معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۸- ۱۵:۴۷

تاثیر سیاست تجاری بر کاهش هزینه‌های انرژی هسته‌ای

برای اینکه انرژی هسته‌ای سهم بیشتری در تغییرات آب و هوایی داشته باشد، راکتورهای جدید باید مقرون به صرفه باشند. سیاست تجاری می‌تواند موانع تجاری را کاهش دهد و به افزایش کارایی، صرفه جویی در مقیاس، کاهش هزینه‌ها و دستاوردهای نوآوری کمک کند.

هیات ملی تجارت سوئد در گزارشی به بررسی تاثیر سیاست تجاری بر کاهش هزینه‌های انرژی هسته‌ای پرداخته است؛ زیرا این امر به تعهد سه برابر شدن ظرفیت انرژی هسته‌ای توسط بیش از 20 کشور از جمله سوئد در آخرین نشست آب و هوای سازمان ملل متحد COP 28 کمک خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید انرژی هسته‌ای در حال احیای مجدد با تمرکز سیاست جدید بر این است که چگونه می‌تواند به جاه‌طلبی‌های آب و هوایی کشورها کمک کند. با این حال، بازار جهانی کالاها و خدمات هسته‌ای هنوز نسبتا کوچک است و این صنعت احتمالا در به حداکثر رساندن کارایی، هزینه، مقیاس و دستاوردهای نوآوری ناشی از تجارت بین‌المللی توفیقی نداشته است. برای اینکه انرژی هسته‌ای سهم بیشتری در انتقال آب و هوا داشته باشد، راکتورهای جدید باید از نظر هزینه رقابتی باشند و سیاست تجاری می‌تواند با رفع موانع تجارت به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

در این تحلیل، نقش انرژی هسته‌ای در تغییرات آب و هوایی توصیف شده و جریان‌های تجاری و موانع تجارت تعرفه‌ای برای مواد هسته‌ای و تجهیزات هسته‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه، قوانین مرتبط با تجارت برای کنترل صادرات و حمل و نقل و اینکه چگونه سیاست تجاری می‌تواند از توسعه راکتورهای مقیاس کوچک حمایت کند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و توصیه‌هایی در مورد اینکه چگونه سیاست تجاری می‌تواند به موانع تجاری کمتر و در نتیجه کاهش هزینه‌ها برای صنعت انرژی هسته‌ای کمک کند، ارائه شده است.

امروزه تمرکز مجددی بر این موضوع وجود دارد که چگونه انرژی هسته‌ای می‌تواند به تغییرات آب و هوایی کمک کند. در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد (COP28)، حدود 20 کشور، از جمله سوئد، بیانیه‌ای را مبنی بر تقویت همکاری با هدف سه برابر کردن تولید انرژی هسته‌ای ارائه کردند. برای اینکه انرژی هسته‌ای سهم بیشتری در تغییرات آب و هوایی داشته باشد، راکتورهای جدید باید مقرون به صرفه باشند. سیاست تجاری می‌تواند موانع تجاری را کاهش دهد و به افزایش کارایی، صرفه جویی در مقیاس، کاهش هزینه‌ها و دستاوردهای نوآوری کمک کند. تجارت خارجی صنعت انرژی هسته‌ای را کارآمدتر می‌کند و صنعت انرژی هسته‌ای اتحادیه اروپا برای بهره برداری، نگهداری و توسعه به تجارت بین المللی وابسته است. به عنوان مثال، اورانیوم طبیعی بیشتر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و دو سوم اورانیوم غنی شده از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا وارد می‌شود. اما چالش‌هایی وجود دارد زیرا 20 درصد اورانیوم غنی شده اتحادیه اروپا تا سال 2022 از روسیه می‌آمد. چندین کشور اتحادیه اروپا اکنون در تلاش هستند تا تامین کنندگان جدیدی پیدا کنند. تجارت همچنین برای صنعت سوئد مهم است، به ویژه برای ممیزی‌های سالانه که نیروگاه‌های هسته‌ای بخشی از سوخت خود را جایگزین می‌کنند و خدمات خود را در تاسیسات انجام می‌دهند. واردات اورانیوم غنی شده، قطعات و خدمات انجام شده توسط کارشناسان برای فرآیند حسابرسی مهم است. سوئد همچنین صادرکننده بزرگ عنصر سوخت هسته‌ای است. کنترل صادرات باید موثر باشد و از گسترش ناخواسته جلوگیری کند. تجارت مواد هسته‌ای، تجهیزات هسته‌ای و اطلاعات فنی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای تحت پوشش کنترل صادرات قرار می‌گیرد. این امر همچنین تجارت برای مقاصد صلح آمیز را تسهیل می‌کند.

یک بهبود کارآیی تجاری احتمالی کاهش تفاوت در رویه‌های صدور مجوز کنترل صادرات و در نظر گرفتن رویکرد مبتنی بر ریسک برای کنترل صادرات است. البته این پیشنهادها برای ساده‌سازی باید به دقت توسط کارشناسان پیگیری شود تا خطر انتشار ناخواسته و امنیت ضعیف‌تر را به دنبال نداشته باشد. این پیشنهادات برای تجارت در بازار داخلی اتحادیه اروپا نیز کاربردی است. علاوه بر این، فرصتی برای ساده کردن و هماهنگ کردن رویه‌های حمل و نقل در بازار داخلی اتحادیه اروپا وجود دارد. همچنین حذف تعرفه‌های واردات محصولات هسته‌ای مختلف، قطعات و قطعات هسته‌ای برای اتحادیه اروپا یک مزیت خواهد بود. علاوه بر این، همکاری نظارتی بین‌المللی می‌تواند توسعه بازار جهانی راکتورهای مقیاس کوچک را ارتقا دهد و به صنعت اجازه دهد از مزایای تجارت بین‌المللی استفاده کند.

نسخۀ اصلی این گزارش، در فایل پیوست ارائه گردیده است.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما