معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تاثیر سیاست تجاری بر کاهش هزینه‌های انرژی هسته‌ای

برای اینکه انرژی هسته‌ای سهم بیشتری در تغییرات آب و هوایی داشته باشد، راکتورهای جدید باید مقرون به صرفه باشند. سیاست تجاری می‌تواند موانع تجاری را کاهش دهد و به افزایش کارایی، صرفه جویی در مقیاس، کاهش هزینه‌ها و دستاوردهای نوآوری کمک کند.

اقتصاد کویت و چشم‌انداز 2024

نوشتار پیش رو به طور اجمالی به مرور اقتصاد کویت، فرصت‌ها و چشم‌انداز اقتصاد 2024، رویکرد جدید اقتصادی و سیاست تجاری این کشور پرداخته است.

ضمانت اعتباری به عنوان ابزار جدید سیاست تجاری سوئد

وزارت خارجه سوئد با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نموده دولت این کشور پیشنهاد یک ضمانت اعتباری به عنوان ابزار جدید سیاست تجاری به دلیل افزایش قیمتها و همچنین دسترسی به مواد خام حیاتی برای بخش صنعت را به مجلس ارائه داده است. آژانس اعتبار صادرات سوئد (EKN) به عنوان مرجع مسئول صدور ضمانت نامه اعتباری جدید معرفی شده است. بنابر اعلام خبرگزاری DN، این اقدام قرار است راه را برای بخش صنعت سوئد جهت افتتاح و بهره برداری از معادن جدید و قدیمی عمدتا در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی هموار نماید. برگردان بخش هایی از متن بیانیه مذکور در ادامه مطلب ارائه شده است.

رویکردهای نهادی سیاست تجاری برزیل

کشورها برای هدایت امور تجارت خارجی خود ترتیبات و ساختارهای سازمانی متفاوتی را به وجود آورده اند که شامل طیف متنوعی از ادغام دو وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی و تفکیک آن دو از یکدیگر می‌شوند. در این گزارش مختصرا ضمن اشاره به سه رویکرد مطرح در حوزه تجارت خارجی به چگونگی اتخاذ سیاست تجاری در برزیل پرداخته می‌شود.

اهمیت موافقتنامه‌های تجاری در اتحادیه اروپا

موافقتنامه‌های تجاری بعنوان یکی از مولفه‌های اصلی سیاست تجاری اتحادیه اروپا نقش بارزی در رشد اقتصادی اتحادیه بعنوان دومین صادرکننده و وارد کننده کالا در جهان داشته اند. این اسناد موقعیت خوبی برای اعضای اتحادیه فراهم خواهند آورد تا بتوانند استانداردهای خود را به شرکت‌های خارجی تحمیل کنند. اتحادیه اروپا موافقتنامه‌های مختلفی را با کشورهای جهان امضا می‌کند. این اسناد می‌توانند با حذف تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تعرفه گمرکی مشترک برای واردات خارجی، بر کاهش یا از بین بردن موانع تعرفه ای یا ایجاد اتحادیه گمرکی تمرکز کنند. این اسناد علاوه بر تعرفه‌ها، می‌تواند در مورد سرمایه‌گذاری و حل و فصل  اختلافات نیز مربوط باشند. در این گزارش سیاست تجاری اتحادیه اروپا، نحوه کارکرد و اهمیت آن جهت پیوستن به اقتصاد جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، ضمن تشریح اهمیت موافقتنامه‌های تجاری امضا شده بین اتحادیه اروپا با ژاپن و ویتنام، بر روند مذاکرات تجاری با کشورهای مختلف جهان اشاره شده است.