معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۳:۱۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بهره‌برداری از 250 پروژه عمرانی در استان لغمان

250 پروژه عمرانی باارزش 280 میلیون افغانی در استان لغمان به بهره‌برداری رسید که هزینه اجرای این پروژه‌ها را سازمان ملل متحد تأمین کرده است. اختر محمد مزمل معاون استاندار لغمان در مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها گفته ساخت جاده‌های فرعی، سربندهای آب، پخته کاری کوچه‌ها و همچنان پاک‌سازی کانال‌های آب ازجمله پروژه‌های اجراشده در این استان است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i247698-بهره_برداری_از_250_طرح_عمرانی_در_ولایت_لغمان

به پایان رسیدن کار ساخت دو شبکه آب‌رسانی در استان ننگرهار

مسئولین ریاست احیا و توسعه‌ای استان ننگرهار از تکمیل کار دو شبکه آب‌رسانی با هزینه ۸ میلیون افغانی در این استان خبر داده‌اند. ‏مسئولین ریاست احیاء و توسعه‌ای استان ‎ننگرهار می‌گویند دو شبکه تأمین آب آشامیدنی برای عزیمت کنندگان در اردوگاه عمری با هزینه 8 میلیون افغانی در حال تکمیل شدن است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. گفته‌شده که با تکمیل شدن این دو پروژه برای ۷۵۰ خانواده آب آشامیدنی پاک فراهم می‌شود.

https://www.avapress.com/fa/news/290117/

گشایش کارخانه فرآوری چوب در استان نورستان

روزنامه باختر در مطلبی نوشته، کارخانه فرا آوری چوب در نورستان، گشایش‌یافته است که در این کارخانه از چوب‌های بومی، پنجره، درب، کمد، صندلی، کرسی، تختخواب، مبل و برخی اسباب زینتی، تولید می‌شود. کارخانه فرا آوری چوب احمد محمود گروپ، به هزینه ابتدایی پنج میلیون افغانی ساخته‌شده است. مسئول این کارخانه می‌گوید آنان روزانه، توانایی تولید ده‌ها، پنجره، درب، کمد، کرسی، تختخواب، مبل و برخی وسایل زینتی را دارند.

مولوی سلیمان ایمن، رئیس زراعت نورستان گفته است چوب موردنیاز این کارخانه، از چوب‌های در حال فرسودگی در شهرستان گامدیش، تأمین می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، از شش صد و پنجاه هزار فوت چوب در شهرستان گامدیش که گفته می‌شود، در حال فرسایش است، برای تولید اسباب چوبی در این کارخانه کار گرفته می‌شود. رئیس زراعت نورستان گفت از چوب‌هایی برای فعالیت این کارخانه کار گرفته می‌شود که در حال فرسوده‌شدن است. مسئولین این کارخانه امیدوارند با گسترش کار و یافتن بازارهای جهانی، فراورده‌هایشان را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/گشایش-کارخانه-ی-فرا آوری-چوب-درنورستان/

آغاز کار ساخت محل ذخیره آب در استان لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته وزارت انرژی و آب از آغاز کار ساخت یک انبار آب در استان لغمان با هزینه بیش از چهار میلیون افغانی خبر داد. دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و آب با انتشار این خبر نوشته است، کار ساخت یک انبار آب در روستای گلارام در اطراف شهر مهترلام مرکز استان لغمان با هزینه 4.3 میلیون افغانی با حضور داشت مولوی اختر محمد مزمل، معاون استاندار لغمان، مولوی شیرجان راشدی، رئیس حوزه فرعی رودخانه‌ای لغمان و برخی از مسئولین دیگر محلی این استان آغاز گردید. این انبار آب به عمق چهار متر و طول 30 متر با هزینه مالی سازمان جهانی غذا از سوی مؤسسه اف‌جی‌ای تحت نظارت حوزه رودخانه‌ای لغمان احداث می‌گردد که با تکمیل شدن کار آن 3500 مترمکعب آب ذخیره خواهد شد. کار انبار آب مذکر در ظرف شش ماه تکمیل و به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/کار-احداث-یک-انبار آب-در-ولایت-لغمان-آغاز-شد/

افزایش حضور گردشگران در استان نورستان

رئیس اطلاعات و فرهنگ استان نورستان گفت، تردد گردشگران داخلی و خارجی به استان نورستان افزایش‌یافته است. سمیع الحق، حق‌پرست می‌گوید نورستان سرشار از مناطق زیبا بوده و با داشتن آب‌وهوای مناسب در فصل تابستان محل خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود. به گفته نامبرده با تأمین امنیت سراسری در کشور تردد گردشگران داخلی و خارجی به استان نورستان نسبت به گذشته افزایش‌یافته است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i247968-افزایش_حضور_گردشگران_در_ولایت_نورستان

تلاش‌های وزارت زراعت برای احیای مجدد جنگل‌های طبیعی در استان نورستان

مسئولین ریاست زراعت، دامپروری و آب‌رسانی استان نورستان می‌گویند تلاش‌ به هدف احیای جنگل‌ها در این استان را سرعت بخشیده‌اند. مولوی سلیمان ایمین رئیس اداره زراعت، دام و آب‌رسانی نورستان می‌گوید در درگیری‌های گذشته  برخی جنگل‌های نورستان به‌گونه‌ای بی‌رحمانه قطع و به خارج از کشور قاچاق شده است و در این مدت برای احیای مجدد آن هیچ کاری انجام‌نشده است.

رئیس اداره زراعت نورستان می‌گوید در حال حاضر برای نگهداری جنگل‌های طبیعی این استان، قطعه سبز از نیروهای امنیتی فعالیت خویش را آغاز نموده و در کنار آن اقدامات احیایی مجدد جنگل‌های تخریب‌شده افزایش‌یافته است و در جاهایی که درختان قطع‌شده نهالشانی صورت خواهد گرفت. ساکنین استان نورستان از روند احیاء مجدد جنگل‌های طبیعی این استان استقبال نموده، خواستار اقدامات گسترده می‌باشند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i248014

آغاز روند بسته‌بندی و پر کردن شیشه روغن کارخانه زیتون در استان ننگرهار

مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس کانال ننگرهار می‌گوید، روند بسته‌بندی، پر کردن شیشه روغن‌زیتون در کارخانه زیتون این استان آغازشده و در مدت سه ماه 110 هزار شیشه 250 لیتری و 32 هزار بطری یک لیتری تولیدشده است که شرکت ریاست کانال ننگرهار در به داوطلبی آزاد یک لیتر روغن‌زیتون را به قیمت ۵۶۲ افغانی و یک بطری ترشی زیتون را به قیمت ۱۰۲ افغانی به فروش رسانده است. بر اساس گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود امسال برداشت زیتون نسبت به سال‌های گذشته بیشتر باشد.

https://t.me/nmic96/111873

آسیب‌ ملخ‌ به کشتزارهای استان ننگرهار

منابع محلی در ننگرهار به رسانه‌ها گفته‌اند ملخ‌ها به کشتزارهای شهرستان خیوه و کوز کنر هجوم آورده است. کشاورزان شهرستان خیوه گفته‌اند ملخ‌ها به کشتزارهای سبز آن‌ها هجوم آورده‌ و آسیب شدید به سبزی‌های آن‌ها وارد کرده‌اند. محمد جمیل، کشاورز شهرستان شیوه گفته است یک هفته‌ قبل این ملخ‌ها از منبع نامشخصی به فرآورده‌های این شهرستان هجوم آورده و به گندم، سبزی‌ها تازه و هندوانه کشاورزان آسیب رسانده است.

محمد جمیل می‌افزاید یک هفته است که ملخ‌ها پیدا شده‌اند، به کشتزارهای گندم در شهرستان خیوه هجوم آورده و برخی این ملخ‌ها بی‌شمار هستند و هم‌چنین ملخ‌ها سبزی‌ها تازه مانند بامیه، لوبیا، می‌خورند اگر جلو آن‌ها گرفته نشود روزبه‌روز آسیب‌های ناشی از این رویداد اضافه می‌شود. کشاورزان با ابراز نگرانی از وضعیت موجود می‌گویند که اگر مسئولین محلی برای جلوگیری از ورود ملخ در این شهرستان سم‌پاشی نکنند، این ملخ‌ها به سایر شهرستان‌ها هجوم می‌برند.

هلال کشاورز در شهرستان کامه، می‌گوید پس از بارندگی‌های شدید در این شهرستان، لشکری از ملخ به بر مناطق از این شهرستان هجوم آورده فرآورده‌های آن‌ها را از بین برده است. در همین حال مولوی عبدالستار محمد، رئیس زراعت گروه طالبان استان ننگرهار گفته است ملخ‌ها بر فرآورده‌های سبز در برخی شهرستان‌های این استان را هجوم آورده است. مسئولین اداره زراعت گروه طالبان می‌گویند کارزار سم‌پاشی به تمام مناطقی تحت تهاجم ملخ‌ها قرار دارد و یا توسط آن‌ها تهدید می‌شود گسترش خواهد یافت. قبل از این در شماری دیگر از استان‌های کشور ملخ‌های مراکشی به باغ‌ها و فرآورده مردم هجوم آورده و آن‌ها را از بین برده‌اند.

https://www.etilaatroz.com/ps/26612

آغاز کار ساخت دیوار ضد سیل در اطراف استان ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که کار ساخت یک دیوار ضد سیل در اطراف ناحیه اول استان ننگرهار به ارزش بیش از ۲۷۳ هزار دلار آغاز شد. کار این دیوار با حضور داشت مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار، عبدالحق تحریک نماینده UNHABITAT، سید فضل احمد پاچا رئیس حوزه رودخانه‌ای ننگرهار و برخی دیگر از مسئولین محلی آغاز شد. دفتر رسانه‌های وزارت انرژی و آب با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است، رئیس رودخانه‌ای ننگرهار در مراسم آغاز کار این پروژه گفت این دیوار تحت نظارت این حوزه احداث می‌گردد که به کیفیت آن توجه جدی خواهد شد و همچنان از مؤسسات خواست تا در ساخت این‌گونه دیوارهای ضد سیل همراهشان همکاری نمایند.

از سوی دیگر نماینده یو این هبیتات گفت این دیوار ۹۴۲ متر طول دارد که زیر چتر حوزه رودخانه‌ای ننگرهار و شهرداری جلال‌آباد اجرای می‌شود و کار ساخت آن چهار ماه را دربر خواهد گرفت. با تکمیل شدن کار این پروژه مناطق اردوگاه‌های، قصبه، اتحاد مینه، ارباپان، بابری‌ها، چشمه خانجی و برخی دیگر از مناطق از تهدید سیل‌ها محفوظ خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/آغاز-کار-اعمار-یک-دیوار-ضد سیل-درمربو/

اجرای سه پروژه عام‌المنفعه آب در استان نورستان

ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی با قاری زین‌العابدین عابد استاندار نورستان در دفتر کارش ملاقات و در رابطه با اجرای پروژه‌های آب و انرژی در نورستان صحبت نمودند. دفتر رسانه‌های وزارت انرژی و آب با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است که در این دیدار سرپرست وزارت آب و انرژی اطمینان داد که سه پروژه عام‌المنفعه در بخش آب و انرژی که شامل پروژه سد برق کوچک آبی، احداث سربند و کانال آب‌رسانی و پروژه برق‌رسانی می‌باشد از سوی این وزارت در استان نورستان با توجه به امکانات موجود در آینده اجرا خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/تطبیق-سه-پروژه-عام-المنفعه-آب-در-نورستا/

آغاز کار ساخت ۸۷ ذخیره آبی در استان لغمان

روزنامه سپوژمی در مطلبی نوشته است که کار ساخت ۸۷ چکدم محلی در منطقه شکارجای دره سالاب در اطراف شهرستان علیشنگ استان لغمان با حضور داشت مولوی شیرجان راشدی رئیس حوزه رودخانه‌ای لغمان آغاز شد. در ادامه این مطلب آمده که‌ این پروژه‌ها به هدف ذخیره کردن آب باران و جلوگیری از تهدید سیل‌ها با هزینه مالی سازمان غذایی جهان به‌پیش برده می‌شود و در ظرف یازده ماه تکمیل و به بهره‌برداری سپرده خواهد شد. در این خبرنامه آمده است که‌ چندی پیش در اطراف منطقه دره کرنج در مرکز استان لغمان ۱۰۶ ذخیره آبی‌ به‌منظور ذخیره نمودن آب باران و جلوگیری از تهدید سیل‌ها با هزینه مالی موسسه اف‌‌جی‌ای در همکاری با مسئولین حوزه رودخانه‌ای لغمان تکمیل و به بهره‌برداری سپرده‌شده بود.

https://www.spogmairadio.com/96534/?

ملاقات معاون استاندار ننگرهار با مسئول روابط عمومی سازمان پیشگیری از فلج کودکان

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است که مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار با دکتر لووریر استیون[1]، مسئول روابط عمومی فلج کودکان در سازمان یونیسف به‌ منظور همکاری و هماهنگی جهت ریشه‌کنی این ویروس و استفاده بهتر از واکسن‌ها ملاقات کرد. در ادامه این مطلب آمده است که در جریان این ملاقات مولوی امین‌الله شریف رئیس بهداشت استان ننگرهار، دکتر نجیب الله کاموال، مسئول محو ویروس فلج کودکان در ننگرهار و سایر مسئولین این استان حضور داشتند.

مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از همکاری آقای استیون در افغانستان برای کنترل ویروس فلج کودکان تشکر کرده و از اقدامات نهادهای همکار در این زمینه قدردانی کرد، معاون استاندار ننگرهار دلیل وجود موارد مثبت فلج کودکان را در ننگرهار و منطقه مشرقی افغانستان بازگشت بسیاری از خانواده‌های که از پاکستان برگشته‌اند عنوان کرده که از دوزهای واکسینه فلج محروم مانده‌اند و خواستار رسیدگی بیشتر برای مهاجرین در این منطقه شد.

دکتر استیون، مسئول عمومی فلج کودکان در سازمان یونیسف از رهبری استان ننگرهار و تمامی مسئولین این استان به خاطر فراهم نمودن فضای مناسب برای اجرا واکسینه در این استان تشکر نموده و گفت که در این بخش هماهنگی‌های کامل وجود دارد و نامبرده اظهار داشت که هدف از سفرش به استان ننگرهار بررسی مشکلات موجود و تشخیص امکانات در دست داشته را عنوان کرد. نامبرده با اشاره به موارد مثبت جدید فلج کودکان در منطقه شرق و پناه‌جویان بازگشته از پاکستان، گفت همکاری‌های خود را در این زمینه افزایش خواهند داد تا از رویدادهای دیگری در آینده جلوگیری شود.

https://t.me/nmic96/112034

سازمان غذایی جهان به کشاورزان آسیب‌دیده استان ننگرهار کمک می‌کند

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار به نقل از مولوی محمدولی محسن، رئیس زراعت و دامپروری این استان نوشته است که سازمان غذایی جهان به آن عده از کشاورزانی که درنتیجه بارندگی‌ها و سیل‌های اخیر زمین‌های کشاورزی آن‌ها آسیب‌دیده است مساعدت می‌کند. نامبرده همچنان در رابطه با برنامه‌های آتی خود درزمینه همکاری به کشاورزان گزارشی را شریک ساخته و همچنان خواست مساعدت‌های بیشتر سازمان‌های ملل متحد به کشاورزان در این استان شد.

https://t.me/nmic96/112093

گذرگاه تورخم مجددا بازگشایی شد

مسئولین در استان ننگرهار از بازگشایی گذرگاه تورخم پس از چهار روز به روی تردد مسافران خبر داد. کمیساریای گذرگاه تورخم می‌گویند که گذرگاه تورخم ، به گونه‌ای موقت به روی مسافران و بیماران مسدود شده بود بازشده است. گذرگاه تورخم به دلیل نقل‌مکان ادارات مرزی پاکستان به یک ساختمان جدید برای سه روز مسدود شده بود. گفتنی است که در مدت این سه روز تنها کامیون‌های باربری می‌توانستند تردد کنند.

https://www.khaama.com/persian/archives/138738?fbclid=

[1]  Lauwerier STEVEN

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما