معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۵:۲۹ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صدور  ۳۰۰ مجوز استخراج زغال‌ سنگ در سمنگان

وزارت معادن و صنایع طالبان، اعلام کرد که در استان سمنگان برای ۳۰۰ نفر مجوز استخراج زغال‌سنگ صادر شده است. این وزارت طالبان مدعی شده که جلو استخراج غیرقانونی، خودسرانه و قاچاق معادن در سمنگان گرفته شده است. عبدالاحد فضلی؛ استاندار طالبان در سمنگان نیز در جلسه‌ای بر ضرورت «ایجاد کمیته محافظت از معادن» تاکید کرده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/230585

 تکمیل 60 درصدی کار لوله انتقال گاز شبرغان ـ مزارشریف

وزارت معادن و صنایع طالبان از تکمیل شدن ۶۰ درصدی کار لوله انتقال گاز شبرغان - مزارشریف خبر می‌دهد. طول این پروژه ۹۵.۵ کیلومتر است که با هزینه ۶.۹ میلیون افغانی سرمایه گذاری صورت گرفته است. بیشترین ذخایر گاز کشور در معادن یتیم تاق، خواجه گوگردک و جرقدوق جوزجان قرارد دارند که در حال حاضر استخراج می‌شود. خط لوله مذکور ظرفیت انتقال ۱.۵ میلیون مترمکعب گاز را در هر شبانه روز داراست که گاز را از شبرغان به مزارشریف، در اختیار پارک‌های صنعتی، منازل و برخی کارخانه‌ها قرار خواهد داد. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/index.php/fa/afghanistan-188266

 ورود 64 تن داروی حیوانی از مرز دوغارون به افغانستان

حسن آذریان رئیس سازمان دامپزشکی ایران با بیان اینکه مرز زمینی دوغارون مهمترین معبر ورود انواع فرآورده‌های دامی‌به افغانستان است، گفته است: افزایش سطح کیفیت داروهای حیوانی ایران و اثرگذاری بیشتر آنها در مقابله با انواع بیماری‌های حیوانی از مهمترین عوامل افزایش صادرات اقلام دارویی دامی‌به سمت افغانستان است. رییس سازمان دامپزشکی تایباد اظهار کرد: همچنین در این مدت هزار و ۴۸۵ تن پودر گوشت که در صنعت تولید خوراک حیوانی استفاده می‌شود، از طریق مرز زمینی دوغارون با ۵۹ دستگاه تریلر به افغاستان صادر شده که نسبت به سال قبل آن افزایش ۳۳ درصدی داشته است. وی به صادرات پشم گوسفندی از طریق مرز دوغارون به افغانستان اشاره و بیان کرد: پارسال ۸۰ تن پشم گوسفندی از مرز زمینی دوغارون با چهار دستگاه تریلر به افغانستان صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی دارد. آذریان افزود: همچنین در همین بازه زمانی ۸۸۵ تن خوراک مکمل آبزیان با ۳۱ دستگاه تریلر از دوغارون به افغانستان صادرشده است.  ۱۰۰ درصد فرآورده‌های دامی از طریق مرز دوغارون به مقصد هرات صادر می‌شود. (خبرگزاری آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/288640/۶۴-تن-داروی-حیوانی-مرز-دوغارون-تایباد-افغانستان-صادر-شده

 کاهش 32 میلیون دلاری صادرات افغانستان در اسفند سال گذشته

اداره آمار و اطلاعات طالبان گفته است که افغانستانِ در ماه اسفند سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۴۰ میلیون دلار صادرات و ۷۸۹.۶ میلیون دلار در همین ماه واردات داشته است به عبارتی صادرات کشور در ماه اسفند ۱۴۰۲ در مقایسه با یک سال قبل در همین ماه، بیش از ۳۲ میلیون دلار (۳۲.۹) کاهش یافته است. بیش‌تر صادرات اسفند سال ۱۴۰۲ به کشورهای پاکستان، هندوستان و امارات متحده عربی صورت گرفته است. (روزنامه ۸ صبح)

https://amu.tv/fa/92185/

 یو ان دی پی: کاهش ۵۰ درصدی نرخ اشتغال زنان‌ در افغانستان در مقایسه با سال گذشته

برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد (UNDP) در گزارشی بر اساس یک پژوهش جدید گفته است که زنان کارآفرین افغانستان در حین انجام تجارت، با موانع و هزینه‌های زیاد روبه‌رو هستند. در این پژوهش که آن را سایت مربوط به سازمان ملل منتشر کرده، آمده است: «تبعیض عمیق و محدودیت‌های عملیاتی همراه با یک سیستم مالی به شدت ضعیف، ۴۱ درصد از بیش از 3 ‌هزار زن که مورد بررسی قرار گرفته‌اند را حائز دریافت وام کرده است» در این پژوهش، تقریباً سه چهارم پاسخ‌دهندگان، محدودیت‌های شدید از سوی طالبان مانند عدم امکان سفر بدون محرم حتی به بازارهای محلی در داخل کشور را از موانع و چالش‌های سد راه خود عنوان کرده‌اند. ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان در ناامنی غذایی قرار دارند و نرخ اشتغال زنان‌ در مقایسه با سال گذشته (۲۰۲۳) به نصف (شش درصد) کاهش یافته است. ۸۰ درصد از شرکت‌های تحت رهبری زنان، به درآمدهای تجاری خود به عنوان منبع اصلی درآمد خود متکی هستند. یو ان دی پی گفته است؛ مشاغلی که توسط زنان اداره می‌شود «فرصت‌های شغلی مورد نیاز» را برای زنان دیگر نیز ایجاد می‌کند. این سازمان با حمایت شرکایش، از ۷۵هزار کسب و کار خرد و کوچک حمایت کرده است که در مجموع برای بیش از ۹۰۰ هزار نفر، فرصت‌های شغلی ایجاد کرده است که هرکدام از خانواده‌های خود حمایت می‌کنند. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/92452/

 صادرات 67 تن زعفران افغانستان در سال گذشته

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۷ تُن زعفران به ارزش ۴۹ میلیون دلار به کشورهای هندوستان، عربستان سعودی، اسپانیا، امارات متحده عربی، آلمان، آمریکا اندونزی، ترکیه و انگلستان صادر شده است‌.  سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افزود، که زعفران افغانستان دارای کیفیت عالی  است و در جهان رتبه نخست را داراست. استان‌های بلخ، فاریاب و سرپل در شمال، قندهار و ارزگان در جنوب، هرات در غرب و دایکندی در مرکز افغانستان به ترتیب بیش‌ترین میزان تولید زعفران را داشته‌اند. حدود ۹۰ درصد مجموع زعفران در افغانستان در استان هرات، تولید می‌شود.  (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/interview/288909/صادرات-زعفران-افغانستان-سال-گذشته-۶۷-ت-ن-رسید

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما