معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آبلای میرزاخمتوف رئیس سابق اتاق کارآفرینان قزاقستان به 5 سال زندان محکوم شد

رئیس سابق اتاق کارآفرینان قزاقستان (آتامکن) به دلیل کلاهبرداری در مقیاس بزرگ مجرم شناخته شد.

همچنین 5.8 میلیارد تنگه (بیش از 13 میلیون دلار) "درآمد حاصل از راه‌های مجرمانه" از وی به نفع دولت ضبط و از حق تصدی پست در ارگان‌های دولتی محلی و نهادهای شبه دولتی برای مدت 10 سال محروم شد.

به گفته دادستانی، این مقام 30 میلیون دلار برای کمک در پایان دادن به پرونده جنایی علیه کایرات بورانبایف از برادر وی دریافت کرده بود.

 

قزاقستان بانکداری و گردشگری اسلامی را در همایش بین المللی اقتصادی "روسیه - جهان اسلام" در کازان مورد بحث و بررسی قرار داد

موضوعات کلیدی این همایش که از 14 تا 19 می (25 تا 30 اردیبهشت) برگزار شد، شامل امور مالی، سرمایه گذاری، لجستیک، گردشگری، فناوری‌های نوآورانه و همکاری‌های بین المللی اسلامی‌بود.

ریاست هیئت قزاقستانی در همایش کازان (KazanForum) بر عهده سریک جومانگارین معاون نخست وزیر بود. هیئت شامل نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقل، بازرگانی و همگرایی و سایر نهادها بود.

 

قاسم جومارت توکایف: سرمایه گذاری آلمان در قزاقستان به رکورد 770 میلیون دلار رسید

در دیدار قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان با کاترینا کلاس مولهیوزر رئیس هیئت مدیره کمیته شرقی اقتصاد آلمان و رئیس هیئت نظارت گروه CLASS ، چشم اندازهای تعمیق آتی همکاری‌های اقتصادی بین طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همانطور که رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد، آلمان شریک استراتژیک قزاقستان در اتحادیه اروپا است. روند مثبتی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دیده می‌شود و علاقه تجار آلمانی برای گسترش حضور خود در قزاقستان در حال افزایش است.

رئیس جمهور تاکید کرد که سرمایه گذاری مستقیم آلمان در قزاقستان 64 درصد افزایش یافت و به رکورد 770 میلیون دلار رسید.

در این دیدار به موضوعات همکاری در بخش کشاورزی توجه ویژه ای مبذول شد. قاسم ژومارت توکایف پیشنهاد خود برای ایجاد یک مرکز منطقه ای برای کشاورزی پایدار را یادآور گردید. به اعتقاد وی، این مرکز به استفاده کامل تر از ظرفیت های کشاورزی قزاقستان، بهره گیری از فناوری‌های نوآورانه و تجاری سازی آنها کمک می‌کند.

علاوه بر این، رئیس جمهور مساعدت کارخانه مونتاژ CLASS در توسعه پتانسیل کشاورزی قزاقستان را عالی ارزیابی نمود.

 

بزرگترین پروژه راه آهن قزاقستان در سال 2025 تکمیل خواهد شد

وزارت حمل و نقل قزاقستان اعلام داشت که عظیم ترین پروژه ساخت و ساز زیرساخت ها در کشور، در بخش راه آهن دوستک – موینتی در حال پیشرفت است.

ساخت بخش راه آهن دوستک-موینتی در نوامبر 2022 در استان کاراگاندا آغاز شد. همانطور که در مراسم رونمایی اشاره شد، خط جدید راه آهن با طول 836 کیلومتر به صادرات بی وقفه محصولات داخلی و رشد پتانسیل ترانزیتی قزاقستان کمک خواهد کرد. راه اندازی این خط آهن دوم، ظرفیت این بخش را 5 برابر افزایش می دهد. تکمیل کار در سایت دوستک – موینتی در سال 2025 برنامه ریزی شده است.

وزارت حمل و نقل قزاقستان اعلام کرد:" احداث مسیر دوم در بخش راه آهن دوستک-موینتی طبق برنامه انجام می‌شود. این سایت بیش از 450 دستگاه تجهیزات ویژه را بکار گرفته و حدود 1 هزار کارگر در آن مشغول بکار هستند. 6.4 میلیون متر مکعب خاک، برای قرار دادن خط دوم به طول کل 836 کیلومتر، خاکریزی انجام شده است. همچنین 15 پل ساخته شده، در 177 محل لوله گذاری انجام گرفته و 406 کیلومتر از خطوط راه آهن نصب شده است."

 

در قزاقستان پیشنهاد می‌کنند تا اطلاعات مربوط به ذخایر فلزات کمیاب از طبقه بندی خارج شوند

این کشور تنها تولیدکننده مونو ایزوتوپ اسمیم187 است

به گفته سناتور آندری لوکین، تا سال 2040 تقاضا برای مواد معدنی در جهان چهار برابر خواهد شد و توسعه فعال ذخایر آنها برنامه ریزی شده است، زیرا چنین فلزاتی مواد خام حیاتی برای تعدادی از کشورهای توسعه یافته می‌باشند.

او گفت:"من پیشنهاد می‌کنم دسترسی به موجودی ذخایر برخی از فلزات نادر و نادر خاکی را باز کنیم، زیرا بسیاری از ذخایر از زمان اتحاد جماهیر شوروی طبقه بندی شده اند. همچنین لازم است صدور مجوز برای مطالعات زیرزمینی و بخش اکتشافات زمین شناسی افزایش یابد. علاوه بر این، ایجاد مشوق های سرمایه گذاری با در نظر گرفتن امکان ارائه مزایای مالیاتی، تشویق سرمایه گذاری‌های مالی خصوصی و اقدامات فنی برای حمایت از صنعت معدن مورد نیاز است.

لوکین همچنین پیشنهاد کرد که از توسعه شبکه حمل و نقل از جمله جاده‌ها، راه آهن و شبکه‌های انرژی اطمینان حاصل شود. او گفت که همه اینها دسترسی به منابع زیرزمینی را فراهم می‌کند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می دهد. او همچنین پیشنهاد افزایش استانداردهای زیست محیطی را داد.

اسمیم 187 در میان فلزات گران قیمت در قزاقستان، وجود دارد که طبق داده‌های باز، یک گرم از این عنصر می‌تواند از 10 هزار دلار تا 200 هزار دلار قیمت داشته باشد.  لازم به ذکر است که قزاقستان تنها تولید کننده و دارنده مونو ایزوتوپ اوسمیوم187 است که از مواد اولیه طبیعی به دست می آید. این فلز از ضایعات حاصل از فرآوری سنگ معدن مس ژزکازگان استخراج می‌شود.

لوکین همچنین یادآور شد که یکی از محبوب ترین فلزات خاکی کمیاب در جهان لیتیوم است. این ماده معدنی در شش کانسار شناسایی شده است

وی گفت که در مجموع بیش از 5 هزار ذخایر کشف نشده در قزاقستان به ارزش بیش از 46 تریلیون دلار وجود دارد. در عین حال، بریلیم، بیسموت، تنگستن، گالیم، هافنیوم، ژرمانیوم، ایندیم، کادمیوم، لیتیوم، نیوبیم، سلنیوم، اسکاندیم، تالیوم، تانتالیوم، تلوریم، زیرکونیوم، اسمیم، رنیم، وانادیوم، لانتانیم و سریم در تراز دولتی منابع معدنی قزاقستان در نظر گرفته می‌شوند.

در مجموع، در قزاقستان، کار برای مطالعه 12 سایت جدید برای محتوای فلزات نادر خاکی در حال انجام است. از جمله آنها می‌توان به Kara-Ayak و Muncha در استان قزاقستان شرقی اشاره کرد.

لازم به یادآوری است که قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان فلزات خاکی کمیاب قزاقستان را نفت جدید خواند و دستور توسعه آنها را صادر کرد.

 

رئیس جمهور قزاقستان: مالزی یکی از شرکای قابل اعتماد قزاقستان در آسیای جنوب شرقی است

رئیس جمهور قزاقستان در دیدار  با انور ابراهیم نخست وزیر مالزی، دولت مالزی را یکی از شرکای مهم و قابل اعتماد قزاقستان در جنوب شرقی آسیا خواند.

قاسم جومارت توکایف گفت: " قزاقستان و مالزی دارای روابط دوستی و همکاری متقابل طولانی مدت هستند. ما سنت های خوبی در این زمینه داریم، بنابراین من معتقدم که سفر شما انگیزه قدرتمندی به توسعه بیشتر روابط بین قزاقستان و مالزی خواهد داد. ما آماده هستیم تا تلاش های بیشتری برای ارتقای تعامل و همکاری خود در بسیاری از زمینه‌های مهم انجام دهیم."

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، بیش از سی سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور، پایه محکمی از همکاری‌های متقابل سودمند شکل گرفته است که با توجه به واقعیت های ژئوپلیتیک و اقتصادی مدرن، اهمیت فزاینده ای پیدا می‌کند.

انور ابراهیم از استقبال گرم رئیس قزاقستان تشکر کرد و خاطرنشان کرد که برای این سفر اهمیت زیادی قائل است که ترکیب نمایندگان هیئت مالزی که  وارد آستانه شده، نشان دهنده این امر است.

طرفین راه‌های گسترش تعاملات در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و بشردوستانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. همچنین در مورد مسائل روز منطقه و بین المللی تبادل نظر نمودند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما