معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۴۳

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

ممنوعیت واردات کالاهای مرتبط با نقض قوانین کار اجباری به اتحادیه اروپا(30 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در تاریخ 23 آوریل 2024، قانون کار اجباری (FLR) را با هدف ممنوعیت واردات کالاهای مرتبط با نقض قوانین کار اجباری به بازار اتحادیه اروپا را به تصویب رساندند.

بر اساس یافته‌های اخیر بنیاد Walk Free، یک سازمان استرالیایی که با همکاری دانشگاه تولین آمریکا، مطالعه‌ ای را با هدف بررسی وضعیت کار اجباری کودکان در بخش کشاورزی در غنا و ساحل عاج از اوت 2016 تا اوت 2017 انجام داده است، نشان می دهد که حدود 1.5 میلیون کودک زیر سن قانونی 10 تا 17 ساله در کشور های ساحل عاج و غنا به کار اجباری مشغول هستند، که از این تعداد حدود 708000 کودک در بخش تولید کاکائو در غنا فعالیت داشتند که 632000 نفر از آنها در مشاغل خطرناک به کار گمارده شده اند.

آقای استیو ترنت، مدیرعامل و موسس بنیاد حقوق بشری عدالت محیطی (EJF)، در این باره اظهار داشت که تصویب قاطع FLR توسط پارلمان اروپا نشان می دهد که موضوعات ضد حقوق بشری در کشور های عضو این اتحادیه قابل مذاکره نیستند، اما با این حال این امر میتواند بر معیشت 27.6 میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

 

آغاز پرواز های مستقیم خطوط هوایی ایتا ایرویز از ایتالیا به اکرا(29 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، خانم ایوان نانا آفریی اوپاره مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های غنا، طی مصاحبه ای در هفته جاری اعلام نمود که به دنبال صدور مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی  ITA Airwaysتوسط وزارت حمل و نقل و سازمان هواپیمایی کشوری غنا، اولین پرواز شرکت ITA Airways در 6 ژوئن 2024 انجام خواهد شد و انتظار می‌رود که این ایرلاین، با چهار پرواز در هفته، یک پرواز مستقیم از شهر رم ایتالیا به اکرا انجام دهد.

به گفته وی، ورود ITA Airway به عنوان بیست و چهارمین شرکت هواپیمایی بین المللی به صنعت هوانوردی غنا، به مسافران گزینه‌های پروازی بیشتری را ارائه خواهد نمود و به زودی برنامه پروازی این شرکت منتشر خواهد شد.

فرودگاه بین المللی کوتوکا در حال حاضر با 23 خطوط هوایی بین المللی به نام های بریتیش ایرویز، یونایتد ایرلاینز، امارات ایرلاینز، دلتا ایر لاین، بروکسل ایرلاینز، رویال داچ ایرلاینز (KLM)، ایرفرانس، ترکیش ایرلاینز، قطر ایرویز، مصر ایر، رویال ایر ماروک، کنیا ایرویز، خطوط هوایی اتیوپی، آسکی ایرلاینز، ایر ساحل عاج، خطوط هوایی آفریقا ورلد، ایر پیس، خطوط هوایی آفریقای جنوبی، آیبوم ایر، ایر بورکینا، تپ پرتغال، رواندر و خطوط هوایی خاورمیانه همکاری می نماید.

 

دعوت وزیر تجارت غنا از فعالان اقتصادی آمریکایی برای سرمایه گذاری در این کشور(29 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای کوبینا طاهر هاموند، وزیر تجارت و صنعت غنا، در سفر رسمی خود به واشنگتن دی سی آمریکا که با هدف بازدید از دفاتر شورای شرکت آفریقا (CCA) و اتاق بازرگانی ایالات متحده، جهت آشنایی با عملکرد و اولویت ‌های دو نهاد به منظور بررسی فرصت ‌های همکاری و حمایت از آنها صورت گرفت، از فعالان اقتصادی این کشور دعوت کرد تا سرمایه گذاری‌های تجاری سودمند دوجانبه را با همتایان غنایی خود از طریق دستور کار صنعتی سازی دولت بررسی نمایند.

وی از ابتکار ایجاد یک کارخانه یا بنگاه اقتصادی در هر یک از 261 ناحیه غنا (D1F1) به عنوان یکی از زمینه‌های مشارکت بالقوه ای که کسب و کارهای آمریکایی می‌توانند در نظر بگیرند نام برد و گفت این برنامه دارای بسته‌های تشویقی بسیار جذابی برای سرمایه گذاران می‌باشد.

آقای‌هاموند همچنین در مورد انقضای قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) در سال 2025 ابراز نگرانی کرد و از اتاق بازرگانی ایالات متحده درخواست نمود تا نسبت به تمدید آن اقدام نماید.

قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) از زمان تصویب آن در سال 2000، هسته اصلی سیاست اقتصادی و تعاملات تجاری ایالات متحده با آفریقا بوده است، قانون AGOA به کشورهای زیر صحرای آفریقا امکان دسترسی بدون پرداخت عوارض گمرکی به بازار ایالات متحده برای بیش از 1800 محصول، علاوه بر بیش از 5000 محصولی که تحت برنامه سیستم تعمیم یافته ترجیحات واجد شرایط دسترسی معاف از مالیات هستند را می دهد.

 

تداوم کاهش ارزش پول ملی غنا با ثبت زیان سالانه 13.35 درصدی در برابر دلار در سال 2024(30 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، با افزایش تقاضای شرکت ها به ارزهای بین المللی، ارزش سدی غنا در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی اصلی کاهش یافته است و زیان سالانه آن تا 29 آوریل 2024، نسبت به دلار آمریکا به 13.35 درصد رسید.

هفته گذشته، بانک مرکزی غنا مبلغ 13 میلیون دلار را در بازار ارزی این کشور عرضه نمود، اما با این حال نتوانست ارزش پول ملی را در پایان هفته جاری حفظ نماید و بر اساس ارزیابی‌های هفتگی، ارزش سدی در برابر دلار آمریکا 0.90 درصد، پوند 1.32% و یورو 1.54% در بازار خرده فروشی کاهش یافت.

این هفته، بانک مرکزی غنا قصد دارد در پنجاه و یکمین حراج خود، 20 میلیون دلار به شرکت های عمده توزیع نفت (BDCs) تخصیص دهد که تحلیلگران انتظار دارند با عرضه این مبلغ، مقداری از تقاضای فارکس در بازار را کاهش دهد.

در حال حاضر به طور متوسط هر دلار آمریکا حدود 14.10 سدی معامله می‌شود.

 

پیش بینی کاهش قیمت سوخت در غنا طی روزهای آتی(30 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، موسسه امنیت انرژی (IES) طی بیانیه ای اعلام نموده است که به دنبال کاهش قیمت گازوئیل و گاز مایع (LPG) و در عین حال افزایش قیمت بنزین در بازارهای بین المللی، انتظار می رود که با وجود کاهش حدود 1.06 درصدی ارزش سدی نسبت به دلار آمریکا، قیمت سوخت در روزهای آینده کاهش یابد.

این موسسه افزوده است که با توجه به نوسانات اخیر قیمتی که در بازارهای بین المللی، گازوئیل و گاز مایع (LPG) به ترتیب حدود 5.87 درصد و 6.56 درصد کاهش و بنزین حدود 0.49 درصد افزایش داشته است  پیش بینی می‌شود مصرف کنندگان پس از چندین دوره افزایش قیمت در هفته‌های گذشته، شاهد کاهش قیمت همه فرآورده‌های نفتی در روزهای آتی باشند که این امر عمدتاً در نتیجه افزایش آهسته قیمت ثبت شده توسط محصولات پالایش شده در بازار بین المللی ارزیابی گردیده است.

محاسبه IES میانگین قیمت ملی سه فرآورده نفتی پالایش شده طی دو هفته اخیر را نشان می دهد که بنزین به ترتیب با میانگین 13.81سدی در هر لیتر، گازوئیل، 14.25 سدی در هر لیتر و گاز LPG به قیمت 16 سدی در هر کیلوگرم فروخته شده است.

 

قیمت گاز مایع LPG غنا در میان بالاترین رتبه‌های جهانی(25 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، آقای گابریل کومی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گاز مایع LPG، طی یک مصاحبه مطبوعاتی در هفته گذشته اعلام نمود که غنا در حال حاضر یکی از بالاترین قیمت ‌های گاز مایع LPG در جهان را دارا می‌باشد.

وی افزود، در ژانویه 2020، هر کیلوگرم گاز مایع LPG در غنا، به مبلغ 5.8 سدی به فروش می رسید، اما اکنون با رشد قابل توجهی به 16 سدی در هر کیلوگرم رسیده است، که این موضوع فشار زیادی به مصرف کنندگان تحمیل نموده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره عوامل موثر در این افزایش سرسام آور خاطرنشان کرد که با وجود افزایش جزئی قیمت جهانی نفت خام، اعمال مالیات 80 دلاری به ازای هر تن گاز LPG و همچنین ناتوانی سازمان ملی نفت (NPA) در عمل به وعده خود مبنی بر کاهش حق بیمه اعمال شده به نفع شرکت های توزیع عمده به میزان 70 دلار در هر تن، این وضعیت را وخیم تر کرده است.

 

افزایش تعداد کودکان واکسینه نشده در غنا(30 آوریل 20240)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار غنا (GSS)، تعداد کودکان 24 تا 35 ماهه که بر اساس برنامه ملی بین سال های 2014 تا 2022 به طور کامل واکسینه نشده اند، به میزان 15.1 درصد افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که تقریباً 57.6 درصد از کودکان در محدوده سنی فوق، طبق برنامه ملی واکسیناسیون در سال 2022 به طور کامل واکسینه نشده ‌اند، این در حالی است که در سال 2014 این مقدار 42.5 درصد بوده است.

بر اساس داده‌های نظرسنجی جمعیتی و سلامت غنا (GDHS) از کودکان دارای کارت واکسیناسیون، درصد کودکان 24 تا 35 ماهه که طبق برنامه ملی به طور کامل واکسینه نشده اند در مناطق شهری 56.3 درصد نسبت به 58.9 درصد در روستاها، اندکی کمتر است.

واکسیناسیون کامل طبق برنامه ملی برای کودکان 24 تا 35 ماهه به معنای دریافت واکسن‌های متنوعی شامل: واکسن باسیلوس کالمت گورین (BCG) (یک دوز)؛ واکسن خوراکی فلج اطفال (OPV) (دوز بدو تولد)؛ واکسن هپاتیت B (دوز بدو تولد)؛ واکسن خوراکی فلج اطفال (OPV) (سه دوز)؛ واکسن فلج اطفال غیرفعال (IPV) (یک دوز)؛ واکسن دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت B و هموفیلوس آنفولا نزا نوع b (DPT-HepB-Hib) (سه دوز). واکسن مزدوج پنوموکوک (PCV) (سه دوز)؛ واکسن روتاویروس (RV) (دو دوز)؛ واکسن سرخک و سرخجه (MR) (یک دوز)؛ واکسن تب زرد؛ واکسن سرخک و سرخجه (MR) (دوز دوم) و یک دوز واکسن مننژیت می‌باشد.

 

اعلام آمادگی غنا برای مشارکت با چین در بهره برداری از منابع معدنی سبز(30 آوریل 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای ساموئل ابوجیناپور وزیر اراضی و منابع طبیعی غنا در سخنرانی خود در میزگرد نوآوری منابع چین و غنا که در هفته جاری در اکرا  بگزار گردید، با تشریح ویژگی ‌های سیاست معدنی سبز غنا به عنوان مناسب ‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه ‌گذاران چینی، از بخش دولتی و خصوصی چین خواست تا با غنا در بهره برداری استراتژیک و پایدار از منابع معدنی سبز مانند: لیتیوم، آهن، آلومینیوم و مواد معدنی صنعتی مشارکت نمایند.

آقای ابوجیناپور با تأکید بر سهم قابل توجه بخش معدنی در اقتصاد غنا، خاطرنشان کرد که این بخش 16 درصد از کل درآمد غنا معادل 7.9 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهد.

آقای لو کان سفیر چین در غنا نیز در این مراسم بر تعهد کشورش به همکاری با غنا برای بهره برداری از منابع آن به روشی پایدار و سازگار با محیط زیست تأکید نمود و اطمینان داد که دولت چین به تسهیل مشارکت موثر بین غنا و کشورش ادامه خواهد داد.

 

اعلام آمادگی غنا جهت مشارکت با عربستان سعودی برای امنیت انرژی(1 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای دکتر متیو اوپوکو پرمپه وزیر انرژی غنا، که به دعوت رسمی‌ عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر انرژی عربستان سعودی برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با موضوع "همکاری جهانی، رشد و انرژی برای توسعه" که در 28 تا 29 آوریل سال جاری در شهر ریاض برگزار گردید به این کشور سفر کرده بود، در گفتگوی خود با وزیر انرژی عربستان سعودی بر آمادگی این کشور به منظور همکاری با عربستان سعودی برای تضمین امنیت انرژی تأکید نمود.

آقای پرمپه در حاشیه این نشست در مورد همکاری بالقوه در بخش انرژی دو کشور، با تمرکز بر برنامه نفت برای پایداری، ابتکارات طبخ غذای با استفاده از سوخت پاک و همچنین تأمین برق با وزیر انرژی عربستان گفتگو کرد و خاطرنشان کرد که موضوع امنیت انرژی در چارچوب کلی رشد اقتصادی غنا قرار دارد.

تسریع در انتقال انرژی موضوع اصلی این مجمع بود. این گردهمایی کارشناسان برجسته بخش انرژی را از سراسر جهان گرد هم می آورد تا راه کارهای مالی، فناوری و سیاستی را با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های پاک و در عین حال حصول اطمینان از شناسایی آنها، مورد ارزیابی قرار دهند.

 

اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی کنیا ایرویز در جهت کمک به احیای خط هوایی ملی غنا(1 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای آلن کیلاووکا مدیر عامل شرکت هواپیمایی کنیا ایرویز، هفته گذشته طی یک نشست مطبوعاتی در اکرا اعلام کرده است که شرکت او آماده همکاری‌های تخصصی برای کمک به غنا جهت احیای شرکت هواپیمایی ملی خود است.

وی افزود در حالی که قاره‌ها در حال ادغام هستند، ما باید شرکت های هواپیمایی کوچک را یکپارچه کنیم تا بتوانند به رقابت با سایر ایرلاین‌های خارجی بپردازند و به مردم آفریقا خدمت رسانی کنند.

خطوط هوایی بین‌المللی غنا (GIA) در سال 2004 از غنا ایرویز به عنوان یک شرکت هواپیمایی ملی با شراکت بین دولت غنا و گروهی از سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی بین ‌المللی، جدا شد. دولت مالک 70 درصد سهام بود در حالی که کنسرسیوم بین المللی، مالک 30 درصد در GIA بود که یک هواپیما داشت و با تعدادی از خطوط هوایی بین المللی برای کسترش پروازهای خود همکاری  می‌کرد.

شرکت هواپیمایی سابق (غنا ایرویز)، در سال 1999 با شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی قرارداد همکاری داشت، اما به دلیل بدهی‌ها و اختلافات قانونی منحل گردید.

از زمان فروپاشی خط هوایی ملی غنا در سال 2010، دولت در تلاش است تا آن را با ایجاد یک خط هوایی جدید احیا کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما