معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۸:۱۹

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه اول فروردین ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قبرس از سال 2025 می‌تواند از گاز طبیعی برق تولید کند

جورج پاپاناستاسیو وزیر انرژی روز سه شنبه ( دوم فرودین ) با ارائه یک پیش بینی خوش بینانه درباره پیشرفت پایانه گاز طبیعی مایع (LNG) در واسیلیکو گفت که این جزیره می‌تواند از اواسط سال 2025 از گاز طبیعی برق تولید کند. وی گفت: در حال حاضر روابط با پیمانکار CPP-Metron Consortium Ltd (CMC) بهبود یافته است، این پروژه می‌تواند تا پایان سال 2024 به پایان برسد و در صورت آمادگی اداره برق (EAC) تولید برق از سال آینده آغاز می‌شود. وزیر تصریح کرد که پایان سال 2024 برای پایانه LNG یک جدول زمانی است که توسط قبرس پیشنهاد شده است. پیمانکار جدول زمانی الزام آور خود را در مدت دو هفته ارائه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 سفیر چین: بدنه اصلی پروژه Vassiliko می‌تواند در پایان سال 2024 - اوایل سال 2025 تکمیل شود.

لیو یانتائو، سفیر چین در قبرس، روز پنجشنبه  ( سوم فروردین 1403 ) گفت، تا زمانی که طرف‌های مختلف بتوانند واقعاً با یکدیگر همکاری کنند، بخش اصلی پروژه LNG Vassiliko می‌تواند در پایان سال 2024 یا اوایل سال 2025 تکمیل شود. وی افزود پروژه Vassiliko کمی‌پیچیده است، البته اکنون وضعیت به مسیر عادی بازگشته است. ما فرصت های بزرگی را می‌بینیم و چشم اندازها روشن است. در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات ایجاد شده در مورد ساخت ترمینال LNG در واسیلیکو، در منطقه لارناکا، توسط کنسرسیوم چینی CPP-Metron، سفیر چین که از طریق مترجم صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد که پس از گزارش‌های رسانه‌ها و بحث‌های انجام شده در این زمینه در حال حاضر، همه می‌توانیم علت مشکل و اینکه چه کسی مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد، درک کنیم. وی گفت که جمعه گذشته یکی از نمایندگان کنسرسیوم با وزیر انرژی قبرس دیدار بسیار خوبی داشت و به تفاهم دوجانبه بسیار سازنده ای دست یافتند، در حالی که شنبه گذشته نیکوس کریستودولیدس رئیس جمهور جمهوری از محل ساخت و ساز بازدید کرد و بیانیه بسیار مثبتی داد.

منبع: خبرگزاری قبرس

 کمیسیون اروپا: اقتصاد قبرس با دوام اما درخطر تنش های ژئوپلیتیکی است

بر اساس گزارش بررسی عدم تعادل اقتصاد کلان که روز دوشنبه ( 6 اسفند 1403 ) به عنوان بخشی از فرآیند ترم اروپایی آن توسط کمیسیون اروپا منتشر شده است، اقتصاد قبرس به دلیل رشد اقتصادی قوی و کاهش تورم در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما ادغام بالای آن با اقتصادهای اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا، تنش های ژئوپلیتیکی و تجاری را به یک خطر غیر قابل چشم پوشی تبدیل می‌کند. کمیسیون شش بررسی عمیق (IDR) را برای قبرس، هلند، رومانی، اسلواکی، اسپانیا و سوئد منتشر کرده است و ارزیابی می‌کند که آیا آنها دچار عدم تعادل در اقتصاد کلان هستند یا خیر. همانطور که در مقدمه گزارش اشاره شد، این بررسی تکامل آسیب‌پذیری قبرس را در رابطه با بدهی‌های خصوصی، دولتی و خارجی بالا و احتمالاً خطرات نوظهور را تحلیل می‌کند.

منبع: خبرگزاری قبرس

 صادرات اصلی قبرس در سال 2023

حلومی، داروها، روغن‌ها و روغن‌های معدنی در رتبه‌های اول محصولات صادراتی قبرس در سال 2023 بوده اند. بر اساس گزارش سرویس آماری قبرس، صادرات محصولات تولید داخل به اتحادیه اروپا به 508 میلیون و 388 هزار یورو و به کشورهای ثالث به 1 میلیارد و 846 میلیون و 960 هزار یورو رسیده است. در راس لیست، سوخت‌های فسیلی و روغن‌ها قرار دارند که بخش بزرگی از محصولات صادراتی قبرس را پوشش می‌دهند. داروها در رتبه دوم و حلومی در رتبه سوم قرار دارد.

اسامی‌شش کالای مهم صادراتی قبرس به شرح ذیل است:

  1. سوخت های معدنی و روغن‌ها به ارزش 1.153.767.000 یورو
  2. داروهای با ارزش صادراتی 355.642.000 یورو
  3. هالومی‌با صادرات 313,286,000 یورو
  4. مواد قابل بازیافت با صادرات 38,686,000 یورو
  5. میوه و آب میوه 38,520,000 یورو
  6. سیب زمینی 34,151,000 یورو

منبع: فیلنیوز

 وزیر گردشگری: علیرغم اینکه سال آسانی در پیش نیست، اما بدان خوشبینم

کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری اظهار داشت علیرغم این واقعیت که سال آسانی در پیش نیست اما نسبت به عملکرد گردشگری 2024 قبرس خوشبینم. کومیس در بیانیه‌ای در مجلس نمایندگان و در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد این بخش، خاطرنشان کرد که در دو ماهه اول سال افزایش 1.6 درصدی در ورود داشته است. وی با اشاره به رویداد ها و تحولات جاری در خاور میانه، سال جاری را سالی پر چالش دانست که می‌تواند آثار منفی را برای گردشگری قبرس داشته باشد. وی افزود بدلیل اینکه پیش از شروع بحران در خاورمیانه بطور مستمر برای افزایش ورودی گردشگری تلاش کرده ایم به اینده خوشبین هستیم و انتظار داریم عملکردی مانند سال گذشته داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری قبرس

 پیش بینی رشد 2.4 درصدی Morningstar DBRS از تولید ناخالص داخلی قبرس در سال 2024

آژانس رتبه بندی Morningstar DBRS اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی واقعی قبرس در سال جاری 2.4 درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، آژانس رتبه‌بندی کانادا در پیش‌بینی‌های جدید اقتصاد کلان پایه خود، پیش‌بینی خود را برای سال 2025 به میزان قابل توجهی ارتقا داد و تخمین زد که تولید قبرس در مقایسه با پیش‌بینی قبلی 2 درصدی خود به 2.4 درصد خواهد رسید. بر اساس DBRS، بیکاری در قبرس امسال از 6.4 درصد در پیش‌بینی قبلی به 6.1 درصد کاهش می‌یابد و از 6.2 درصد در پیش‌بینی دسامبر، در 6.1 درصد در سال 2025 باقی می‌ماند.

منبع: خبرگزاری قبرس

 فروش فرآورده‌های نفتی در ماه فوریه سالانه 7.1 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سرویس آمار، مجموع فروش فرآورده‌های نفتی در فوریه 2024 به 115421 تن رسید که نسبت به فوریه 2023 افزایش 7.1 درصدی را ثبت کرد. در عرضه گازوئیل دریایی (48.2 درصد) و نفت سفید هوایی (8.7 درصد) و همچنین فروش آسفالت (62.9 درصد)، نفت کوره سنگین و سبک (به ترتیب 46.1 درصد و 15.2 درصد)، بنزین موتور (9.5٪) و گازوئیل جاده (9.3٪) افزایش داشته است. در مقابل، فروش نفت سفید (34.5- درصد)، گازوئیل حرارتی (24- درصد) و گازهای نفتی مایع (12.6- درصد) کاهش داشته است. تا آنجا که به طور خاص به فروش پمپ بنزین‌ها مربوط می‌شود، این فروش ها با افزایش 4.2 درصدی به 55909 تن رسیده است. مجموع فروش فرآورده‌های نفتی در فوریه 2024 نسبت به ژانویه 2024 5.2 درصد افزایش داشته است. به طور مشخص، فروش گازوئیل جاده ای (3.8 درصد) و بنزین موتوری (1.6 درصد) افزایش داشته است، اما نفت سفید هوایی 4.9 درصد کاهش داشته است. کل ذخایر فرآورده‌های نفتی در پایان فوریه 2024 نسبت به پایان ماه قبل از آن 13.4 درصد کاهش یافت.

منبع: خبرگزاری قبرس

 رئیس جمهور استونی: قبرس مقصد مهمی‌برای سرمایه گذاری است

آلار کاریس رئیس جمهور استونی در جریان سخنرانی در یک گردهم آیی تجاری که توسط اتاق بازرگانی قبرس CCCI در نیکوزیا با عنوان "قبرس و استونی: ارتقای همکاری‌های دوجانبه" سازماندهی شده بود، گفت: قبرس مقصد مهمی‌برای سرمایه گذاری استونی است و زمینه‌های همکاری بین شرکت های استونیایی و قبرسی وجود دارد. هدف اصلی این رویداد تقویت روابط دوجانبه و توسعه همکاری بین شرکت های قبرسی و استونیایی در زمینه کشتیرانی، امنیت سایبری و فناوری اطلاعات بود. رئیس جمهور استونی در سخنرانی خود گفت که مناطق زیادی وجود دارد که استونیایی‌ها می‌توانند از تجارت در قبرس سود ببرند. وی تاکید کرد که قبرس به دلیل موقعیت استراتژیک و محیط تجاری مورد حمایت قانون عرفی، یک مرکز تجاری مهم است. قبرس یکی از مهم ترین مقاصد برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (fdi) برای استونی است. از سال گذشته، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استونی در قبرس از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بریتانیا بیشتر شده است.

منبع: خبر گزاری قبرس

 کابینه برای گسترش اقدامات حمایتی هدفمند تشکیل جلسه می دهد

هیئت وزیران روز پنجشنبه ( 9 فروردین 1403 ) برای تصویب یک بسته جدید از اقدامات هدفمند برای کاهش فشار ناشی از افزایش قیمت ها، جلسه فوق العاده برگزار کرد. به گفته منابع CNA، دولت مالیات غیر مستقیم بر سوخت را که در پایان ماه مارس منقضی می‌شود تمدید نمی‌کند، اما حمایت دولتی را برای پوشش افزایش هزینه قبوض برق، هم برای خانوارها و هم برای مشاغل، و کمک هزینه اقشار آسیب‌پذیر را تمدید می‌کند. دولت کمک‌های بلاعوض به اقشار آسیب‌پذیر مشمول کمک‌های معاونت رفاه اجتماعی و همچنین سیاست مالیات صفر درصد و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی را در ادامه می دهد.

منبع: خبر گزاری قبرس

 اتحادیه اروپا از ایجاد دفتر مدیریت دارایی در قبرس حمایت می‌کند

اتحادیه اروپا از مجموعه ای از پروژه‌های حمایت از اصلاحات در قبرس، از جمله ایجاد دفتر مدیریت دارایی در این کشور حمایت خواهد کرد. ، بررسی ساختاری ریاست جمهوری قبرس، بهبود طرح تضمین سپرده قبرس و ایجاد معاونت وزارت مهاجرت و پناهندگی، با توجه به اعلامیه‌های انجام شده برای پروژه‌های انتخاب شده توسط کمیسیون برای اجرا تحت ابزار پشتیبانی فنی (TSI) ). کمیسیون در مجموع 12 پروژه را برای قبرس تصویب کرد که 6 مورد آن منحصراً بر نیازهای این کشور متمرکز است، همراه با مشارکت این کشور در شش پروژه چند کشور دیگر، از مجموع 170 پروژه که در سراسر اتحادیه اروپا حمایت می‌شود.

منبع: خبرگزاری قبرس

اعلام بسته جدید پنج اقدام حمایتی از سوی وزیر دارایی

ماکیس کراونوس، وزیر دارایی، روز پنجشنبه بسته جدیدی از پنج اقدام حمایتی را با هدف متعادل کردن لغو نرخ مالیات صفر بر مصرف سوخت در پایان ماه اعلام کرد. در پی جلسه فوق العاده کابینه، کراونوس گفت که اولین اقدام تمدید طرح هدفمندی یارانه هزینه‌های برق برای دو ماه دیگر، می و ژوئن است. هزینه تخمینی این اقدام بالغ بر 5 میلیون یورو است و بیش از 400000 خانوار و 100000 کسب و کار را پوشش می دهد. دومین اقدام مربوط به تمدید نرخ مالیات صفر بر ارزش افزوده اقلام ضروری منزل مانند نان، شیر، تخم مرغ، پوشک بچه، غذای کودک، گوشت و سبزیجات تا پایان ژوئن با هزینه 6 میلیون یورو است. سومین اقدامی مربوط به تقویت درآمد خانواده از طریق پرداخت هدفمند حمایتی یکباره در سه دوره می، ژوئن و جولای به خانوارهای خاص دریافت‌کننده کمک‌های رفاهی است. چهارمین اقدامی‌که کراونوس اعلام کرد مربوط به پرداخت یکباره 100 یورو در ماه به افرادی است که به عنوان افراد دارای معلولیت کمک هزینه تحرک دریافت می‌کنند. وی گفت: اقدام پنجم حمایت از مستمری بگیران کم درآمد با 100 یورو در ماه است که 28 هزار مستمری بگیر کم درآمد از آن بهره مند می‌شوند.

منبع: خبر گزاری قبرس

 معاون وزیر کشتیرانی: کشتی‌های با پرچم قبرس 5.5 درصد افزایش یافته است.

مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی، روز پنجشنبه گفت که ناوگان کشتی‌های دریایی ثبت شده با پرچم قبرس در شش ماه گذشته افزایش قابل توجهی به میزان 5.5 درصد یا تقریباً 1.1 میلیون تن داشته است. هاجیمانولیس، که در یک کنفرانس مطبوعاتی کارها و اقدامات معاونت وزارتخانه در سال اول دولت تحت ریاست جمهوری نیکوس کریستودولیدس را ارائه میکرد خاطرنشان نمود که علاوه بر حمایت طولانی مدت از مالکان کشتی که به طور سنتی پرچم قبرس را انتخاب می‌کنند و به آن اعتماد دارند، علاقه بیشتری از سوی مالکان کشتی و شرکت های کشتیرانی جدید که کشتی‌های خود را در رجیستری قبرس به ثبت رسانده اند، افزایش یافته است. وی افزود تقویت رجیستری قبرس یکی از اولین اولویت‌های تعیین‌شده از همان ابتدا بود و خاطرنشان کرد که با اجرای یک برنامه اقدام خاص، پس از حدود دو سال کاهش مستمر، افزایش قابل‌توجهی در ظرفیت ناوگان قبرس حاصل شد. تقویت چشمگیر جایگاه پرچم قبرس و ارتقاء آن از رتبه سیزدهم به هشتم در فهرست سفید تفاهم نامه پاریس، استانداردهای بالای کیفیت و ایمنی کشتی‌های با پرچم قبرس را تایید می‌کند و نشان دهنده تلاش های ما برای بهبود شیوه‌های کنترل و نظارت است و اعتبار ثبت قبرس را تقویت می‌کند.

منبع: خبرگزاری قبرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما