در نمایشگاههای مهم بین المللی لجستیک در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و لهستان شرکت کنند.

در سال 2023 میلادی، صادرات بخش لجستیک و حمل و نقل با صادرات 40 میلیارد دلاری، ارزش قابل توجهی برای اقتصاد ترکیه ایجاد کرد.

مسئولان عالی رتبه اقتصادی و وزارتخانه‌های مرتبط در تلاشند تا در دوره آتی دامنه فعالیت بخش لجستیک و حمل و نقل ترکیه را با اقلام مختلف حمایتی گسترش دهند تا جایی که صادرات این بخش همچنان افزایش یابد و این بخش بتواند سهم بیشتری از بخش لجستیک جهانی را به خود اختصاص دهد.

منبع: وزارت بازرگانی ترکیه http://www.ticaret.gov.tr

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما