معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

عمان در رتبه 21 برترین کشورها برای سرمایه گذاری

مجله سئو ورلد (CEOWORLD) در گزارشی اعلام کرد سلطنت عمان در سال 2024 در فهرست بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و انجام تجارت در رتبه 21 جهان قرار گرفته است. به گفته این مجله، این فاکتورها تایید کننده جذابیت سلطنت عمان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی خارجی می‌باشد. در این گزارش آمده است:

سیاست های دولت عمان و نیروی کار ماهر در ارزیابی‌های صورت گرفته نقش مهمی داشته و عمان امتیاز ثبات اقتصادی 92 ممیز 12 امتیاز را به دست آورده است. این فاکتورها به عنوان یک دارایی مضاعف به رتبه چارچوب نهادی عمان که 92 ممیز 34 امتیاز است، اضافه می‌کند.

وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه ‌گذاری عمان در پیشبرد اصلاحات اقتصادی، ارائه چارچوبی محکم برای افزایش رشد اقتصادی، ارتقای بخش خصوصی و افزایش اعتماد سرمایه ‌گذاران نقش مهمی ایفا کرده است. این گزارش همچنین بر نقش نهاد سرمایه گذاری عمان (Invest Oman) به عنوان یک ابزار پیشرو برای جذب سرمایه گذاری‌های کلان در عمان و همچنین ساده سازی تجربه سرمایه گذار از خدمات تجاری جامع در این کشور تاکید دارد.

گزارش مجله سئو ورلد همچنین خاطر نشان می سازد توسعه چشمگیر زیرساخت ها از جمله مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، ظرفیت های عمان را برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی افزایش داده است. این مجله همچنین با اشاره به تمرکز این کشور بر انتقال دیجیتال و فضای کسب و کار مبتنی بر فناوری پیشرفته، این عوامل را موجب تثبیت موقعیت عمان به عنوان یک مقصد مناسب برای سرمایه گذاری عنوان کرده است.

این گزارش همچنین می افزاید در حالی که عمان برای بهبود محیط تجاری خود به سراغ ارائه راه حل های سرمایه گذاری نوآورانه رفته است، اقتصاد دانان انتظار دارند که این کشور جذابیت خود را برای سرمایه گذاران بین المللی حفظ کند و جایگاه خود را در رتبه بندی‌های جهانی در سال های آینده بهبود بخشد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که تلاش‌ های مستمر عمان برای بهبود فضای تجاری و افزایش جذابیت آن برای جذب سرمایه‌ گذاری ‌های مستقیم خارجی (FDI) در چارچوب برنامه چشم انداز 2040 و با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش سوخت های فسیلی، قابل توجه بوده است.

علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌ های عمان، از مناطق آزاد تا مناطق ویژه اقتصادی، مانند الدقم و صحار، توانایی آن را برای جذب سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی بیشتر می ‌کند. این تحولات تجارت را در سراسر منطقه تقویت کرده  عمان را به دروازه ای حیاتی برای بازارهای بین المللی در خلیج فارس و فراتر از آن تبدیل کرده است. تمرکز دولت بر قراردادهای تجارت آزاد با بازارهای کلیدی در آسیا و اروپا همچنان راه‌های جدیدی را برای تجارت و سرمایه گذاری دو جانبه باز می‌کند.

به رسمیت شناختن عمان به عنوان یکی از مقاصد برتر سرمایه گذاری در سطح جهان نیز به موضع پیشگیرانه آن در مورد تحول دیجیتال نسبت داده می‌شود. دولت ابتکاراتی را اجرا کرده است که بر افزایش آمادگی فناورانه تمرکز دارد، از جمله ارتقای مشاغل مبتنی بر فناوری و مراکز نوآوری، همسویی با روندهای جهانی به سمت تنوع اقتصادی و پایداری.

با ادامه رشد عمان در رتبه ‌بندی جهانی، توانایی این کشور برای انطباق با پویایی‌ اقتصادی در حال تغییر و ارائه راه‌ حل ‌های سرمایه ‌گذاری نوآورانه، یک عامل کلیدی در حفظ و گسترش جذابیت خود برای سرمایه‌ گذاران بین‌ المللی باقی خواهد ماند.

دکتر ناصر بن راشد المعولی، معاون وزیر اقتصاد سلطنت عمان ماه گذشته در مصاحبه ای خاطرنشان کرد داده‌های عملکرد کلان اقتصادی برای سلطنت عمان در سه ماهه اول سال جاری خوب است و بر این اساس تولید ناخالص داخلی در پایان سه ماهه نخست سال 2024 با افزایش 8 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 27 میلیارد و 144 میلیون دلار رسیده است. تولید ناخالص داخلی عمان در سه ماهه نخست سال گذشته 26 میلیارد و 936 میلیون دلار گزارش شده بود. سهم نفت خام در تولید ناخالص داخلی با کاهش 4 ممیز 4 دهم درصدی به 7 میلیارد و 789 میلیون دلار رسیده و سهم گاز طبیعی با افزایش یک دهم درصدی به یک میلیارد و 370 میلیون دلار رسیده است. بعلاوه درآمدهای حاصل از حوزه‌های غیر نفتی، صنعتی، کشاورزی و شیلات در همین مدت با افزایش همراه بوده است.

‎وی افزود هدف برنامه پنج ساله دهم دستیابی به میانگین رشد سالانه حدود 3 درصد برای بخش های غیرنفتی است. اکثر بخش ‌های اقتصادی عمان عملکرد خوبی را به ثبت رساندند؛ ارزش فعالیت ‌های کشاورزی و شیلات از 533  میلیون دلار در سه ماهه اول سال 2023 به 570 میلیون دلار در سه ماهه اول سال جاری افزایش یافت و نرخ رشد واقعی حدود 6 و نیم درصدی داشته است. ارزش فعالیت‌ های تولیدی از 2 میلیارد و 265 میلیون دلار به 2 میلیارد و 472 میلیون دلار افزایش یافت. همچنین بخش های لجستیک، حمل و نقل و گردشگری نیز در این بازه زمانی با رشد همراه بوده اند.

معاون وزیر اقتصاد عمان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت هدف از برنامه دهم افزایش رشد همه بخش‌ های هدف اصلی و همچنین بخش‌ هایی است که از روندهای متنوع ‌سازی و ارتقای نوآوری و دانش حمایت می ‌کنند و مقرر شده سهم اقتصاد دیجیتال تا سال 2040 به حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. در چارچوب حمایت از اقتصاد دیجیتال، وزارت اقتصاد ابتکاری را برای ادغام برنامه ‌ها و فناوری‌ های هوش مصنوعی در پروژه ‌ها و برنامه‌ های توسعه در بخش‌ های متنوع ‌سازی هدف‌ گذاری شده در برنامه پنج ساله دهم توسعه آغاز کرده است.

وی تاکید کرد عمان بر چالش های دوره کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا فائق آمده است و به طور فزاینده ای در جهت رشد مبتنی بر تنوع اقتصادی و تحریک و گسترش نقش بخش خصوصی قرار گرفته است و رشد محسوسی در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته و حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی به بیش از 65 میلیارد دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما