معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۰- ۱۱:۳۱ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز فعالیت مرکز نمایش و فروش سنگ‌های قیمتی در استان ننگرهار

مرکز نمایش و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار آغاز به فعالیت کرد. شیخ ضیاء الرحمن اریوبی معاون برنامه و استراتژی وزارت معادن در مراسم افتتاح این مرکز گفت در این مکان تاجران و شرکت‌های تجارتی استان ننگرهار، کنر، نورستان و لغمان سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مانند نفرات، کرومیت و غیره  را به گونه قانونی برای فروش به نمایش خواهند گذاشت.

شیخ ضیا الرحمن گفت، وزارت معادن در نظر دارد مراکز نمایش و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی  را در استان‌های  دیگر نیز ایجاد نماید تا ازیک‌طرف جلوی قاچاق و فروش غیرقانونی معادن طبیعی در کشور گرفته شود و از طرف دیگر تاجران و شرکت‌های تجارتی بتوانند از راه‌های قانونی تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را به‌پیش ببرند. بااینکه قبل از آغاز به فعالیت این مرکز، نمایش و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر جلال‌آباد صورت می‌گرفت اما این نخستین بار است که از طرف وزارت معادن چنین مرکزی افتتاح و فعالیتش را  آغاز می‌نماید.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i243558-آغاز_فعالیت_مرکز_نمایش_و_فروش_سنگ‌های_قیمتی_در_ننگرهار

فراهم شدن فرصت شغلی برای بیش از یک‌صد نفر در استان ننگرهار

مولوی فریدالله حقانی رئیس کار و امور اجتماعی استان ننگرهار می‌گوید برای یک‌صد و هفت نفر از جوانان و خانم‌های بی‌بضاعت و نیازمند که بیشتر آن‌ها مشغول کارهای شاقه بودند پس از فراگیری دوره‌های آموزش شش‌ماهه حرفه‌های مختلف  در رشته‌های خیاطی، تعمیرات گوشی و صندوق سازی، ابزار و وسایل مورد نیاز توزیع ‌شده است. مولوی فریدالله حقانی گفت این خانم‌ها و جوانان آموزش‌دیده که به هرکدام از آن‌ها به ارزش مبلغ 17 هزار افغانی وسایل کاری داده‌شده است  حالا می‌توانند با استفاده از این وسایل کاری در حل مشکلات اقتصادی خانواده‌هایشان کمک نمایند.

در این حال جوانانی که آموزش‌های حرفه‌ای را کسب و وسایل کاری را به دست آورده بودند از این اقدام ریاست کار و امور اجتماعی استقبال نموده می‌گویند، اکنون از کارهای شاقه نجات یافته‌اند و با این وسایل می‌توانند راحت کار کنند. لطف الرحمن عبید زی نماینده موسسه کمک‌رسان  حمایت از کودکان که زمینه آموزش به این جوانان را فراهم کرده است گفت، به آن‌ها آموزش‌های حرفه‌ای داده‌شده و در جریان کار نیز در حل مشکلاتی که با آن روبرو می‌شوند نیز همکاری خواهند نمود.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i243646-فراهم_شدن_فرصت_شغلی_برای_بیش_از_یک‌صد_نفر_در_ولایت_ننگرهار

فرودگاه ننگرهار بازسازی و پروازها به ایران از آن آغاز می‌شود

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است، مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار و مولوی فضل الهادی احمد رئیس نمایندگی وزارت خارجه افغانستان به همراه با مجید صادقی دولت‌آبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد از فرودگاه ننگرهار به‌منظور بازسازی و پرواز به ایران بازدید کردند. در ادامه این مطلب آمده که مسئولین فرودگاه ننگرهار در زمینه‌های لازم اطلاعاتی را ارائه کردند.

معاون استاندار گفت، باند فرودگاه ننگرهار با کمک مالی ایران از 2.2 کیلومتر به 3 کیلومتر و مطابق با استانداردهای جهانی خواهد رسید و معاون استاندار ننگرهار در این زمینه از سرکنسول ایران در جلال‌آباد تشکر کرد. مجید صادقی دولت‌آبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد نسبت به استانداردسازی فرودگاه مذکور و همکاری در پروازهای غیرنظامی از این فرودگاه به ایران ابراز اطمینان کرد و گفت قرار است به‌زودی فرودگاه بازسازی و پروازهای غیرنظامی آغاز شود.

https://t.me/nmic96/110141

پاک‌سازی 50 جریب زمین در استان ننگرهار از کشت خشخاش

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، مسئولین مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس ننگرهار در ناحیه نهم شهر جلال‌آباد، شهرستان‌های مومندری، دوربابا، چپرهار، رودات، شینوار، لعل پور، اچین، سرخ‌رود، شیرزاد، پچیراگام و خوگیانی استان ننگرهار ۵۰ جریب زمین را از کشت خشخاش پاکسازی کرده است. در ادامه این مطلب آمده که کارزار ریشه‌کنی ادامه دارد و به‌زودی زمین‌هایی که خشخاش کاشته شده بود به‌طور کامل از کشت خشخاش در این استان پاک‌سازی می‌شود.

https://t.me/nmic96/110160

اجرای شش پروژه آبی در اطراف استان کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که کار احداث شش ذخیره آبی در شش شهرستان کنر به ارزش بیش از ۱۲میلیون افغانی آغازشده و کار روی چند پروژه آن به‌شدت جریان دارد. دفتر رسانه‌های وزارت انرژی و آب با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است، کار این پروژه‌های آبی در شهرستان‌های نرنگ، اسمار، وته پور، ثوکی، خاص کنر و سرکانو کنر به هدف مدیریت آب‌ها جلوگیری از تخریب سیل‌ها، فراهم نمودن آب برای زراعت و تقویت آب‌های زیرزمینی با هزینه مالی وزارت آب و انرژی اجرا می‌شوند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/تطبیق-اعمار-شش-پروژه-چکدم-درمربوطات-ول/

هواپیماهای بدون سرنشین ساخته‌شده در استان ننگرهار با موفقیت به پرواز درآمدند

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، دانشجویان دانشکده علوم (ساینس) دانشگاه ننگرهار پهپاد مدل F22 را پس از طراحی به نمایش گذاشته و با موفقیت به پرواز درآوردند، در ادامه این مطلب آمده که این هواپیما با ارتفاع ۵۰۰ متر و پرواز یک و نیم کیلومتر انجام می‌دهد عبدالباسط سمیر سازنده این هواپیمای بدون سرنشین می‌گوید این پروژه را با همکارانش زیر نظر اساتید به پایان رسانده و در آینده توسعه بیشتری داده خواهد شد.

https://t.me/nmic96/110322

تعدادی از ساکنین محلی در استان لغمان ساخت استادیوم فوتبال را بر عهده گرفتند

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، روستانشینان در دره ی فراشغان شهرستان دولت شاه لغمان، از امکانات شخصی‌شان، اقدام به ساخت یک ورزشگاه فوتبال کردند. از آنجایی که ورزش فوتبال در دره فراشغان در سال‌های پسین رشد چشمگیر نموده و جوانان این دره بیشتر علاقه‌مند فوتبال شده‌اند اما متأسفانه از نبود میدان سبز و معیاری برای انجام بازی‌ها و تورنمنت‌های فوتبال رنج می‌کشیدند. سمسور افضلی یک مسئول اداره‌ی ورزش لغمان گفته است جوانان محل، یک صد و چهل هزار افغانی را صرف ساخت این ورزشگاه کرده‌اند. وی گفت که در تلاش‌اند تا این ورزشگاه را به کمک فدراسیون فوتبال افغانستان بیشتر توسعه دهند. با این حال جوانان در شهرستان دولت شاه لغمان، از این که یک ورزشگاه برای تمرینات و انجام مسابقات دارند خرسند اند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/ساخت-یک-ورزشگاه-فوتبال-با-کمک-مردم-در-لغ/

به زودی خط دوم جاده جلال‌آباد به کابل تکمیل می‌شود

مسئولین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند مراحل تکمیلی ساخت خط دوم جاده جلال‌آباد به کابل به زودی آغاز می‌شود. یونس مومند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان که به استان ننگرهار سفر کرده در نشست مشترک با هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری این استان گفت کار باقیمانده خط دوم جاده جلال‌آباد کابل با کمک مالی تاجران حوزه شرقی آغاز می‌شود و وی به همین منظور برای گفتگو و توافق با تاجران این حوزه به استان ننگرهار سفر کرده است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i244210-تکمیل_خط_دوم_جاده_جلال_آباد_به_کابل_به_زودی

اجرای بیش از صد طرح عمرانی در استان لغمان

بیش از صد طرح توسعه‌ای و عمرانی سال گذشته در استان لغمان اجرا شد. معاون استاندار لغمان می‌گوید سال گذشته در شهر مهترلام و شهرستان‌های پنج‌گانه این استان، بیش از صد طرح توسعه‌ای و عمرانی اجرا شده و از این طریق برای هزاران نفر از ساکنین این استان زمینه کار فراهم شده است. مولوی مزمل افزود، امسال نیز 135 طرح مختلف با بیش از یک میلیارد افغانی هزینه در این استان اجرا خواهد شد و برای 10 هزار نفر دیگر به صورت مستقیم  ایجاد شغل خواهد شد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i244254-اجرای_بیش_از_صد_طرح_عمرانی_در_ولایت_لغمان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما