معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۵:۴۷ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 الف: زیمبابوه

آمریکا خطاب به زیمبابوه: قانون اصلاحات و بهبود شرایط اقتصادی  موسوم به قانون (ZDERA)، تحریم نیست

بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا عنوان داشت اصلاحات سیاسی، توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی زیمبابوه موسوم به قانون زیدرا (ZDERA) تحریم نیست. وی تصریح کرد هدف ZDERA محدود کردن زیمبابوه در دریافت اعتبار از بانک های بین المللی، صندوق بین المللی پول و عدم کمک به فرآیند بدهی‌های خارجی  این کشور بود که به تعلیق اخذ وام ‌ها و اعتبارات زیمبابوه منجر شد. در همین راستا، لارنس سوشا، معاون سفارت ایالات متحده در زیمبابوه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در حراره، تصریح کرد که این قانون  نباید به عنوان تحریم طبقه بندی شود و افزود چالش‌ های اقتصادی زیمبابوه از سوء مدیریت و فساد گسترده در کشور رنج می‌برد و از قانون  ZDERA ناشی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از تحریم های آمریکا لزوما دائمی‌بودن آنها نیست، افزود ایالات متحده به طور منظم برنامه تحریم های زیمبابوه را مرتبا رصد می‌کند. تعداد یازده  فرد و سه نهادی که اکنون تحت تحریم جهانی مگنیتسکی قرار دارند مسئول فساد و نقض حقوق بشر در این کشور هستند.

این مقام مسئول گفت قانون توسعه و بهبود اقتصادی زیمبابوه تغییر نکرده است. ما هرگز از ZDERA برای مخالفت با موسسات مالی بین‌المللی یا تجدید فرآیند حل بدهی زیمبابوه استفاده نکرده‌ایم. لارنس سوشا، همچنین عنوان داشت ZDERA یک نقشه راه روشن برای دولت زیمبابوه برای دسترسی به منابع مالی اعطایی و تجدید ساختار بدهی‌های این کشور ترسیم می‌کند. اما این تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که دولت زیمبابوه بدهی‌های معوقه و گسترده خود را به جامعه بین المللی پرداخت کند و افزود اشاره و پیام رسانی در قانون ZDERA  ممکن است بهانه باشد، اما مشکل ZDERA نیست. Opera news

مقامات مرزی زیمبابوه و آفریقای جنوبی تیم های خود را برای افزایش تردد در مرز تقویت کردند

مقامات مرزی زیمبابوه و آفریقای جنوبی تیم های خود را برای افزایش تردد مردم و وسایل نقلیه در ایام روز تقویت می‌کنند. هر روز زیمبابوه ای ‌ها شانس خود را برای ورود به آفریقای جنوبی برای کار وخرید کالا و مواد غذایی و یا جستجوی زندگی بهتر امتحان می‌کنند. آفریقای جنوبی 400 نیروی مرزی اضافی را به گذرگاه مرزی اصلی خود با زیمبابوه در بیتبریج مستقر کرده است و پیش بینی کرده است که بیست درصد جهت تردد مردم از مرزهای ورودی و خروجی افزایش یابد. مقامات مرزی زیمبابوه کارکنان خود را افزایش دادند و طرح مدیریت کارآمدی مرزی را که برای پاکسازی ترافیک استفاده می‌شد، فعال کردند. همچنین تعداد افرادی که از پست مرزی بیتبریج عبور می‌کنند در طول بویژه تعطیلات سه برابر افزایش می یابد.  سازمان مدیریت مرزی آفریقای جنوبی همچنین یک استراتژی چهار مرحله ای را برای مقابله با چالش های احتمالی و وقوع جرم در مرزهای ورودی به کار گرفته است و 400 مرزبان دیگر را در شلوغ ترین مرزهای ورودی خود مستقر کرده است. این در حالی است که در مجموع هفت میلیون مسافر سالانه از پست مرزی بیتبریج استفاده می‌کنند و همچنین روزانه 1200 کامیون تجاری، 200 اتوبوس و 3000 وسیله نقلیه سبک از مرز ورودی عبور می‌کنند.

در همین رابطه  جاشوا چیبوندو، افسر منطقه ای مهاجرتی  (RIO) مسئول مرز بیتبریج، گفت که نیروی انسانی کافی برای مدیریت ترافیک در هر سه پایانه دارند. چیبوندو گفت: به دنبال اعزام اخیر کارکنان اضافی و جداسازی ترافیک در سه پایانه، پیش‌بینی می‌کنیم که مشکلی در پاکسازی حجم ترافیک نداشته باشیم. پیش‌بینی‌های مقامات زیمبابوه و آفریقای جنوبی حاکی از آن است که تعداد بسیاری از مردم بویژه به دلیل وضعیت نابسامان به آفریقای جنوبی می‌روند. The herald

اتمام دوره تصدی رئیس کل بانک مرکزی زیمبابوه

رئیس جمهور زیمبابوه به دوره تصدی جان مانگودیا، رئیس کل بانک مرکزی زیمبابوه RBZ پایان می دهد جان مانگودیا بیانیه سیاست پولی مورد انتظار را پس از پایان دوره اول ریاست جمهوری امرسون منانگاگوا به عنوان رئیس بانک مرکزی زیمبابوه (RBZ)  هنوز ارائه نکرده است.

 امتولی انکوبه، وزیر دارایی و امور اقتصادی زیمبابوه، در اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه در روزنامه دولتی منتشر شد، گفت: که رئیس جمهور، بر اساس بخش 14 قانون بانک ذخیره زیمبابوه [فصل 22] جان موشایوانهو را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی زیمبابوه RBZ منصوب خواهد کرد. فعالیت رئیس بانک مرکزی زیمبابوه برای یک دوره پنج ساله که از 28 مارس 2024 شروع می‌شود و در 27 مارس 2029 پایان می یابد.

در ماه دسامبر امرسون منانگاگوا، موشایاوانهو را به عنوان معاون مانگودیا منصوب کرد و قرار بود از اول ماه مه وظایف جدیدی را آغاز کند. قرار بود دوره مانگودیا در 30 آوریل به پایان برسد و در 1 ماه مه به عنوان مدیر اجرایی صندوق سرمایه گذاری موتاپا برگزیده شود. با این حال، این بانکدار کهنه کار وظایف جدید خود را زودتر آغاز کرد. Zimbabwe news

 

ب:  زامبیا

تمایل کره جنوبی به کمک به تسریع اجرای پروژه‌هایی در جوامع روستایی زامبیا

کره جنوبی اعلام کرده تمایل دارد در خصوص کمک به تسریع اجرای پروژه‌ها و توسعه بیشتر در جوامع روستایی زامبیا  از طریق حمایت های مالی و ارائه اعتبارات مورد نیاز این کشور و نیز مسائل تخصصی و فنی از طریق ارائه تکنولوژی‌های روز به زامبیا اقدام نماید. در همین رابطه  سفیر کره جنوبی در زامبیا PARK JE-KYUNG  عنوان داشت که کشورش مایل است برای کمک به تسریع اجرای پروژه‌های توسعه ای بیشتر در مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته بویژه جوامع روستایی، حمایت های بانکی و مالی و فنی به زامبیا ارائه دهد.

 آقای پارک جی- کونگ هنگام مذاکره با معاون وزیر در امور محلی و توسعه روستایی گفت که کره جنوبی از روابط صمیمانه با زامبیا برخوردار بوده و مشتاق است تا حجم کمک های دوجانبه خود را افزایش دهد. آقای انکومبو از سرمایه‌گذاران کره‌ای خواست تا از فضای سرمایه‌گذاری مطلوب زامبیا برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی استفاده کنند. وی بیان داشت که زامبیا آماده تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه در تلاش برای تسریع توسعه است.  Africantimes

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما