معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساحل عاج

سفر نخست وزیر ساحل عاج  به روندا

روبرت بوگره مامبه نخست وزیر ساحل عاج روز چهارشنبه 15 می 2024، به منظور شرکت در همایش  AFRICA CEO FORUM 2024 به نمایندگی از رئیس جمهور به رواندا سفر نمود. آقای نخست وزیر در این همایش اقتصادی در پانل سران دولت ها با موضوع: "ایجاد یک محیط تجاری در سطح جهانی"، شرکت و به ارائه فرصت های سرمایه گذاری در ساحل عاج خواهد پرداخت. در این سفر رئیس مجلس و وزرای اقتصاد و بازرگانی و صنعت نخست وزیر را همراهی می‌کنند. گفتنی است همایش AFRICA CEO FORUM بزرگترین نشست بین المللی برای بخش خصوصی آفریقا به شمار می رود و محل ملاقات و گفتگوی روسای شرکت های آفریقایی است. دوره قبلی این همایش در سال 2022 در ساحل عاج برگزار شد.

 

شرکت مدیر کل مرکز ترویج سرمایه گذاری‌های ساحل عاج در همایش تجاری ایتالیا ـ آفریقا

خانم سولانژ آمیشا مدیر کل مرکز ترویج سرمایه گذاری‌های ساحل عاج در سفر به ایتالیا در روز چهارشنبه 8 می 2024،  در همایش بازرگانی ایتالیا-آفریقا در شهر رم شرکت نمود. وی در سخنانی فرصتهای سرمایه گذاری در بخش های صنعت، کشاورزی و صنایع غذایی را به شرکت کنندگان در این همایش معرفی نمود. گفتنی است این همایش تجاری از سوی وزارت امور خارجه و همکاری بین المللی ایتالیا با مشارکت 47 انجمن از شرکت های آفریقایی و 44 شرکت ایتالیایی و در چارچوب  "برنامه ماتی" که پروژه گروه انرژی ایتالیایی موسوم به «اینی» می‌باشد، برگزار شد. در واقع طرح "ماتی" پروژه ای از گروه انرژی ایتالیاییENI  است که بودجه ای بالغ بر 5.5 میلیارد یورو برای تامین مالی پروژه‌ها در زمینه‌های صنعت، آموزش، خدمات بهداشتی، آب، کشاورزی و انرژی در آفریقا فراهم می‌کند.

 

ابیجان میزبان بیست و یکمین مجمع عمومی انجمن صندوق نگهداری و مرمت جاده‌های آفریقا

بیست و یکمین مجمع عمومی سالانه انجمن صندوق های نگهداری و مرمت جاده‌های آفریقا روز دوشنبه 13 می 2024 با موضوع: " به سمت تامین مالی پایدار از صندوق جاده‌ها برای نگهداری بهتر جاده‌ها" و با حضور  130 نماینده و بازیگران اکو سیستم نگهداری جاده‌ها از سوی 35 کشور آفریقایی به ریاست "روبر بوگره مامبه" نخست وزیر ساحل عاج در ابیجان افتتاح شد. نخست وزیر ساحل عاج در سخنانی به وضعیت جاده‌ها در کشورش اشاره کرد و گفت: « مرمت جاده‌ها یکی از اولویت های برنامه توسعه اجتماعی- اقتصادی به شمار می رود. در کشور حدود 82 هزار کیلومتر جاده داریم که از این مقدار 8100 کیلومتر آسفالته می‌باشند. علاوه براین 5 هزار کیلومتر جاده شهری و بیش از 2 هزار کیلومتر جاده‌های روستایی طبقه بندی نشده، وجود دارد. از سال  2011تاکنون، بیش از 3 هزار میلیارد فرانک سیفا جهت ساخت و ساز، گسترش و مرمت جاده‌ها سرمایه گذاری شده است. علی رغم تلاش دولت، تامین مالی نگهداری و مرمت جاده‌ها یک چالش بزرگ می‌باشد.»

 

گابن

ملاقات رئیس بانک توسعه آفریقا با رئیس جمهور انتقالی گابن

آکیوومی آدیسینا رئیس بانک توسعه آفریقا روز دوشنبه 13 می 2024، با ژنرال بریس کلوتر الگی انگما رئیس جمهور انتقالی گابن دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات، آقای آدیسینا از تمایل بانک توسعه آفریقا بر همراهی گابن برای تحقق چندین پروژه برق رسانی در این کشورخبر داد. به گفته وی آقای انگما در خصوص سه پروژه انرژی صحبت کرد که گابن در تلاش برای بهبود نرخ دسترسی انرژی در حوزه‌های روستایی می‌باشد، سپس افزود: «گابن برای ما خیلی مهم است» گفته می‌شود برقی شدن آفریقا یکی از پنج پروژه شاخص آقای آدیسینا به شمار می رود. در حال حاضر بانک توسعه آفریقا یک پروژه  وسیع افزایش آب آشامیدانی و پاکیزکی محیط در پایتخت گابن و اطراف آن به منظور تقویت و بهبود خدمات آب آشامیدانی و پاکیزکی محیط به میزان حدود 100 میلیارد فرانک سیفا تامین مالی می‌کند. گفتنی است به لطف این پروژه انتظار می رود نزدیک 300 هزار نفر دیگر، عبارت از 31 درصد مردم لیبرویل از آب آشامیدانی بهره مند خواهند شد و نرخ دسترسی به آب آشامیدانی از 55 درصد به 90 درصد برای مردم لیبرویل خواهد رسید. شایان ذکر است دو طرف در خصوص تامین مالی پروژه‌های اولویتی در زمینه‌های کشاورزی، زیرساخت های جاده ای و بندری نیز به مبادلات پرداختند. در پایان آقای آدیسینا به رئیس جمهور گابن از حمایت بانک توسعه آفریقا برای پیاده سازی پروژه پاکیزگی محیط، افزایش آب آشامیدانی، خدمات برقی و راه اندازی بانک ملی برای کارآفرینی جوانان را اطمینان داد.

 

کامرون

سهم 47 درصدی گاز طبیعی از کل صادرات کامرون به فرانسه در سال 2023 

موسسه ملی آمار کامرون اخیرا در گزارشی اعلام کرد که 47 درصد از کل صادرات این کشور به فرانسه در سال 2023، گاز طبیعی مایع (LPG ) بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «مقامات فرانسه تایید کرده اند که این کشور درنیمه اول سال 2023 بیش از 300 میلیارد فرانک سیفا گاز طبیعی مایع را از کامرون خریداری نموده است. لازم به ذکر است صادرات گاز کامرون به فرانسه از سال ۲۰۲۲ و پس از تحریم صادرات گاز روسیه به اروپا صورت گرفته است.

 

سائوتومه و پرنسیپ

حمایت مالی کمیسیون صلح سازمان ملل از سائوتومه و پرنسیپ

رئیس کمیسیون صلح سازمان ملل در روز دوشنبه 13 می 2024  با پاتریس ترووآدا نخست وزیر سائوتومه و پرنسیپ دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار از حمایت 2.5 میلیون دلاری سازمان ملل برای اصلاح دادگستری و امنیت این کشور خبر داد. به گفته رئیس کمیسیون این اقدام اولین همکاری بین سائوتومه و پرنسیپ و کمیسیون می‌باشد. گفته می‌شود در چاچوب بازدید رئیس کمیسیون صلح از سائوتومه، وی جلسات متعددی را با نهادها و مسئولان مختلف قضایی، دفاعی و امنیتی کشور داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما