معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

گزارش دیوان محاسبات ایتالیا درباره مخارج سیستم بهداشت و درمان

بر اساس گزارش سالیانۀ دیوان محاسبات ایتالیا، از نقطه نظر نتایج و کیفیت درمان، عملکرد سیستم درمانی در این کشور به طور کلی بالاتر از میانگین کشورهای OECD است و این نهاد، سیستم بهداشت در ایتالیا را به طور متوسط کارآمد و موثر توصیف می‌نماید.

دیوان محاسبات ایتالیا گزارش سالیانه خود را پیرامون سیستم بهداشت و درمان در ایتالیا، به پارلمان این کشور ارائه نمود. بر اساس این گزارش، بودجه سرانه‌ای که توسط دولت ایتالیا به بخش بهداشت و درمان تخصیص داده شده است، به میزان 3.018 یورو (برابر با 3.255 دلار) می‌باشد. این رقم برابر با 47 درصد بودجه سرانۀ دولت آلمان و 57 درصد بودجه‌ای است که دولت فرانسه به بخش بهداشت و درمان تخصیص داده‌اند. اولین عوارض جانبی این تفاوت این است که شهروندان ایتالیایی 21.4 درصد از هزینه سالیانه درمان خود را شخصا می‌پردازند در حالی که این رقم برای آلمانی‌ها 11 درصد و برای فرانسوی‌ها 8.9 درصد است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قضات دیوان محاسبات این بار نگاه خود را تنها به داده‌های بودجه دولت محدود نمی‌کنند، بلکه دو شاخص دیگر از جمله: شاخص حداقل خدمات بهداشتی (Lea) و شاخص رفاه عادلانه پایدار (Bes) که توسط مؤسسه آمار ایتالیا (Istat) و سازمان توسعه  و همکاری اقتصادی (OECD9 ارائه شده است را نیز در نظر گرفته‌اند. ارقام مطرح شده در گزارش مورد اشاره به خوبی بیان کننده این موضوع هستند که در ایتالیا بودجه تخصیص داده شده توسط دولت به بخش بهداشت و درمان برابر با 131 میلیارد یورو می‌باشد. این بودجه در کشورهای آلمان 427 میلیارد یورو، در فرانسه 271 میلیارد یورو و در انگلستان 230 میلیارد یورو می‌باشد. نسبت این بودجه به تولید ناخالص داخلی، که مقایسه در سطح بین‌المللی را به طور موثرتری نشان می‌دهد، در ایتالیا 6.8 درصد است، در حالی که این نسبت در آلمان به 10.9 درصد، در فرانسه به 10.3 درصد و در انگلستان به 9.3 درصد رسیده است. همچنین برای جبران کمبود منابع بخش بهداشت و درمان، کیف پول شخصی ایتالیایی‌ها همیشه باید فعال شود که به طور میانگین سالانه تقریبا 920 یورو از هزینه بهداشت و درمان را خود مستقیما پرداخت می‌کنند و بدین ترتیب 21.4 درصد از مجموع هزینه سیستم درمانی ایتالیا توسط خود شهروندان پوشش داده می‌شود. این رقم در آلمان برابر با 882.6 یورو (11 درصد از کل هزینه)، در انگلستان 763.9 یورو (13.5 درصد) و در فرانسه 544.9 یورو (8.9 درصد) می‌باشد.

 

با وجود آمار و ارقام ذکر شده، دیوان محاسبات در پایان گزارش خود در مورد عملکرد سیستم خدمات بهداشتی ایتالیا آورده است: از نقطه نظر نتایج و کیفیت درمان، عملکرد سیستم درمانی در ایتالیا به طور کلی بالاتر از میانگین کشورهای OECD است، این نهاد سیستم بهداشت در ایتالیا را به طور متوسط کارآمد و موثر توصیف می‌نماید. مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، نرخ بالای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و کمبود منابع انسانی (6.2 پرستار در هر هزار نفر در مقایسه با 9.2 پرستار در میانگین کشورهای OECD که حدود 48 درصد پایین‌تر است)، کمبود بیمارستان (3.1 تخت بیمارستان در هر هزار نفر در مقایسه با 4.3 تخت در میانگین کشورهای OECD که 38 درصد پایین‌تر است)، از جمله دیگر نقاط ضعف سیستم بهداشت و درمان ایتالیا به شمار می‌روند که در گزارش دیوان محاسبات ایتالیا به آنها اشاره شده است.

منبع:

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240402&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما