معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۶:۵۰

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر هیات تجاری بلاروس به عمان

الکسی بوگدانف، وزیر تجارت و مقررات ضد انحصار بلاروس در راس هیاتی تجاری به عمان سفر کرد و ملاقات هایی با تعدادی از مقامات عمانی از جمله قیس الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان برگزار کرد. هیات تجاری بلاروس همچنین از بندر و منطقه آزاد صحار بازدید بعمل آورد. در خلال این مذاکرات و دیدارها، دو طرف در خصوص راه‌های گسترش تجارت و سرمایه گذاری و همچنین مسیرهای صادرات و واردات و حمل و نقل دریایی گفتگو و تبادل نظر کردند.

منبع: خبرگزاری عمان

سفر هیات عمانی به هند برای آماده سازی توافق تجارت آزاد

هیاتی به ریاست قیس بن محمد الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان به منظور آماده سازی توافق تجارت آزاد میان عمان و هند به دهلی نو سفر کرد. وزیر عمانی در این سفر ضمن دیدار با پیوش گویال، وزیر تجارت و صنعت هند در خصوص نهایی شدن توافق تجارت آزاد به منظور گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

منبع: تایمز عمان

برگزاری نشست تجاری عمان-هند در مسقط

اتاق بازرگانی و صنایع عمان نشستی تجاری میان بازرگانان و شرکت های عمانی و هندی با هدف توسعه فرصت های سرمایه گذاری مشترک، گسترش همکاری‌های تجاری فی مابین و بهره گیری از تجارب تجاری یکدیگر در شهر مسقط برگزار کرده است. در حاشیه برگزاری این نشست، تعدادی از تجار دو کشور نشست های بی2بی برگزار کردند.

منبع: عمان آبزرور

انحصار سرمایه گذاری شغلی در 28 حوزه جدید برای عمانی‌ها

وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان با صدور دستوری، 28 فعالیت جدید را در فهرست انحصاری برای سرمایه گذاران و فعالیت اتباع عمانی قرار داده است. با احتساب موارد جدید، در مجموع سرمایه گذاری و فعالیت اتباع خارجی در 123 حوزه ممنوع و فعالیت در آن انحصارا در اختیار عمانی‌ها قرار دارد. بر اساس این دستور، فعالیت‌ های ممنوع شده شامل تولید صنایع دستی از گل و گیاهان، تولید عطر و روغن، صنایع دستی چرم و چوب، لوازم آرایشی سنتی، سفال و سرامیک، و تولید بخور است. همچنین، فعالیت‌ هایی مانند خدمات مراقبت از پوست، اجاره وسایل و مبلمان و پرورش آبزیان شیرین نیز از فهرست سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی خارج شده ‌اند. این تصمیم از تاریخ انتشار لازم الاجرا می‌باشد.

منبع: عمان آبزرور

امضای توافق اکتشاف نفت و گاز در بلوک نفتی 15 عمان

شرکت مزون پتروگس، زیرشاخه شرکت پتروگس ای اند پی، و شاخه اکتشافی و تولیدی گروه محمد البروانی و شرکت سی.ان.پی.سی چین توافقی با وزارت انرژی و معادن عمان جهت اکتشاف و تولید نفت و گاز در بلوک 15 این کشور امضا کردند. ناصر العوفی، وزیر انرژی و معادن عمان که در مراسم امضای این توافق حضور داشت، گفت با امضای این قرارداد سرمایه گذاری‌های کلانی در عمان صورت خواهد گرفت که موجب رشد اقتصادی، اشتغالزایی و ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عمان خواهد شد.

منبع: عمان آبزرور

امضای قرارداد خرید ال.ان.جی از مکزیک

شرکت آمیگو ال.ان.جی که پایگاه اصلی آن در سنگاپور می‌باشد، اعلام کرد شرکت اوکیو.تی عمان پیش قرارداد خرید گاز مایع (ال.ان.جی) از کارخانه مایع سازی در حال احداث این شرکت در ایالت سونورا در سواحل اقیانوس آرام در مکزیک را امضا کرده است. شرکت آمیگو ال.ان.جی در حال احداث یک کارخانه مایع سازی گاز طبیعی با ظرفیت مایع سازی سالانه 7 میلیون و 800 هزار تن و همچنین پایانه‌های صادراتی در سواحل غربی مکزیک می‌باشد. شرکت اوکیو.تی به نوعی شاخه تجاری شرکت اوکیو به شمار می آید و در سال 2006 راه اندازی شده است. این شرکت هم اکنون دفاتری در دوبی، هاستن آمریکا، لندن، روتردام هلند، شانگهای و سنگاپور دارد.

منبع: عمان آبزرور

سرمایه گذاری خارجی 65 میلیارد دلاری در عمان

عبدالعزیز الفهدی، رئیس بخش سرمایه گذاری در وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان اعلام کرد تا پایان سال 2023 در مجموع بیش از 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور صورت گرفته است. وی گفت لجستیک، صنایع غذایی، گردشگری، معادن، صنعت و حوزه‌های نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مهمترین زمینه‌های جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عمان هستند.

منبع: خبرگزاری عمان

افزایش اعتباردهی بانک های عمان

بانک مرکزی عمان اعلام کرد مجموع اعتبار اعطا شده بخش بانکی این کشور در ماه ژوئن 2024 نسبت به سال گذشته با افزایش 3 ممیز 8 دهم درصدی به بیش از 81 میلیارد دلار رسیده است. همچنین تا پایان ژوئن 2024 مجموع دارایی بانک های اسلامی در عمان با افزایش 11 ممیز 4 دهم درصدی به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است که این رقم 18 ممیز یک دهم درصد کل دارایی‌های سیستم بانکی این کشور به شمار می آید.

منبع: مسقط دیلی

افزایش مصرف گاز در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد مصرف گاز عمان در 7 ماهه نخست سال 2024 با افزایش 5 و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 32 هزار و 608 میلیون متر مکعب رسیده است. این گزارش می افزاید علت افزایش مصرف گاز در عمان، افزایش تقاضای نیروگاه‌ها و پروژه‌های صنعتی در این کشور اعلام شده است.

منبع: مسقط دیلی

احداث پروژه شهرک مواد غذایی در خزائن

هیاتی عالی رتبه از نهادهای دولتی و خصوصی که ریاست آن را دکتر سعود بن حمود الحسبی، وزیر کشاورزی، شیلات و منابع آبی بر عهده داشت و مسئول تدوین راهبرد امنیت غذایی در عمان می‌باشند، از شهرک اقتصادی خزائن بازدید کردند تا مطالعات اولیه در خصوص احداث شهرک مواد غذایی در خزائن صورت گیرد. پروژه شهرک مواد غذایی شامل بازار میوه و تره بار و مجموعه شرکت های تولیدی مواد غذایی در شهرک اقتصادی خزائن خواهد بود که با سرمایه گذاری صورت گرفته می‌تواند از ظرفیت مناسبی برای تضمین امنیت غذایی در عمان برخوردار باشد.

منبع: عمان آبزرور

افزایش درآمد شرکت شیلات عمان

عمان آبزرور- درآمد شرکت شیلات عمان در سه ماهه دوم سال 2024 با افزایش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به بیش از 10 میلیون دلار رسیده است. شرکت شیلات عمان همچنین با کاهش 7 ممیز 9 دهم درصدی هزینه‌ها، زیان خالص خود را نسبت به سال گذشته 33 درصد کاهش داده است و به 2 میلیون 880 هزار دلار کاهش داده است.

منبع: عمان آبزرور

سرمایه گذاری حدود 2 میلیارد دلاری در شهرک صنعتی الرسیل

مدیرعامل شهرک صنعتی الرسیل اعلام کرد در نیمه اول سال 2024 بیش از 20 میلیون دلار سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی صورت گرفته و با احتساب آن مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته به یک میلیارد و 990 میلیون دلار رسیده است. وی گفت این شهرک صنعتی در فضایی به مساحت 3 و نیم میلیون مترمربع راه اندازی شده و هم اکنون پس از چند مرحله توسعه به بیش از 10 و نیم میلیون مترمربع رسیده است و هم اکنون حدود 95 درصد از آن در اختیار کارخانه‌ها و کارگاه‌ها قرار گرفته است.

منبع: عمان آبزرور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما